Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta

Ennen kuin voit ilmoittaa organisaatiosi maksamia etuuksia tulorekisteriin, organisaatiosi edustajan tulee vahvistaa organisaatio etuustietojen ilmoittajaksi. Tämä tehdään vain kerran.

Vahvistuksen tekee etuuden maksaja. Jos maksaja ja ilmoittaja ovat eri organisaatiot, molempien pitää tehdä vahvistus oman organisaationsa puolesta.

Vasta kun vahvistus on tehty, voit ilmoittaa etuustietoja omasta maksujärjestelmästäsi rajapinnan kautta tai tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Kenen pitää vahvistaa etuustietojen ilmoittaminen?

Etuuksia maksavat ja ilmoittavat esimerkiksi eläkelaitokset, vakuutusyhtiöt, Kela, Valtiokonttori ja siviilipalveluspaikat.

Tee vahvistus, jos organisaatiosi maksaa etuuksia, eläkkeitä tai siviilipalveluksen päivärahoja ja ilmoittaa ne tulorekisteriin etuustietoilmoituksella. Vahvistusta ei pidä tehdä varmuuden vuoksi.

Sen sijaan luontoisedut kuten autoetu ja puhelinetu eivät vaadi etuustietojen ilmoittamisen vahvistusta, koska ne eivät ole etuustuloa. Ilmoita luontoisedut tulorekisteriin palkkatietoilmoituksella.

Näin vahvistat etuustietojen ilmoittamisen

Organisaatiosi edustaja voi tehdä vahvistuksen organisaation puolesta tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Katso ohjeet eri tilanteisiin:

Kirjaudu sähköiseen asiointipalveluun ja valitse Asioi yrityksen tai organisaation puolesta.

  • Valitse Asetuksista "Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta".
  • Valitse "Vahvista, että organisaatiosi ottaa käyttöön etuustietojen ilmoittamisen toiminnot".
  • Valitse sen jälkeen "Ota käyttöön".

Vahvistuksen jälkeen organisaatiosi voi tehdä etuustietoilmoituksia sähköisessä asiointipalvelussa tai ottaa ilmoittamista varten käyttöön teknisen rajapinnan.

Jos organisaatiosi haluaa lopettaa etuustietojen ilmoittamisen tulorekisteriin, poista etuustietojen ilmoittamisen toiminnot.

Voit poistaa ilmoittamisen vahvistuksen vain tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

  • Kirjaudu sähköiseen asiointipalveluun ja valitse "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta".
  • Valitse Asetuksista "Vahvistus etuustietojen ilmoittamisesta".
  • Valitse "Lopeta etuustietojen ilmoittaminen".
  • Valitse sen jälkeen "Poista käytöstä".

Kun valinta on poistettu, organisaatiosi ei voi enää lähettää etuustietoilmoituksia.

Poista myös rajapinta ja valtuudet

Lopeta tarvittaessa myös etuuksien rajapinnan käyttöoikeus ja etuuksiin liittyvät Suomi.fi-valtuudet.

Lopeta rajapinta tekemällä korvaava rajapintahakemus tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Muuta tai peruuta valtuus Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa

Rajapinnan käyttöoikeus päättyy, kun korvaava hakemus on käsitelty.

Usein kysyttyä

Jos tarvitset tarkempia tietoja erilaisista ilmoittamistilanteista, tutustu ohjeisiimme:

Etuustiedot-osiossa on etuuksien ja eläkkeiden ilmoittamiseen liittyvät ohjeet.

Miten korjaan tiedot?

Tarvitsetko apua ilmoitustavan valintaan tai valtuuttamiseen? Tutustu ohjeisiimme:

Missä voin tehdä ilmoituksen?

Näin valtuutat

Jos kaipaat esimerkkejä tai haluat tarkempia ohjeita ilmoittamiseen, tutustu yksityiskohtaisiin ohjeisiimme:

Etuudet: tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin

Kaikki tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeet

Myös asiakaspalvelumme auttaa ilmoittamiseen liittyvissä kysymyksissä:

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Sivu on viimeksi päivitetty 9.10.2024