Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Så här deklarerar du hushållsavdrag

Du kan ange hushållsavdragsuppgifterna antingen för ditt skattekort eller på din skattedeklaration. Året då fakturan har betalats avgör för vilket år hushållsavdragsuppgifterna ska anges.

Exempel: Du har kommit överens om arbetet den 1 december 2024 och arbetet har utförts i december. Du har betalat fakturan den 15 januari 2025. Ange hushållsavdraget i beskattningen för 2025.

Deklarera i MinSkatt

Så här deklarerar du hushållsavdrag för 2025

Du kan deklarera hushållsavdraget redan under det innevarande året på två olika sätt:

  1. Deklarera hushållsavdraget för ditt skattekort. Då beaktas avdraget i skatteprocenten på ditt skattekort.
  2. Ange endast avdragsuppgiften utan att ändra skattekortet.
  1. När du har loggat in i MinSkatt ska du på ingångssidan i punkten Skattekort och förskottskatt 2025 välja länken Skattekort och förskottsskatt.

  2. Välj knappen Beställ ett nytt skattekort.

  3. Välj knappen där det står Välj den fullständiga versionen av ansökan.

    Om du anger endast resekostnader kan du också välja den korta ansökan.

  4. Gå igenom faserna i ansökan och ange nya uppgifter eller uppgifter som ändrats.

    Observera att när du anger ett avdrag för ditt skattekort ska du också ändra dina inkomster. Du kan till exempel använda inkomstregistrets uppgifter i fasen Förhandsifyllda inkomster och avdrag.

Välj i sektionen Inkomstskatt för personer i punkten Skattekort och förskottskatt 2025 länken Hushållsavdrag 2025.

Deklarera hushållsavdraget för 2024 i skattedeklarationen i vår

När du får den förhandsifyllda skattedeklarationen på våren 2025 ska du kontrollera uppgifterna i den.

  • Om hushållsavdragsuppgifterna är färdigt rätt behöver du inte komplettera skattedeklarationen.
  • Om uppgifter om 2024 betalda arbeten som berättigar till hushållsavdrag inte finns med ska du ange dem.

Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett finns det en länk till blanketten i slutet av sidan. 

  1. I sektionen Inkomstskatt för personer ska du välja punkten Förhandsifylld skattedeklaration 2024 och där länken Kontrollera den förhandsifyllda skattedeklarationen.

  2. Välj länken Korrigera uppgifterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen.


    Här finns också länken Öppna uppgifterna om värdepappersköpen som en CSV-fil. Om du har sålt värdepapper under skatteåret kan du också granska din värdepappershandel i tabellformat. Observera att du inte kan redigera eller skicka uppgifter via tabellen. Gör ändringarna på skattedeklarationen i punkten Vinster från försäljning av värdepapper.

  3. Skattedeklarationen består av fem faser. Om du gör ändringar i skattedeklarationen ska du skicka skattedeklarationen i den sista fasen Förhandsgranska och skicka: Rulla ner sidan och välj knappen Skicka.

  • Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett kan du använda punkten om hushållsavdrag avsedd för MinSkatt som hjälp.

    Om du har lämnat uppgiften om hushållsavdrag tidigare, till exempel i din ansökan om skattekort eller förskottsskatt, visas den i fasen Förhandsifyllda inkomster och avdrag. Korrigera uppgifter i den här fasen. Uppgifterna visas förhandsifyllda också om du har kommit överens om att företaget som utförde arbetet anmäler uppgifterna för dig.

    I annat fall ska du gå till fasen Övriga avdrag. Välj först Ja i punkten Hushållsavdrag och därefter knappen Lägg till en ny kostnad.

    Välj sedan om du har köpt arbetet av ett företag eller avlönat en anställd.
    Om arbetet utförts utomlands ska du till deklarationen bifoga ett intyg om att det utländska företaget har skött sina skatteförpliktelser (blankett 14C).

    • Markera som typ av arbete det arbete på basis av vilket du söker avdrag. Läs vilka arbeten som berättigar till avdrag.
    • Ange platsen där arbetet utförts och skriv en närmare beskrivning av arbetet (t.ex. veckostädning, barnpassning, köksrenovering).
    • Anteckna som avtalsdatum den dag då du kom överens om arbetet med företaget. Om ni inte ingick något skriftligt avtal ska du ange den dag då du beställde arbetet.

    1. Om ett företag har utfört arbetet:
      • Ange som första betalningsdag den dag då du betalade företaget den första arbetsersättningen under året. Om du har betalat flera arbetsersättningar till ett och samma företag ska du också ange årets sista betalningsdag.
      • Du kan endast få avdrag för arbetets andel men inte exempelvis för utrustning eller resekostnader. Därför måste det företag som har utfört arbetet på sin faktura också specificera de kostnader för vilka hushållsavdrag inte kan fås. Om arbetets andel inte har specificerats på fakturan ska du vid behov be det företag som utförde arbetet om en utredning.
      • Anteckna det totala beloppet på fakturan som du betalat i punkten Betalat belopp sammanlagt inklusive moms. Ange i punkten Arbetets andel av det betalda beloppet inklusive moms arbetets andel av det totala beloppet. Dra inte av självriskandelen. Skatteförvaltningen beräknar avdraget och drar av självriskandelen på dina vägnar.
      • Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett ska du använda blanketten 14A Hushållsavdrag för arbetsersättning som betalats till företag
    2. Du har anställt en arbetstagare:
      • Ange som första betalningsdag den dag då du under året har betalat den första lönen till arbetstagaren. Om du har betalat lön till en och samma arbetstagare som flera delbetalningar ska du också ange årets sista betalningsdag.
      • Anteckna den bruttolön som du betalade inklusive naturaförmåner i punkten Utbetalad lön sammanlagt. Lägg inte till resekostnader eller andra kostnadsersättningar i beloppet eftersom du inte får hushållsavdrag för dem.
      • Anteckna också lönebikostnaderna sammanlagt:
        • arbetsgivares sjukförsäkringsavgift
        • arbetsgivarens andel av den obligatoriska arbetspensionsavgiften
        • arbetsgivarens andel av arbetslöshetsförsäkringspremien
        • olycksfallsförsäkringspremien
        • grupplivförsäkringspremien.
      • Räkna inte med de andelar av arbetspensionspremien och arbetslöshetsförsäkringspremien som löntagaren betalar eftersom de inte berättigar till avdrag.
      • Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett ska du använda blanketten 14B Hushållsavdrag för lön som betalats till anställd arbetstagare.

    Dra inte av självriskandelen. Skatteförvaltningen beräknar avdraget och drar av självriskandelen på dina vägnar.

    Om du har delat på kostnaderna med exempelvis din maka eller make ska du ange din egen andel av det belopp som du antecknade i punkten Arbetets andel av det betalda beloppet inklusive moms.

    Exempel: Du har med din maka eller make låtit utföra en köksrenovering. Ni vill dela hushållsavdraget jämnt. Slutsumman på fakturan är 12 000 euro. Arbetets andel av fakturan är 4 500 euro. Båda anger i sina respektive skattedeklarationer i punkten
    - Betalat belopp sammanlagt inklusive moms 12 000 euro
    - Arbetets andel av det betalda beloppet inklusive moms 4 500 euro
    - Din andel av kostnaderna för arbetet 2 250 euro.

    Du ska ännu intyga att du för arbetet inte har mottagit något av de stöd som nämns i punkten. När uppgifterna är rätt ska du välja knappen OK.

    Om du deklarerar på en pappersblankett ska du komma ihåg att underteckna din ansökan.

Du behöver följande uppgifter för avdraget

När du köper arbetet av ett företag:

Du kan endast få avdrag för arbetets andel men inte exempelvis för utrustning eller resekostnader. Det företag som har utfört arbetet ska därför på fakturan också specificera de kostnader för vilka hushållsavdrag inte kan fås. Om arbetets andel inte har specificerats på fakturan ska du vid behov be det företag som utförde arbetet om en utredning.

Datumet för ingåendet av avtalet behövs eftersom företaget som utför arbetet ska vara förskottsuppbördsregistrerat när avtalet ingås. Då får du hushållsavdraget även om företaget senare avregistreras.

Om du har ett avtal som fortsätter tills vidare, till exempel med ett städföretag, ska du kontrollera minst en gång om året att företaget inte har avförts ur förskottsuppbördsregistret. Till exempel om avtalet har ingåtts den 15 april 2025 ska införandet i förskottsuppbördsregistret kontrolleras följande gång senast den 15 april 2026.

När du anställer en arbetstagare:

  • arbetstagarens personbeteckning
  • den bruttolön som du betalade till arbetstagaren (inklusive förskottsinnehållning)
  • uppgifterna om lönebikostnaderna.

Spara kvitton på utfört arbete eftersom vi kan be om dem för granskning senare. Läs mer om hur länge kvitton ska förvaras.

Vanliga frågor

Du kan få hushållsavdraget per kalenderår. Avdraget görs från skatterna för det år under vilket du har betalat företagets faktura eller lönen till arbetstagaren och lönebikostnaderna.

Ja, det kan du. Om du har betalat fakturan exempelvis år 2023 kan du inte längre deklarera avdraget på din skattedeklaration eftersom skattedeklarationstiden redan gått ut. Om du vill kan du lämna en begäran om omprövning av din beskattning.

Kontrollera för vilka år du ännu kan lämna en begäran om omprövning

Med finansieringsavtal avses att ett finansbolag betalar fakturan till köksföretaget och du betalar av din skuld till finansbolaget.

Du får dra av kostnaderna för arbetet under det år då du ingått finansieringsavtalet. Om arbetet dock inleds först året efter att finansieringsavtalet ingåtts, får du avdraget först det år då arbetet inletts. Hushållsavdrag beviljas endast för arbetets andel. Andelen ska ska vara specificerad i finansieringsavtalet.

Exempel: Du ingick ett finansieringsavtal på 1 000 euro med en entreprenör 2024. Arbeten som berättigar till hushållsavdrag inleds först i mars 2025. Eftersom arbetet inletts först 2025 beviljas hushållsavdraget i beskattningen för 2025 och enligt de avdragsbelopp som gäller 2025.

Om du betalar arbetet på avbetalning direkt till köksföretaget får du avdraget för det år då du har betalat avbetalningsraten. Vid avbetalningsköp kan kostnaderna alltså fördelas på olika år.

Läs mer om finansierings- och avbetalningsavtal

Företag kan anmäla uppgifterna för kunden om företaget har tagit i bruk ett nytt gränssnitt för anmälan av uppgifter. Om ni har kommit överens om att företaget anmäler uppgifterna till Skatteförvaltningen visas uppgifterna färdigt i MinSkatt.

  1. Välj länken Hushållsavdrag 2025 i punkten Skattekort och förskottsskatt 2025 i MinSkatt och kontrollera uppgifterna. Du kan vid behov beställa ett nytt skattekort i vilket hushållsavdraget har beaktats.

  2. Skatteförvaltningen kan också under skatteåret föreslå att du skaffar ett nytt skattekort. Då får du ett brev från oss per post eller i MinSkatt.

  3. De uppgifter som företaget har lämnat visas också i skattedeklarationen följande vår.

  4. Observera att merparten av företag ännu inte lämnar uppgifter om hushållsavdrag för kunden. Kom alltså ihåg att komplettera de uppgifter som saknas i din ansökan om skattekort eller i skattedeklarationen.

Anvisning i utskriftsvänligt format

Du kan skriva ut anvisningen om hushållsavdrag för att delas ut exempelvis i äldrearbete.

Anvisning om hushållsavdrag, skatteåret 2025 (pdf)

Anvisning om hushållsavdrag, skatteåret 2024 (pdf)



Sidan har senast uppdaterats 4.6.2025