Finländska företag anser att det lönar sig att agera rätt när det gäller skatter
Skatteförvaltningens meddelande, 7.2.2018Enligt en undersökning som Skatteförvaltningen låtit utföra bland företagskunder ansåg nästan alla kunder att det lönar sig att agera rätt när det gäller skatter. Företagskunderna tycker också det är enkelt att sköta skatteärenden, och dessutom betalar största delen av företagen gärna sina skatter. Mindre grå ekonomi än tidigare har observerats.
Enligt en enkät som Skatteförvaltningen lät utföra i september och oktober 2017 delade 88 procent av företagen uppfattningen att det lönar sig att agera rätt i skatteärenden. Av företagskunderna instämde också 80 procent i påståendet att det numera är enkelt att sköta skatteärenden för företag. Nästan lika många uppgav att skatteärendena i dag kan skötas effektivare och till lägre kostnader än tidigare.
Totalt 72 procent av kunderna uppgav att företaget de representerar gärna betalar sina skatter. Ju större företag de svarande representerade, desto mer positiva förhöll de sig till påståendet.
Kunderna berättade att de hade observerat mindre grå ekonomi än tidigare. Av kunderna uppgav 17 procent att de kände till ett företag som hade köpt eller sålt varor eller tjänster utan kvitto. Motsvarande siffra var 25 procent 2015 och hela 34 procent 2013.
Skatteförvaltningen ses som en modern och sakkunnig organisation, men det finns också rum för förbättring
Vid utvärderingen av Skatteförvaltningens verksamhet förknippades den oftast med värden såsom tidsenlighet och sakkunskap. Hela 88 procent av kunderna delade uppfattningen att Skatteförvaltningens service är modern och sakkunnig. Serviceexpert Janne Myyry på Skatteförvaltningen tycker att resultatet är mycket gott. "Företagskunder är ofta mycket kritiska när de utvärderar hur moderna tjänster är, i synnerhet när det gäller offentlig service. Våra kunder å sin sida söker främst sakkunniga svar, så därför är det fint att vi har lyckats även på den punkten", säger Myyry.
När det gäller Skatteförvaltningens verksamhet var det utvecklingen av tjänster i samarbete med kunderna och intressentgrupperna som fick det sämsta betyget. Av kunderna instämde 48 procent i att detta beskriver Skatteförvaltningens verksamhet. Skatteförvaltningen har ägnat särskild uppmärksamhet åt denna fråga på senaste tid. Tjänsterna utvecklas i allt högre grad i samarbete med kunderna, exempelvis genom användbarhetstestning. Tjänstedesign är också något som utnyttjas mer och mer. "Vi fick en hel del kritisk respons på exempelvis MinSkatt i början, men efter det har vi ökat användbarhetstestningen. Vi har också själva insett att kunderna måste inkluderas i tjänsteutvecklingen redan från start", konstaterar Myyry.
Men 82 procent av kunderna var ändå nöjda med Skatteförvaltningens verksamhet som helhet. Endast tre procent av kunderna uppgav att de var missnöjda med verksamheten.
Undersökningen genomfördes av IROResearch Oy på uppdrag av Skatteförvaltningen. I undersökningen intervjuades representanter för 500 företag genom datorstyrda telefonintervjuer. Syftet med undersökningen var att utreda finländska företags och samfunds åsikter om och attityder till skatter och Skatteförvaltningen. Senast Skatteförvaltningen lät utföra en motsvarande undersökning var 2015.
Ytterligare information
Serviceexpert Janne Myyry
029 512 5205