Sidosryhmätestausympäristössä on käyttökatko 11.11. klo 16–17.

Tulorekisterissä on käyttökatko 12.11. klo 17–24. Katso palvelukatkojen aikataulu.

Asioi yrityksen tai organisaation puolesta

  • Toimi näin

  • Tunnistaudu

    Tunnistaudu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

  • Asioi yrityksen tai organisaation puolesta

    Valitse tämä rooli, jos haluat hoitaa yrityksen tai organisaation asioita tulorekisterissä. Voit asioida yrityksen tai organisaation puolesta, jos olet sen nimetty edustaja tai jos olet saanut Suomi.fi-valtuuden.
  • Valitse yritys tai organisaatio

    Näet listalla kaikki ne yritykset ja organisaatiot, joiden puolesta sinulla on oikeus asioida tulorekisterissä.

Sähköisen asiointipalvelun toiminnot: Yritykset ja organisaatiot

Näin käytät tulorekisteriä - Sähköisen asiointipalvelun yleisesittely (YouTube 4:39 min)

Ilmoittaminen

Voit antaa tulorekisteriin ilmoituksia yrityksen tai organisaation maksamista palkoista, eläkkeistä tai etuuksista. Jos palkkojen perusteella on maksettava työnantajan sairausvakuutusmaksu, anna myös työnantajan erillisilmoitus. Ilmoita tiedot maksetuista eläkkeistä ja etuuksista etuustietoilmoituksella. 

Näin käytät tulorekisteriä - Tee palkkatietoilmoitus (YouTube 7:36 min)

Näin käytät tulorekisteriä - Tee työnantajan erillisilmoitus (YouTube 4:29 min)

Lue palkkatietoilmoituksen täyttöohje

Lue työnantajan erillisilmoituksen täyttöohje

Lue etuustietoilmoituksen täyttöohje

Ilmoitetut tiedot

Voit hakea ja katsella yrityksen antamia ilmoituksia. Voit myös korjata ilmoituksia tai käyttää aikaisempaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana. Voit lisäksi hakea ja katsella aineistoja, jotka on lähetetty tulorekisteriin teknisen rajapinnan ja latauspalvelun kautta.

Lue käyttöohje: Annetut ilmoitukset

Lue käyttöohje: Palkkatietoilmoituksen ja työnantajan erillisilmoituksen korjaaminen

Lue käyttöohje: Etuustietoilmoituksen korjaaminen

Lue käyttöohje: Lähetetyt aineistot

Tilaukset

Voit katsella tehtyjä tilauksia tai tilata uuden raportin tai aineiston tulorekisteristä.

Näin käytät tulorekisteriä - Tilaa aineisto tai raportti (YouTube 5:06 min)

Lue  käyttöohje: Tehdyt tilaukset – hae tilauksia 

Lue  käyttöohje: Raportit ja aineistot – uusi tilaus

Asetukset

Voit ottaa etuustietojen ilmoittamisen käyttöön. Voit myös lisätä tai muuttaa organisaation osoitetta.

Lue käyttöohje: Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta

Lue käyttöohje: Perustiedot

Yrityksen tulotiedot

Voit katsella yrityksen tulotietoja, jotka maksajat ovat ilmoittaneet tulorekisteriin. Huomioi, että vain tietyt yrityksen tulot näkyvät tulorekisterissä. Voit myös tilata tulorekisteriotteen, joka on raportti tulorekisteriin ilmoitetuista, yritykselle maksetuista suorituksista.

Näin käytät tulorekisteriä - Tilaa tulorekisteriote (YouTube 1:43 min)

Lue käyttöohje: Yrityksen tulotiedot

Lue käyttöohje: Tulorekisteriote

Usein kysyttyä

Jos tarvitset tarkempia tietoja erilaisista ilmoittamistilanteista, tutustu ohjeisiimme:

Palkkatiedot-osiossa on ohjeita tulolajeista, luontoisetujen ilmoittamisesta ja vakuuttamisesta.

Etuustiedot-osiossa on vastaavasti etuuksien ja eläkkeiden ilmoittamiseen liittyvät ohjeet.

Missä tilanteissa teen työnantajan erillisilmoituksen?

Miten korjaan tiedot?

Tutustu myös ohjeisiin eri toimijoille:

Mitä yhdistys ilmoittaa tulorekisteriin?

Mitä hyvinvointialue ilmoittaa tulorekisteriin?

Kun ostat palvelun tai palkkaat työntekijän – kotitalous työnantajana

Tarvitsetko apua ilmoitustavan valintaan tai valtuuttamiseen? Tutustu ohjeisiimme:

Missä voin tehdä ilmoituksen?

Näin valtuutat

Jos kaipaat esimerkkejä tai haluat tarkempia ohjeita ilmoittamiseen, tutustu yksityiskohtaisiin ohjeisiimme:

Palkat: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin

Palkkatietoilmoituksen pakolliset ja täydentävät tiedot

Etuudet: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin

Kaikki tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet

Myös asiakaspalvelumme auttaa ilmoittamiseen liittyvissä kysymyksissä:

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Tuotantovarmenteiden tilaaminen on siirtynyt 24.10.2024 tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta Verohallinnon varmennepalveluun.

Verohallinnon varmennepalvelun asiointipalvelussa voit tehdä uuden tai korvaavan teknisen rajapinnan hakemuksen, hakea uutta varmennetta tai ylläpitää varmenteen teknisen yhteyshenkilön tietoja. Voit myös ottaa etuustietojen ilmoittamisen käyttöön.

Tee rajapintahakemus ja tilaa varmenne Verohallinnon varmennepalvelussa

Tarvitset varmenteen, jos haluat ilmoittaa tai hakea tietoja rajapintojen kautta. Varmenteen käyttöönotto vaatii teknistä osaamista. Sovi työnjaosta ja toimintatavoista oman ohjelmistotoimittajasi kanssa.

Lue lisää rajapinnoista ohjelmistokehittäjien sivuilta

Tutustu Verohallinnon varmennepalvelun teknisiin ohjeisiin

Tutustu myös muihin Verohallinnon varmennepalvelun ohjeisiin:

Varmenteen uusiminen

Varmenteen sulkeminen

Sivu on viimeksi päivitetty 24.10.2024