Ammattilaiset talousrikollisuuden mahdollistajina - ilmiön torjuntaa tehostetaan

Vero- ja muiden talousrikosten mahdollistamista omalla osaamisella kutsutaan ammattimaiseksi avustamiseksi. Siinä rikolliset toimijat pyrkivät hyödyntämään toiminnassaan esimerkiksi laillisen yritystoiminnan rakenteita. Tapauksia on havaittu vero- ja rikostutkinnassa myös Suomessa. Viranomaiset tehostavat ilmiön torjuntaa ja kyvykkyys tunnistaa näitä toimia paranee koko ajan.

Ammattimaisen avustajan rooli voi vaihdella passiivisesta toiminnan mahdollistamisesta aktiiviseen auttajaan ja kaikkea siltä väliltä. Kyse on kuitenkin yleensä koulutetuista ammattilaisista, jotka neuvovat keinoja verojen kiertämiseen tai välttämiseen, esimerkiksi piilottamalla tuloja, hämärtämällä varojen todellista omistajaa usein monimutkaisten rakennelmien avulla, tai käyttämällä tekaistuja liiketoimia, dokumentteja tai tositteita. Myös erilaiset bulvaanijärjestelyt ovat ammattimaista avustamista, vaikka ne eivät edellytä korkeaa koulutuksellista osaamista.

<p>Ammattimaisia avustajia voivat olla esimerkiksi:</p> <ul> <li>veroasiantuntijat, juristit, kirjanpit&auml;j&auml;t tai taloudelliset neuvonantajat</li> <li>maksuvaikeuksissa olevan yrityksen palkkiota vastaan haltuun ottavat tahot, kuten yrityksen perustamis- tai taloushallintopalveluiden tarjoajat ja valmisyhti&ouml;kauppiaat, notaarit, s&auml;&auml;ti&ouml;t tai yritysten saattohoitajat</li> <li>pankit ja rahoituslaitokset rahoittaessaan toimintaa</li> <li>huolitsijat</li> <li>laittoman maahantulon j&auml;rjest&auml;j&auml;t</li> <li>tietoverkkoavusteisten petoksien mahdollistajat.</li> </ul> <p>Ammattimaisten avustajien asiakkaina voi olla toimijoita hyv&auml;maineisista yrityksist&auml; ja henkil&ouml;ist&auml; aina j&auml;rjest&auml;ytyneeseen ja ammattimaiseen rikollisuuteen.</p> <p>Palvelut, joita ammattimaiset avustajat tarjoavat, voivat olla esimerkiksi:</p> <ul> <li>monimutkaisten yritysrakenteiden tai omistusketjujen luomista,</li> <li>varojen piilottamisia ulkomaisille tileille tai</li> <li>laittomien tulojen sis&auml;llytt&auml;mist&auml; laillisiin tuloihin.</li> </ul>

Kilpailu vääristyy

Yritysten kilpailu kiristyy ja rehellisten yritysten on vaikea toimia markkinoilla, jossa kaikki eivät noudata yhteisiä pelisääntöjä. Varat ovat pois hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksesta kuten koulutuksesta tai terveydenhuollosta. Rikolliset tavoittelevat vero- ja muilla rikoksilla taloudellista hyötyä, joka usein valuu Suomesta ulkomaille.

Katso videoista erilaisia tilanteita ammattimaisesta avustamisesta

Linkki Youtube-videoon

Linkki Youtube-videoon

Linkki Youtube-videoon


Ilmiön torjuntaa kehitetään kansallisesti ja kansainvälisesti

Kansainväliseen ilmiöön kohdistetaan valvontaa

Veropetosten ja talousrikosten torjunnassa on panostettu merkittävästi ammattimaisten avustajien toiminnan tunnistamiseen ja torjumiseen sen jälkeen, kun OECD julkaisi raportin ammattimaisista avustajista. Raportti sisältää runsaasti erilaisia suosituksia kansallisesti toteuttaviksi sekä rajat ylittävän yhteistyön tehostamiseksi tutkinnoissa.

Valvontatoimien kohdentaminen suoraan talousrikosten tekemisessä avustaviin tahoihin olisi kustannustehokas tapa torjua vero- ja talousrikollisuutta. Toimilla vaikeutettaisiin esimerkiksi monimutkaisten veropetosrakenteiden syntymistä ja estettäisiin valkokaulusrikollisuutta.

Operatiivisen tietojenvaihdon kehittäminen on tärkeää niin viranomaisyhteistyössä kuin yksityisen sektorin toimijoiden kanssa. Rajat ylittävästä viranomaistietojenvaihdosta on hyviä esimerkkejä ilmiöön puuttumisessa muun muassa J5-mailla, joita ovat Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia, Australia ja Alankomaat. Samalla on voitu varoittaa yksityisen sektorin toimijoita havaituista vahingollisista ilmiöistä.

Kyky tunnistaa talousrikosten mahdollistamiseen käytettyä osaamista paranee koko ajan

Ammattimaisiin avustajiin puuttuminen merkitsee talousrikostorjunnan strategisen painopistealueen muutosta: resursseja suunnataan aiempaan talousrikoskokonaisuuden vaiheeseen. Talousrikollisuudelle otollisten tilaisuuksien syntymistä voidaan tehokkaasti ennaltaehkäistä:

  • nostamalla tietoisuutta,
  • kehittämällä huolellisuusproseduureja ja
  • kasvattamalla kiinnijäämisriskiä.

Ammattimaisten avustajien suuren kirjon takia ilmiöön puuttuminen vaatii monenlaisia keinoja. Ammattimaista avustamista ei pääsääntöisesti ole kriminalisoitu eri maissa. Sen sijaan säännöksillä on kriminalisoitu esimerkiksi avunanto veropetokseen tai tekijäkumppanuus. Joissakin maissa vero- ja talousrikosten tutkinnassa on käytössä hallinnollisia sanktioita. Lisäksi tuomioissa voi olla korkeaan ammattimaiseen osaamiseen perustuva korottava vaikutus.

Ilmiön torjuntaan tarvitaan yhteistyötä

Viranomaisvalvonnassa ilmiön tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen panostetaan entistä enemmän. Yhteistyö muiden valvovien tahojen ja yksityisen sektorin kanssa on tärkeää. Yritysten ja niiden etujärjestöjen omavalvonnalliset keinot ovat avainasemassa ammattimaiseen avustamiseen puutumisessa. Yhteistyö juristien yhteisöjen kanssa, myös opiskelijatasolla, on todettu hyödylliseksi. Viranomaiset voivat auttaa yhteisöjä parantamaan omaa valvontaansa erityisesti eettisyyden näkökulmasta: mikä on hyväksyttävää toimintaa ja mikä ei. Yhteisöillä voi olla myös konkreettisempia ja kovempiakin omia rangaistuksia, esimerkiksi lisenssin peruttaminen tai toiminnan rajoittaminen.

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä sekä pakotevalvonnassa on jo hyviä esimerkkejä yhteistyöstä viranomaisten ja yksityisen sektorin toimijoiden kanssa. Yhteistyötä on kuitenkin syytä kehittää edelleen, jotta pystytään puuttumaan laajemmin ammattimaiseen avustamiseen ja talousrikollisuuteen. Samalla myös viranomaisten on syytä edelleen tehostaa asiakkaiden tuntemiskäytäntöjään ja erilaisia – hallinnollisiakin – keinoja ilmiöön puuttumiseksi.

Verohallinnon valvonnassa paljastuneita tilanteita

Lähde: Verohallinto

Verohallinnon valvonnassa on havaittu useita erilaisia ammattimaisen avustamisen muotoja. Riskialttiita tilanteita ovat esimerkiksi:

Järjestelyt maksukyvyttömyys, konkurssi- tai pesänselvitystilanteissa

Varat siirretään uuteen yhtiöön markkina-arvoa alempaan hintaan velkojien ulottumattomiin. Maksukyvyttömän yhtiön velkojat menettävät omaisuuden arvon, josta uuden yhtiön vastuuhenkilöt puolestaan hyötyvät.

Osinkojen lähdeverojen palautuspetokset

Useat eri tahot saavat tositteen samasta osingosta ja siitä peritystä lähdeverosta. Todellisuudessa vero on maksettu vain kerran, joten valtio maksaa perusteettomia palautuksia. Näissä tilanteissa useat osakkeiden nopeat siirrot ja välikäsien käyttö on hämärtänyt todellisen omistajan ja tekijät. Hallintarekisteröinti voi myös vaikeuttaa todellisten omistajien selvittämistä.

Veroparatiisiin perustettu yhtiö (Offshore-yhtiö)

Perustetaan offshore-yhtiö veroparatiisivaltioon eli edullisemman verokohtelun piiriin muualle kuin todellisen edunsaajan asuinvaltioon tulon salaamiseksi. Näissä voidaan käyttää bulvaanihenkilöitä ja -yhtiöitä.

Rikolliset varat sekoitetaan lailliseen liiketoimintaan

Perustetaan yrityksiä, trusteja tai muita keinotekoisia rakenteita, joiden avulla rikollisesti hankitut varat tuodaan lailliseen liiketoimintaan tai kokonaan tekaistun liiketoiminnan piiriin. Varat kiertävät edelleen koti- tai ulkomaisten pankkitilien kautta todellisten toimijoiden haltuun.

Vääränsisältöisiä dokumentteja tai lumekauppoja

Vääränsisällöllisillä dokumenteilla, esimerkiksi tekaistulla laskutuksella, voidaan pestä laittomista lähteistä saatuja varoja. Kun varat sisällytetään yritysten väliseen laskutukseen, niiden rikollista alkuperää on vaikeampi havainnoida.

Kryptovaluuttojen ja -varallisuuden käyttö

Kryptovaluuttojen ja kryptovaramarkkinan vakiintuessa myös rikolliset kiinnostuvat enemmän kryptovarojen hyödyntämisestä. Näihin liittyvä anonymiteetti ja sääntelyn vähäisyys nostavat muun muassa rahanpesuriskejä ja vaikeuttavat todellisten toimijoiden havaitsemista.

Yritysten saattohoito

Maksuvaikeuksien kohdatessa yritys voidaan myydä saattohoitajan avustuksella tahoille, jotka eivät todellisuudessa vastaa yritystoiminnasta. Bulvaanijärjestelyjen avulla ulospäin voi näyttää siltä, että yritys jatkaisi liiketoimiaan, vaikka todellisuudessa käynnissä on yrityksen varallisuuden tyhjennys velkojien ulottumattomiin. Saattohoidettuja yrityksiä voidaan hyödyntää myös erilaisilla rikoksilla hankittujen varojen pesemisessä. Saattohoito on vakiintunut ammattimainen yritysten hyväksikäytön muoto.

Asiakassalaisuus

Juristien asiakasvaratilejä voidaan hyödyntää laittomasti saatujen varojen hallinnoimiseen. Asiakkaalta saatujen varojen todellisen luonteen, alkuperän ja sijainnin, sekä erilaisten määräystoimien häivyttäminen tai peittäminen voivat indikoida rahanpesua.

Verotuksen raportointivelvoitteiden kiertäminen

Finanssilaitosten on tunnistettava asiakkaidensa verotuksellinen asuinvaltio ja raportoitava asiakkaitaan koskevia varallisuus- ja tulotietoja. Myös tilinhaltijat on tunnistettava sekä erityiset raportoitavat tilit. Paitsi finanssilaitokset, myös muun muassa verokonsultit, asianajajat tai konsernien emoyhtiöt voivat olla raportointivelvollisia, koska tietynlaiset rajat ylittävät verosuunnittelurakenteet on raportoitava. Tällöin voidaan pyrkiä välttämään verotuksen raportointivelvoitteita rakentamalla varojen piilottamiseksi sellainen järjestely, joka ei tule raportoitavaksi.

Pakotteiden kiertäminen

Pakotteiden kiertämisessä voidaan hyödyntää pitkälti vastaavia järjestelyjä kuin verotuksen välttämiseen tähtäävissä rakenteissa, kuten todellisen edunsaajan piilottamiseen soveltuvia ratkaisuja, offshore-yhtiöitä, bulvaanirakenteita tai kryptovaluuttoja anonymiteetin turvaamiseksi.

Tullin rikostutkinnan näkökulma

Lähde: Tulli

Tullin rikostutkinnassa suoritetaan esitutkintoja talousrikoksiin, jotka ovat tehty liiketoiminnassa tai liiketoiminnan rakenteita hyväksikäyttäen. Esitutkinnoissa ammattimaiset avustajat voivat näkyä eri tavoilla.

Suhteiden hyödyntäminen

Tutkittavissa tapauksissa on havaittu kirjanpitäjiä, jotka ovat hyvin läheisessä suhteessa rikoksesta epäiltynä olevaan toimeksiantajaan. Kirjanpitäjät ovat kirjanpidollisilla toimillaan pyrkineet peittämään epäselviä ja vailla liiketaloudellista perustetta olevia rahasiirtoja esimerkiksi kirjaamalla niitä selvittelytileille tai hyväksymällä jälkikäteen toimitettuja, puutteellisia käteiskuitteja.

Kiinnijäämisriskin minimoiminen

Epäillyillä voi olla avustajina henkilöitä, jotka ovat mahdollisesti osallistuneet jo ennen rikosten paljastumista liiketoiminnan ja veronkierron suunnittelemiseen. Voidaan olettaa, että tarkoituksena on rikoksesta kiinnijäämisriskin poistaminen tai vähintään sen minimoiminen. Olennainen rooli voi olla myös rikoshyödyn kätkemisen suunnittelussa mm. ulkomaisia yhtiöitä ja pankkitilejä hyväksikäyttäen.

Ulkomaankauppaa sääntöjä kierrellen

Tullimenettelyissä yrityksiä avustavat usein ammattimaiset huolitsijaliikkeet, jotka mm. järjestävät kansainvälisiä tavarakuljetuksia asiakkaiden toimeksiannosta. Esitutkinnassa on havaittu, että huolitsijat voivat toimia myös ammattimaisen avustajan roolissa pyrittäessä välttämään ulkomaankauppaan liittyviä veroja, tulleja sekä kiertämään kieltoja ja rajoituksia. Erityisesti pakotteisiin liittyvissä esitutkinnoissa on tullut esille, että huolitsijoiden epäillään olleen osallisina pakotteiden kiertämisen järjestämisessä.

Aluehallintoviraston rahanpesulain valvonnan näkökulma

Lähde: Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Ammattimaisina avustajina aluehallintoviraston valvomilla toimialoilla voivat toimia esimerkiksi juristit, kirjanpitäjät ja veroasiantuntijat. Näitä toimialoja ovat:

  • oikeudellisten palveluiden tarjoajat,
  • veroneuvontapalveluita pääasiallisesti tarjoavat sekä
  • kirjanpitotehtäviä toimeksiannosta hoitavat.

Aluehallintovirasto valvoo valtakunnallisesti, että sen vastuulle kuuluvien toimialojen ilmoitusvelvolliset noudattavat rahanpesulakia ja rahanpesulain nojalla annettuja säännöksiä.

Osa ilmoitusvelvollisista on tunnistanut ilmiön riskinä: Monet laki-, veroneuvonta- ja kirjanpitopalveluita tarjoavat toimijat tunnistavat, että heitä voidaan pyrkiä käyttämään apuna paitsi rahanpesussa myös erilaisten talousrikosten toteuttamisessa.

Oikeudellisten palveluiden hyväksikäyttö

Juristien käyttäminen ammattimaisina avustajina perustuu yleensä heidän tarjoamiensa palveluiden hyödyllisyyteen. Palveluita ovat esimerkiksi varojen alkuperän häivyttäminen tai monimutkaisten yritysrakenteiden perustaminen ja hallinnoiminen. Alan ammattilaisilla on usein ymmärrystä ja osaamista toteuttaa esimerkiksi laillisilta vaikuttavia yritys- ja kiinteistökauppoja sekä rahoitusjärjestelyjä, joita rikolliset voivat käyttää apuna esimerkiksi petoksissa, verorikoksissa ja velallisen rikoksissa.

Juristit voivat myös tietämättään olla osa rikollisen toiminnan mahdollistamista, esimerkiksi sallimalla asiakkaan varojen siirtämisen oman asiakasvaratilinsä kautta tai avustamalla asiakastaan pöytälaatikkoyritysten perustamisessa. Tämä on osattu huomioida osassa oikeudellisten palveluiden tarjoajien riskiarvioita.

Soluttautuja tilitoimistossa

Riskiä, joissa tilitoimiston työntekijä olisi mukana rikollisessa toiminnassa ja auttaisi rikollisia kirjanpidon hoitamisessa eli toimisi ammattimaisena avustajana, on pohdittu joissakin tilitoimistoissa. Kirjanpitäjä voisi asiantuntijana ”soluttautua” tilitoimiston palvelukseen ja pyrkiä ottamaan hoidettavakseen juuri tietyn asiakkaan kirjanpidon. Näin kirjanpitäjä voisi hoitaa rikollisen toimijan kirjanpidon ja ulkopuolelta katsoen näyttäisi, että lakien mukaiset velvoitteet tulevat hoidetuksi eikä rikollinen toimija herättäisi viranomaisten huomiota.

Tällaisten mahdollisuuksien tunnistaminen ja arvioiminen on tärkeää, jotta tilanteita voidaan havaita ja estää. Kun asia yrityksen sisäisessä valvonnassa tiedostetaan, osataan siihen kiinnittää huomiota ja siihen voidaan varautua luomalla tarvittavat toimintatavat ja menettelyt.

Valvonta ja ennalta ehkäisy aluehallintovirastossa

Aluehallintovirastossa kiinnitämme ammattimaisiin avustajiin ilmiönä huomiota ja puutumme siihen yhdessä muiden viranomaisten kanssa. Muistutamme ilmoitusvelvollisia ilmiöstä ja työntekijöiden kouluttamisesta, jotta myös ilmoitusvelvollisen työntekijät ovat ilmiöstä tietoisia. Mikäli ilmoitusvelvollinen havaitsee epäilyttäviä liiketoimia, täytyy niistä tehdä ilmoitus rahanpesun selvittelykeskukselle.

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuminen Finanssivalvonnassa

Lähde: Finanssivalvonta

Ammattimaista avustamista finanssialalla voi olla esimerkiksi palveluiden kuten tilien, sijoitusten tai varainsiirtojen tarjoaminen ilman, että ryhdytään rahanpesulaissa säädettyyn asiakkaan tunnistamiseen.

Kymmenen vuotta sitten esille tulleet heikkoudet pankkien toiminnassa asiakkaiden tuntemisen osalta johtivat nk. Russian Laundromat -skandaaleihin. Pankkien katsottiin laiminlyöneen asiakkaiden todellisen liiketoiminnan tuntemisen ja taustalla olevien henkilöiden eli tosiasiallisten edunsaajien tunnistamisen. Nämä tapahtumat johtivat osaltaan laajasti rahanpesun estämisen valvonnan tehostamiseen ja samalla pankkien toiminta asiakkaiden tuntemisessa terästyi. Mutta ovatko asiat kunnossa kaikkien Finanssivalvonnan valvottavien osalta?

Asiakkaan tunteminen ja liiketoiminnan ymmärtäminen ovat perusasioita rahanpesun estämisessä

Sääntelyn tiukentuessa suurimmat Finanssivalvonnan (FIVA:n) valvottavat pankit ovat panostaneet merkittävästi asiakkaiden tuntemiseen ja tietojen saamiseen ajan tasalle. Viimeisten kahden vuoden aikana myös uudet talouspakotteet ja niiden kautta vaatimukset asiakkaan liiketoiminnan syvälliseen tuntemiseen ovat lisänneet velvoitteiden noudattamista.

Finanssivalvonnan Rahanpesun estäminen -toimiston vuosittain tekemässä Riskiarvio-kyselyssä ja valvonnassa tehdyt havainnot osoittavat, että monissa yhtiöissä on vielä runsaasti parannettavaa perusasioiden osalta.

Yhtiöasiakkaiden osalta asiakkaan tunteminen edellyttää todellista paneutumista yhtiön liiketoiminta-alueeseen, liikekumppaneihin ja mahdollisiin kansainvälisiin kontakteihin. Erityisen tärkeää on rahanpesulaissa vaadittavien tietojen hankkiminen. Näitä ovat tiedot asiakkaan liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta, sekä millaisia liikekumppaneita ja missä päin maailmaa asiakkaalla on.

Tietojen on oltava ajantasaisia, tietoja tulee hankkia suoraan asiakkaalta eikä vain esimerkiksi internetistä selaamalla, ja tietojen tulee olla riittävän yksityiskohtaisia. Lisäksi hankittuja tietoja tulee verrata muualta saataviin tietoihin eli esimerkiksi maksuliikenteestä saatavilla oleviin tietoihin.

Tehostettu tunteminen välttämätöntä korkeariskisten asiakkaiden kohdalla

Mikäli asiakasyhtiö toimii rahanpesun tai pakotteiden noudattamisen kannalta korkeariskisellä toimialalla tai sillä on laissa määriteltyjä yhteyksiä korkean riskin maihin, tulee asiakkaaseen kohdistaa tehostettua tuntemista.

Käytännössä tehostettu tunteminen tarkoittaa, että korkeamman riskin asiakkailta on kysyttävä lisäkysymyksiä asiakkaan liiketoiminnasta, maksuliikenteestä ja omistusrakenteesta. Tarvittaessa valvottavan on hankittava asiakirjoja ja muuta näyttöä riippumattomasta lähteestä. Samat toimenpiteet voidaan ottaa käyttöön muissakin tilanteissa. Näitä ovat muun muassa lisätietojen hankkiminen liiketoimen perusteista ja lisätietojen hankkiminen asiakkaan ja tosiasiallisen edunsaajan varojen ja varallisuuden alkuperästä.

Jos asiakkaan toiminta äkkiä suuntautuu aivan muulle toimialalle tai maantieteelliselle alueelle tai jos asiakkaan kautta tarjotaan erittäin suuria varoja sijoitettavaksi tai siirrettäväksi muualle, on aiheellista selvittää liiketoimen taustoja perusteellisemmin.

Jos tehostettuja toimia esimerkiksi varojen alkuperän selvittämiseksi ei tehdä, vaikka on havaittu epätavallista toimintaa, on osin kyse merkittävästä laiminlyönnistä. Kun kyse on ammattimaisesti finanssialan palveluita tarjoavasta yhtiöstä, voidaan laiminlyönnin taustalla epäillä olevan voitontavoittelu.

Kenen vastuulla on valvoa lain noudattamista?

Kooltaan suuremmissa yhtiöissä toimii yleensä vaatimustenmukaisuuden valvonta eli compliance-toiminto, joka ohjeistaa lain vaatimusten toteuttamisessa ja antaa tarkempia neuvoja. Pienemmissä yhtiöissä erillistä compliance-toimintoa ei välttämättä ole. Tällöin Finanssivalvonnan valvottavan johdon tulisi hankkia itsenäisesti tietoa vaatimuksista tai pyrkiä esimerkiksi hankkimaan ulkopuolisten asiantuntijoiden apua.

On tärkeää muistaa, että kaikissa tilanteissa yhtiön toimiva johto viime kädessä vastaa siitä, että menettelyt ja prosessit ovat lain ja Finanssivalvonnan määräysten mukaisia. Tämän takia erilaisten neuvojen ja ohjeiden antamisessa tulee tiukasti noudattaa voimassa olevaa sääntelyä ja välttää antamasta sellaista asiantuntija-apua, joka voitaisiin katsoa johtavan rahanpesulain säädösten kiertämiseen.

Mikäli Finanssivalvonta havaitsee, että valvottava on laiminlyönyt keskeisten rahanpesulain velvoitteiden täyttämisen, on yleensä syytä suorittaa perusteellinen rahanpesun estämisen tarkastus. Tässä tilanteessa myös yhtiön johdon toiminta tulee tutkittavaksi: onko esimerkiksi annettu rahanpesulain vastaisia ohjeita, tai jätetty reagoimatta esille tulleisiin riskeihin. Jos velvoitteiden laiminlyönnin tavoitteena on ollut asiakkaan varojen tai omaisuuden siirtäminen viranomaisilta piiloon, voidaan alkaa epäilemään osallisuutta rahanpesurikokseen.

Rahanpesun sääntely ei ole asiakkaan kiusaamista

Kysymysten esittämistä ja lisätietojen hankkimista ei pidä kokea asiakkaan ”kiusaamisena” vaan tarkempana työnä ja oman toiminnan turvaamisena.

Rahanpesun vastaisen sääntelyn tavoitteena on rahanpesun, terrorismin rahoituksen ja yleisemmin taloudellisen rikollisuuden estäminen. Pakotteiden noudattamisen kautta voidaan vaikeuttaa muun muassa Venäjän hyökkäyssodan rahoittamista ja välineiden hankkimista. Näiden tavoitteiden kautta olisi nähtävä suurempi kokonaisuus ja pyrittävä lain tavoitteiden mukaiseen toimintaan.

Jos yhtiön toiminnassa on järjestelmällisesti rikottu rahanpesulain mukaisia velvoitteita, tulee harkittavaksi rahanpesulain mukainen rike- tai seuraamusmaksu. Finanssivalvonnalla on velvollisuus tehdä epäilyttävistä liiketoimista ilmoitus rahanpesun selvittelykeskukselle. Mikäli Finanssivalvonta epäilee rahanpesua ja valvottava on osallisena tapahtumaan, tulee harkittavaksi tutkintapyynnön tekeminen poliisille.

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen Suomen Asianajajissa

Lähde: Suomen Asianajajat

Suomen Asianajajat käy valvontatyössään vuosittain läpi yli viidenkymmenen asianajotoimiston rahanpesun estämisen riskiarviot. Riskiarvioiden tavoitteena on, että asianajaja tunnistaa omassa työssään mahdollisesti esiin tulevia rahanpesun riskejä, jotta rikolliset eivät pystyisi käyttämään asianajajaa välikätenä toiminnassaan.

Asianajajalla on myös velvollisuus tehdä epäilyilmoitus rahanpesun selvittelykeskukselle havaitsemastaan epäilyttävästä liiketoimesta. Tyypillisesti asianajajien tekemät epäilyilmoitukset ovat aiheellisia ja niitä päästään hyödyntämään rahanpesurikosten tutkinnassa.

Etukäteinen arviointi auttaa tunnistamaan riskit

Tilanteita, joissa asianajajia voidaan pyrkiä käyttämään hyväksi, ovat esimerkiksi

  • yhtiöiden perustaminen,
  • tosiasiallisten edunsaajien kätkeminen pilkkomalla omistuksia pieniin osuuksiin tai
  • keinotekoisten sopimusten laatiminen.

Etukäteinen riskien arviointi auttaa asianajajaa tunnistamaan mahdolliset esiin tulevat riskit ja antaa toimintamallin näiden tilanteiden varalle.

Asianajajat arvioivat riskiarvioissa myös asianajotoimiston omaan toimintaan liittyviä haavoittuvuuksia, joita rikolliset tahot voisivat yrittää käyttää hyväkseen rahanpesussa tai terrorismin rahoittamisessa. Haavoittuvuuksia voivat olla esimerkiksi

  • luottamus henkilökohtaisesti tunnettuihin pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin,
  • vaikeus tunnistaa rahanpesua sekä
  • tuntemistoimiin liittyvien rutiinien puute toimeksiannoissa, joita asianajotoimisto hoitaa vain harvoin.

Asiakassuhteen kyseenalaistamiseen voi olla korkea kynnys

Pitkäaikaisissa asiakassuhteissa riskinä on esimerkiksi se, ettei tutun asiakkaan toimintaa rohjeta kyseenalaistaa eikä varojen alkuperää selvitetä tarpeeksi tarkkaan. Rikollisesti hankittujen varojen ajatellaan usein olevan ulkomaista alkuperää ja koetaan, että rahanpesun riski liittyy korostetusti ETA-alueen ulkopuolisiin asiakkaisiin. Suomessa pestystä rahasta kuitenkin suurin osa on suomalaista alkuperää.

Rahanpesuriskien tunnistaminen on aidosti vaikeaa, sillä tilanteita tulee vastaan todella harvoin. Asiakkaan tuntemistoimien tekeminen on aikaa vievää ja kynnys toimeksiannon keskeyttämiseen voi olla korkea, jos kaikkia tarvittavia tuntemistoimia ei saadakaan suoritettua esimerkiksi asiakkaan passiivisuuden takia.

Asianajajat rahanpesun portinvartijoina

Asianajajilla on yhteiskunnassa tärkeä rooli portinvartijana rahanpesun vastaisessa työssä, josta he haluavat huolehtia korostetun huolellisesti.

Suomen Asianajajat on huomannut valvontatyössään, että asianajajat kieltäytyvät erittäin herkästi toimeksiannoista, mikäli niissä on mitään epäilyttäviä piirteitä. Seuraamukset väärinkäytöksistä ovat asianajajille niin mittavat, että riskejä pyritään välttämään kaikin mahdollisten keinoin. On havaittavissa pikemminkin de-risking-ilmiötä kuin asianajopalveluiden hyödyntämistä ammattimaiseen avustamiseen. De-risking on ilmiö, jossa riskienhallinnan sijaan lopetetaan tai rajoitetaan liikesuhteita asiakkaiden tai asiakasryhmien kanssa riskien välttämiseksi.

Suomen Asianajajille on rahanpesulaissa uskottu tehtäväksi valvoa asianajajien osalta, että nämä noudattavat toiminnassaan rahanpesulain sääntelyä. Tätä valvontatehtävää Suomen Asianajajat hoitaa muun muassa toimistotarkastuksin, joissa rahanpesun estämisen kysymykset ovat isossa roolissa. Tarkastuksilla keskustellaan laajasti rahanpesun estämisen kysymyksistä ja varmistetaan, että asianajajan osaaminen on riittävää. Liitto kouluttaa asianajajia verkossa, lisää tietoisuutta aiheesta järjestämällä seminaareja ja nostaa mahdollisia ajankohtaisia asioita säännöllisesti esille jäsenviestinnässään.

Poliisin silmin ammattimaisia avustajia on mukana järjestäytyneessä rikollisuudessa

Lähde: Poliisi

Vakiintuneiden, kansainvälisten rikollisryhmien ja verkostojen lisäksi Suomen järjestäytyneessä rikollisuudessa toimii ammattimaisia avustajia. He tuntevat viranomaisten toimintatavat, jossain määrin myös resurssit, lain porsaanreiät ja tekotavat, joissa kiinnijäämisen riski on pieni. Voidaankin sanoa, että ammattimaiset avustajat ovat osa järjestäytynyttä rikollisuutta, jossa henkilöt tai tahot omalla osaamisellaan mahdollistavat erityisesti talousrikosten, mutta myös muiden rikosten tekemisen.

Järjestäytynyt rikollisuus on erityinen uhka oikeusjärjestyksen suojaamille eduille toiminnan tehokkuuden ja laajamuotoisuuden vuoksi. Sen yhteiskunnalle aiheuttama haitallisuus ja vahingollisuus ovat normaalia rikollisuutta selkeästi suuremmat.

Miksi järjestäytynyt rikollisuus on tehokasta?

Yksi selittävä tekijä on lailliseen yhteiskuntaan verkostoituminen ja tämän mahdollistavat muun muassa ammattimaiset avustajat. Järjestäytyneen rikollisuuden päämääränä on poliittisen ja taloudellisen vallan saavuttaminen, johon kuuluu neljä elementtiä:

  1. väkivalta,
  2. korruptio,
  3. rikollisen toiminnan jatkuvuus ja
  4. erilaisten rikosten tekeminen.

Näiden toteuttamiseen tekijät tarvitsevat juridista ja muuta vahvaa ammatillista osaamista. Suomessa on tunnistettu joukko ammattimaisia avustajia, jotka toimivat osana järjestäytyneiden rikollisryhmien rikollisen toiminnan verkostoa.

Ammattimaiseksi avustajaksi voi päätyä tahattomasti, houkutettuna tai tarkoituksella

Syitä ammattimaisen avustajan kytkeytymiseksi osaksi rikollisen toiminnan verkostoa voi olla monia, ja yksittäisen ammattimaisen avustajan toiminta voi olla tahatonta tai tahallista.

Järjestäytyneellä rikollisuudella on erilaisia keinoja ”koukuttaa” tai ”houkutella” ammatillinen osaaja osaksi sen toimintaa. Tämän paljastaminen ja torjuminen on vaikeaa, koska Suomessa ammattimaiset avustajat nauttivat ammattikuntana suurta arvostusta ja toiminta on piilotettu laillisen yhteiskunnan rakenteisiin. Yksi keino torjua tätä on tietoisuuden lisääminen järjestäytyneen rikollisuuden toiminnan luonteesta.

Hyvämaineisetkin toimijat voivat olla osana ketjua tietämättään

Ominaista ammattimaisten avustajien toiminnalle on siirtää laittomat varat laillisen talouden piiriin tai peitellä toimia erilaisia monimutkaisiakin toimintatapoja ja rakenteita hyödyntämällä. Järjestelyissä voidaan käyttää alihankkijoita, joista kukin hoitaa oman osansa eikä näe varainsiirtelyn kokonaisuutta. Näin voidaan saada hyödynnettyä hyvämaineistakin toimijaa. Toiminta on verkostomaista. Hyöty ja neuvot jaetaan useiden toimijoiden kesken. Rikollisten palveluiden tuottamisesta on käytetty englanniksi termiä crime-as-a-service (CaaS).

Esimerkkinä lähdevero

Muun muassa lähdeveron välttämiseen tähtäävät järjestelyt ja niin kutsutut cum/ex- ja cum/cum -kaupat vaativat toteutuakseen edellä mainittua osaamista ja ovat esimerkki ammattimaisten avustajien käytöstä rikollisuudessa. Lähdeveron välttämiseen tähtäävä ilmiö on laajamittainen kansainvälinen ilmiö, joka on aiheuttanut merkittäviä veronmenetyksiä useissa Euroopan maissa. Ilmiöllä tarkoitetaan osingon maksuhetken ympärillä tapahtuneita järjestelyjä ja kauppoja, joilla pyritään saamaan perusteettomia veroetuja. Järjestelyissä ammattimaisen avustajan rooli voi vaihdella keskeisestä tekijästä ja aktiivisesta auttajasta passiiviseen toiminnan mahdollistamiseen. Ilman ammattimaisia avustajia monimutkaiset järjestelyt eivät kuitenkaan olisi mahdollisia - siten ammattimaiset avustajat asettuvat merkittävään rooliin ilmiön toteuttamisessa.

Esimerkkinä rikolliset palveluntuottajat tietoverkkoympäristössä

Crime-as-a-service -termin yhteydessä voidaan puhua myös rikollisista palveluntuottajista, joiden ammattimainen toiminta näkyy etenkin tietoverkkoympäristössä toteutettavassa sekä tietoverkkoavusteisessa rikollisuudessa, joka on tyypillisesti taloudelliseen hyötyyn tähtäävää ja varsin kansainvälistä.

Rikollisuuden siirtyessä yhä enemmän tietoverkkoympäristöön korostuu tietoteknisen osaamisen tarve: esimerkiksi monimutkaisten tietoverkkoavusteisten petosten toteuttamista varten on tarjolla valmiita teknisiä ratkaisuja ja ohjeita. Vastaavasti kuin kirjanpitäjiä, juristeja ja muita erityisosaajia hyödynnettäessä, palveluita ostavalla rikollistaholla ei välttämättä itsellään tarvitse olla syvällistä teknistä ymmärrystä. Kun erityisosaamista vaativat työkalut ostetaan valmiina, voidaan työkaluja myös vaihtaa joustavasti ja ripeästi.

Rahanpesua ja ylivelkaantuneiden yritysten saattohoitoa

Rahanpesun selvittelykeskuksella on havaintoja:

Yrityksistä ja yrityksen vastuuhenkilöistä, jotka paitsi välttelevät yritystoiminnassaan lakisääteisiä velvoitteita, myös näyttävät pesevän rahaa ohjaamalla muusta rikollisuudesta saatuja tuloja yritystoimintaan.

Rikollisista toimijoista, jotka haalivat vaikutuspiiriinsä ylivelkaantuneita, lähellä selvitystilaa olevia yrityksiä tarkoituksenaan hyödyntää näitä esimerkiksi petoksella hankittujen varojen pesemisessä. Tässä saattohoidoksikin kutsutussa järjestelyssä pyritään vaikeuttamaan viranomaisten mahdollisuuksia seurata ja tutkia lainvastaista toimintaa.

Velvoitteita laiminlyövistä oikeushenkilöistä, jotka käyttävät tiettyjen yksittäisten kirjanpitäjien tai kirjanpitotoimistojen palveluita. Näissä tapauksissa ulkopuolelta arvioiden kirjanpitäjän täytyisi pitää vähintään todennäköisenä, että yrityksen toiminnassa on epäselvyyksiä esimerkiksi lakisääteisten velvoitteiden noudattamisessa.

Suomessa ilmiön tutkiminen ja torjuminen ovat tärkeitä tavoitteita poliisille, ja torjuntatyötä tehdään vahvassa yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.

Sivu on viimeksi päivitetty 24.1.2025