Ajoneuvojen veroprosentit
Moottoripyörä ja muu L-luokan ajoneuvo
Henkilöauto
Näin löydät oikean veroprosentin:
Valitse alla olevasta luettelosta ajankohta, joka vastaa autosi ensimmäistä rekisteröintipäivää. Ensimmäisellä rekisteröintipäivällä tarkoitetaan tässä tekstissä ensimmäistä ajankohtaa, jolloin auto on rekisteröity Suomessa tai ulkomailla.
Tarvitset lisäksi tiedon autosi EU/EY-tyyppihyväksynnän mukaisesta hiilidioksidipäästöstä (CO2-päästötieto). Jos autosta ei ole saatavilla päästölukemaa, tarvitset tiedon auton kokonaismassasta ja käyttövoimasta.
Jos autosi on CARB (California Air Resources Board) -hyväksytty eli Kalifornian osavaltion pakokaasupäästömääräykset täyttävä auto, päästö määritetään EU-asetuksen nojalla laskennallisesti. Laskelman voi tehdä ajoneuvon katsastaja, joka merkitsee tiedon ajoneuvoliikennerekisteriin.
Jos autosi ensimmäinen rekisteröintipäivä on ennen 1.1.2008, tarvitset tiedon myös ajoneuvon merkistä, mallista, tehosta, korimallista ja käyttövoimasta.
nollaveroprosentti
Valitse ajankohta
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Hiilidioksidipäästöjen (CO2-päästöjen) mittaustapa vaikuttaa autoveroprosenttiin. Päästöt on voitu mitata kahdella eri tavalla:
- Jos päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, auton valmistaja ilmoittaa päästöt NEDC-arvoina.
- Jos päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, valmistaja ilmoittaa päästöt WLTP-arvojen lisäksi ns. takaisinlaskettuina NEDC-arvoina.
Löydät CO2-päästötiedot auton CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jos et saa CoC-todistusta auton myyjältä, voit tilata sen jälkikäteen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukosta autosi CO2-päästöä vastaava veroprosentti:
- Jos auton päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, löydät veroprosentin taulukosta 1 (1172/2021) (pdf).
- Jos auton päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, löydät veroprosentin taulukosta 1A (1172/2021) (pdf). Verotuksessa ei käytetä NEDC-arvoa, vaikka se löytyy auton tiedoista.
Löydät lisää tietoa WLTP- ja NEDC -mittaustavoista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilta.
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EU- tai EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (777/2020) (pdf).
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg, on tehon ja kokonaismassan osamäärä 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254). Veroprosentti on CO2-päästöä 254 g/km vastaava prosenttiluku eli 42,9.
Täyssähkö- ja vetyauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö tai vety, veroprosentti on 0.
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Hiilidioksidipäästöjen (CO2-päästöjen) mittaustapa vaikuttaa autoveroprosenttiin. Päästöt on voitu mitata kahdella eri tavalla:
- Jos päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, auton valmistaja ilmoittaa päästöt NEDC-arvoina.
- Jos päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, valmistaja ilmoittaa päästöt WLTP-arvojen lisäksi ns. takaisinlaskettuina NEDC-arvoina.
Löydät CO2-päästötiedot auton CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jos et saa CoC-todistusta auton myyjältä, voit tilata sen jälkikäteen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukosta autosi CO2-päästöä vastaava veroprosentti:
- Jos auton päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, löydät veroprosentin taulukosta 1 (777/2020) (pdf).
- Jos auton päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, löydät WLTP-päästöarvoa vastaavan veroprosentin taulukosta 1A (777/2020) (pdf). Verotuksessa ei käytetä NEDC-arvoa, vaikka se löytyy auton tiedoista.
Löydät lisää tietoa WLTP- ja NEDC -mittaustavoista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilta.
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EU- tai EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (777/2020) (pdf).
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg, on tehon ja kokonaismassan osamäärä 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254). Veroprosentti on CO2-päästöä 254 g/km vastaava prosenttiluku eli 42,9.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on autoon sovellettavan verotaulukon pienin veron osuus eli 2,7.
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Hiilidioksidipäästöjen (CO2-päästöjen) mittaustapa vaikuttaa autoveroprosenttiin. Päästöt on voitu mitata kahdella eri tavalla:
- Jos päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, auton valmistaja ilmoittaa päästöt NEDC-arvoina.
- Jos päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, valmistaja ilmoittaa päästöt WLTP-arvojen lisäksi ns. takaisinlaskettuina NEDC-arvoina.
Löydät CO2-päästötiedot auton CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jos et saa CoC-todistusta auton myyjältä, voit tilata sen jälkikäteen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukoista autosi CO2-päästöä vastaava veroprosentti:
- Jos auton päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan.
- Jos auton päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, löydät WLTP-päästöarvoa vastaavan veroprosentin taulukosta 1A (1365/2018) ja laskennallista NEDC-päästöarvoa vastaavan veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan. Ilmoita verotusta varten se päästöarvo ja -peruste, jonka mukaan määräytyvä veroprosentti on pienempi.
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EU- tai EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan.
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg, on tehon ja kokonaismassan suhde 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254). Veroprosentti on CO2-päästöä 254 g/km vastaava prosenttiluku eli 42,9.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on 3,3 (ensirekisteröinti 3.-31.12.2018) tai 2,7 (ensirekisteröinti 1.1.2019 - 31.12.2020).
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Hiilidioksidipäästöjen (CO2-päästöjen) mittaustapa vaikuttaa autoveroprosenttiin. Päästöt on voitu mitata kahdella eri tavalla:
- Jos päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, auton valmistaja ilmoittaa päästöt NEDC-arvoina.
- Jos päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, valmistaja ilmoittaa päästöt WLTP-arvojen lisäksi ns. takaisinlaskettuina NEDC-arvoina.
Löydät CO2-päästötiedot auton CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jos et saa CoC-todistusta auton myyjältä, voit tilata sen jälkikäteen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukoista autosi CO2-päästöä vastaava veroprosentti:
NEDC-arvoa vastaavan veroprosentin löydät taulukosta 1 (1481/2015) auton ensirekisteröintipäivän mukaan.
WLTP-arvoa vastaavan veroprosentin löydät taulukosta 1A (570/2018) auton ensirekisteröintipäivän mukaan.
- Jos auton päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan.
- Jos auton päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, löydät WLTP-päästöarvoa vastaavan veroprosentin taulukosta 1A (570/2018) ja laskennallista NEDC-päästöarvoa vastaavan veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan. Ilmoita verotusta varten se päästöarvo ja -peruste, jonka mukaan määräytyvä veroprosentti on pienempi.
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan.
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg, on tehon ja kokonaismassan suhde 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254). Veroprosentti on CO2-päästöä 254 g/km vastaava prosenttiluku eli 42,9.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on autoon sovellettavan verotaulukon pienin veron osuus eli 3,3.
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Autoveroprosentti määräytyy auton hiilidioksidipäästöjen (CO2-päästöt) mukaan. Päästöt on voitu mitata kahdella eri tavalla:
- Jos päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, auton valmistaja ilmoittaa päästöt NEDC-arvoina.
- Jos päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, valmistaja ilmoittaa päästöt WLTP-arvojen lisäksi ns. takaisinlaskettuina NEDC-arvoina.
Löydät CO2-päästötiedot auton CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jos et saa CoC-todistusta auton myyjältä, voit tilata sen jälkikäteen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukosta autosi CO2-päästöä vastaava veroprosentti:
Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) auton ensirekisteröintipäivän mukaan.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1481/2015) (pdf)
Jos autolla on sekä WLTP-arvo että NEDC-arvo, valitse veroprosentti näistä pienemmän arvon mukaan. Ilmoita verotusta varten se päästöarvo, jonka mukaan määräytyvä veroprosentti on pienempi.
Löydät lisää tietoa WLTP- ja NEDC -mittaustavoista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilta.
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015) ensirekisteröintipäivän mukaan.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1481/2015) (pdf)
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg teho, on tehon ja kokonaismassan suhde 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254). Veroprosentti on CO2-päästöä 254 g/km vastaava prosenttiluku.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on 4,4 (ensirekisteröinti ajalla 1.1.-31.12.2016), 3,8 (ensirekisteröinti ajalla 1.1.-31.12.2017) tai 3,3 (ensirekisteröinti ajalla 1.1.- 31.8.2018).
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1481/2015) (pdf)
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Löydät veroprosentin taulukosta auton hiilidioksidipäästön (CO2) mukaan.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1316/2011).
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg teho, on tehon ja kokonaismassan suhde 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254). Veroprosentti on päästöä 254 vastaava prosenttiluku eli 42,9.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on 5,0.
EU- ja EY-tyyppihyväksytty henkilöauto
Löydät veroprosentin taulukosta auton hiilidioksidipäästön (CO2) mukaan.
Vertaile kaikkien taulukoiden veroprosentteja ja valitse alin veroprosentti.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
EU- ja EY-tyyppihyväksymätön henkilöauto
Autolla, jolla ei ole EY-tyyppihyväksyntää, ei ole verotuksessa käytettävää mitattua CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla.
Löydät veroprosentin taulukosta kokonaismassan tai käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelman mukaisella CO2-arvolla.
Vertaile kaikkien taulukoiden veroprosentteja ja valitse alin veroprosentti.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg teho, on tehon ja kokonaismassan suhde 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254).
Vertailuun löytyvät CO2-arvolla 254 veroprosentit 35,9 ja 42,9. Veroprosentti on näistä alempi prosenttiluku.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on autoon sovellettavien verotaulukkojen pienin veron osuus eli 5,0.
Löydät veroprosentin taulukosta auton hiilidioksidipäästön (CO2) mukaan.
Vertaile kaikkien taulukoiden veroprosentteja ja valitse alin veroprosentti.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1292/2007) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Kaikilla autoilla ei ole EY-hyväksyttyä CO2-päästötietoa. Tällöin veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella.
Löydät veroprosentin taulukosta kokonaismassan tai käyttövoiman perusteella.
Vertaile kaikkien taulukoiden veroprosentteja ja valitse alin veroprosentti.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1292/2007) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Jos auto verotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Veroprosentti määräytyy tämän päästöarvon mukaan.
Esimerkki: Jos auton suurin nettoteho on 257 kW ja kokonaismassa 1570 kg teho, on tehon ja kokonaismassan suhde 0,164 (257kW / 1570kg = 0,164). Auton käyttövoima on bensiini. Laskennallista CO2-päästöä 169 g/km korotetaan ja näin saatu lukema pyöristetään (1,5 x 169 g/km = 253,5 eli pyöristettynä 254).
Vertailuun löytyvät CO2-arvolla 254 veroprosentit 29,4 ja 35,9 ja 42,9. Veroprosentti on näistä alin prosenttiluku.
Täyssähköauto
Jos henkilöauton käyttövoima on yksinomaan sähkö, veroprosentti on autoon sovellettavien verotaulukkojen pienin veron osuus eli 5,0.
Vuosina 2003–2007 ensirekisteröityjen käytettyjen autojen verotuksessa käytetään auton malliin pohjautuvaa vertailuveroprosenttia. Valitse veroprosentti taulukosta auton merkin, mallin, tehon, korimallin ja käyttövoiman mukaan.
Lisäksi käytetään auton hiilidioksidipäästöön (CO2) tai päästötiedon puuttuessa kokonaismassaan ja käyttövoimaan perustuvaa vertailuveroprosenttia. Etsi autollesi vertailuveroprosentti myös näistä taulukoista. Alin vertailuveroprosentti on autosi veroprosentti.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1292/2007) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Jos päästötieto puuttuu ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Vertailuun otettavat veroprosentit määräytyvät tämän päästöarvon mukaan.
Ennen 1.1.2003 käyttöön otettujen käytettyjen ajoneuvojen verotuksessa sovelletaan auton malliin pohjautuvaa vertailuveroprosenttia.
Valitse veroprosentti auton merkin, mallin ja käyttöönottoajankohdan mukaan.
- Mallikohtaiset vertailuveroprosentit autoille, joiden käyttöönottopäivä on ennen 1.1.2003 (pdf)
Jos autolle ei ole vertailuprosenttia, on vertailuveroprosentti- 29 % – käyttövoima on muu kuin dieselöljy
- 30 % – käyttövoima on dieselöljy.
Lisäksi käytetään auton hiilidioksidipäästöön (CO2) tai päästötiedon puuttuessa kokonaismassaan ja käyttövoimaan perustuvaa vertailuveroprosenttia. Etsi vertailuveroprosentti myös näistä taulukoista. Alin vertailuveroprosentti on autosi veroprosentti.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1292/2007) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Jos päästötieto puuttuu ja auto on niin tehokas, että sen tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on vähintään 0,15, korotetaan kokonaismassan ja käyttövoiman kohdalta taulukosta löytyvää laskennallista CO2-päästöä. Laskennallinen CO2-päästö kerrotaan luvulla 1,5 ja näin saatu CO2-päästön määrä pyöristetään täysiin grammoihin. Vertailuun otettavat veroprosentit määräytyvät tämän päästöarvon mukaan.
Autoveroa on peritty vasta vuodesta 1958 lähtien. Koska veroa ei ole ollut lainkaan, vero on 0 %.
Moottoripyörä ja muu L-luokan ajoneuvo
Näin löydät oikean veroprosentin:
Valitse alla olevasta luettelosta ajankohta, joka vastaa ajoneuvosi ensimmäistä rekisteröintipäivää. Ensimmäisellä rekisteröintipäivällä tarkoitetaan tässä tekstissä ensimmäistä ajankohtaa, jolloin ajoneuvo on rekisteröity Suomessa tai ulkomailla.
Tarvitset lisäksi tiedon ajoneuvosi moottorin iskutilavuudesta. Jos ajoneuvosi on sähkökäyttöinen, tietoa iskutilavuudesta ei tarvita.
Jos ajoneuvosi ensimmäinen rekisteröintipäivä on 1.1.1986-31.12.2002, tarvitset tiedon myös ajoneuvon merkistä.
Valitse ajankohta
Autovero määräytyy ajoneuvon moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman perusteella.
Koko | Veroprosentti |
---|---|
enintään 130 cm3 | 9,8 % |
131–255 cm3 | 12,2 % |
256–355 cm3 | 15,9 % |
356–505 cm3 | 19,5 % |
506–755 cm3 | 22,0 % |
vähintään 756 cm3 | 24,4 % |
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo | 9,8 % |
Autovero määräytyy ajoneuvon moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman perusteella.
Koko | Veroprosentti |
---|---|
enintään 130 cm3 | 9,8 % |
131–255 cm3 | 12,2 % |
256–355 cm3 | 15,9 % |
356–505 cm3 | 19,5 % |
506–755 cm3 | 22,0 % |
vähintään 756 cm3 | 24,4 % |
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo | 12,2 % |
Autovero määräytyy ajoneuvon moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman perusteella.
Koko | Veroprosentti |
---|---|
enintään 130 cm3 | 8 % |
131 - 255 cm3 | 10 % |
256 - 355 cm3 | 13 % |
356 - 505 cm3 | 16 % |
506 - 755 cm3 | 18 % |
vähintään 756 cm3 | 20 % |
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo | 10 % |
Ennen 1.1.2003 käyttöön otettujen käytettyjen ajoneuvojen verotuksessa sovelletaan ajoneuvon malliin pohjautuvaa vertailuveroprosenttia.
Veroprosentti määräytyy ajoneuvon merkin, moottorin koon ja käyttöönottoajankohdan mukaan. Mallisarjan veroprosentiksi on määritetty kyseisen käyttöönottoajankohdan alin veron osuus.
Jos ajoneuvolle ei ole veroprosenttia edellä taulukossa, veron osuus määräytyy ajoneuvon moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman perusteella.
Koko | Veroprosentti |
---|---|
enintään 130 cm3 | 9 % |
131 - 255 cm3 | 12 % |
256 - 355 cm3 | 15 % |
356 - 505 cm3 | 19 % |
506 - 755 cm3 | 21 % |
vähintään 756 cm3 | 23 % |
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo | 12 % |
Ennen vuotta 1974 käyttöönotetun moottoripyörän veroprosentti on 8 %.
Autovero on 0 %. Autoveroa on kannettu vuodesta 1958 lähtien.
Pakettiauto
Pakettiauton veroprosentti määräytyy täyden tai alennetun veron mukaan.
Valitse alennettu vero, jos pakettiauto täyttää alennetun veron edellytykset (Finlex).
Muussa tapauksessa valitse veroprosentti täyden veron mukaan.
Ohje on päivitettävänä.
Valitse ajankohta
EY-tyyppihyväksytty pakettiauto
Hiilidioksidipäästöjen mittaustapa vaikuttaa autoveroprosenttiin. Päästöt voidaan mitata kahdella eri tavalla:
- Ennen 1.9.2018 käyttöön otetuilla ajoneuvoilla päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä.
- 1.9.2018 jälkeen käyttöön otetuilla ajoneuvoilla päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä ja ilmoitettu myös ns. takaisinlaskettuna NEDC-arvona.
Löydät molemmat päästötiedot ajoneuvon CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jälkikäteen saat CoC-todistuksen tilaamalla sen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukoista ajoneuvoasi vastaava veroprosentti:
NEDC-arvoa vastaavan veroprosentin löydät taulukosta 1 (1481/2015)
- Jos ajoneuvon päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, voit valita veroprosentin vain taulukosta 1 (1481/2015). Et voi tehdä vertailua.
WLTP-arvoa vastaavan veroprosentin löydät taulukosta 1A (1365/2018)
- Jos ajoneuvon päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, voit valita, käytätkö WLTP- vai laskennallista NEDC- päästöperustetta. Valitse taulukoista pienempi veroprosentti.
EY-tyyppihyväksymätön pakettiauto
Ajoneuvolla, jolla ei ole EY-tyyppihyväksyntää, ei ole mitattua CO2-päästötietoa. Ajoneuvon veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015).
Löydät lisää tietoa WLTP- ja NEDC -mittaustapojen eroista Liikenne- ja viestintäviraston sivuilta.
Alennetun veron pakettiauto
Kun olet määritellyt pakettiauton veroprosentin ja pakettiauto täyttää alennetun veron edellytykset, vähennä lisäksi veroprosentista ajoneuvon kokonaismassaan perustuva prosentti.
- Kun veroprosentti on määräytynyt taulukon 1A perusteella, hae kokonaismassaan perustuva alennusprosentti taulukosta 2A (570/2018).
- Kun prosentti on määräytynyt taulukon 1 perusteella, hae kokonaismassaan perustuva alennusprosentti taulukosta 2 (1316/2011).
Autovero on 1.9.2018 - 31.12.2018 vähintään 3,3 % ja 1.1.2019 alkaen vähintään 2,7 %.
EY-tyyppihyväksytty pakettiauto
Hiilidioksidipäästöjen mittaustapa vaikuttaa autoveroprosenttiin. Päästöt voidaan mitata kahdella eri tavalla:
- Ennen 1.9.2018 käyttöön otetuilla ajoneuvoilla päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä.
- 1.9.2018 jälkeen käyttöön otetuilla ajoneuvoilla päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä ja ilmoitettu myös ns. takaisinlaskettuna NEDC-arvona.
Löydät molemmat päästötiedot ajoneuvon CoC-eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta (Certificate of Conformity).
CoC-todistus helpottaa autovero-, katsastus- ja rekisteröintiasioiden hoitamista Suomessa. Jälkikäteen saat CoC-todistuksen tilaamalla sen valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Todistus voi olla maksullinen.
Katso taulukoista ajoneuvoasi vastaava veroprosentti:
NEDC-arvoa vastaavan veroprosentin löydät taulukosta 1 (1481/2015)
- Jos ajoneuvon päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä, voit valita veroprosentin vain taulukosta 1 (1481/2015). Et voi tehdä vertailua.
WLTP-arvoa vastaavan veroprosentin löydät taulukosta 1A (570/2018)
- Jos ajoneuvon päästöt on mitattu WLTP-menetelmällä, voit valita, käytätkö WLTP- vai laskennallista NEDC- päästöperustetta. Valitse taulukoista pienempi veroprosentti.
EY-tyyppihyväksymätön pakettiauto
Ajoneuvolla, jolla ei ole EY-tyyppihyväksyntää, ei ole mitattua CO2-päästötietoa. Ajoneuvon veroprosentti määräytyy kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella tai CARB-laskelmaan perustuvalla CO2-päästöarvolla. Löydät veroprosentin taulukosta 1 (1481/2015).
Löydät lisää tietoa WLTP- ja NEDC -mittaustapojen eroista Liikenne- ja viestintäviraston sivuilta.
Alennetun veron pakettiauto
Kun olet määritellyt pakettiauton veroprosentin ja pakettiauto täyttää alennetun veron edellytykset, vähennä lisäksi veroprosentista ajoneuvon kokonaismassaan perustuva prosentti.
- Kun veroprosentti on määräytynyt taulukon 1A perusteella, hae kokonaismassaan perustuva alennusprosentti taulukosta 2A (570/2018).
- Kun prosentti on määräytynyt taulukon 1 perusteella, hae kokonaismassaan perustuva alennusprosentti taulukosta 2 (1316/2011).
Autovero on 1.9.2018 - 31.12.2018 vähintään 3,3 %.
Täysi vero
Veroprosentti määräytyy ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Verohallinto soveltaa veroprosenttia, joka määräytyy ajoneuvon käyttöönottopäivän mukaan verotaulukon 1 mukaisesti.
Alennettu vero
Verotaulukosta 1 näet veroprosentin, joka määräytyy ajoneuvon käyttöönottopäivän ja hiilidioksidipäästön perusteella. Verotaulukosta 2 näet määrän, joka perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Jos alennuksen edellytykset täyttyvät, vähennä verotaulukon 1 mukaisesta veroprosentista verotaulukossa 2 mainittu määrä.
Veroprosentti on vähintään pienin verotaulukossa 1 mainittu määrä ajoneuvon käyttöönottopäivän mukaan.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1481/2015) (pdf)
- Verotaulukko 2, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Täysi vero
Veroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Verohallinto soveltaa veroprosenttia, joka määräytyy verotaulukon 1 (1316/2011) mukaisesti.
Alennettu vero
Verotaulukosta 1 näet veroprosentin, joka perustuu ajoneuvon hiilidioksidipäästöön. Verotaulukosta 2 näet määrän, joka perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Vähennä verotaulukon 1 mukaisesta veroprosentista verotaulukossa 2 mainittu määrä, jos alennukseen on edellytykset. Veroprosentti on vähintään 5 %.
- Verotaulukko 1 ja 2, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Täysi vero
Veroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Verohallinto soveltaa alinta ajoneuvon hiilidioksidipäästöön perustuvaa veroprosenttia, jota on käytetty uuden tai käytettynä maahan tuodun ajoneuvon verotukseen.
Alennettu vero
Verotaulukosta 1 näet veroprosentin, joka perustuu ajoneuvon hiilidioksidipäästöön. Verotaulukosta 2 näet määrän, joka perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Vähennä verotaulukon 1 mukaisesta veroprosentista verotaulukossa 2 mainittu määrä, jos alennukseen on edellytykset. Verohallinto soveltaa alinta veroprosenttia, jota on käytetty uuden tai käytettynä maahan tuodun ajoneuvon verotukseen.
- Verotaulukko 1 ja 2, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1 ja 2, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Ajoneuvon verotusarvo on yleensä perustunut maahantuojan maksamaan hankintahintaan, johon on lisätty mahdollisen tullin määrä. Vaihtoehtoisesti verotusarvo on perustunut Suomessa valmistetun ajoneuvon myyntihintaan, jolla valmistajatehdas on myynyt auton edelleen. Hankinta-arvoon perustuvassa verotuksessa veron osuus uuden ajoneuvon vähittäismyyntiarvosta ei käy ilmi autoverolaista.
Täysi vero
Veroprosentti on 25 %.
Jos samanlaista ajoneuvoa olisi voitu verottaa pienemmällä veroprosentilla (verotaulukko 1 laeissa 5/2009 ja 1316/2011), Verohallinto soveltaa veroprosenttina kyseistä pienempää veroprosenttia.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Alennettu vero
Veroprosentti on 16 %.
Jos samanlaista ajoneuvoa olisi voitu verottaa pienemmällä veroprosentilla (verotaulukot 1 ja 2 laeissa 5/2009 ja 1316/2011), Verohallinto soveltaa vertailuveroprosenttina kyseistä pienempää veroprosenttia.
- Verotaulukko 1 ja 2, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1 ja 2, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Ajoneuvon verotusarvo on yleensä perustunut maahantuojan maksamaan hankintahintaan, johon on lisätty mahdollisen tullin määrä. Vaihtoehtoisesti verotusarvo on perustunut Suomessa valmistetun ajoneuvon myyntihintaan, jolla valmistajatehdas on myynyt auton edelleen. Hankinta-arvoon perustuvassa verotuksessa veron osuus uuden ajoneuvon vähittäismyyntiarvosta ei käy ilmi autoverolaista.
Ennen 1.1.2003 käyttöön otettujen käytettyjen ajoneuvojen verotuksessa sovelletaan ajoneuvon malliin pohjautuvaa vertailuveroprosenttia.
Kun Verohallinto määrittää veroprosenttia, se pitää samanlaisena ajoneuvona sellaista autoa, joka vastaa verotettavan ajoneuvon merkkiä, mallia ja käyttöönottoajankohtaa.
Taulukon tiedot perustuvat verotuksessa käytettyihin veron osuuksiin, jotka on vahvistettu autoverolaissa (266/2003).
Mallisarjan vertailuveroprosentti on kyseisen käyttöönottoajankohdan mukainen alin veron osuus, jonka Verohallinto on vahvistanut.
Verohallinto julkaisee ennen 1.1.2003 käyttöönotettujen autojen vertailuveroprosentit taulukkona.
Täysi vero
Jos ennen 1.1.2003 valmistetun käytetyn pakettiauton veroprosenttia ei ole taulukossa, veroprosenttina voidaan pitää 25 % verotusarvosta.
Jos samanlaista ajoneuvoa olisi voitu verottaa pienemmällä veroprosentilla (verotaulukko 1 laeissa 5/2009 ja 1316/2011), Verohallinto soveltaa veroprosenttina kyseistä pienempää veroprosenttia.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Alennettu vero
Jos ennen 1.1.2003 valmistetun käytetyn pakettiauton veroprosenttia ei ole taulukossa, veroprosenttina voidaan pitää 16 %.
Jos samanlaista ajoneuvoa olisi voitu verottaa pienemmällä veroprosentilla (verotaulukko 1 laeissa 5/2009 ja 1316/2011), Verohallinto soveltaa veroprosenttina kyseistä pienempää veroprosenttia.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Ajoneuvon verotusarvo on yleensä perustunut maahantuojan maksamaan hankintahintaan, johon on lisätty mahdollisen tullin määrä. Vaihtoehtoisesti verotusarvo on perustunut Suomessa valmistetun ajoneuvon myyntihintaan, jolla valmistajatehdas on myynyt auton edelleen. Hankinta-arvoon perustuvassa verotuksessa veron osuus uuden ajoneuvon vähittäismyyntiarvosta ei käy ilmi autoverolaista.
Täysi vero
Veroprosentti on 25 % verotusarvosta.
Jos samanlaista ajoneuvoa olisi voitu verottaa pienemmällä veroprosentilla (verotaulukko 1 laeissa 5/2009 ja 1316/2011), Verohallinto soveltaa veroprosenttina kyseistä pienempää veroprosenttia.
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009) (pdf)
- Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011) (pdf)
Alennettu vero
Ennen 3.5.1993 pakettiautot oli tietyin edellytyksin vapautettu autoverosta. Jos ennen 3.5.1993 käyttöönotettu pakettiauto täyttää verovapauden edellytykset käyttöönottoajankohtansa mukaan, veroprosentti on 0 %.
Autoveroa on peritty vasta vuodesta 1958 lähtien. Koska veroa ei ole ollut lainkaan, vero on 0 %.