Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Skatteförvaltningen i korthet

Skatteförvaltningens uppgift är att genomföra beskattningen till rätt belopp och vid rätt tidpunkt och därmed säkerställa finansieringen av samhällets funktioner. Varje månad vidareförmedlar vi de influtna skatterna till dem som tillhandahåller samhällets tjänster: staten, kommunerna, Folkpensionsanstalten, församlingarna och skogsvårdsföreningarna.

Våra kunder är privatpersoner samt företag och samfund. Vårt mål är att hjälpa kunderna att förfara på egen hand och på rätt sätt i skattefrågor. Vår viktigaste elektroniska servicekanal är MinSkatt-tjänsten.

I slutet av året hade vi 5 183 anställda. Skatteförvaltningens tre huvudenheter är Beskattningsenheten, Kundrelationsenheten och Produkthanteringsenheten. Skattebyråerna och vår kundservice hör till Beskattningsenheten, som har omkring 4 100 anställda. Skatteförvaltningen har 55 verksamhetsställen runt om i Finland.

Vi jobbar på ett kundorienterat sätt

Kundorientering styr vår verksamhet: Vi använder information om kundförståelse i vår verksamhet, handledning och utveckling så att kundens verksamhet underlättas och skatteintaget säkras.

Vi vill vara mer kundorienterade och göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att uträtta skatteärenden. Det finns tre principer för kundorienterad verksamhet: förbättra kundupplevelsen, minska behovet av service och säkerställa skatteintaget.

Vi förbättrar vår verksamhet kontinuerligt

Vi förnyar ständigt vårt kunnande och satsar på att förstå kundens helhetssituation. Vi för ett nära samarbete med företag, intressentgrupper och den offentliga förvaltningen och vi är öppna för nya utvecklingsidéer. Vi riktar våra resurser utifrån verifierat genomslag. Vi leder med mål, information och ett coachande grepp. Vi förbättrar smidigheten i vår verksamhet genom att öka självstyrningen och utnyttja modeller för dynamisk utveckling.

Vi säkrar inflödet av skatteintäkter

År 2022 samlade vi in ett rekordhögt skattebelopp på 81,4 miljarder euro för samhällets bruk.

Det totala beloppet på obetalda skatter i slutet av året uppgick till 3,73 miljarder euro, vilket är av samma nivå som året innan. Momsfelet, det vill säga den uteblivna delen av det lagliga momsintaget, var också stabilt och låg internationellt sett på en låg nivå på omkring 3 procent.

Grunder för vårt hållbarhetsarbete

Vårt hållbarhetsarbete bygger på våra lagstadgade uppgifter och vår strategi. Vårt avtryck syns framför allt i delområdet ekonomiskt ansvar.

Ansvar är en relevant del av våra strategiska mål, det vill säga positiva kunderfarenheter, rättvist verkställd beskattning och säkrat inflöde av skatteintäkter.

De värderingar som styr vår verksamhet är förtroende, samarbete och förnyelse. Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra kunder och intressenter: vi lyssnar på våra kunder, försöker förutse deras behov och tillgodose dem. Vi agerar enligt statsförvaltningens gemensamma principer till förmån för det finländska samhället. Vi deltar aktivt i arbetet med att skapa och utveckla offentliga tjänster.

Vår strategi och vår verksamhet har särskilt effekt på uppnåendet av de fyra FN-mål för hållbar utveckling som vi har valt (Statskontoret). De är anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8), minskad ojämlikhet (mål 10), fredliga och inkluderande samhällen (mål 16) och genomförande och globalt partnerskap (mål 17).

Skatteförvaltninges ansvarsrapport 2022 (pdf)

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2023