Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Kostnader

Avdragbara utgifter är utgifter för förvärvande och bibehållande av näringsinkomst. Om du är momsskyldig ska du anteckna näringsutgifterna i skattedeklarationen utan den moms som ingått i anskaffningarna. Om du inte är momsskyldig ska du anteckna utgifterna inklusive moms.

Innehållsförteckning

Inköp och ändring av värdet på lager 

Ange anskaffningsutgifterna för nyttigheter som överlåtits under räkenskapsperioden. Du kan beräkna anskaffningsutgiften genom att rätta beloppet av räkenskapsperiodens inköp med ändringarna av lagret för färdiga varor och varor under tillverkning.

Beräkna inköp och förändring av lager med följande formel: ingående lager + inköp under räkenskapsperioden − utgående lager.

På pappersblankett: del 2.3 Inköp och förändringar av lager

Köpta tjänster

Ange kostnaderna för tjänster som du köpt. Köpta tjänster är bland annat tjänster, arbetsprestationer och underentreprenader för vilka en utomstående aktör har fått betalt och som anknyter till den egentliga verksamheten.

Pappersblankett del 2.3

Löne- eller personalkostnader

Löner och arvoden under räkenskapsperioden

Ange de löner och arvoden som du har betalat till personer som har arbetat i din näringsverksamhet. Du kan dock inte dra av sådana löner, pensioner eller andra förmåner som du har betalat till din make eller till en familjemedlem som är yngre än 14 år vid ingången av skatteåret.

Ange beloppet av utbetalda pensioner och lönebikostnader. Lönebikostnader är till exempel försäkringspremier och motsvarande avgifter som betalas för att ordna pensions-, sjuk- och arbetslöshetsförmåner eller andra motsvarande rättigheter och förmåner för arbetstagarna och deras anhöriga.

Löner som inverkar på indelningen av företagsinkomst i förvärvs- och kapitalinkomst

Ange de förskottsinnehållningspliktiga löner som du har betalat under de 12 månaderna före skatteårets utgång. 30 % av de här lönerna läggs till företagets nettoförmögenhet och de inverkar på hur företagsinkomsten delas in i förvärvs- och kapitalinkomst.

Pappersblankett del 2.3 punkten Personalkostnader och del 15 Utbetalda löner

Avskrivningar

Om du gjort avskrivningar endast på lösa anläggningstillgångar kan du ange uppgifterna om avskrivningarna här. Lösa anläggningstillgångar behandlas som en helhet.

Om du gör avskrivningar även på andra tillgångar än lösa anläggningstillgångar ska du lämna alla avskrivningsuppgifter på blankett 62/ öppna Specifikation.  På papper: Om du gjort avskrivningar endast på lösa anläggningstillgångar, specificera avskrivningarna i del 5 (Avskrivningar på utgifter för anskaffning av lösa anläggningstillgångar). Om du gjort avskrivningar även på andra tillgångar än lösa anläggningstillgångar, specificera alla avskrivningar på blankett 62 (Reserver, avsättningar, värdeförändringar och avskrivningar).

Du får inte dra av i beskattningen ett större belopp än vad du har dragit av i bokföringen under skatteåret eller tidigare. Läs mer: avskrivningar på anläggningstillgångar.

Ange här den avdragbara andelen av avskrivningar enligt lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (NärSkL 24 §, 30–34 § och 36–41 §). Det sammanlagda beloppet av avskrivningarna får inte överskrida maximibeloppet i NärSkL. Avskrivningar får inte göras i beskattningen på egendom som tagits i bruk genom leasingavtal.

Beräkna i punkten Utgiftsrest som återstår i beskattningen vid skatteårets ingång de anläggningstillgångar du tagit i bruk under skatteåret (punkten Ökning under skatteåret) och dra av från summan de mottagna överlåtelsepriserna och försäkringsersättningarna (punkten Överlåtelsepriser och försäkringsersättningar). Denna utgiftsrest får du under skatteåret avskriva med högst 25 %. Ange skatteårets avskrivning i punkten Skatteårets avskrivningar. En eventuell tilläggsavskrivning anger du i punkten Tilläggsavskrivning. Du får dock inte dra av i beskattningen ett större belopp än vad du har dragit av i bokföringen under skatteåret eller tidigare. 

S.k. hyllavskrivningar

Ange också sådana eventuella avskrivningar som gjorts under tidigare år men som inte dragits av i beskattningen (s.k. hyllavskrivningar) och som du vill dra av under skatteåret. Specificera hyllavskrivningarna på blankett 12A (Avskrivningar som inte dragits av).

Representationskostnader 

Ange det sammanlagda beloppet av representationskostnader enligt bokföringen. Du får dra av 50 % av representationskostnaderna. MinSkatt beräknar automatiskt den avdragbara andelen av representationskostnaderna (50 %), på pappersblanketten beräknar du själv det avdragbara beloppet. 

Hyreskostnader

Ange det sammanlagda beloppet av bokförda hyreskostnader under hela året. Kostnader kan uppstå till exempel när du hyr lokaler och anläggningar.

Räntekostnader

Ange beloppet av räntekostnader som dragits av i bokföringen och beloppet som är avdragbart i beskattningen.

Om du har dubbel bokföring ska du beräkna det avdragbara beloppet genom att från det sammanlagda beloppet av samtliga räntekostnader subtrahera beloppet av icke-avdragbara räntekostnader som du angett i fasen Bakgrundsinformation och i punkt 11 på pappersblanketten. De icke-avdragbara räntekostnaderna får aldrig överstiga räntekostnadernas sammanlagda belopp.

Om du har enkel bokföring ska du här ange sådana räntekostnader för lån i näringsverksamheten som du dragit av i bokföringen.

Alla räntekostnader får inte dras av från näringsverksamhetens intäkter. Räntorna kan inte dras av om det egna kapitalet i balansräkningen är negativt på grund av att företagaren gjort privatuttag som finansierats med främmande kapital. I sådana fall anses att en del av lånen som rörelseidkaren eller yrkesutövaren tagit för sin näringsverksamhet hänför sig till privatuttagen. Den här delen av räntekostnaderna får således inte dras av från näringsintäkterna. 

Här anges inte skattetillägg, förseningsräntor, förseningsavgifter eller dröjsmålsräntor och nedsatta dröjsmålsräntor, eftersom de inte får dras av i beskattningen.

Finansiella kostnader

Övriga finansiella kostnader enligt bokföringen. Sådana finansiella kostnader är exempelvis

  • kostnader för låneskötsel
  • limitprovisioner
  • borgensprovisioner
  • kreditförsäkringar
  • inteckningskostnader
  • indrivningskostnader
  • kursförluster

Övriga avdragbara kostnader

Ange här sådana övriga avdragbara näringskostnader som ingår i resultaträkningen för denna räkenskapsperiod men som inte anges som näringskostnader i någon annan punkt i uträkningen av inkomstskatt. Sådana kostnader är t.ex.

  • resekostnader 
  • kostnader för fordon 
  • leasingavgifter.

Här ska du inte ange tilläggsavdrag som du gjort för rese- och fordonskostnader. I MinSkatt anger du uppgifterna i fasen Kostnader (i punkten Tilläggsavdrag som grundar sig på bil- eller resekostnader). På pappersblanketten anger du uppgifterna i del 2.3 (Tilläggsavdrag) i punkterna 9 och 10. 

Ökning av reserver

Om du under skatteåret gjort mera ökningar än minskningar av reserver ska du ange nettoökningen.

MinSkatt gör automatiskt ökningen av driftsreserven. Om du inte har andra reserver än en driftsreserv ska du ange beloppet i MinSkatt i punkten Ökning av reserver. Om du också har andra reserver (exempelvis återanskaffningsreserv) ska du ange här det sammanlagda beloppet av ökningarna.

På papper: fyll i blankett 62. Specificera de bokförda reserverna på blankett 62 (i punkten Specifikation av avskrivningarna). Om du inte gjort andra reserver än en driftsreserv behöver du inte fylla i blankett 62.

Tilläggsavdrag som grundar sig på bil- eller resekostnader

Uppgifterna om tilläggsavdrag har överförts hit på basis av specifikationerna du lämnade i fasen Intäkter. Ange det totala beloppet av tilläggsavdrag i fältet ”Alla tilläggsavdrag sammanlagt”. Inkludera vid behov höjda kilometerersättningar.

Läs mer om tilläggsavdrag som grundar sig på bil- eller resekostnader

På papper (punkten Tilläggsavdrag): Det sammanlagda beloppet av tilläggsavdrag. Specificera tilläggsavdragen i del 9 (Redogörelse för ökade levnadskostnader till följd av en tillfällig arbetsresa) och 10 (Redogörelse för användningen av en privatbil i näringsverksamheten). Räkna ihop beloppen i punkten Sammanlagt i del 9 kolumn 6 (Tilläggsavdrag) och beloppet i del 10 kolumn 7 (Tilläggsavdrag). Ange här tilläggsavdragets sammanlagda belopp.

Övriga avdragbara kostnader som inte tagits upp i bokföringen

Alla sådana kostnader i näringsverksamheten som får dras av i beskattningen men som inte ingår i resultaträkningen för denna räkenskapsperiod.

Användning av privatbostad i näringsverksamheten

Kunden ska välja om användningen av privatbostaden baserar sig på: Faktiska kostnader eller Avdraget för arbetsrum. Läs mer om avdrag för kostnader för arbetsutrymmen

MinSkatt beräknar automatiskt beloppet av avdrag för arbetsrum.

Om du deklarerar på papper:

Ange till exempel avdrag för arbetsrum eller näringsverksamhetens andel av de faktiska kostnaderna för användningen av din egen bostad, förutsatt att du inte dragit av kostnaderna i resultaträkningen. Utred kostnaderna i del 8 (Redogörelse för användningen av en privatbostad i näringsverksamheten).

Del 8 om du deklarerar på papper: Fyll i den här delen endast om du använt din egen bostad i näringsverksamheten.

Bostaden anses höra till dina privata tillgångar om du använt minst hälften av bostaden för något annat än näringsverksamheten. Om en sådan bostad ska du ange

  • bostadsyta (m2)
  • yta som du använder för din egen näringsverksamhet (m2)
  • bostadshyra, vederlag eller driftskostnader för fastigheten
  • Din egen näringsverksamhets andel av kostnaderna.

Beräkna utifrån den area du använt i näringsverksamheten vilken andel av kostnaderna som hänför sig till den del av bostaden som du har använt i  näringsverksamheten.

Om du inte har tagit upp kostnaderna i bokföringen, överför beloppet till del 2.3 under Avdragbara kostnader som inte tagits upp i bokföringen. Om du däremot har bokfört kostnaderna, ange dem i punkt 2.3 under Övriga avdragbara kostnader.

En bostad som hör till de privata tillgångarna beaktas inte vid uträkningen av nettoförmögenheten (HFD 1998/3248).

Utbildningsavdrag

Utbildningsavdrag beviljas endast för sådan utbildning som baserar sig på en utbildningsplan. Specificera utbildningsavdraget på blankett 79.

På papper: Ange i punkten Avdragbara kostnader som inte tagits upp i bokföringen också t.ex. utbildningsavdrag i näringsverksamhet. Specificera uppgifterna och utred förutsättningarna för avdraget på blankett 79 (Utbildning – näringsverksamhet).

I MinSkatt ska du sedan räkna ihop allt i det sista fältet!

Icke-avdragbara kostnader

Ange som icke-avdragbara kostnader sådana poster som du har dragit av i bokföringen men som inte får dras av i beskattningen. Dessa poster får inte ingå i de avdragbara kostnaderna i uträkningen av inkomstskatt.

Direkta skatter

Differensen mellan betalda inkomstskatter och skatteåterbäringar.
I den här punkten anges däremot inte till exempel fastighetsskatten på en fastighet som används i näringsverksamheten. Fastighetsskatten anges under näringskostnaderna i punkten ”Övriga avdragbara kostnader”.

Böter och övriga avgifter av straffnatur

Böter, påföljdsavgifter och andra sådana avgifter av straffnatur som inte får dras av i beskattningen. Exempelvis skatteförhöjning, skattetillägg samt förseningsränta eller dröjsmålsränta som ingår i skatterna får inte dras av i beskattningen. Det spelar ingen roll för vilken skatt skatteförhöjningen har fastställts. 

Övriga icke-avdragbara kostnader

Sådana övriga kostnader i bokföringen som inte får dras av från inkomsten av näringsverksamhet i beskattningen. 

Sådana kostnader är till exempel premier för företagarens eller dennes makes frivilliga pensionsförsäkringar. Avdrag för dessa görs i den personliga förhandsifyllda skattedeklarationen.

Ange i den här punkten obligatoriska FöPL-premier om de har tagits upp i bokföringen men inte dragits av som näringskostnader och du vill dra av dem i din förhandsifyllda skattedeklaration.

Obs! Om premierna inte har dragits av såsom näringskostnader, får du alternativt överföra dem som avdrag till din make eller maka.

Ange i den här punkten beloppet av värdenedgångsavskrivningar som du gjort på aktier som utgör anläggningstillgångar. Dessa avskrivningar får inte dras av i beskattningen. Avdragbara är endast sådana nedskrivningar som gjorts på andra värdepapper än aktier och sådana nedskrivningar som gjorts på andra anläggningstillgångar som inte förslits än jordområden. Avdragsrätten förutsätter att det gängse värdet på egendomen vid skatteårets utgång är väsentligt lägre än den icke-avskrivna anskaffningsutgiften (NärSkL 42 §).

Här anges inte kostnader som har intäktsförts som privatbruk i skattedeklarationens del 2.1 (Intäktsföring av privatbruk).


Sidan har senast uppdaterats 2.3.2020