Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett kan du använda punkten om hushållsavdrag avsedd för MinSkatt som hjälp.
Om du har lämnat uppgiften om hushållsavdrag tidigare, till exempel i din ansökan om skattekort eller förskottsskatt, visas den i fasen Förhandsifyllda inkomster och avdrag. Korrigera uppgifter i den här fasen. Uppgifterna visas förhandsifyllda också om du har kommit överens om att företaget som utförde arbetet anmäler uppgifterna för dig.
I annat fall ska du gå till fasen Övriga avdrag. Välj först Ja i punkten Hushållsavdrag och därefter knappen Lägg till en ny kostnad.
Välj sedan om du har köpt arbetet av ett företag eller avlönat en anställd.
Om arbetet utförts utomlands ska du till deklarationen bifoga ett intyg om att det utländska företaget har skött sina skatteförpliktelser (blankett 14C).
- Markera som typ av arbete det arbete på basis av vilket du söker avdrag. Läs vilka arbeten som berättigar till avdrag.
- Ange platsen där arbetet utförts och skriv en närmare beskrivning av arbetet (t.ex. veckostädning, barnpassning, köksrenovering).
- Anteckna som avtalsdatum den dag då du kom överens om arbetet med företaget. Om ni inte ingick något skriftligt avtal ska du ange den dag då du beställde arbetet.
- Om ett företag har utfört arbetet:
- Ange som första betalningsdag den dag då du betalade företaget den första arbetsersättningen under året. Om du har betalat flera arbetsersättningar till ett och samma företag ska du också ange årets sista betalningsdag.
- Du kan endast få avdrag för arbetets andel men inte exempelvis för utrustning eller resekostnader. Därför måste det företag som har utfört arbetet på sin faktura också specificera de kostnader för vilka hushållsavdrag inte kan fås. Om arbetets andel inte har specificerats på fakturan ska du vid behov be det företag som utförde arbetet om en utredning.
- Anteckna det totala beloppet på fakturan som du betalat i punkten Betalat belopp sammanlagt inklusive moms. Ange i punkten Arbetets andel av det betalda beloppet inklusive moms arbetets andel av det totala beloppet. Dra inte av självriskandelen. Skatteförvaltningen beräknar avdraget och drar av självriskandelen på dina vägnar.
- Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett ska du använda blanketten 14A Hushållsavdrag för arbetsersättning som betalats till företag
- Du har anställt en arbetstagare:
- Ange som första betalningsdag den dag då du under året har betalat den första lönen till arbetstagaren. Om du har betalat lön till en och samma arbetstagare som flera delbetalningar ska du också ange årets sista betalningsdag.
- Anteckna den bruttolön som du betalade inklusive naturaförmåner i punkten Utbetalad lön sammanlagt. Lägg inte till resekostnader eller andra kostnadsersättningar i beloppet eftersom du inte får hushållsavdrag för dem.
- Anteckna också lönebikostnaderna sammanlagt:
- arbetsgivares sjukförsäkringsavgift
- arbetsgivarens andel av den obligatoriska arbetspensionsavgiften
- arbetsgivarens andel av arbetslöshetsförsäkringspremien
- olycksfallsförsäkringspremien
- grupplivförsäkringspremien.
- Räkna inte med de andelar av arbetspensionspremien och arbetslöshetsförsäkringspremien som löntagaren betalar eftersom de inte berättigar till avdrag.
- Om du lämnar uppgifterna på en pappersblankett ska du använda blanketten 14B Hushållsavdrag för lön som betalats till anställd arbetstagare.
Dra inte av självriskandelen. Skatteförvaltningen beräknar avdraget och drar av självriskandelen på dina vägnar.
Om du har delat på kostnaderna med exempelvis din maka eller make ska du ange din egen andel av det belopp som du antecknade i punkten Arbetets andel av det betalda beloppet inklusive moms.
Exempel: Du har med din maka eller make låtit utföra en köksrenovering. Ni vill dela hushållsavdraget jämnt. Slutsumman på fakturan är 12 000 euro. Arbetets andel av fakturan är 4 500 euro. Båda anger i sina respektive skattedeklarationer i punkten
- Betalat belopp sammanlagt inklusive moms 12 000 euro
- Arbetets andel av det betalda beloppet inklusive moms 4 500 euro
- Din andel av kostnaderna för arbetet 2 250 euro.
Du ska ännu intyga att du för arbetet inte har mottagit något av de stöd som nämns i punkten. När uppgifterna är rätt ska du välja knappen OK.
Om du deklarerar på en pappersblankett ska du komma ihåg att underteckna din ansökan.