Betalning med e-faktura
E-fakturan gör det lättare att betala och komma ihåg förfallodagen. De nödvändiga uppgifterna finns färdigt på fakturan, varför du inte längre behöver fylla i dem separat.
E-fakturan är avsedd för privatpersoner samt yrkesutövare och rörelseidkare.
Rörelseidkare och yrkesutövare som har en nätfakturaadress kan använda nätfaktura för att betala fastighetsskatten. Samfundskunder kan betala fastighetsskatten samt förskotts- och kvarskatten med nätfaktura. Läs mera om nätfakturor.
Vilka skatter kan jag betala med e-faktura?
Du kan beställa e-fakturor för fastighetsskatten, kvarskatten och förskottsskatten. En enda beställning gäller automatiskt alla dessa skatter.
Observera att du inte kan få en e-faktura på tilläggsförskottet eller betalningsarrangemangets rater.
Hur beställer jag e-faktura?
Du kan beställa e-fakturor i din nätbank. Gå till det ställe i din nätbank där du kan beställa e-fakturor. Välj Skatteförvaltningen som fakturerare, ange din personbeteckning och beställ e-faktura.
Observera! En enda beställning gäller automatiskt fastighetsskatten, förskottsskatten och kvarskatten.
Du kan göra beställningen när som helst, dock senast tre veckor före förfallodagen. Du får e-fakturan till din nätbank cirka två veckor före skattens förfallodag.
Hur kan jag kontrollera om jag redan har beställt e-faktura?
Om du redan har beställt e-faktura från Skatteförvaltningen, ser du betalningssättet du valt antingen i MinSkatt (fliken Kunduppgifter) eller i eurofältet på beskattningsbeslutets giroblankett. Du kan också kontrollera det i din nätbank.
Hur kan jag avbeställa e-fakturan?
Du kan avbeställa e-fakturan i din nätbank.
Observera att du inte kan avbeställa e-fakturan för endast ett skatteslag, eftersom en avbeställning omfattar alla skatteslag (fastighetsskatt, kvarskatt och förskottsskatt).
Nyckelord: