Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Säkerställande av skatteintäkter

Vår viktigaste uppgift är att se till att samhället får tillgång till skatteintäkter. Vi ser till att beskattningen är smidig och funktionssäker. Vi inhämtar och drar nytta av skatteuppgifter på ett heltäckande sätt. Vi bekämpar grå ekonomi och undanröjer därmed osund konkurrens. Genom att reformera våra metoder säkrar vi inflödet av skatteintäkter även i framtiden.

Vår framgång i våra två strategiska mål, det vill säga att skapa en positiv kundupplevelse och att verkställa en rättvis beskattning, främjar uppnåendet av vårt tredje strategiska mål, nämligen att säkra inflödet av skatteintäkter för samhällets bruk.

Med detta övergripande arbete främjar vi uppnåendet av FN:s 16:e mål för hållbar utveckling, nämligen fredliga och inkluderande samhällen.

Vi bekämpar grå ekonomi

Under 2024 gjorde vi 612 skatterevisioner av den grå ekonomin. På basis av dem påfördes sammanlagt 125 miljoner euro i skatter inklusive höjningar. Revisionsobjektens träffsäkerhet var hög: cirka 88 procent av revisionerna (2023: 93 %) ledde till påförande av skatter och cirka 80 procent (2023: 86 %) till prövning av brottsanmälan.

Vid tillsynen över mervärdesskattedeklarationer behandlade vi 3 309 deklarationer (2023: 3 400). Utifrån dem debiterades 19,8 miljoner euro i skatter (2023: 9,5 miljoner) och 36 fall framskred till prövning av brottsanmälan (2023: 17). Dessutom förhindrade vi ogrundade registreringar av förskottsuppbörds- och mervärdesskatteskyldiga och avlägsnade personer som inte hör hemma i registret. Sammanlagt behandlades 2 760 sådana fall (2023: 2 437).

I övervakningen av återbäringsbedrägeri avslog vi förskottsinnehållningar för bolagens ansvariga personer och personer i de ansvariga personernas närstående krets till ett belopp av 2,0 miljoner euro (2024: 1,5 miljoner) och behandlade andra fall av grå ekonomi bland annat i anslutning till missbruk av inkomstregistret. Antalet behandlade fall var 264. Vid övervakningen av arbetsgivarprestationer utredde vi bland annat ogrundade löner som arbetsgivarna uppgett och som de facto inte hade betalats (695 anmälningar, träffsäkerhet 38 %).

I punktskattekontrollen behandlade vi ansökningar om återbäring och fattade beskattningsbeslut på basis av vilka man debiterade 4,6 miljoner euro i skatter. Som samarbete mellan flera myndigheter övervakade vi sammanlagt 680 (2023: 1 005) aktörer bl.a. inom taxi-, restaurang- och byggbranschen samt festivaler.

Enheten för utredning av grå ekonomi

Enheten för utredning av grå ekonomi vid Skatteförvaltningen undersöker bekämpning och konsekvenser av fenomen inom grå ekonomi samt utvärderar lagstiftningens effektivitet. Dessutom gör enheten fenomenutredningar för att stöda tillsyns- och tillståndsmyndigheternas uppgifter.

I utredningarna, där man behandlade hur företag med koppling till organiserad brottslighet påverkar näringsverksamheten samt den grå ekonomin som bolag med kort livscykel orsakar, bedömdes också skattefelet på grund av den grå ekonomin.

Dessutom utreddes vilken inverkan ansvarspersonerna och deras övriga företag har på skötseln av aktiebolagets förpliktelser och risken för grå ekonomi samt hur ordnandet av aktiebolagets ekonomiförvaltning påverkar skötseln av skatteförpliktelserna. Under året publicerades också utredningar om kvittoköp och skattegranskningar i realtid, där polisens förundersökning pågick samtidigt.

Under året slutfördes sammanlagt över 150 fenomenutredningar, utlåtanden och andra uppgifter som gav upphov till information.

Utredningsenheten producerar tjänsten för fullgöranderapporter som informationstjänst till stöd för myndigheternas uppgifter. Användningen av tjänsten för fullgöranderapporter utvidgades för att stödja de nya myndighetsuppgifterna. I slutet av året användes tjänsten vid 38 myndighetsuppgifter. Mer än 700 000 fullgöranderapporter beställdes.

Myndigheternas gemensamma lägesbildsfunktion för grå ekonomi och ekonomisk brottslighet, som koordinerades av utredningsenheten, upprätthöll den aktuella lägesbilden. På webbplatsen Grå ekonomi & ekonomisk brottslighet publicerades under året 63 informationsprodukter.

Beredningen av strategin och åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet för 2024–2027 inleddes i maj 2024. Strategin och åtgärdsprogrammet bereddes i en tväradministrativ beredningsgrupp som leddes av arbets- och näringsministeriet. Regeringen godkände strategin och åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet 19.12.2024.

Under den nya programperioden läggs särskild vikt på tryggandet av verksamhetsförutsättningarna för de myndigheter som bekämpar grå ekonomi. Bekämpningsprogrammets projekt stöder Skatteförvaltningens strategiska mål att bekämpa grå ekonomi och eliminera osund konkurrens. I projekten avlägsnas hindren för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet bland annat genom att utveckla analysförmågan, befogenheterna och lagstiftningen. Dessutom är projektet för utveckling av registreringsförfaranden för utländska personer betydande för samhället.

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Utfall 2023 Mål för 2024 Utfall 2024
Andelen skatter som betalats i rätt tid (%) 1) 91 93 93 93 ≥ 93 93
Momsfelet (%) 2) 3 3 3 3 - -

1) I utfallet för år 2020 ingår inte bil- och punktskatter som överförts från Tullen.

2) Momsfelet har beräknats med en beräkningsmetod som baserar sig på resultaten av skattekontrollen och som Skatteförvaltningen utvecklat.

Under det gångna året: Öppenhet och samarbete är en del av lagstiftningsarbetet

En öppen lagstiftning förutsätter att centrala intressentgrupper hörs i lagberedningen. Statsrådet har utfärdat gemensamma anvisningar för hörande av intressentgrupper.

Vi är aktiva i olika lagändringsprojekt. Beskattningen anknyter i stor utsträckning till olika samhälleliga funktioner, varvid många olika författningsprojekt också anknyter till Skatteförvaltningens verksamhet.

Skatteförvaltningen tillämpar ett centraliserat förfarande i utlåtanden som gäller lagberedningen. När Skatteförvaltningen hörs i ett utlåtandeärende styrs begäran först till Skatteförvaltningens rättsenhet, som sammanställer Skatteförvaltningens gemensamma åsikt i ärendet. Utlåtandeärendet från rättsenheten presenteras för generaldirektören, som avgör ärendet. Förfarandet garanterar att olika enheter kan framföra sina åsikter och att Skatteförvaltningen får ett enhetligt utlåtande.

I utlåtandeförfarandet utreds förslagets ekonomiska och övriga konsekvenser för Skatteförvaltningens verksamhet. I utlåtandet kan också föreslås ändringar i bestämmelsernas ordalydelse så att tillämpningen av dem är så tydlig som möjligt för Skatteförvaltningen.

År 2024 gav vi utlåtanden i 78 ärenden som gällde lagstiftning, förordningar eller någon annan myndighets anvisningar.

Skatteförvaltningen har rätt att utfärda normbestämmelser som preciserar lagstiftningen (Skatteförvaltningens beslut). Dessa bestämmelser kan utfärdas i ärenden som noggrant fastställs i lagen och med dem kan man precisera lagens krav till exempel i fråga om uppfyllandet av uppgiftsskyldigheten. Bestämmelserna bereds öppet och vid utfärdandet av dem iakttas anvisningarna om lagberedning till exempel i fråga om hörande av intressegrupper. Intressentgruppernas utlåtanden är i huvudsak offentliga.



Sidan har senast uppdaterats 30.4.2025