Anställer du utländska säsongsarbetare på vintern 2025–2026? Så här kan du ansöka om skattekort, personbeteckning eller registrering av EU-medborgare
På den här sidan finns anvisningar om hur en säsongsarbetare kan ansöka om
- skattekort när arbetstagaren redan har en personbeteckning
- skattekort och personbeteckning
- registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare.
Anvisningen är gemensam för Skatteförvaltningen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) och Migrationsverket.
Om en säsongsarbetare redan har en finländsk personbeteckning kan skattekortet ansökas per säker e-post eller per post.
Säsongsarbetaren behöver ett skattekort men har redan en personbeteckning
Om en säsongsarbetare ännu inte har en personbeteckning måste denne identifiera sig personligen. Skatteförvaltningen och Migrationsverket arrangerar i november två evenemang där säsongsarbetare betjänas på plats.
Vid andra tidpunkter ska säsongsarbetaren besöka ett serviceställe för antingen Skatteförvaltningen eller MDB för att få en personbeteckning och besöka Migrationsverkets serviceställe för registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare.
Säsongsarbetaren behöver ett skattekort men har redan en personbeteckning
Om säsongsarbetaren redan har en finländsk personbeteckning behöver hen inte besöka Skatteförvaltningens serviceställe för att få ett skattekort. Säsongsarbetaren kan redan ha en personbeteckning till exempel i följande fall:
- Arbetstagaren har tidigare arbetat i Finland.
- Om det har ansökts om ett uppehållstillstånd som ger rätt till säsongsarbete för arbetstagaren har denne fått en finländsk personbeteckning av Migrationsverket i samband med tillståndsbeslutet.
Så här ansöker du om skattekort när en säsongsarbetare har en personbeteckning
En säsongsarbetare som redan har en finländsk personbeteckning kan ansöka om skattekort utan att besöka Skatteförvaltningens serviceställe.
1. Fyll i de nödvändiga dokumenten
Ansök om skattekort med blankett 6148r. Om arbetstagaren behöver ett skattekort för både år 2025 och år 2026 ska du fylla i separata blanketter för båda åren.
Blankett och anvisningar : Ansökan om progressiv beskattning av förvärvsinkomster (6148r)
Fyll också i en fullmakt om du vill att skattekortet och beslutet om förskottsuppbörd som anknyter till det skickas direkt till arbetsgivaren. Ange en e-postadress i fullmaktens adressfält om du vill att de färdiga handlingarna skickas per säker e-post.
Fullmakt för att sköta en privatpersons skatteärenden (3818r)
2. Skicka blanketterna till Skatteförvaltningen
Du kan skicka ansökan och en eventuell fullmakt per säker e-post eller post.
Skickande per säker e-post
- Skicka skattekortsansökningarna (blankett 6148r) och eventuella fullmakter i ett separat e-postmeddelande för varje arbetstagare och varje år. Skicka alltså inte blanketter för olika arbetstagare eller olika år på samma gång.
- Använd Skatteförvaltningens säkra e-post när du skickar e-post så att personuppgifterna och andra konfidentiella uppgifter skickas krypterade.
- För att skicka säker e-post ska du registrera din e-postadress på adressen https://turvaviesti.vero.fi.
- Efter registreringen får du ett e-postmeddelande och kan skicka ditt meddelande via länken i e-posten. Välj ”Rajoitetusti verovelvollisen kausityöntekijän verokorttihakemus” som meddelandets mottagare. Du kan också bifoga bilagor till meddelandet.
- Logga in i tjänsten om du redan tidigare har registrerat dig som användare av den säkra e-posten. Då får du ett meddelande med vilket du kan beställa en ny länk för att skicka ansökan om skattekort.
Skatteförvaltningens postadress
Skatteförvaltningen
Säsongsarbetare
PB 1
00052 SKATT
3. Skatteförvaltningen handlägger ansökan och skickar skattekortet
Den uppskattade behandlingstiden för skattekortet är cirka två veckor. Om du ansöker om skattekort både för år 2025 och år 2026 kan de bli färdiga och anlända vid olika tidpunkter. När ansökan om skattekort har behandlats får arbetsgivaren förskottsinnehållningsuppgifterna snabbast genom att hämta dem till löneberäkningen via gränssnittstjänsten Vero API.
Läs mer om Vero API-gränssnitten
Det färdiga skattekortet och beslutet som anknyter till det kan också skickas på följande sätt:
Skattekortet skickas direkt till arbetsgivaren om ansökan innehåller en fullmakt. Om du vill ha skattekortet per säker e-post ska du komma ihåg att ange e-postadressen i fullmaktens adressfält. Annars skickas skattekortet till postadressen. Anvisningen finns i punkt 1 Fyll i de nödvändiga dokumenten.
Om det inte har funnits någon fullmakt skickas skattekortet till arbetstagarens adress i Finland som uppgetts i ansökan.
Säsongsarbetaren behöver en personbeteckning och ett skattekort
Arbetstagaren måste ha en finländsk personbeteckning för att kunna få ett skattekort. För att få en personbeteckning måste arbetstagaren identifiera sig personligen. Arbetstagaren kan ansöka om personbeteckning och skattekort på följande sätt:
- genom att delta i evenemanget i Saariselkä eller Levi
- genom att besöka ett serviceställe för Skatteförvaltningen eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB).
Den uppskattade behandlingstiden för att få personbeteckningen eller skattekortet är cirka två veckor.
Ansök om personbeteckning och skattekort eller registrering i november i Saariselkä eller Levi
Skatteförvaltningen och Migrationsverket arrangerar två evenemang där säsongsarbetare betjänas personligen på plats. Evenemangen ordnas i år i Saariselkä och Levi. På evenemangen kan man ansöka om personbeteckning och skattekort eller registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare som vistas över 3 månader i Finland.
Evenemanget ordnas om minst 100 säsongsarbetare som behöver personbeteckning anmäler att de kommer. Vi hoppas att företagen samarbetar för att få tillräckligt många arbetstagare på plats.
Boka en besökstid för varje arbetstagare på servicenumret 029 497 010.
Tidpunkterna för evenemangen
Saariselkä (Lapland Hotels Riekonlinna), Saariseläntie 13, 99830 Saariselkä, 18–20.11.2025
- Tidsbokningen ska göras senast: 4.11.2025
- Webblanketter för personbeteckningen och skattekortet ska fyllas i senast: 4.11.2025
Levi (Design Hotel Levi), Levintie 1590, 99130 Levi, 25–27.11.2025
- Tidsbokningen ska göras senast: 11.11.2025
- Webblanketter för personbeteckningen och skattekortet ska fyllas i senast: 11.11.2025
Om arbetstagaren inte har möjlighet att närvara på den bokade tiden eller om det uppstår problem vid skickandet av webblanketterna ska du kontakta Skatteförvaltningen så snart som möjligt på telefonnumret 029 497 010. Skatteförvaltningen skickar en bekräftelse om tidsbokningarna per e-post efter att anmälningstiderna har gått ut.
Skatteförvaltningen och Migrationsverket erbjuder inga tolkningstjänster. Se till att det vid behov finns en tolk på plats.
Kom till evenemanget på den tid som bokats.
Arbetstagaren ansöker vid evenemanget om personbeteckning och skattekort av Skatteförvaltningen
Fyll på förhand i en elektronisk webblankett för varje arbetstagare som deltar i evenemanget och som behöver en personbeteckning. Webblanketten har förnyats och det är lättare än tidigare att fylla i den.
Ange uppgifterna om arbetstagaren till Skatteförvaltningen med webblanketten
Med webblanketten kan man ansöka om skattekort för endast ett år. Om du ansöker om skattekort med webblanketten för år 2025 och också behöver ett skattekort för år 2026 ska du läsa anvisningen i punken Säsongsarbetaren behöver ett skattekort men har redan en personbeteckning. Om du ännu inte har fått personbeteckningen på basis av ansökan som gjorts med webblankett kan du ändå skicka ansökan för år 2026. Ansökan behandlas när Skatteförvaltningen har gett en personbeteckning.
Den uppskattade behandlingstiden för att få personbeteckningen eller skattekortet är cirka två veckor.
Arbetstagaren ska ha med sig följande dokument:
- Blanketten Registreringsanmälan om en utländsk person som vistas i Finland tillfälligt (6150r): Blanketten ska fyllas i omsorgsfullt på förhand men den undertecknas först när Skatteförvaltningens handläggare är närvarande.
- Resedokument: pass eller identitetskort för EU-medborgare.
- Ett dokument som visar uppehållsrätten och rätten att arbeta om det handlar om en medborgare i något annat land än ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz (till exempel säsongsarbetsintyg, uppehållstillstånd för säsongsarbete, visum för säsongsarbete, uppehållstillstånd för arbetstagare).
- En kopia av arbetsavtalet.
Arbetstagaren ansöker om registrering av uppehållsrätt för EU-medborgare hos Migrationsverket
När ska EU/EES-medborgare registrera sin uppehållsrätt
Utländska säsongsarbetare ska ansöka om EU-registrering hos Migrationsverket om
- hen är medborgare i en EU-medlemsstat, Liechtenstein eller Schweiz och
- hen vistas oavbrutet över tre månader i Finland.
Migrationsverket sköter endast ärenden som gäller EU/EES-medborgare (EU-länderna, Liechtenstein och Schweiz) under evenemangen i Saariselkä och Levi. Om säsongsarbetaren är medborgare i ett nordiskt land behöver hen inte ansöka om EU-registrering hos Migrationsverket utan kan sköta sina ärenden med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller Skatteförvaltningen. Om en säsongsarbetare är medborgare i ett tredje land (utanför EU) har säsongsarbetaren redan i förväg varit tvungen att skaffa sig ett visum för säsongsarbete, säsongsarbetsintyg eller uppehållstillstånd för säsongsarbete. Dessa ärenden sköts inte under Migrationsverkets evenemang. Ytterligare information om säsongsarbete finns i Migrationsverkets anvisning.
En EU-medborgare som har registrerat sig hos Migrationsverket under fjolårets evenemang i Saariselkä eller Ylläs behöver inte ansöka om ny EU-registrering. Registreringsintyget från i fjol är fortfarande giltigt. Om säsongsarbetaren inte har sparat intyget kan hen ladda ner det från sitt eget e-konto i EnterFinland. Intyget kan laddas ner under ett års tid från beslutsfattandet.
Gör så här på evenemanget
Nya eller oregistrerade säsongsarbetare kan sköta sina ärenden i Saariselkä eller Levi på samma sätt som i fjol. Den elektroniska ansökan ska vara ifylld och betalad på förhand. Vi tar inte emot ansökningar på papper eller betalningar som görs på plats. Under evenemangen identifierar Migrationsverket kunden och beslutet kommer till e-tjänsten EnterFinland om cirka 1–2 veckor.
Tidsbokningarna till evenemangen sköts centraliserat via Skatteförvaltningens servicenummer 029 497 010. Med samma bokning sköter Migrationsverket identifieringen av de säsongsarbetare som ansöker om EU-registrering. Det finns alltså ingen separat bokning som ska göras med Migrationsverket. Säsongsarbetaren sköter först sina ärenden hos Skatteförvaltningen och köar efter det till Migrationsverkets handläggare. Om en säsongsarbetare endast behöver tjänster som Migrationsverket erbjuder (inget behov att sköta ärenden hos Skatteförvaltningen) kan hen besöka endast Migrationsverket under sin egen arbetsgivares tidsbokning. Observera att tidsbokningens tid inte nödvändigtvis är helt exakt. Den kan kasta lite åt någondera hållet.
Vi rekommenderar ett deltagande i evenemangen i Saariselkä eller Levi. Om det inte går att sköta ärendena under evenemangen är det också möjligt att med en separat tidsbokning identifiera sig för EU-registreringen på Migrationsverkets serviceställen i Helsingfors eller Rovaniemi. Besökstiden reserveras i Migrationsverkets tidsbokningstjänst.
Ytterligare information och anvisningar för arbetstagare
Ytterligare information om EU-registrering, betalning och den elektroniska blanketten finns på Migrationsverkets webbplats på sidan Registrering av uppehållsrätt.
Vi önskar att arbetsgivaren på förhand delar ut anvisningarna nedan till de säsongsarbetare som deltar i evenemanget i Saariselkä eller Levi:
Besök på ett serviceställe för Skatteförvaltningen eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Om en säsongsarbetare inte deltar i evenemangen i Saariselkä eller Levi måste hen personligen identifiera sig för att få en personbeteckning och ett skattekort genom att besöka ett serviceställe för Skatteförvaltningen eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata till exempel i Helsingfors eller Rovaniemi. Observera att det endast finns begränsat med besökstider i Rovaniemi. Boka en besökstid till servicestället på följande sätt:
- Genom att ringa till Skatteförvaltningens servicenummer 029 497 010
- Genom att ringa till servicenumren för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata 029 553 6270 eller 029 553 6345.
Den uppskattade behandlingstiden för att få personbeteckningen eller skattekortet är cirka två veckor.
Se öppettiderna för serviceställena här:
- Serviceställen där du kan få en personbeteckning – vero.fi
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Rovaniemi
Obs! Måndagen den 17 november går det inte att ansöka om personbeteckning på Skatteförvaltningens serviceställen på grund av en årlig systemuppdatering
När arbetstagaren besöker Skatteförvaltningens serviceställe
Fyll i den elektroniska webblanketten och skicka den senast en vecka före besökstiden. För att få en personbeteckning och ett skattekort ska arbetstagaren eller arbetsgivaren fylla i en webblankett inklusive bilagor.
Ange uppgifterna om arbetstagaren till Skatteförvaltningen med webblanketten
Kom till servicestället vid den tidpunkt som bokats.
Arbetstagaren ska ha med sig följande dokument:
- Blanketten Registreringsanmälan om en utländsk person som vistas i Finland tillfälligt (6150r) Blanketten ska fyllas i omsorgsfullt på förhand men den undertecknas först vid servicestället då Skatteförvaltningens handläggare är närvarande.
- Resedokument: pass eller identitetskort för EU-medborgare.
- Ett dokument som visar uppehållsrätten och rätten att arbeta om det handlar om en medborgare i något annat land än ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz (till exempel säsongsarbetsintyg, uppehållstillstånd för säsongsarbete, visum för säsongsarbete, uppehållstillstånd för arbetstagare).
- En kopia av arbetsavtalet.
Skatteförvaltningen erbjuder inga tolkningstjänster. Se till att det vid behov finns en tolk på plats.
När arbetstagaren besöker MDB:s serviceställe
Om personen inte har en finländsk personbeteckning
Om personen ännu inte har en personbeteckning ska hen ansöka om den med MDB:s webblankett.
Blanketten ska fyllas i innan man anländer till servicestället. När en person fyller i blanketten ska hen ha tillgång till alla behövliga bilagedokument, såsom resedokument, arbetsavtal och ett eventuellt uppehållstillstånd.
Blankett och ytterligare information om registrering av en utlänning i befolkningsdatasystemet (MDB)
Om personen redan har en finländsk personbeteckning
Ofta har personen fått en personbeteckning i samband med ett positivt beslut om uppehållstillstånd. Då finns personbeteckningen på uppehållstillståndskortet. Om hen har en personbeteckning kan hen begära om hemkommun med en webblankett om förutsättningarna för att få en hemkommun uppfylls. Blanketten ska fyllas i innan man anländer till servicestället.
Mer information om hemkommunen (MDB)
Om personen har en personbeteckning men förutsättningarna för att få en hemkommun inte uppfylls kan personen uppge sin tillfälliga bostadsadress.
Ytterligare information om utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland (MDB)
Handled personen att besöka servicestället vid rätt tidpunkt
För att registreringen ska framskrida smidigt är det viktigt att personerna kommer till servicestället vid rätt tidpunkt. Man ska ta med resedokument, arbetsavtal och ett eventuellt uppehållstillstånd.
Om personens familj flyttar till Finland ska familjemedlemmarna boka en egen tid för registrering av uppgifterna. Tid reserveras på adressen dvv.fi/tidsbokning. Familjemedlemmarna ska ha med sig resedokument, eventuella uppehållstillstånd samt intyg om familjeförhållanden.
Mer information om att legalisera handlingar (DVV)
Ansök om skattekort efter att säsongsarbetaren har fått en personbeteckning från MDB
Skicka ansökan om skattekort till Skatteförvaltningen först efter att arbetstagaren fått personbeteckningen från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. En säsongsarbetare som har en finländsk personbeteckning kan ansöka om skattekort utan att besöka Skatteförvaltningens serviceställe. Kom ihåg att anteckna personbeteckningen på blankett 6148r. Läs om leveranssätten i punkten Säsongsarbetaren behöver ett skattekort men har redan en personbeteckning.
Kom också ihåg arbetsgivarens övriga skyldigheter
Utöver att skatt ska tas ut har arbetsgivaren även andra förpliktelser i anknytning till löneutbetalningen. Ytterligare information om dessa finns bland annat i följande anvisningar:
Arbetsgivarens skyldigheter som gäller skatt
Sjukförsäkringspremie för arbetstagare som kommer till Finland Anmälan av information till
inkomstregistret: internationella situationer