Samfundens skattedeklarationstjänst – Vanliga frågor
Vem kan använda tjänsten?
Frågor om inkomstbeskattningen för aktiebolag
Hur länge förvaras de deklarerade uppgifterna i tjänsten?
När kan skattedeklarationer lämnas in via tjänsten?
När kan skattedeklarationer inte längre lämnas in via tjänsten?
Är det möjligt att korrigera uppgifter efter att deklarationen har skickats?
Går det att lämna in bilageblanketter i tjänsten, t.ex. ett bokslut?
Har du problem med uppladdningen av bifogade filer?
Går det att lämna flera skattedeklarationer för samma företag under samma dag?
Vilka alla företag listas i fönstret Välj en kund?
Vad händer det med uppgifterna om jag vill avbryta sessionen?
Hur kan jag anmäla uppgifterna som gäller avskrivningar (blankett 62)?
Kan man i tjänsten ange uppgifter för bilageblanketter, t.ex. blanketterna 62 och 7A?
Vem kan använda tjänsten?
I tjänsten går det att lämna skattedeklarationsuppgifter för aktiebolag, andelslag, bostads- och fastighetssamfund, samfällda förmåner, statliga inrättningar, kommuner, församlingar, utländskt dödsbo, förening och stiftelse.
Tjänsten kan inte användas av kreditinstitut, värdepappersföretag och försäkringsanstalter, som lämnar in bilageblankett 77 förutom blankett 6B.
Frågor om inkomstbeskattningen
Frågor som gäller inkomstbeskattningen för aktiebolag och skattedeklarationsförfarandet:
- 029 497 007 på svenska
- 029 497 006 på finska
Frågor som gäller inkomstbeskattningen för föreningar och stiftelser samt skattedeklarationsförfarandet:
- 029 497 049 på svenska
- 029 497 048 på finska
I Samfundens skattedeklarationstjänst lämnas uppgifterna som motsvarar blanketterna 4, 6, 6B och 6C inklusive bilagor. Deklarationsanvisningarna finns på skatt.fi på sidan.
4 Skattedeklaration för fastighetssamfund (3059r)
6 Skattedeklaration samfällda förmåner, statliga inrättningar, kommuner, församlingar (3068r)
6B Skattedeklaration för näringsverksamhet - Samfund (3052r)
6C Skattedeklaration förening och stiftelse (3067r)
Hur länge förvaras de deklarerade uppgifterna i tjänsten?
Deklarationens uppgifter sparas i tjänsten i 12 månader efter att beskattningen slutförts. Efter att beskattningen slutförts kan uppgifterna inte längre redigeras men det går fortfarande att granska eller skriva ut dem. Utskriften kan också sparas på datorn.
När kan skattedeklarationer lämnas in via tjänsten?
I tjänsten kan du lämna in en skattedeklaration för ett öppet skatteår efter att räkenskapsperioden tagit slut.
När kan skattedeklarationer inte längre lämnas in via tjänsten?
När samfundets beskattning har slutförts kan uppgifterna inte längre deklareras i tjänsten. Beskattningen slutförs 10 månader efter att räkenskapsperiodens sista kalendermånad har tagit slut.
Är det möjligt att korrigera uppgifter efter att deklarationen har skickats?
Du kan redigera den deklaration som du har skickat tills beskattningen slutförts. Beskattningen slutförs tio månader efter att räkenskapsperiodens sista kalendermånad har tagit slut.
Går det att lämna in bilageblanketter i tjänsten, t.ex. ett bokslut?
I tjänsten går det att lämna in bilageblanketter till skattedeklarationen. Bilageblanketterna bifogas i tjänsten i skedet 6 Bokslutsuppgifter.
Bilagor kan också skickas i efterhand utan en skattedeklaration om skattedeklarationen har lämnats in via tjänsten.
Har du problem med uppladdningen av bifogade filer?
Om du har problem med uppladdningen av bifogade filer observera följande rekommendationer:
- Storleksbesgränsningar:
- Antalet sidor och storleken på den bifogade filen inverkar hur snabbt den bifogade filen blir behandlad. Undvik stora filer.
- Teckensnitt:
- Specialteckensnitt i dokumenten kan medföra problem. Vi rekommenderar att ni använder följande teckensnitt: Times-Roman, Arial, Helvetica och Courier
- Annat
- Filerna konverteras till pdf-format, vilket kan ändra filens utseende. Ändringarna kan förekomma t.ex. i glidfärger och bildstorlekar. Vi rekommenderar att ni håller dokumenten enkla utan speciella formateringar.
- Undvik funktionella egenskaper i dokumenten, eftersom de ändras då filen konverteras till pdf-format. Funktionella egenskaper är t.ex.
- fält som fylls i automatiskt
- utskriftsytor
- Det är inte möjligt att använda följande funktionaliteter i dokumenten utan dokumentet förkastas:
- hyperlänkar i office-dokumenten
- skydd med lösenord
- funktionaliteter i pdf-dokumenten, t.ex. listrutor och knappar.
Ta bort en bifogad fil: Under pågående session kan du ta bort bifogade filer med knappen Ta bort. Det är inte möjligt att ta bort eller ändra filer som skickats till Skatteförvaltningen. Om det finns fel i en skickad eller sparad fil, kan du bifoga och skicka en korrigerad version av den.
Går det att lämna flera skattedeklarationer för samma företag under samma dag?
Om det samma dag lämnas in flera deklarationer för samma företag tas bara den deklaration som skickats senast till behandling på Skatteförvaltningen.
Vilka alla företag listas i fönstret Välj en kund?
Om användaren har i kraft någon av Katso-rollerna huvudanvändare, sekundär huvudanvändare eller inkomstskattedeklarant för mer än ett företag, visas dessa företag i fönstret Välj en kund. I det här fönstret väljer användaren den kund som ska deklareras.
I tjänsten kan du lämna in skattedeklarationer för aktiebolag, andelslag, bostads- och fastighetssamfund, samfällda förmåner, statliga inrättningar, kommuner, församlingar, utländskt dödsbo, förening och stiftelse.
I fönstret Välj en kund visas dock även alla övriga företag för vilka användaren har en av följande Katso-roller: huvudanvändare, sekundär huvudanvändare eller inkomstskattedeklarant.
Vad händer det med uppgifterna om jag vill avbryta sessionen?
Spara de angivna uppgifterna som halvfärdiga och fortsätt senare med att lämna uppgifterna. De sparade uppgifterna förvaras i tjänsten upp tills beskattningen slutförts varefter de tas automatiskt bort och förmedlas inte till Skatteförvaltningen. Spara uppgifterna med knappen Spara som icke slutförd.
Hur kan jag anmäla uppgifterna som gäller avskrivningar (blankett 62)?
Lämna avskrivningsuppgifterna via länken Redigera.
Tjänsten överför uppgifterna om aktiebolagens avskrivningar till kolumnerna I bokföringen och I beskattningen i avdelningen Kostnader på sidan Uträkning av inkomstskatt.
Då det gäller bostads- och fastighetsbolag överför tjänsten (till sidan Intäkter och kostander enligt bokföringen) endast de avskrivningsuppgifter som du angett i punkten Avskrivning enligt plan som belastar resultatet i bokföringen.
Tjänsten handleder att anmäla avskrivningar för NärSkL- och ISkL-förvärvskällor separat.
Kan man i tjänsten ange uppgifter för bilageblanketter, t.ex. blanketterna 62 och 7A?
Ja. Tjänsten handleder att anmäla bilageblanketternas uppgifter på rätt sätt. Till exempel om du fyller i uppgifterna för uträkning av inkomstskatt kan du via länken Redigera uppge uppgifterna som frågas på bilageblanketterna.