Många nya företagare förstår inte Skatteförvaltningens anvisningar
Nyhet, 27.2.2019På basis av Skatteförvaltningens enkät är det utmanande för hälften av de nya företagarna att förstå Skatteförvaltningens anvisningar. Även om Skatteförvaltningen får beröm för sin kundrådgivning och handledningen av nya företagare önskar många en klarare handledning speciellt gällande hur företagaren ska sköta sina basförpliktelser.
Skatteförvaltningen utförde på hösten 2018 en enkät till nya företagare. Med enkäten samlades det in information om utmaningar som gäller beskattningen av nya företagare och utreddes det hurdana önskemål de nya företagarna har gällande utvecklandet av Skatteförvaltningens tjänster.
650 nya företagare svarade på enkäten. Av dessa verkar 617 som enskilda näringsidkare, 27 verkar inom ett aktiebolag och sex verkar inom ett öppet bolag eller ett kommanditbolag.
- Av dem som svarade på enkäten berättade ungefär hälften att det vid grundandet av företaget hade varit utmanande att förstå Skatteförvaltningens anvisningar. I de verbala svaren framfördes många önskemål om att anvisningarna ska göras klarare. Flera svaranden framförde ett önskemål om en minneslista över viktiga beskattningsförpliktelser för den som grundar ett företag. Hos kunder med utländsk bakgrund betonades önskemålet om ett mer omfattande tjänsteutbud på engelska, berättar Aulikki Kannala, som är kundansvarig för nya företagare vid Personbeskattningsenheten.
Ur svaren framkom det att det upplevdes som utmanande att sköta om basförpliktelserna i anknytning till beskattningen, såsom t.ex. inlämnandet av skattedeklarationer och ansökan om förskottsskatter. Å andra sidan var låga inkomster ofta en orsak till att det inte ansöktes om förskottsskatt. I svaren poängterades det speciellt hur utmanande det var att uppskatta förskottsskatternas belopp.
En del ber inte alls om råd av myndigheter
Svarandena hade använt flera olika källor för att få handledning vid grundandet av företaget. Nästan 40 procent av svarandena berättade att de inte hade kontaktat Skatteförvaltningen för att be om råd i frågor som gäller företagsverksamheten. Drygt 20 procent hade inte alls utnyttjat olika myndigheter, såsom t.ex. nyföretagscentraler och TE- eller NMT-centraler, vid grundandet av företaget.
Tack till alla som svarat
- Med den här enkäten nådde vi främst enskilda näringsidkare. Vi utför senare en motsvarande enkät även för aktiebolag. Vi tackar alla som svarat på enkäten. Med hjälp av era svar och utvecklingsförslag strävar vi efter att fortsättningsvis förbättra och utveckla handledningen och rådgivningen för nya företagare, berättar Kannala.