Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Förbered dig inför inkomstregistret: sök certifikat för användningen av inkomstregistret

Nyhet, 22.11.2018

Från och med 1.1.2019 anmäls löner och arbetsgivarprestationerna till inkomstregistret. Om ärenden sköts i inkomstregistret genom ett tekniskt gränssnitt, behövs ett certifikat. Med certifikatet identifieras den organisation som anmäler inkomstuppgifter eller använder uppgifter som anmälts till inkomstregistret. Med hjälp av certifikatet säkerställs dessutom materialets integritet.

Ansökan om ibruktagande av det tekniska gränssnittet kan göras t.o.m. 14.12.2018 i inkomstregistrets e-tjänst vardagar kl. 9-15. Inloggningen görs från övre menyn på webbplatsen inkomstregistret.fi.

Alla behöver inte certifikat

Alla inkomstregisteranvändare behöver nödvändigtvis inte ansöka om certifikat. Certifikat måste ansökas enbart om företaget använder ett löneadministrationssystem från vilket det har skapats en elektronisk förbindelse, dvs. ett tekniskt gränssnitt, till inkomstregistret.

Företaget ska först fråga leverantören av löneadministrationssystemet hur anmälningar från systemet till inkomstregistret går till. Därefter ansöker man vid behov om certifikat. Leverantören av löneadministrationssystemet instruerar dig.

Läs mer om certifikatet (inkomstregistret.fi)


Sidan har senast uppdaterats 22.11.2018