Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Samarbete och partnerskap

FN:s mål 17 för hållbar utveckling, det vill säga samarbete och partnerskap, är ett strategiskt viktigt mål för oss.

Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra kunder och intressenter: vi lyssnar på våra kunder, försöker förutse deras behov och tillgodose dem. Tillsammans kan vi säkerställa att skatteärendena löper smidigt.

Vårt mål är att vara en aktiv aktör i samhället. Vi agerar enligt statsförvaltningens gemensamma principer till förmån för det finländska samhället. Vi deltar i utvecklingen av offentliga tjänster och arbetar aktivt som en del av skatteekosystemet.

Vi påverkar också det internationella skattesamarbetet och informationsutbytet. Vi stöder utbyte av information och utbyte av teknisk kompetens. Vi har skatterelaterade utvecklingsprojekt i Afrika.

Samarbete i Finland och på internationell nivå

I bekämpningen av grå ekonomi samarbetade vi aktivt nationellt och internationellt med myndigheter och intressentgrupper. Vi har delat information om olika fenomen och nya handlingssätt utifrån analyser och utredningar och utbildat intressentgrupper.

Vi beredde tillsammans med både egna och gemensamma projekt tillsammans med andra myndigheter för det nationella åtgärdsprogrammet mot grå ekonomi och ekonomisk brottslighet och deltog i utarbetandet av ett åtgärdsprogram mot organiserad brottslighet under ledning av JM.

Skatteförvaltningens internationella samarbete fortsatte vara aktivt 2024. Vi deltog i närmare 165 regelbundna internationella arbetsgrupper och projekt. Samarbetsforumen var bl.a. OECD, EU, IOTA (Intra-European Organisation of Tax Administrations) och Nordisk Agenda.

Vi hade en ledande roll i omorganiseringen av Nordic Agendas Tax Crime Area och utredde de risker som den samnordiska hotbilden (NATA2023) lyfte fram och hur de förverkligas inom Finlands skatteförvaltning. På basis av detta upptäckte vi många olika former av utnyttjande av system för att begå skattebrott och andra ekonomiska brott.

På internationell nivå har vi bland annat i ENFIN-samarbetet berett en rapport om byggande av samarbete mellan flera myndigheter för att bekämpa organiserad brottslighet, och på OECD-nivå deltagit i utarbetandet av en rapport om bedrägerier vid återbäring av källskatter på dividender.

Vi tillhandahåller register för samhällets bruk

Skatteförvaltningens inkomstregisterenhet ansvarar för två separata register, inkomstregistret och det positiva kreditupplysningsregistret.

Inkomstregistret är en elektronisk databas dit uppgifter om utbetalda löner, pensioner och förmåner anmäls. Under 2024 lämnade nästan 270 000 prestationsbetalare in anmälningar om löneuppgifter till inkomstregistret och de gällde cirka 3,1 miljoner inkomsttagare. Nästan 700 prestationsbetalare lämnade in anmälningar om förmånsuppgifter och de gällde cirka 3,5 miljoner inkomsttagare. Inkomstregistret utnyttjar 370 organisationer i sitt eget beslutsfattande. År 2024 delades inkomstuppgifter ut till informationsanvändare med rätt till information 1,1 miljarder gånger.

I det positiva kreditupplysningsregistret som togs i bruk våren 2024 samlas uppgifter om privatpersoners krediter och inkomster. Syftet med registret är bland annat att bekämpa hushållens överskuldsättning och förbättra kreditgivarnas förmåga att bedöma kreditsökandenas kreditvärdighet

Ibruktagandet av det positiva kreditupplysningsregistret lyckades i den planerade omfattningen och inom den planerade tidtabellen och budgeten. Kreditgivarna var skyldiga att anmäla uppgifterna om befintliga konsumentkrediter till registret senast 31.3.2024. Den 1 april tog man i bruk registrets e-tjänst för privatpersoner samt kreditgivarnas gränssnitt för förfrågan om utdrag ur kreditupplysningsregistret.

I oktober 2024 publicerades funktionen Anmälan om förfrågan om utdrag ur kreditupplysningsregistret, som gör det möjligt för privatpersoner att få Suomi.fi-meddelanden alltid när en kreditgivare har frågat efter uppgifter om dem i kreditupplysningsregistret.

I december 2024 hade cirka 12,5 miljoner aktiva krediter anmälts till det positiva kreditupplysningsregistret. I registret fanns kreditupplysningar om cirka 3,7 miljoner personer och 267 anmälningsskyldiga kreditgivare. Under verksamhetsåret överlämnades nästan fem miljoner svar på förfrågningar om utdrag ur kreditupplysningsregistret. Det positiva kreditupplysningsregistret har 5 myndighetsanvändare och 195 organisationer frågar efter utdrag ur kreditupplysningsregistret.

Under det gångna året: Vi stärkte andra länders beskattningskapacitet

Skatteförvaltningens internationella arbete för att stärka andra länders beskattningskapacitet stärktes.

I utvecklingssamarbetsprojektet med Tanzanias skatteförvaltning var året mycket aktivt. Under året ordnades workshopar för att utveckla skattekontrollen, utveckla kundupplevelsen och kundservicen samt skapa principer för digitala tjänster. Vice cheferna för de lokala skatteområdena utbildades i modellen för kundmöten. Vår generaldirektör Markku Heikura besökte Tanzania på hösten.

År 2024 inleddes också ett konkret samarbete med Kenyas skatteförvaltning, där man fokuserar på att utveckla kundregistreringen. I projektet har man hittills framgångsrikt städat och uppdaterat kundregistret vid Kenyas skatteförvaltning samt utarbetat en målbild för kundregistreringen.

Härnäst strävar man efter att med hjälp av robotik underlätta upprätthållandet av aktuella registeruppgifter. Även om digitaliseringen och utnyttjandet av AI är visionen för nästan varje skatteförvaltning, har man i samarbetet märkt att även ganska enkla robotar kan minska det manuella arbetet i upprätthållandet av kundregistret avsevärt.

Under året skapades också en grund för framtida samarbete med den ukrainska skatteförvaltningen. I samarbetet fokuserar man på att stärka förtroendet och följa internationella standarder. Temana i arbetet är bl.a. åtgärder mot korruption och penningtvätt, projektledning, strategiarbete och Whole of Government-metoden.

Skatteförvaltningen fick under året också finansiering som möjliggör en helt ny verksamhetsmodell, med hjälp av vilken man kan genomföra kortvariga samarbeten som inleds snabbt för att stärka beskattningsförmågan i utvecklingsländerna. Den första utbildningen som fokuserade på internationellt informationsutbyte genomfördes med hjälp av finansiering hösten 2024.



Sidan har senast uppdaterats 30.4.2025