Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Grunder för vårt hållbarhetsarbete

Vårt hållbarhetsarbete bygger på våra lagstadgade uppgifter och vår strategi. Vårt avtryck syns framför allt i delområdet ekonomiskt ansvar. Under 2024 satsade vi på att aktivera personalen i hållbarhetsteman.

Hållbarhet är en del av vår strategi

Hållbarhet och ansvarsfullhet är en väsentlig del av våra strategiska mål. Dessa är en positiv kundupplevelse, rättvist verkställd beskattning och säkrat inflöde av skatteintäkter.

Värderingar som styr vår verksamhet är förtroende, samarbete och förnyelse. Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra kunder och intressenter: vi lyssnar på våra kunder, försöker förutse deras behov och tillgodose dem. Vi agerar enligt statsförvaltningens gemensamma principer till förmån för det finländska samhället. Vi deltar aktivt i arbetet med att skapa och utveckla offentliga tjänster.

Vår strategi och vår verksamhet har särskilt effekt på uppnåendet av de fyra FN-mål för hållbar utveckling som vi har identifierat. De är anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8), minskad ojämlikhet (mål 10), fredliga och inkluderande samhällen (mål 16) och genomförande och globalt partnerskap (mål 17).

För att inleda hållbarhetsrapportering i dess nuvarande omfattning ordnade vi våren 2021 en serie interna verkstäder, där vi behandlade strategin, verksamheten och målen för hållbar utveckling. Vi identifierade de av FN:s mål för hållbar utveckling som ska rapporteras och som Skatteförvaltningen bäst kan främja genom sin verksamhet.

I avsnitten nedan går vi igenom uppnåendet av FN:s mål för hållbar utveckling genom våra strategiska mål. Vid sidan av dem införde vi i år även en av våra värderingar, samarbete, som en fjärde granskningssynvinkel.

Personalen deltar i hållbarhetsarbetet

År 2024 fokuserade vi särskilt på att regelbundet lyfta fram ansvars- och hållbarhetsteman i personalens vardag i arbetsgemenskapskommunikationen. Vi värnar om och bygger upp en hållbar arbetskultur och arbetstagarupplevelse.

Gemenskap, miljövänlighet och mångfald har varit centrala teman som har synts i vår vardag och i våra evenemang.

Vi främjade gemenskapen bland annat genom att grunda Skatteförvaltningens egen loppmarknadsgemenskap, ordna en gemensam valborgsbrunch via Teams, beakta sommararbetare i interna kanaler samt publicera naturrelaterade sommarbilder som personalen tagit. I slutet av året utnyttjade vi crowdsourcing och personalen på Skatteförvaltningen hade möjlighet att lyfta fram viktiga framgångar från det gångna året. Vi lyfte fram teman med anknytning till naturen och miljön. Vi väckte diskussion inom personalen och diskuterade målen för hållbar utveckling, energisparveckan och Earth Hour-evenemanget. I samband med Köp inget-dagen i november uppmuntrade vi till att minska mängden pappersärenden i kundtjänsten. I februari firade vi samernas kultur och traditioner.

Under året lyfte vi också fram finlandssvenskarnas rätt att använda sitt eget modersmål. Vårt översättningsteam översätter cirka 800 sidor per översättare per år, och dessutom skickas en del av översättningarna till en extern översättningsbyrå och även många andra anställda har översättningsuppgifter vid sidan av sina övriga arbeten. Under året lyfte vi fram likabehandling och jämställdhet även bland annat under Pride-veckan.

Under det gångna året: Vi undersökte hållbarhetens betydelse för vår personal

År 2024 genomförde vi ett lärdomsprov om ansvarsfullhet och hållbarhet tillsammans med en studerande vid Åbo yrkeshögskola. Målet med studien var att engagera vår interna intressentgrupp, det vill säga personalen, att berätta om sina åsikter om ansvarsfullhet. I studien utreddes vilka faktorer i vår ansvarsfullhet som är viktiga och väsentliga för personalen samt vad personalen vill veta mer om. I undersökningen deltog 10 personer som intervjuades och 329 personer som svarade på en enkät.

Resultaten lyfte fram både styrkor och utvecklingsobjekt. Enligt undersökningen upplevdes Skatteförvaltningens ansvarsfullhet som viktig. I resultaten av intervjuerna och enkätundersökningen betonades särskilt det sociala och ekonomiska ansvaret. De viktigaste temana var personalens välbefinnande och rättvist verkställd beskattning. Jämställdhetens betydelse lyftes fram i undersökningen både i lönesättningen inom personalen och i en rättvis beskattning av kunderna. Observationerna i undersökningen erbjuder värdefull information för att utveckla vårt hållbarhetsarbete samt stöder organisationens strävan efter en ännu mer ansvarsfull och öppen verksamhet.



Sidan har senast uppdaterats 30.4.2025