Toimielinroolilla (esim. toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja) ei voi asioida yrityksen tai yhdistyksen puolesta OmaVerossa 3.12.2024 klo 6.00−10.00 huoltokatkon vuoksi. Suomi.fi-valtuuksilla (esim. Veroasioiden hoito -valtuudella) asiointi onnistuu. Pahoittelemme asiasta aiheutuvaa vaivaa.
Varmenteen elinkaari ja uusiminen
Tarvitset varmenteen, jos ilmoitat tai haet tietoja rajapintojen kautta omaan ohjelmistoosi. Tuotanto- ja testivarmenteet ovat voimassa 2 vuotta, jonka jälkeen varmenteet pitää uusia.
Selvitä omalta ohjelmistotoimittajaltasi, miten varmenne käyttämässäsi ohjelmassa uusitaan. Eri ohjelmistoissa on erilaisia käytäntöjä varmenteiden ylläpidosta.
Varmenteen voimassaoloajan voi tarkistaa varmenteesta. Selvitä omalta ohjelmistotoimittajaltasi, miten varmenteen voimassaoloaika näkyy käyttämässäsi ohjelmistossa. Näet organisaatiosi varmenteet myös kirjautumalla Verohallinnon varmennepalveluun.
Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa muistutusviestin sähköpostilla 60 vuorokautta ennen varmenteen vanhenemista. Pidä henkilön yhteystiedot ajan tasalla. Voit muuttaa sähköpostiosoitetta varmennepalvelun asiointipalvelussa.
Voit uusia varmenteen aikaisintaan 60 vuorokautta ennen voimassaolon päättymistä. Jos varmenne ehtii vanheta, rajapinnan käyttö estyy. Organisaatio vastaa varmenteen uusimisesta itse.
Varmenne uusitaan varmennepalvelun rajapinnan kautta
Varmennetta ei voi uusia Verohallinnon varmennepalvelun asiointipalvelussa. Joissain ohjelmistoissa on varmenteen uusimiselle oma toiminto, mutta kaikkiin ohjelmistoihin sitä ei ole toteutettu. Selvitä oma tilanteesi ohjelmistotoimittajaltasi.
Teknisesti varmenne uusitaan lähettämällä palvelukutsu varmennepalvelun rajapintaan. Uusimista varten on oma palvelu (RenewCertificate). Kun haluat uusia varmenteen, toimi näin:
- Luo uusi avainpari.
- Muodosta varmenteen allekirjoituspyyntö.
- Allekirjoita palvelukutsu voimassa olevaan varmenteeseen liittyvällä avaimella ja lähetä se.
Katso tarkemmat ohjeet varmenteen uusimiseen varmennepalvelun teknisistä ohjeista
Jos varmenteen uusiminen ei ole mahdollista, tilaa uusi varmenne
Jos varmenteen uusiminen omassa ohjelmistossa ei ole mahdollista tai varmenne ehtii vanheta, tilaa organisaatiolle uusi varmenne varmennepalvelun asiointipalvelussa.
Katso ohjeet:
Nouda varmenne varmennepalvelun asiointipalvelussa tai rajapinnan kautta. Varmenteen noutaminen vaatii teknistä osaamista.
Jos asiasi koskee testivarmenteita, toimi palvelukohtaisten testauksen ohjeiden mukaisesti: