Handeln med konsumentprodukter och grå ekonomi

Grå ekonomi framträder ofta som en förfalskning av produkternas ursprung i samband med import, marknadsföring eller försäljning, olaglig import, undvikande av mervärdesskatt vid EU-handel samt beställningsfällor vid distansförsäljning. Förutom att vilseleda konsumenterna kan verksamheten också omfatta att avsiktligt undvika skatter och andra offentliga avgifter.

Förfalskning av livsmedlens ursprung är den vanligaste formen av livsmedelsbedrägerier. Alkohol och tobaksprodukter importeras olagligt både som resandeinförsel och som inköp från nätbutiker. Mervärdesskattebedrägerier inom EU-handeln görs vanligtvis genom populära produkter som säljs i höga volymer och inom bilhandeln. Konsumenterna luras med beställningsfällor inom distansförsäljning, där säljaren ger vilseledande information om beställningens innehåll och binder konsumenten till en beställning för vilken säljaren sedan debiterar ogrundade fordringar med fakturor eller direktdebitering.

För att förhindra bedrägerier med konsumentprodukter utövas tillsyn och brottsbekämpning av flera olika myndigheter, såsom Konkurrens- och konsumentverket, polisen, Livsmedelsverket, Tullen och Skatteförvaltningen.

<h2>Alkohol och tobaksprodukter importeras som resandeinf&ouml;rsel och ink&ouml;p i n&auml;tbutik</h2> <p>Resandeinf&ouml;rsel fr&aring;n utlandet till Finland anv&auml;nds f&ouml;r att d&ouml;lja kommersiell inf&ouml;rsel och p&aring; s&aring; s&auml;tt str&auml;var man efter att undvika att betala punktskatter. En privatperson har r&auml;tt att f&ouml;r eget bruk importera alkoholprodukter som hen k&ouml;pt fr&aring;n ett annat EU-land inom ramen f&ouml;r de skattefria riktv&auml;rden som fastst&auml;llts. St&ouml;rsta delen av passagerarna h&auml;mtar med sig alkoholdrycker enligt best&auml;mmelserna f&ouml;r eget bruk och transporterar dem sj&auml;lva. N&auml;r produkterna importeras f&ouml;r kommersiellt eller n&auml;ringsm&auml;ssigt &auml;ndam&aring;l &auml;r importen alltid beskattningsbar oberoende av m&auml;ngden. Alkohol importeras till Finland fr&aring;n l&auml;nder d&auml;r alkoholskatten &auml;r l&auml;gre &auml;n i Finland (t.ex. Estland, Lettland, Tyskland). Fenomenet &auml;r bekant i de europeiska l&auml;nder d&auml;r priset p&aring; alkohol i de n&auml;rliggande omr&aring;dena &auml;r l&auml;gre &auml;n i landet i fr&aring;ga. Importerad alkohol f&ouml;rmedlas vidare till exempel f&ouml;r f&ouml;rs&auml;ljning p&aring; restauranger.</p> <p>Alkohol best&auml;lls till Finland ocks&aring; fr&aring;n utl&auml;ndska n&auml;tbutiker. Om en n&auml;tbutik f&ouml;r alkohol i ett annat EU-land ordnar transport av produkterna till Finland &auml;r det fr&aring;ga om distansf&ouml;rs&auml;ljning, varvid det s&auml;ljande f&ouml;retaget har den prim&auml;ra skattskyldigheten. K&ouml;paren ansvarar solidariskt f&ouml;r punktskatten tillsammans med distansf&ouml;rs&auml;ljaren, om s&auml;ljaren inte har fullgjort sina skyldigheter. N&auml;tbutiker f&ouml;r alkohol sk&ouml;ter s&auml;llan sina skattskyldigheter till Finland p&aring; beh&ouml;rigt s&auml;tt. Om k&ouml;paren d&auml;remot best&auml;ller alkohol i en n&auml;tbutik i ett EU-land och sj&auml;lv ordnar transport f&ouml;r best&auml;llningen, &auml;r det fr&aring;ga om distansk&ouml;p, varvid k&ouml;paren ansvarar f&ouml;r skatterna.</p> <p>I den olagliga handeln med tobaksvaror har man under de senaste &aring;ren s&auml;rskilt betonat yrkesm&auml;ssig och omfattande smuggling av olagligt tillverkade cigaretter, d&auml;r gr&auml;ns&ouml;verskridande kommersiell godstrafik utnyttjas. F&ouml;rutom cigaretter &auml;r &auml;ven andra tobaks- och nikotinprodukter f&ouml;rknippade med smuggling och olaglig handel till Finland. Uttrycksformerna &auml;r m&aring;nga och &aring;terspeglar bland annat f&ouml;r&auml;ndringar i regleringen av produkterna i fr&aring;ga.</p> <h3>Resandeinf&ouml;rseln har minskat, n&auml;thandeln &ouml;kar</h3> <p>Resandeinf&ouml;rseln av alkohol har sm&aring;ningom &ouml;kat efter minskningen under coronapandemin, men den har inte n&aring;tt niv&aring;n f&ouml;re pandemin. N&auml;thandeln med alkohol har &ouml;kat p&aring; samma s&auml;tt som den &ouml;vriga n&auml;thandeln. I Estland och andra baltiska l&auml;nder har man till exempel grundat n&auml;tbutiker som aktivt s&auml;ljer alkohol till Finland.</p> <p>Vid import av alkohol och tobaksprodukter i strid med best&auml;mmelserna str&auml;var man efter att undvika b&aring;de skatter p&aring; import och punktskatter, och f&ouml;rfarandet uppfyller ofta rekvisitet f&ouml;r skattebedr&auml;geri. Dessutom kan import som strider mot best&auml;mmelserna ocks&aring; uppfylla rekvisitet f&ouml;r smuggling.</p> <h3>Olaglig import av alkohol och tobaksprodukter f&ouml;rsvagar skattebasen</h3> <p>Smuggling av alkohol och tobaksprodukter minskar skatteint&auml;kterna. Smugglade produkter hamnar p&aring; den svarta marknaden och s&auml;ljs till exempel p&aring; internet, &auml;ven till minder&aring;riga. I praktiken kan vem som helst k&ouml;pa alkohol och cigaretter som s&auml;ljs via en n&auml;tbutik. Olagligt tillverkade produkter &auml;r dessutom f&ouml;rknippade med en f&ouml;rh&ouml;jd h&auml;lsorisk, eftersom de inte &auml;r f&ouml;rem&aring;l f&ouml;r lagenlig marknadskontroll och s&aring;ledes inte heller uppfyller de krav som st&auml;lls p&aring; produkterna i fr&aring;ga om ingredienser och andra egenskaper.</p> <p>Tullen och Skattef&ouml;rvaltningen samarbetar aktivt inom skattekontrollen av alkohol- och tobaksprodukter. Skattef&ouml;rvaltningen ansvarar f&ouml;r punktbeskattningen. Polisen och Tullen unders&ouml;ker brottsmisstankar i anslutning till import och f&ouml;rs&auml;ljning av alkohol, tobak och snus i Finland.</p> <h2>Moms undviks i EU-handeln med fordon och andra konsumentprodukter</h2> <p>Svagheter i momssystemet f&ouml;r EU:s inre marknad utnyttjas bedr&auml;gligt i anslutning till EU-handeln med fordon och andra produkter som s&auml;ljs till konsumenter. I dessa fall &auml;r det vanligtvis fr&aring;ga om anskaffningsbedr&auml;gerier d&auml;r momsen p&aring; anskaffningen av en nyttighet l&auml;mnas obetald. Produkterna kan s&auml;ljas till ett f&ouml;rm&aring;nligare pris eller med st&ouml;rre vinst till detaljhandelsledet eller konsumenterna &auml;n konkurrenter som agerar korrekt. Bedr&auml;gerierna g&ouml;rs ofta med hit produkter som s&auml;ljs i stora volymer.</p> <p>Fenomenet &auml;r transeuropeiskt och bedr&auml;gerier beg&aring;s av medlemmar i s&aring;v&auml;l inhemska som utl&auml;ndska organiserade kriminella grupper. Verksamheten omfattar ofta ocks&aring; annan brottslighet, s&aring;som finansierings-, best&auml;llnings- och k&ouml;pbedr&auml;gerier, produktf&ouml;rfalskningar samt identitetsmissbruk.</p> <p>Vid upphandlingsbedr&auml;gerier anv&auml;nds vanligtvis s.k. bulvanf&ouml;retag eller andra arrangemang d&auml;r man avsiktligt f&ouml;rs&ouml;ker f&ouml;rdunkla upphandlingskedjan f&ouml;r att f&ouml;rsv&aring;ra myndighetstillsynen. Den enklaste modellen grundar sig p&aring; bedragarens snabba agerande i korttidsf&ouml;retag. De vanligaste typerna av bedr&auml;gerier inom fordonshandeln &auml;r f&ouml;rsummelse att betala skatter i anslutning till EU-k&ouml;p, bedr&auml;gerier i marginalbeskattningen, fakturaf&ouml;rfalskningar samt bedr&auml;gerier i anslutning till anv&auml;ndningen av bulvanf&ouml;retag.</p> <h3>Momsbedr&auml;gerier orsakar betydande skador</h3> <p>Fenomenet snedvrider konkurrensen och minskar skatteint&auml;kterna. Fenomenet omfattar dessutom ans&ouml;kan om ogrundade moms&aring;terb&auml;ringar, dvs. ogrundad betalning av redan insamlade skatteinkomster till dem som beg&aring;r. Det finns ingen exakt uppskattning av beloppen av skador orsakade av momsbedr&auml;gerier vid handel med konsumentprodukter, men enligt Skattef&ouml;rvaltningen orsakar momsbedr&auml;gerier inom hela gemenskapshandeln &aring;rligen ett skatteunderskott p&aring; cirka 100&ndash;150 miljoner euro.</p> <p>Bedr&auml;gerier som beg&aring;tts i momsbeskattningen uppfyller rekvisitet f&ouml;r skattebrott. Skattef&ouml;rvaltningen ut&ouml;var tillsyn &ouml;ver missbruk inom momsbeskattningen. Tullen svarar f&ouml;r &ouml;vervakningen av importen. Dessa myndigheter samarbetar med polisen f&ouml;r att utreda brott i anslutning till momsbeskattningen.</p> <p><a href="https://www.vero.fi/sv/gr%C3%A5-ekonomi-brottslighet/g%C3%B6r-r%C3%A4tt/f%C3%B6rhindra-momsbedr%C3%A4geri/">L&auml;s mer om hur du kan g&ouml;ra r&auml;tt</a></p> <h2>F&ouml;rfalskning av ett livsmedels ursprung &auml;r den mest k&auml;nda formen av livsmedelsbedr&auml;geri i Finland</h2> <p>Livsmedelsfusk kommer till uttryck p&aring; m&aring;nga s&auml;tt. Ett livsmedels ursprungsland kan vara ett annat &auml;n det som angetts eller ett livsmedels sammans&auml;ttning kan ha &auml;ndrats p&aring; olika s&auml;tt. Exempelvis kan billigare, eller &auml;ven f&ouml;rbjudna r&aring;varor, ha anv&auml;nts i framst&auml;llningen &auml;n vad som framg&aring;r av produktens m&auml;rkning.</p> <p>Fel information kan ocks&aring; ha getts om ett livsmedels sammans&auml;ttning, egenskaper eller produktionss&auml;tt. Den mest k&auml;nda formen av livsmedelsbedr&auml;geri i Finland &auml;r f&ouml;rfalskning av livsmedels ursprung. Exempelvis s&aring; &auml;r produktionskostnaderna f&ouml;r b&auml;r, k&ouml;tt och fisk r&auml;tt h&ouml;ga i Finland. Det &auml;r d&aring; frestande att f&ouml;rfalska varifr&aring;n de importerade produkternas kommer och uppge att de &auml;r finl&auml;ndska.</p> <p>En d&aring;lig sk&ouml;rd av en r&aring;vara kan leda till att efterfr&aring;gan &ouml;verstiger utbudet. Exempelvis ledde en d&aring;lig sk&ouml;rd av hasseln&ouml;t &aring;r 2016 till f&ouml;rfalskningar av hasseln&ouml;tsr&aring;varan. F&ouml;rfalskad hasseln&ouml;t n&aring;dde s&aring; vitt man vet inte den finska marknaden.</p> <p>Efterfr&aring;gan kan &ouml;verstiga utbudet &auml;ven av andra anledningar, exempelvis till f&ouml;ljd av olika globala modefenomen. Efterfr&aring;getoppar orsakar tryck i distributionskedjan att snabbt f&aring; ut mycket av en produkt p&aring; marknaden. Eftersom det &auml;r enkelt att f&ouml;rfalska livsmedel, &auml;r denna typ av situationer utsatta f&ouml;r bedr&auml;glig verksamhet. Kokosvatten &auml;r ett bra exempel p&aring; en stors&auml;ljare som var f&ouml;rem&aring;l f&ouml;r f&ouml;rfalskningar &aring;r 2017 d&aring; efterfr&aring;gan &ouml;kade p&aring; kort tid p&aring; v&auml;rldsmarknaden. F&ouml;rfalskat kokosvatten n&aring;dde s&aring; vitt man vet aldrig den finska marknaden.</p> <p>Livsmedelsbedr&auml;gerier kan ske var som helst i livsmedelskedjan, och &auml;ven mellan f&ouml;retag, exempelvis mellan import&ouml;r och detaljhandel. Fenomenet &auml;r internationellt eftersom livsmedelshandeln &auml;r internationell. Tack vare effektivare internationellt myndighetssamarbete har flera stora internationella livsmedelsbedr&auml;gerifall kunnat l&ouml;sas.</p> <h3>En konsument eller ett annat f&ouml;retag luras i samband livsmedelsbedr&auml;gerier &ndash; &auml;ven skatter kan f&ouml;rbli obetalda</h3> <p>Gemensamt f&ouml;r livsmedelbedr&auml;gerier &auml;r m&aring;let att uppn&aring; en obefogad ekonomisk f&ouml;rdel. Livsmedelsbedr&auml;gerier kan utf&ouml;ras p&aring; v&auml;ldigt m&aring;nga olika s&auml;tt och nya s&auml;tt uppdagas st&auml;ndigt. &Auml;ven undvikande av livsmedelstillsynsavgifter kan p&aring; l&aring;ng sikt leda till obefogad ekonomisk f&ouml;rdel av stor omfattning.</p> <p>Offer f&ouml;r livsmedelsbedr&auml;gerier &auml;r ut&ouml;ver konsumenterna &auml;ven andra akt&ouml;rer inom livsmedelssektorn. Livsmedelsbranschen har under de senaste &aring;ren tagit fram egna mekanismer i kampen mot bedr&auml;gerier. Livsmedelsf&ouml;retagen ber&auml;ttar inte alltid om sina observationer f&ouml;r myndigheterna, eftersom livsmedelsbedr&auml;gerier kan medf&ouml;ra betydande risker f&ouml;r ett f&ouml;retags rykte. Vidare har man vid unders&ouml;kningar av livsmedelsfusk uppt&auml;ckt att bedragarnas f&ouml;rs&ouml;ker uppn&aring; ekonomiska f&ouml;rdelar genom att l&aring;ta bli att betala skatter och andra lagstadgade avgifter.</p> <p>Livsmedelsfusk uppfyller ofta rekvisiten f&ouml;r ett brott. Det kommer ofta till uttryck i form av bedr&auml;gerier, men det kan ocks&aring; uppfylla rekvisiten f&ouml;r till exempel h&auml;lsobrott, f&ouml;rfalskning, marknadsf&ouml;ringsbrott, &auml;ventyrande av andras h&auml;lsa och i v&auml;rsta fall till och med d&ouml;dsv&aring;llande. Om akt&ouml;rerna inte betalar skatt eller fullg&ouml;r andra skyldigheter s&aring; uppfyller f&ouml;rfarandet &auml;ven rekvisiten f&ouml;r till exempel skattebrott eller g&auml;lden&auml;rsbrott.</p> <p>Livsmedelsverket, regionsf&ouml;rvaltningsverken, kommunerna, Tullen, Valvira, f&ouml;rsvarsmakten och NTM-centralerna ut&ouml;var tillsyn &ouml;ver livsmedelss&auml;kerheten. Skattef&ouml;rvaltningen och Tullen &ouml;vervakar beskattningen av produktf&ouml;rs&auml;ljning och importen av produkter.</p> <p>Enligt en unders&ouml;kning som livsmedelsindustrin i Storbritannien l&auml;t utf&ouml;ra &aring;r 2017 uppg&aring;r branschens f&ouml;rluster av livsmedelsbedr&auml;gerier i Storbritannien till 12 miljarder pund (cirka 13,4 miljarder euro) per &aring;r. F&ouml;r Finlands del har ingen motsvarande utredning gjorts. Enligt tidigare internationella uppskattningar f&ouml;rblir 97 % av livsmedelsbedr&auml;gerierna ouppt&auml;ckta. Enligt samma internationella uppskattningar uppg&aring;r den dolda andelen till cirka 3 % av livsmedelssektorns volym. I Finland skulle detta grovt uppskattat betyda cirka 500 miljoner euro per &aring;r.</p> <p><a href="https://www.vero.fi/sv/gr%C3%A5-ekonomi-brottslighet/g%C3%B6r-r%C3%A4tt/konsumentbedr%C3%A4gerier/">L&auml;s mer om hur du kan g&ouml;ra r&auml;tt</a></p> <h2>Best&auml;llningsf&auml;llor d&ouml;ljer sig vid distansf&ouml;rs&auml;ljning</h2> <p>Webbutiker, telefonf&ouml;rs&auml;ljare, e-postmarknadsf&ouml;rare och motsvarande akt&ouml;rer kan skapa en best&auml;llningsf&auml;lla genom att ge vilseledande information om best&auml;llningens inneh&aring;ll. Det f&ouml;rsta partiet av best&auml;llningen marknadsf&ouml;rs till exempel enbart som provf&ouml;rpackning utan fortsatt best&auml;llningsskyldighet, eller s&aring; &auml;r det fr&aring;ga om ett skenbart deltagande i en utlottning. P&aring; s&aring; s&auml;tt luras konsumenten att f&ouml;rbinda sig till en best&auml;llning som inte motsvarar den ursprungliga marknadsf&ouml;ringen av produkten eller tj&auml;nsten. Ogrundade fordringar i anslutning till best&auml;llningsf&auml;llor tas vanligtvis ut med faktura eller som direktdebitering fr&aring;n konsumentens kreditkort.</p> <p>Best&auml;llningsf&auml;llor kan uppfylla rekvisitet f&ouml;r bedr&auml;geri och marknadsf&ouml;ringsbrott. Fenomenet f&ouml;rsvagar konsumenternas f&ouml;rtroende s&auml;rskilt f&ouml;r webbutiker, men ocks&aring; f&ouml;r telefonf&ouml;rs&auml;ljning. Best&auml;llningsf&auml;llorna orsakar ekonomiska f&ouml;rluster till exempel i fall som leder till direktdebitering av m&aring;nadsavgifter fr&aring;n kreditkortet. De omfattar ofta ocks&aring; indrivnings&aring;tg&auml;rder som leder till att m&aring;nga betalar en obefogad avgift av r&auml;dsla f&ouml;r hotade fortsatta p&aring;f&ouml;ljder (till exempel f&ouml;rlust av kreditupplysningar, domstolsprocess).</p> <h3>B&aring;de inhemska och utl&auml;ndska akt&ouml;rer gillrar best&auml;llningsf&auml;llor</h3> <p>Best&auml;llningsf&auml;llor f&ouml;r distansf&ouml;rs&auml;ljning gillras i m&aring;nga fall av m&aring;nga utl&auml;ndska f&ouml;retag, men ocks&aring; av inhemska akt&ouml;rer. Vanligtvis v&auml;ljer man konsumenter som m&aring;l f&ouml;r f&auml;llorna, men f&ouml;retagen b&ouml;r ocks&aring; vara vaksamma. Best&auml;llningsf&auml;llor har observerats inom branscher vars produkter s&auml;ljs online. S&aring;dana &auml;r till exempel natur- och sk&ouml;nhetsprodukter (best&auml;llningsf&auml;llor av provf&ouml;rpackningstyp) samt dejtingtj&auml;nster. Vid l&auml;mpliga f&ouml;rh&aring;llanden kan vem som helst falla i en v&auml;lgjord best&auml;llningsf&auml;lla.</p> <p>Fenomenet &ouml;kar p&aring; samma s&auml;tt som annan handel p&aring; internet. Enligt en <a href="https://commission.europa.eu/system/files/2020-01/survey_on_scams_and_fraud_experienced_by_consumers_-_final_report.pdf" target="_blank" rel="noopener">utredning som Europeiska kommissionen</a> l&aring;tit g&ouml;ra hade &aring;tta procent av konsumenterna fallit i en best&auml;llningsf&auml;lla under de senaste tv&aring; &aring;ren. Konsumenterna m&auml;rker i allm&auml;nhet att de &auml;r i en best&auml;llningsf&auml;lla f&ouml;rst n&auml;r de f&ouml;rs&ouml;ker bli av med best&auml;llningen.</p> <h3>Best&auml;llningsf&auml;llor bek&auml;mpas genom information, &ouml;vervakning och r&aring;dgivning</h3> <p>Konsumentombudsmannen str&auml;var efter att genom information f&ouml;rebygga att konsumenterna hamnar i en best&auml;llningsf&auml;lla. Dessutom str&auml;var man efter att f&ouml;rhindra lagstridig verksamhet hos f&ouml;retag med best&auml;llningsf&auml;llor genom tillsyn eller genom att g&ouml;ra verksamheten ekonomiskt ol&ouml;nsam. I indrivningsbolagens och betaltj&auml;nstleverant&ouml;rernas verksamhet ingriper man n&auml;r de fordringar som drivs in &auml;r obefogade. Konsumenterna har f&aring;tt anvisningar om obefogad indrivning av fordringar fr&aring;n fall till fall och allm&auml;nna anvisningar har utarbetats. F&ouml;rhandlingarna med indrivningsbyr&aring;er och betaltj&auml;nstleverant&ouml;rer har ocks&aring; gett resultat.</p> <p>Med sj&auml;lva f&ouml;retagen som gillrat best&auml;llningsf&auml;llorna har man f&ouml;rhandlat med d&aring;ligt resultat. Konsumentombudsmannens metoder &auml;r ganska ineffektiva om inte de f&ouml;retag som gillrar best&auml;llningsf&auml;llor (och driver gr&auml;ns&ouml;verskridande verksamhet) frivilligt f&ouml;rb&auml;ttrar sin verksamhet efter f&ouml;rhandlingarna. F&ouml;rhandlingarna med inhemska telefonf&ouml;rs&auml;ljningsbolag har dock gett resultat.</p> <p>Aktiv upplysning har gjort fenomenet mer k&auml;nt bland konsumenterna och d&auml;rmed f&ouml;rhindrat nya best&auml;llningsf&auml;llor. Dessutom har konsumenterna kunnat v&auml;nda sig till Konkurrens- och konsumentverkets konsumentr&aring;dgivning och Konsument Europa f&ouml;r att f&aring; r&aring;d. &Auml;ven om dessa akt&ouml;rer inte har kunnat medla i egentliga bedr&auml;gerifall har konsumenterna bland annat uppmanats att l&aring;ta bli att betala obefogade fakturor. N&auml;r f&ouml;retaget har m&auml;rkt att konsumenterna inte betalar fordringar som grundar sig p&aring; best&auml;llningsf&auml;llan har indrivningen och marknadsf&ouml;ringen av best&auml;llningsf&auml;llorna upph&ouml;rt.</p> <p><a href="https://www.vero.fi/sv/gr%C3%A5-ekonomi-brottslighet/g%C3%B6r-r%C3%A4tt/konsumentbedr%C3%A4gerier/">L&auml;s mer om hur du kan g&ouml;ra r&auml;tt</a></p>

Handeln med konsumentprodukter och grå ekonomi — andra sidor

Sidan har senast uppdaterats 2.5.2025