Utredningsgruppen: förslag till lösningar för att främja digitaliseringen av småföretag
Nyhet, 31.5.2021Småföretagens roll som arbetsgivare och som ekonomisk faktor är betydande i Finland. Under de kommande åren är det nödvändigt att säkerställa att småföretagen kan fortsätta med sin affärsverksamhet och bevara sin konkurrenskraft när digitaliseringen framskrider i Finland och internationellt.
Från och med februari har Skatteförvaltningens och ekonomiförvaltningsbranschens experter arbetat i en inofficiell utredningsgrupp som nu avslutat sitt arbete. Gruppen identifierade lösningar vilka kan stöda småföretagare att hänga med i digitaliseringsutvecklingen av ekonomiförvaltningen.
Ett bra samarbete mellan den privata och den offentliga sektorn betonas
Deltagarna i utredningsarbetet är överens om att nivån på de programvaror som ekonomiförvaltningsbranschen erbjuder i Finland i sig är hög och att det också i Finland finns ett omfattande urval av programvaror som även mindre aktörer kan använda till ett skäligt pris.
Å andra sidan har det blivit uppenbart att digitaliseringen av ekonomiförvaltningen förutsätter utveckling även i fråga om mindre företag. För att kunna skapa en fungerande servicehelhet måste de olika funktionernas kompatibilitet utvecklas.
Även de minsta företagen skulle i princip kunna bli användare av kommersiella ekonomiförvaltningstjänster och därmed bli delaktiga i den digitala ekonomiförvaltningen. Detta skulle ändå förutsätta mer incitament, handledning och stöd riktade till småföretagen för anskaffning och användning av digitala ekonomiförvaltningslösningar.
Fördelen med det finländska samhället är att det goda samarbetet mellan den privata och den offentliga sektorn fortsätter.
Tillräckliga färdigheter, användarvänliga tjänster och så låga kostnader som möjligt
Det gäller att se till att de digitala färdigheterna inom småföretagen och deras möjligheter att sköta sina lagstadgade skyldigheter är på en tillräcklig nivå, ifall det i senare beslut ingår en lagstadgad förpliktelse för företagen att sköta ekonomiförvaltningen (till exempel nätfakturor) elektroniskt i ett strukturerat format och/eller att också sköta myndighetsrapporteringen (exempelvis skattedeklarationer) i ett digitalt strukturerat format.
Särskild uppmärksamhet ska fästas vid att de tjänster som behövs är tillräckligt lätta att använda och att användningskostnaderna är så låga som möjligt.
Vi har nu skapat samsyn, fortsatt arbete behövs
Det nystartade projektet Företagets digitala ekonomi främjar utvecklingen av den grundläggande infrastruktur som är en förutsättning för digitaliseringen. Företag och aktörer inom ekonomiförvaltningsbranschen deltar aktivt i projektverksamheten.
Till projektarbetet hör bl.a. att utveckla centrala kompatibla element för digitaliseringen, såsom digitala identiteter, gränssnitt, ekonomiförvaltningsdokument och standarder.
Utredningsgruppen utgår från att man fortsätter att leta efter nödvändiga lösningar också på andra sätt. Skatteförvaltningen litar på att de som utvecklar ekonomiförvaltningsprogrammen beaktar de ovannämnda utvecklings- och koordineringsbehoven i sin egen verksamhet.
Bekanta dig med och delta i projektet Företagets digitala ekonomi
Du kan i juni delta i ett öppet webbinarium om digitaliseringen av företagens ekonomiförvaltning. Där får du höra om de centrala målen och arbetsfaserna i projektet Företagets digitala ekonomi.
Du får också höra om möjligheterna att påverka projektinnehållet och -målsättningarna samt information om olika sätt att delta i samarbetet. Anmäl dig till webbinariet här (endast på finska).