Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Samarbete och partnerskap

FN:s mål 17 för hållbar utveckling, det vill säga samarbete och partnerskap, är ett strategiskt viktigt mål för oss.

Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra kunder och intressenter: vi lyssnar på våra kunder, försöker förutse deras behov och tillgodose dem. Tillsammans kan vi säkerställa att skatteärendena löper smidigt.

Vårt mål är att vara en aktiv aktör i samhället. Vi agerar enligt statsförvaltningens gemensamma principer till förmån för det finländska samhället. Vi deltar i utvecklingen av offentliga tjänster och arbetar aktivt som en del av skatteekosystemet.

Vi påverkar också det internationella skattesamarbetet och informationsutbytet. Vi stöder utbyte av information och utbyte av teknisk kompetens. Vi har skatterelaterade utvecklingsprojekt i Afrika.

Samarbete i Finland och på internationell nivå

Vi samarbetar med våra intressenter genom att beakta deras behov och mål samt involvera dem i utvecklingen av våra tjänster. Genom samarbetet med intressentgrupperna strävar vi också efter att öka digitaliseringsgraden och automationen av beskattningen och lagstiftning som stöder en smidig beskattning.

Internationella arbetsgrupper och projekt

År 2023 deltog vi i närmare 150 regelbundna internationella arbetsgrupper och projekt. Samarbetsforumen var bland annat OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), EU (Europeiska unionen), IOTA (Intra-European Organisation of Tax Administrations) och Nordisk Agenda.

Det treåriga projektet för att stödja Cyperns skattemyndighet i införandet av en färdig programvara slutfördes. Vi inledde i samarbete med Tanzanias skattemyndighet ett nytt utvecklingssamarbetsprojekt som bland annat fokuserar på tillsynsutveckling, kundupplevelser, förändringsledning och beteendevetenskapliga försök. Arbetet bygger på framgångarna i ett tidigare projekt. Projektet för att utveckla kundregistreringen vid Kenyas skattemyndighet var till sist tvunget att vänta på godkännandet från Kenyas finansministerium under hela året och inleds först i början av 2024.

Alla våra projekt fokuserar på att öka den institutionella kapaciteten, vilket till exempel innebär förbättring av processerna och framtagning av standarder. Vi koncentrerar oss på teman där vi har gedigen kompetens och arbetar med respekt för kamratskapsprincipen.

Finlands verksamhet för att stärka inkomstbasen i tillväxtländer utvärderas av ett oberoende och fristående internationellt evalueringsteam. Vi är en av de många aktörer som har genomfört Finlands verksamhetsprogram Beskattning och utveckling under 2016–2023. En av teamets observationer var att Finland hade kunnat stärka Tanzanias skattemyndighet.

Samarbete för att bekämpa grå ekonomi

Även inom bekämpningen av grå ekonomi bedrev vi ett aktivt nationellt och internationellt myndighets- och intressentgruppssamarbete. I samarbete med andra myndigheter eller ministerier tog vi fram och färdigställde flera projekt inom det nationella åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.

Som exempel på internationell verksamhet kan nämnas Samnordisk hotbild NATA2023 och utbildningen Korruptionsbrott, som har utarbetats i samarbete med de övriga nordiska skattemyndigheterna och som även kan utnyttjas av andra nationella myndigheter. Bekämpningen av grå ekonomi deltog även aktivt i bland annat OECD:s underarbetsgrupp gällande professionella assistenter, projektet Enfin som utvecklar den myndighetsövergripande tillsynen över organiserad brottslighet och utvecklingen av verktyget FCInet. Resultaten av det internationella samarbetet har aktivt genomförts med nationell bekämpning av ekonomisk brottslighet.

Utbytet av information i realtid mellan Estland och Finland inleddes 2023. Avtalet och systemet gör det möjligt att begära och ta emot i förväg fastställd registerbaserad information i realtid mellan Estlands skatte- och tullmyndigheter och Skatteförvaltningen i Finland via en servicekanal. Vi kan använda informationen vid alla våra beskattningsuppgifter och lämna ut den till andra myndigheter för indrivning av skatter eller utredning av skattebrott.

Utdrag ur undersökningar

79 procent av deltagarna var av samma åsikt som påståendet om att Skatteförvaltningen har kunnat förändras i och med det övriga samhället.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Case: Ett ekosystem hjälper överskuldsatta kunder att hitta de tjänster som de behöver

Överskuldsättning är en betydande samhällelig utmaning. För att ta itu med den utmaningen sammanställde vi i samarbete med olika aktörer ett ekosystem där vi tog fram kundorienterade tjänster för överskuldsatta kunder.

Antalet betalningsstörningar har ökat, och mer än åtta procent av de vuxna finländarna har redan betalningsstörningar. Vid utgången av 2023 uppgick finländarnas skatteskuld till totalt 3,85 miljarder euro.

Efter att ha identifierat skuldsättningen som livshändelse började vi utreda fenomenet noggrannare. Vårt mål är att överskuldsättningen ska minska och att den ekonomiska välfärden ska öka. Vi vill identifiera olika överskuldsatta kunder och tjänster som är lämpliga för dem, och säkerställa ett smidigt samarbete mellan dem som arbetar med temat.

En förutsättning för att nå framgång var att vi insåg fenomenets strukturer och regelenligheter. Vi sammankallade de aktörer som arbetar med temat och ökade vår kompetens och kännedom om varandras tjänster och syner. Vi samordnade ekosystemet för överskuldsättning i sammanlagt 1,5 år.

Som målgrupp för granskning valde vi överskuldsatta barnfamiljer, som bland annat hade offentligrättslig skuld för indrivning. Vi intervjuade överskuldsatta familjer och experter som hjälpte dem samt skaffade mer kännedom om kundernas situationer genom enkäter.

Efter att ha ökat kännedomen och sammanfattat de identifierade problemen började vi skapa idéer till försök. Vi inledde till exempel ett försök med en virtuell ekonomirådgivning, där kunder som oroar sig för ekonomin kan diskutera med flera olika experter på samma gång. Vi kommer att analysera försöken våren 2024 och planerar därefter fortsättningen av arbetet.

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2024