Betalning med e-faktura

Varför ska jag beställa e-faktura?

E-fakturan är ett praktiskt och tryggt betalningssätt som gör det lättare att betala och att komma ihåg förfallodagen. Betalningsuppgifterna finns färdigt på e-fakturan så du behöver inte ange dem separat i din nätbank.

Vem kan beställa e-faktura?

E-fakturan är avsedd för privatpersoner samt yrkesutövare och rörelseidkare.

Vilka skatter kan jag betala med e-faktura?

Du kan beställa e-fakturor för fastighets-, förskotts- och kvarskatt. E-fakturor skickas enbart om du ska betala någon av dessa skatter.

Företags- och organisationskunderna kan välja nätfaktura för fastighetsskatten. Läs mer om nätfaktura.

Hur beställer jag e-fakturor?

Du kan beställa e-fakturor i din egen nätbank. Du behöver bara dina nätbankskoder och din personbeteckning för att beställa. I din nätbank hittar du punkten för beställning av e-fakturor. Välj Skatteförvaltningen som fakturerare och beställ e-fakturor.

När lönar det sig att beställa e-faktura?

Du kan beställa e-fakturor när som helst men senast tre veckor före förfallodagen. Förfallodagarna för olika skatter finns exempelvis här.

När får jag e-fakturan till min nätbank?

Du får e-fakturan till din nätbank ca två veckor före skattens förfallodag.

Efter det behöver du bara godkänna fakturan och summan debiteras ditt konto på förfallodagen. Du kan också ändra förfallodagen på e-fakturan. Observera dock att på försenade skatter ska du betala ränta. Läs mer: Räntor och skattetillägg – när betalningen blir försenad

Kan jag avbeställa e-fakturor om jag vill?

Du kan avbeställa e-fakturorna i din nätbank.

Gå till din egen nätbank för att beställa e-fakturor:
 

Logo_Nordea.pngNordea

Logo_OP_Pohjola.pngAndelsbanken

Logo_Pop_Pankki.pngPOP Banken

Logo_Aktia.png
Aktia

Logo_Saastopankit.pngSparbanken

Logo_Alandsbanken.pngÅlandsbanken

Logo_S_Pankki.pngS-Banken

Logo_Danske_Bank.pngDanske Bank

Logo_Handelsbanken.pngHandelsbanken

Logo_OmaSpOma Säästöpankki