Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Säkerställande av skatteintäkter

Vår viktigaste uppgift är att se till att samhället får tillgång till skatteintäkterna. Vi ser till att beskattningen är smidig och funktionssäker. Vi inhämtar och drar nytta av skatteuppgifter på ett heltäckande sätt. Vi bekämpar grå ekonomi och undanröjer därmed osund konkurrens. Genom att reformera våra metoder säkrar vi inflödet av skatteintäkter även i framtiden.

Vår framgång i våra två strategiska mål, det vill säga att skapa en positiv kundupplevelse och att verkställa en rättvis beskattning, främjar uppnåendet av vårt tredje strategiska mål, nämligen att säkra inflödet av skatteintäkter för samhällets bruk.

Med detta övergripande arbete främjar vi uppnåendet av FN:s 16:e mål för hållbar utveckling, nämligen fredliga och inkluderande samhällen.

Vi bekämpar grå ekonomi

Grå ekonomi innebär uteblivna medel från finansieringen av samhället. Vi använder många olika verktyg för att förhindra grå ekonomi och utreda skattebrott.

I valet av föremål för skatterevision som gällde grå ekonomi steg träffsäkerheten från den redan goda nivån för året innan. De revisioner som ledde till åtgärder stod för 93 procent (2022: 91 procent), och 86 procent av revisionsobjekten (2022: 87 procent) ledde till prövning av brottsanmälan. Vi förhindrade ogrundade registreringar av förskottsuppbördsskyldiga och mervärdesskattskyldiga och tog bort dem som inte hörde till registret. Antalet uppgifter som utfördes i samband med dessa var 2 437 (2022: 2 145). I kontrollen av återbäringsbedrägerier i konkursbolag avslog vi förskottsinnehållningar för bolagens ansvariga personer och personer i de ansvariga personernas närstående krets till ett belopp av närmare 1,5 miljoner euro. Dessutom övervakade vi i samarbete mellan flera myndigheter sammanlagt 1 005 (2022: 721) aktörer, bland annat taxi-, restaurang- och byggbranscherna samt på olika festival.

Enheten för utredning av grå ekonomi

Enheten för utredning av grå ekonomi inom Skatteförvaltningen undersöker bekämpning och konsekvenser av fenomen inom grå ekonomi samt utvärderar lagstiftningens effektivitet. Enheten tar även fram fenomenutredningar till stöd för tillsyns- och tillståndsmyndigheternas uppgifter. Dessutom tar utredningsenheten fram digitala fullgöranderapporter som informationstjänst till stöd för myndigheternas uppgifter.

I en utredning om revisionen granskade vi försummelser att uppfylla revisionsskyldigheten och hur risken att kringgå skatter inverkade på hur sannolika försummelserna var. Vi beräknade skattefelet till följd av grå ekonomi i uppskattningar där vi utredde missbruk av hushållsavdragssystemet och inhemska företag som inte var införda i några register. Under året slutfördes sammanlagt över 150 fenomenutredningar, utlåtanden och andra uppgifter som gav upphov till information.

Användningen av tjänsten för fullgöranderapporter utvidgades ytterligare för att stödja de nya myndighetsuppgifterna. I slutet av året användes tjänsten vid 37 myndighetsuppgifter. Mer än 700 000 fullgöranderapporter beställdes.

Myndigheternas gemensamma lägesbildfunktion för grå ekonomi och ekonomisk brottslighet, som samordnas av utredningsenheten, uppdaterade lägesbilden genom att lägga ut 61 informationsprodukter på webbplatsen Grå ekonomi & ekonomisk brottslighet.

Åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet

Projekten inom åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet 2020–2023 var mestadels slutförda före utgången av 2023.

Ett av dessa projekt som var särskilt viktigt var projektet som gällde missbruk av identiteter och återbäringsbedrägerier. Inom ramen för projektet har vi utvecklat vår förmåga och våra verktyg för att identifiera missbruk. Projektet har i större utsträckning lyft fram framför allt utmaningar med registreringen av utländsk arbetskraft i Finland. Vi kommer under 2024 att vidareutveckla det verktyg som skapades under projektets gång.

I projektet för tillsyn av försäkringsskal framkom både behov av att utveckla tillsynen och behov av att ändra lagstiftningen. Vi inledde i samarbete med fyra forskningsorganisationer undersökningsverksamhet som handlade om aggressiv skatteplanering, och fortsätter verksamheten 2024–2025. Vi utredde om det skulle vara möjligt att i större omfattning utnyttja uppgifter om kriminell bakgrund vid bekämpningen av grå ekonomi. Dessutom utredde vi om Skatteförvaltningens och Tullens behörigheter och rättigheter att utföra granskningar skulle kunna utvecklas så att de är förenliga med de övriga nationella myndigheternas rättigheter och den internationella utvecklingen. Det förutsätts ett politiskt beslut för att ärendet ska kunna gå vidare.

Inom ramen för åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi genomförde vi även ett utredningsprojekt som handlade om internationella säkrings- och verkställighetsåtgärder, juridiska metoder och handräckningsmetoder som är tillgängliga för skattemyndigheter och intressentgrupper samt EU-lagstiftning.

Vi utförde förebyggande bekämpning av grå ekonomi i ett treårigt kommunikationsprojekt, som var avsett för ungdomar och invandrare som skulle övergå till arbetsmarknaden. I projektet tog vi fram ett kommunikationskoncept (happytaxpayer.com), förnyade webbplatsen verokampus.fi och nådde unga via många olika sociala kanaler.

Under programperioden gjordes flera lagändringar som ledde till att tjänsten för fullgöranderapporter inom Enheten för utredning av grå ekonomi utvidgades till att stödja tio nya myndighetsuppgifter.

Under programperioden genomförde Skatteförvaltningen sammanlagt tolv projekthelheter, av vilka fem var genomförandeprojekt och sju utredningsprojekt. Vi gjorde en självutvärdering där projektens inverkan på bekämpningen av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet fick skolbetyg 8 (median). Enligt vår bedömning har projekten genomfört strategin för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet med skolbetyg 9. Åtgärdsprogrammets flexibilitet eller möjlighet att inleda nya projekt om situationen kräver det fick skolbetyg 9. Däremot bedömde vi att betydelsen av finansieringen av åtgärdsprogrammet låg på nivå 10: flera projekt skulle inte ha genomförts utan separat finansiering.

Enligt en helhetsbedömning framskred de flesta projekt som berörde oss under programperioden enligt planen och som förväntat. Vissa enskilda projekt, bland annat en lagändring som gällde Enheten för utredning av grå ekonomi, genomfördes inte på grund av tidsramar eller resurser eller av andra skäl.

Utdrag ur undersökningar

10 procent av deltagarna var helt eller i det stora hela av samma åsikt som påståendet om att man skulle kunna underlåta att betala åtminstone en del av sina inkomster, om risken att åka fast var liten.

90 procent anser att Skatteförvaltningen utövar en effektiv tillsyn över deklareringen av inkomster och betalningen av skatter.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Mål för 2023 Utfall 2023
Andelen skatter som betalats i rätt tid (%) 1) 91 93 93 ≥93 93
Momsfelet (%) 2) 3 3 3 - -

1) I utfallet för år 2020 ingår inte bil- och punktskatter som överförts från Tullen. 

2) Momsfelet har beräknats med en beräkningsmetod som baserar sig på resultaten av skattekontrollen och som Skatteförvaltningen utvecklat.

Case: Vi övervakar felaktiga registreringar

Missbruk av identiteter ger brottslingar olika möjligheter att begå bedrägerier. Möjligheter till en bedräglig verksamhet ges av en myndighet, men bedrägeriet kan bli avslöjat i en annan myndighets tillsyn.

De senaste åren har Skatteförvaltningen registrerat fler utlänningar än vad någon annan myndighet i Finland har gjort. Därför har vi utvecklat registreringsförfarandena så att vi redan i anslutning till registrering bättre kan identifiera aktörer som försöker använda personbeteckningar eller FO-nummer som har skaffats på felaktiga grunder eller som är stulna i en bedräglig verksamhet.

Utvecklingsarbetet har utförts i anslutning till projektet Missbruk av identiteter och återbäringsbedrägerier (ID-projektet). Detta projekt ingick i sin tur i åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi, som slutfördes vid årsskiftet. ID-projektet kan anses vara ett av de viktigaste projekten inom åtgärdsprogrammet, eftersom det i projektet framkom tvärsektoriellt mycket viktiga korrigeringsbehov, bland annat i den övergripande samordningen mellan myndigheter.

Den allt mer internationella bedrägeriverksamheten orsakar stora skatteförluster och har omfattande konsekvenser för vårt välfärdssamhälle. Bekämpning av bedrägerier är en del av vår ansvarsfulla verksamhet. Vi vill ta ut skatter för samhällets bruk och garantera ärliga aktörer möjligheter till en rättvis konkurrens genom att förebygga oärlig eller bedräglig verksamhet.

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2024