Professionella möjliggör ekonomisk brottslighet – bekämpningen av fenomenet effektiveras
Att möjliggöra skattebrott och andra ekonomiska brott med eget kunnande kallas professionell medhjälp. Där strävar kriminella aktörer efter att i sin verksamhet utnyttja till exempel strukturerna för laglig företagsverksamhet. Man har även i Finland observerat fall i skatte- och brottsutredningar. Myndigheterna effektiverar bekämpningen av fenomenet och förmågan att identifiera dessa åtgärder förbättras hela tiden.
Rollen som professionell medhjälpare kan variera från att passivt möjliggöra verksamheten till att aktivt agera som medhjälpare och allt däremellan. Det är dock i allmänhet fråga om utbildade yrkespersoner som ger råd om hur man kan kringgå eller undvika skatter, till exempel genom att dölja inkomster, fördunkla den verkliga ägaren till tillgångarna ofta med hjälp av komplicerade strukturer eller genom att använda falska transaktioner, dokument eller verifikat. Olika bulvanarrangemang är också professionell medhjälp, även om de inte förutsätter höga utbildningskvalifikationer.
Företagens konkurrens ökar och ärliga företag har svårt att agera på en marknad där alla inte följer de gemensamma spelreglerna. Tillgångarna är borta från finansieringen av välfärdssamhället, såsom utbildning eller hälsovård. Brottslingarna strävar efter ekonomisk vinning genom skattebrott och andra brott som ofta sträcker sig från Finland utomlands.
Se videor om olika situationer med professionell medhjälp
Man börjar övervaka det internationella fenomenet
I bekämpningen av skattebedrägerier och ekonomiska brott har man satsat avsevärt på att identifiera och bekämpa professionella medhjälpares verksamhet efter att OECD publicerade en rapport om professionella medhjälpare. Rapporten innehåller många olika rekommendationer för nationellt genomförande och för att effektivisera det gränsöverskridande samarbetet i utredningarna.
Att rikta tillsynsåtgärderna direkt till de medhjälpande instanserna vid ekonomiska brott vore ett kostnadseffektivt sätt att bekämpa skattebrott och ekonomisk brottslighet. Med åtgärderna kunde man till exempel försvåra uppkomsten av komplicerade strukturer för skattebedrägeri och förhindra ekonomisk brottslighet.
Det är viktigt att utveckla det operativa informationsutbytet både i myndighetssamarbetet och med aktörer inom den privata sektorn. Det finns bra exempel på gränsöverskridande utbyte av myndighetsinformation för att ingripa i fenomenet bland annat i J5-länderna, som är USA, Kanada, Storbritannien, Australien och Nederländerna. Samtidigt har man kunnat varna aktörer inom den privata sektorn för skadliga fenomen som man har observerat.
Förmågan att identifiera den kompetens som används för att möjliggöra ekonomiska brott förbättras hela tiden
Att ingripa i professionella medhjälpares verksamhet innebär att det strategiska insatsområdet för bekämpning av ekonomisk brottslighet ändras: resurserna riktas till det tidigare skedet av den ekonomiska brottshelheten. Uppkomsten av gynnsamma tillfällen för ekonomisk brottslighet kan förebyggas effektivt genom att:
- öka medvetenheten,
- utveckla aktsamhetsprocedurer och
- öka risken för att åka fast.
På grund av det stora spektrumet av professionella medhjälpare krävs det många olika metoder för att ingripa i fenomenet. Professionell medhjälp har i regel inte kriminaliserats i olika länder. Däremot har man i bestämmelserna kriminaliserat till exempel hjälp till skattebedrägeri eller medgärningsmannaskap. I vissa länder tillämpas administrativa sanktioner i utredningen av skattebrott och ekonomiska brott. Därtill kan det i domerna finnas en förhöjande effekt som grundar sig på hög yrkesmässig kompetens.
Det krävs samarbete för att bekämpa fenomenet
Inom myndighetstillsynen satsar man allt mer på att identifiera och ingripa i fenomenet. Samarbetet med andra tillsynsaktörer och den privata sektorn är viktigt. Företagens och deras intresseorganisationers metoder för egenkontroll spelar en nyckelroll när det gäller att ingripa i professionell medhjälp. Samarbetet med juristsamfunden, även på studerandenivå, har konstaterats vara till nytta. Myndigheterna kan hjälpa samfunden att förbättra sin egenkontroll särskilt med tanke på etiken: vad som är godtagbar verksamhet och vad som inte är det. Samfunden kan också ha mer konkreta och hårdare egna straff, till exempel återkallande av en licens eller begränsning av verksamheten.
I förhindrandet av penningtvätt och finansiering av terrorism samt i tillsynen av sanktioner finns redan goda exempel på samarbete med myndigheter och aktörer inom den privata sektorn. Samarbetet bör dock vidareutvecklas för att man i större utsträckning ska kunna ingripa i professionell medhjälp och ekonomisk brottslighet. Samtidigt bör myndigheterna ytterligare effektivisera sin praxis för kundkännedom och olika – även administrativa – metoder för att ingripa i fenomenet.
Situationer som avslöjats i Skatteförvaltningens tillsyn
Källa: Skatteförvaltningen
I Skatteförvaltningens tillsyn har man observerat flera olika former av professionell medhjälp. Riskfyllda situationer är:
Arrangemang vid insolvens, konkurs- eller boutredningssituationer
Tillgångarna överförs till ett nytt bolag till ett pris som understiger marknadsvärdet och utom räckhåll för borgenärerna. Borgenärerna i ett insolvent bolag förlorar värdet på egendomen, vilket å sin sida gagnar det nya bolagets ansvarspersoner.
Bedrägerier gällande återbäring av källskatt på dividender
Flera olika instanser får ett verifikat över samma dividend och den källskatt som tagits ut för den. I verkligheten har skatten betalats endast en gång, så staten betalar ogrundade återbäringar. I dessa situationer har flera snabba aktieöverföringar och användningen av mellanhänder fördunklat den verkliga ägaren och upphovsmännen. Förvaltarregistreringen kan också försvåra utredningen av de verkliga ägarna.
Ett företag grundat i ett skatteparadis (Offshorebolag)
Man grundar ett offshorebolag i en skatteparadisstat, det vill säga i en stat som omfattas av en förmånligare skattebehandling än i förmånstagarens verkliga bosättningsstat för att hemlighålla inkomsterna. I dessa kan man använda bulvaner och bulvanbolag.
Brottsliga tillgångar blandas ihop med laglig affärsverksamhet
Företag, truster eller andra konstgjorda strukturer inrättas för att föra in brottsligt förvärvade tillgångar i den lagliga affärsverksamheten eller helt och hållet i falsk affärsverksamhet. Tillgångarna cirkulerar vidare via inhemska eller utländska bankkonton till de verkliga aktörerna.
Dokument med felaktigt innehåll eller falska affärer
Med dokument med felaktigt innehåll, till exempel falsk fakturering, kan tillgångar från olagliga källor tvättas. När tillgångarna inkluderas i faktureringen mellan företag är det svårare att observera deras brottsliga ursprung.
Användning av kryptovalutor och -förmögenhet
När kryptovalutorna och kryptomarknaden stabiliseras blir även brottslingarna mer intresserade av att utnyttja kryptotillgångarna. Anonymiteten i anslutning till dessa och den ringa regleringen ökar bland annat riskerna för penningtvätt och gör det svårare att upptäcka de verkliga aktörerna.
Terminalvård av företag
Vid betalningssvårigheter kan ett företag med hjälp av en terminalvårdare säljas till aktörer som i verkligheten inte ansvarar för företagsverksamheten. Med hjälp av bulvanarrangemang kan det utåt verka som om företaget fortsätter sin affärsverksamhet, även om det i verkligheten pågår en tömning av företagets tillgångar så att de inte når borgenärerna. Företag som omfattats av terminalvård kan också utnyttjas för att tvätta tillgångar som skaffats genom olika brott. Terminalvård är en etablerad form av professionellt utnyttjande av företag.
Kundhemlighet
Juristernas kundmedelskonton kan utnyttjas för att förvalta olagligt erhållna tillgångar. Den verkliga karaktären för tillgångarna som erhållits av kunden, deras ursprung och placering samt olika åtgärder för att avlägsna eller dölja dem kan vara indikationer på penningtvätt.
Kringgående av rapporteringsskyldigheterna inom beskattningen
Finansinstituten ska identifiera sina kunders skatterättsliga hemviststat och rapportera sina kunders förmögenhets- och inkomstuppgifter. Även kontoinnehavare ska identifieras samt särskilda rapporteringspliktiga konton. Förutom finansinstituten, kan även bland annat skattekonsulter, advokater eller koncernens moderbolag vara rapporteringsskyldiga, eftersom vissa gränsöverskridande skatteplaneringsstrukturer måste rapporteras. Då kan man sträva efter att undvika rapporteringsskyldigheter inom beskattningen genom att bygga upp ett sådant arrangemang som inte ska rapporteras för att dölja tillgångarna.
Kringgående av sanktioner
Vid kringgående av sanktioner kan man i stor utsträckning utnyttja motsvarande arrangemang som i strukturer som syftar till att undvika beskattning, såsom lösningar som lämpar sig för att dölja den verkliga förmånstagaren, offshorebolag, bulvanstrukturer eller kryptovalutor för att trygga anonymiteten.
Tullens brottsutredning
Källa: Tullen
Vid Tullens brottsutredning utförs förundersökningar av ekonomiska brott som har begåtts i affärsverksamheten eller genom att utnyttja affärsverksamhetens strukturer. I förundersökningarna kan professionella medhjälpare synas på olika sätt.
Utnyttjande av relationer
I de fall som undersöks har man observerat bokförare som står mycket nära den uppdragsgivare som är misstänkt för brott. Bokförarna har genom sina bokföringsåtgärder strävat efter att dölja oklara penningtransaktioner som saknar företagsekonomisk grund till exempel genom att bokföra dem på mellankonton eller genom att godkänna bristfälliga kontantkvitton som lämnats in i efterhand.
Minimering av risken för att åka fast
De misstänkta kan ha medhjälpare som eventuellt redan innan brotten avslöjades har deltagit i planeringen av affärsverksamheten och skatteflykten. Man kan anta att syftet är att eliminera eller åtminstone minimera risken för att åka fast för brott. En väsentlig roll kan också spelas i planeringen av döljande av vinning av brott, bl.a. genom att utnyttja utländska bolag och bankkonton.
Utrikeshandel genom att kringgå reglerna
Vid tullförfaranden bistås företagen ofta av professionella speditionsfirmor som bl.a. ordnar internationella varutransporter på uppdrag av kunderna. I förundersökningen har man observerat att speditörerna också kan fungera som professionella medhjälpare när de försöker undvika skatter och tullar i anslutning till utrikeshandeln samt när de försöker kringgå förbud och begränsningar. I synnerhet i förundersökningar i anslutning till sanktioner har det framkommit att speditörerna misstänks ha varit delaktiga i ordnandet av kringgående av sanktioner.
Regionförvaltningsverkets tillsyn av penningtvättslagen
Källa: Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Till exempel jurister, bokförare och skattesakkunniga kan agera som professionella medhjälpare inom branscher som övervakas av regionförvaltningsverket. Dessa branscher är:
- tillhandahållare av juridiska tjänster,
- tillhandahållare av i huvudsak skatterådgivningstjänster samt
- de som på uppdrag sköter bokföringsuppgifter.
Regionförvaltningsverket övervakar på riksnivå att de rapporteringsskyldiga inom de verksamhetsområden som det ansvarar för följer penningtvättslagen och de bestämmelser som utfärdats med stöd av penningtvättslagen.
En del av de anmälningsskyldiga har identifierat fenomenet som en risk: Många aktörer som tillhandahåller juridiska tjänster, skatterådgivnings- och bokföringstjänster identifierar att man kan sträva efter att använda dem som hjälp inte bara för penningtvätt utan också för olika ekonomiska brott.
Utnyttjande av juridiska tjänster
Att anlita jurister som professionella medhjälpare grundar sig i allmänhet på nyttan med de tjänster de tillhandahåller. Tjänster är till exempel bortskaffande av tillgångarnas ursprung eller inrättande och förvaltning av komplicerade företagsstrukturer. Professionella inom branschen har ofta förståelse för och kompetens att genomföra till exempel företags- och fastighetsköp som verkar lagliga samt finansieringsarrangemang som brottslingar kan använda som hjälp till exempel vid bedrägerier, skattebrott och gäldenärsbrott.
Jurister kan också ovetande vara en del av möjliggörandet av kriminell verksamhet, till exempel genom att tillåta att kundens tillgångar överförs via sitt eget kundmedelskonto eller genom att hjälpa kunden att grunda brevlådeföretag. Detta har beaktats i en del av riskbedömningarna av tillhandahållare av juridiska tjänster.
Infiltratör på en bokföringsbyrå
Risker där en anställd på en bokföringsbyrå deltar i brottslig verksamhet och hjälper brottslingar att sköta bokföringen, dvs. fungerar som professionell medhjälpare, har man funderat på i vissa bokföringsbyråer. Bokföraren kan som sakkunnig "infiltrera sig" i bokföringsbyråns tjänst och försöka ta över just en viss kunds bokföring. På så sätt kan bokföraren sköta den kriminella aktörens bokföring. Utifrån kan det verka som om de lagstadgade skyldigheterna blir skötta och den kriminella aktören väcker inte myndigheternas uppmärksamhet.
Det är viktigt att identifiera och bedöma sådana möjligheter för att man ska kunna upptäcka och förhindra sådana situationer. När man är medveten om saken i företagets interna kontroll kan man fästa uppmärksamhet vid den och förbereda sig på den genom att skapa nödvändiga tillvägagångssätt och förfaranden.
Tillsyn och förebyggande vid regionförvaltningsverket
Vid regionförvaltningsverket fäster vi uppmärksamhet vid professionella medhjälpare som fenomen och ingriper i det tillsammans med andra myndigheter. Vi påminner de anmälningsskyldiga om fenomenet och om utbildningen av de anställda så att även de anmälningsskyldigas anställda är medvetna om fenomenet. Om den anmälningsskyldiga upptäcker tvivelaktiga transaktioner ska de anmälas till centralen för utredning av penningtvätt.
Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism vid Finansinspektionen
Källa: Finansinspektionen
Professionell medhjälp inom finansbranschen kan till exempel vara tillhandahållande av tjänster såsom konton, investeringar eller överföringar av tillgångar utan att man börjar identifiera kunden enligt penningtvättslagen.
De svagheter i bankernas verksamhet som framkom för 10 år sedan i fråga om kundkännedom ledde till de s.k. Russian Laundromat-skandalerna. Bankerna ansågs ha försummat att känna till kundernas verkliga affärsverksamhet och att identifiera de bakomliggande personerna, dvs. de verkliga förmånstagarna. Dessa händelser ledde för sin del i stor utsträckning till en effektivisering av tillsynen av förhindrandet av penningtvätt och samtidigt blev bankernas verksamhet i fråga om kundkännedom bättre. Men är allt i sin ordning för Finansinspektionens alla tillsynsobjekt?
Kundkännedom och förståelse för affärsverksamhet är grundläggande faktorer för att förhindra penningtvätt
I takt med att regleringen har skärpts har de största bankerna som övervakas av Finansinspektionen (FIVA) satsat betydligt på kundkännedom och uppdatering av uppgifterna. Under de senaste två åren har även de nya ekonomiska sanktionerna och därigenom kraven på djupgående kännedom om kundens affärsverksamhet ökat iakttagandet av skyldigheterna.
De observationer som Finansinspektionens byrå för bekämpning av penningtvätt gör årligen i enkäten Riskbedömning och i tillsynen visar att många bolag fortfarande har mycket att förbättra i fråga om de grundläggande frågorna.
För bolagskundernas del förutsätter kundkännedomen att man verkligen sätter sig in i bolagets affärsområde, affärspartner och eventuella internationella kontakter. Det är särskilt viktigt att skaffa de uppgifter som krävs enligt penningtvättslagen. Dessa är uppgifter om karaktären och omfattningen av kundens affärsverksamhet samt hurdana affärspartner kunden har och var i världen.
Uppgifterna ska vara aktuella, uppgifterna ska inhämtas direkt från kunden och inte endast genom att bläddra till exempel på internet, och uppgifterna ska vara tillräckligt detaljerade. Dessutom ska de inhämtade uppgifterna jämföras med uppgifter som fås från annat håll, till exempel uppgifter om betalningar.
Effektiverad kännedom är nödvändig för kunder med hög risk
Om kundbolaget är verksamt inom en bransch med hög risk med tanke på penningtvätt eller iakttagande av sanktioner eller om det har lagstadgade kontakter med länder med hög risk, ska kunden utsättas för effektiverad kännedom.
I praktiken innebär effektiverad kundkännedom att man åt kunder med högre risk måste ställa tilläggsfrågor om kundens affärsverksamhet, betalningsrörelse och ägarstruktur. Vid behov ska tillsynsobjektet skaffa handlingar och andra bevis av en oberoende källa. Samma åtgärder kan införas även i andra situationer. Dessa är bland annat inhämtande av tilläggsuppgifter om grunderna för transaktionen och inhämtande av tilläggsuppgifter om ursprunget till kundens och den verkliga förmånstagarens tillgångar och förmögenhet.
Om kundens verksamhet plötsligt riktas till en helt annan bransch eller ett helt annat geografiskt område eller om mycket stora tillgångar erbjuds via kunden för placering eller överföring någon annanstans, är det skäl att utreda bakgrunden till transaktionen grundligare.
Om effektiverade åtgärder till exempel för att utreda tillgångarnas ursprung inte vidtas trots att ovanlig verksamhet har observerats, är det delvis fråga om en betydande försummelse. När det är fråga om ett bolag som yrkesmässigt tillhandahåller tjänster inom finansbranschen kan man misstänka att försummelsen grundar sig på vinstsyfte.
Vem ansvarar för att övervaka att lagen följs?
I större bolag har man i allmänhet tillsyn över överensstämmelsen med kraven, det vill säga en compliance-funktion, som ger anvisningar om hur kraven i lagen ska uppfyllas och ger närmare råd. I mindre bolag finns det inte nödvändigtvis någon separat compliance-funktion. Då ska Finansinspektionens ledning som omfattas av tillsynen självständigt skaffa information om kraven eller till exempel försöka skaffa hjälp av utomstående experter.
Det är viktigt att komma ihåg att i alla situationer ansvarar bolagets operativa ledning i sista hand för att förfarandena och processerna följer lagen och Finansinspektionens föreskrifter. Därför ska man i olika råd och anvisningar strikt följa gällande bestämmelser och undvika att ge sådan experthjälp som kan anses leda till att bestämmelserna i penningtvättslagen kringgås.
Om Finansinspektionen upptäcker att tillsynsobjektet har försummat att uppfylla de centrala skyldigheterna i penningtvättslagen är det i allmänhet skäl att utföra en grundlig granskning för att förhindra penningtvätt. I denna situation undersöks också bolagets lednings verksamhet: har man till exempel gett anvisningar som strider mot penningtvättslagen eller låtit bli att reagera på de risker som framkommit. Om syftet med försummelsen av skyldigheterna har varit att undanhålla kundens tillgångar eller egendom från myndigheterna, kan man börja misstänka delaktighet i penningtvättbrott.
Reglering av penningtvätt görs inte för att irritera kunden
Att ställa frågor och skaffa mer information ska inte upplevas som ”att man försöker irritera kunden" utan som ett noggrannare arbete och för att trygga den egna verksamheten.
Syftet med regleringen mot penningtvätt är att förhindra penningtvätt, finansiering av terrorism och mer allmänt ekonomisk brottslighet. Genom att följa sanktionerna kan man bland annat försvåra finansieringen av Rysslands anfallskrig och anskaffningen av utrustning. Genom dessa mål bör man se den större helheten och sträva efter verksamhet enligt lagens mål.
Om bolaget systematiskt har brutit mot skyldigheterna enligt penningtvättslagen ska en ordnings- eller påföljdsavgift enligt penningtvättslagen övervägas. Finansinspektionen är skyldig att rapportera tvivelaktiga transaktioner till centralen för utredning av penningtvätt. Om Finansinspektionen misstänker penningtvätt och tillsynsobjektet är delaktig i händelsen ska man överväga att lämna en begäran om utredning till polisen.
Förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism i Finlands Advokater
Källa: Finlands Advokater
Finlands Advokater går årligen i sitt tillsynsarbete igenom riskbedömningarna för att förhindra penningtvätt för över femtio advokatbyråer. Målet med riskbedömningarna är att advokaten i sitt eget arbete identifierar eventuella risker för penningtvätt, så att brottslingarna inte kan använda advokaten som mellanhand i sin verksamhet.
Advokaten är också skyldig att göra en anmälan om misstanke till centralen för utredning av penningtvätt om en tvivelaktig transaktion som hen observerat. Vanligtvis är advokaternas misstankar befogade och de kan utnyttjas i utredningen av penningtvättbrott.
Förhandsbedömningen hjälper till att identifiera riskerna
Situationer där man kan försöka utnyttja advokater är till exempel
- bildande av bolag,
- döljande av de verkliga förmånstagarna genom att dela upp ägorna i små andelar eller
- upprättande av konstgjorda avtal.
En förhandsbedömning av riskerna hjälper advokaten att identifiera eventuella risker som framkommer och ger en verksamhetsmodell för dessa situationer.
I riskbedömningarna bedömer advokaterna också sårbarheter i advokatbyråns egen verksamhet som brottslingar kan försöka utnyttja i penningtvätt eller finansiering av terrorism. Sårbarheter kan till exempel vara
- förtroende för personliga långvariga kundrelationer,
- svårigheter att identifiera penningtvätt samt
- brist på rutiner i anslutning till åtgärder för kundkännedom i uppdrag som advokatbyrån endast sällan sköter.
Tröskeln för att ifrågasätta kundrelationen kan vara hög
Risken med långvariga kundrelationer är till exempel att man inte vågar ifrågasätta en bekant kunds verksamhet och att tillgångarnas ursprung inte utreds tillräckligt noggrant. Tillgångar som skaffats kriminellt anses ofta vara av utländskt ursprung och man upplever att risken för penningtvätt är särskilt förknippad med kunder utanför EES-området. Största delen av de pengar som tvättats i Finland är dock av finländskt ursprung.
Det är genuint svårt att identifiera riskerna med penningtvätt, eftersom sådana situationer uppstår mycket sällan. Åtgärderna för kundkännedom är tidskrävande och tröskeln för att avbryta uppdraget kan vara hög om alla nödvändiga åtgärder för kundkontroll inte kan vidtas till exempel på grund av kundens passivitet.
Advokater som portvakter för penningtvätt
Advokater spelar en viktig roll i samhället som portvakt i arbetet mot penningtvätt och de vill sköta rollen med eftertryck.
Finlands Advokater har i sitt tillsynsarbete lagt märke till att advokater mycket lätt vägrar att utföra uppdrag om de har några tvivelaktiga drag. Påföljderna av missbruk är så omfattande för advokaterna att de försöker undvika risker med alla möjliga medel. Man kan snarare se ett de-risking-fenomen än att man utnyttjar advokattjänster för professionell medhjälp. De-risking är ett fenomen där man i stället för riskhantering avslutar eller begränsar affärsrelationer med kunder eller kundgrupper för att undvika risker.
Finlands Advokater har i penningtvättslagen anförtrotts uppgiften att övervaka att advokaterna i sin verksamhet följer bestämmelserna i penningtvättslagen. Denna tillsynsuppgift sköter Finlands Advokater bland annat genom byråinspektioner, där frågor som gäller förhindrande av penningtvätt spelar en stor roll. Vid inspektionerna diskuteras frågor som gäller förhindrande av penningtvätt ingående och man säkerställer att advokatens kompetens är tillräcklig. Finlands Advokater utbildar advokater på webben, ökar medvetenheten om ämnet genom att ordna seminarier och lyfter regelbundet fram eventuella aktuella frågor i sin medlemskommunikation.
Från polisens synvinkel är professionella medhjälpare en del av den organiserade brottsligheten
Källa: Polisen
Utöver etablerade internationella kriminella grupper och nätverk finns det professionella medhjälpare inom den organiserade brottsligheten i Finland. De känner till myndigheternas verksamhetssätt, i viss mån även resurserna, lagens kryphål och tillvägagångssätt där risken för att åka fast är liten. Man kan säga att professionella medhjälpare är en del av den organiserade brottsligheten, där personer eller aktörer med sitt eget kunnande möjliggör i synnerhet ekonomiska brott, men också andra brott.
Den organiserade brottsligheten utgör ett särskilt hot mot de intressen som skyddas av rättsordningen på grund av verksamhetens effektivitet och omfattning. Dess menlighet och skadlighet för samhället är klart större än den normala brottsligheten.
Varför är den organiserade brottsligheten effektiv?
En förklarande faktor är nätverkandet i det lagliga samhället och detta möjliggörs bland annat av professionella medhjälpare. Målet med den organiserade brottsligheten är att uppnå politisk och ekonomisk makt med fyra element:
- våld,
- korruption,
- kontinuiteten i den kriminella verksamheten och
- olika brott.
För att genomföra dessa behövs juridisk och annan stark yrkeskompetens. I Finland har man identifierat en grupp professionella medhjälpare som agerar som en del av nätverket för organiserade kriminella gruppers kriminella verksamhet.
Man kan bli professionell medhjälpare oavsiktligt, avsiktligt eller genom att övertalas
Det kan finnas många orsaker till att en professionell medhjälpare kopplas till nätverket för kriminell verksamhet och en enskild professionell medhjälpares verksamhet kan vara oavsiktlig eller avsiktlig.
Den organiserade brottsligheten har olika sätt att försöka få en professionell medhjälpare att ”fastna” eller "övertalas" att bli en del av dess verksamhet. Det är svårt att avslöja och bekämpa detta, eftersom professionella medhjälpare i Finland åtnjuter stor uppskattning som yrkeskår och verksamheten har dolts i det lagliga samhällets strukturer. Ett sätt att bekämpa detta är att öka medvetenheten om den organiserade brottslighetens verksamhet.
Även aktörer med gott anseende kan vara en del av kedjan utan att veta om det
Kännetecknande för de professionella medhjälparnas verksamhet är att olagliga tillgångar överförs till den lagliga ekonomin eller att man döljer verksamheten med olika komplicerade verksamhetssätt och strukturer. I arrangemangen kan man använda underleverantörer som var och en sköter sin egen del och inte ser överföringen av tillgångar som helhet. På så sätt kan man även utnyttja en aktör med gott anseende. Verksamheten är nätverksbaserad. Nyttan och råden delas mellan flera aktörer. Termen Crime-as-a-service (CaaS) används på engelska om produktion av kriminella tjänster.
Exempel: källskatt:
Bland annat arrangemang som syftar till att undvika källskatt och så kallade cum/ex- och cum/cum-affärer kräver ovan nämnda kompetens för att kunna genomföras och är ett exempel på användning av professionella medhjälpare inom brottslighet. Fenomenet som syftar till att undvika källskatt är ett omfattande internationellt fenomen som har orsakat betydande skatteförluster i flera europeiska länder. Med fenomenet avses arrangemang och affärer kring dividendutbetalningstidpunkten i syfte att få ogrundade skattefördelar. I arrangemangen kan rollen som professionell medhjälpare variera från att vara en central faktor och en aktiv medhjälpare till en passiv möjliggörare av verksamheten. Utan professionella medhjälpare skulle komplicerade arrangemang dock inte vara möjliga – sålunda spelar professionella medhjälpare en betydande roll i genomförandet av fenomenet.
Som ett exempel kriminella tjänsteproducenter i datanätsmiljön
I samband med termen Crime-as-a-service kan man också tala om kriminella tjänsteproducenter vars professionella verksamhet syns särskilt i den brottslighet som genomförs i datanätsmiljön samt i brottslighet som sker med hjälp av datanät och som vanligtvis strävar efter ekonomisk vinning och är mycket internationell.
När brottsligheten i allt högre grad överförs till datanätsmiljön framhävs behovet av datateknisk kompetens: det finns till exempel färdiga tekniska lösningar och anvisningar för att genomföra komplicerade bedrägerier med hjälp av datanät. På samma sätt som när man utnyttjar bokförare, jurister och andra specialister behöver en kriminell instans som köper tjänster inte nödvändigtvis själv ha en djup teknisk förståelse. När man köper färdiga verktyg som kräver specialkompetens kan man också byta verktyg flexibelt och snabbt.
Penningtvätt och terminalvård av överskuldsatta företag
Centralen för utredning av penningtvätt har observerat:
- företag och ansvarspersoner för företag, som inte bara undviker rättsliga skyldigheter i sin företagsverksamhet, utan också verkar tvätta pengar genom att styra inkomster från annan brottslighet till företagsverksamheten.
- kriminella aktörer som samlar på sig överskuldsatta företag som är nära likvidation med syfte att utnyttja dessa till exempel för att tvätta tillgångar som skaffats genom bedrägeri. I detta arrangemang, som även kallas terminalvård, strävar man efter att försvåra myndigheternas möjligheter att följa upp och utreda den lagstridiga verksamheten.
- juridiska personer som försummar sina skyldigheter och som använder vissa enskilda bokförares eller bokföringsbyråers tjänster. I dessa fall ska bokföraren enligt en utomstående bedömning åtminstone anse att det är sannolikt att det förekommer oklarheter i företagets verksamhet till exempel i fråga om iakttagandet av rättsliga skyldigheter.
I Finland är undersökning och bekämpning av fenomenet viktiga mål för polisen, och bekämpningsarbetet utförs i starkt samarbete med andra myndigheter.