Betalning med e-faktura

En e-faktura gör det lättare att betala och komma ihåg förfallodagen. De nödvändiga uppgifterna finns färdigt på fakturan och sålunda behöver du inte fylla i dem separat.

E-fakturan är avsedd för privatpersoner samt rörelseidkare och yrkesutövare.

De rörelseidkare och yrkesutövare samt andra företags- och organisationskunder som har en nätfaktureringsadress kan betala skatter med en nätfaktura. Läs mera om nätfakturor.

Vilka skatter kan jag betala med e-faktura?

Du kan beställa en e-faktura på fastighetsskatter, kvarskatter, förskottsskatter, arvsskatter och gåvoskatter. Du kan betala sådana arvs- och gåvoskatter med e-faktura om vilka ett beskattningsbeslut har gjorts den 20 november 2023 eller senare.

En enda beställning gäller automatiskt alla dessa skatter. Du kan inte betala andra skatter med en e-faktura. Observera också att du inte kan få en e-faktura på ett tilläggsförskott eller betalningsarrangemangets rater.

Hur beställer jag e-faktura?

Du kan beställa Skatteförvaltningens e-faktura på två olika sätt:

  1. Beställ e-fakturan i din nätbank. Gå till den punkt i din nätbank där du kan beställa e-fakturor. Välj Skatteförvaltningen som fakturerare, ange din personbeteckning och beställ e-fakturan.
  2. Beställ e-fakturan i MinSkatt på sidan Betalning av skatter samt betalningsuppgifter. Ett förslaget om e-fakturering kommer till din nätbank inom några dagar. När förslaget visas i din nätbank ska du godkänna det inom 30 dagar. Beställningen av e-fakturan träder i kraft först efter att du godkänt förslaget. Kontrollera vid behov på din bank hur förslaget om e-fakturering godkänns i nätbanken.

Du kan beställa e-fakturan när som helst. När du beställer e-fakturan senast två veckor före förfallodagen för en skatt hinner du betala skatten med en e-faktura.

Om du har beställt e-fakturan redan tidigare från Skatteförvaltningen, får du e-fakturan till din nätbank cirka tre veckor före förfallodagen. E-fakturan på fastighetsskatten kommer redan tidigare: du får den till din nätbank cirka två månader före förfallodagen. 

Hur kan jag kontrollera om jag redan har beställt e-fakturan?

Om du redan har beställt e-fakturan från Skatteförvaltningen, ser du det betalningssätt som du har valt antingen i MinSkatt på sidan Betalning av skatter samt betalningsuppgifter eller i eurofältet på giroblanketten i beskattningsbeslutet. Du kan också kontrollera det i din nätbank.

Hur kan jag avbeställa e-fakturan?

Du kan avbeställa e-fakturorna i din nätbank.

Observera att avbeställningen omfattar alla skatteslag, alltså du kan inte avbeställa e-fakturan för endast ett skatteslag.

Vanliga frågor

Ja, det kan du. Du kan ändra förfallodagen och beloppet på e-fakturan efter att e-fakturan har kommit till din nätbank. Du kan tidigarelägga förfallodagen och betala fakturan när du vill – till exempel genast när den har kommit.

Du kan också ändra beloppet till ett större eller mindre belopp. Om du minskar på beloppet och det är mer än fem bankdagar kvar till förfallodagen skickar vi dig en ny e-faktura på det kvarstående beloppet. Om en ny e-faktura inte länge hinner komma före förfallodagen ska du i nätbanken eller MinSkatt själv betala det belopp som fattas.

Du kan ändra beloppet på e-fakturan till ett större belopp, till exempel om du vill betala den andra raten av skatten samtidigt med den första raten.

Om du själv har matat in fakturan i nätbanken och dessutom beställt e-fakturan från Skatteförvaltningen, kan skatten visas två gånger i nätbanken.

Du behöver inte betala skatten två gånger och kan alltså ta bort den andra fakturan. Vi rekommenderar att du betalar skatten med den e-faktura som Skatteförvaltningen skickat.

Om du redan har betalat skatten två gånger använder vi den extra inbetalningen som betalning av den följande raten. Om du endast har en rat att betala, återbetalar vi den extra inbetalningen till dig om du inte har andra förfallna skatter eller skulder i utsökning.

Sidan har senast uppdaterats 24.9.2024