Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Rättvist verkställd beskattning

Med rättvist verkställande av beskattningen avses att vår verksamhet är enhetlig, av hög kvalitet och förutsägbar ur kundernas synvinkel på ett riksomfattande plan. En rättvist verkställd beskattning är ett av våra strategiska mål.

FN:s mål 8, 10 och 16

En rättvis beskattning har en positiv inverkan på uppnåendet av FN:s mål 8 för hållbar utveckling. Vi främjar detta mål bland annat genom att övervaka missförhållanden. Bekämpning av grå ekonomi och missförhållanden i arbetslivet samt säkerställande av rättvis konkurrens möjliggör arbete och ekonomisk tillväxt.

FN:s mål 10 syftar till att minska ojämlikheten inom och mellan länder. Delmål 10.3 definieras på följande sätt: Garantera lika möjligheter och minska ojämlikt bemötande, bland annat genom att avskaffa lagar, politik och praxis som möjliggör diskriminering samt genom att främja lämplig lagstiftning, politik och åtgärder.

Vi främjar målen bland annat genom effektiva skatteprocesser, styrning och skattekontroll. Syftet med övervakningen och handledningen är att säkerställa att alla kunder kan fullgöra sina skyldigheter.

FN:s mål 16 syftar till fred, likabehandling och god förvaltning. Delmål 16.3 går ut på att främja rättssäkerhet på nationell och internationell nivå och säkerställa lika tillgång till rättsliga tjänster för alla.

Vi främjar förtroendet mellan affärspartner och vid offentlig upphandling. Åtgärderna utgörs av övervakning av registrering av företag och fullgörande av deras skyldigheter, bekämpning av grå ekonomi samt administration av ett offentligt skatteskuldsregister.

Vi främjar en korrekt beskattning på internationell nivå. Vi deltar i utvecklingen av det internationella informationsutbytet och genomför det på bästa sätt.

Vi ser också till att tillgången till beskattningsuppgifter garanteras på det sätt som lagen förutsätter. Vi distribuerar offentliga skatteuppgifter, för statistik över beskattningen och publicerar egna bokslut.

Vi bedriver verksamhet jämlikt och öppet

Våra processer säkerställer att våra kund- och tjänstemannaanvisningar är enhetliga och riksomfattande. För kunderna innebär detta en enhetlig och rättvis handläggning av ärenden.

Vi har redan under lång tid använt ett automatiserat beslutsfattande i beskattningen. Det automatiserade beslutsfattandet baserar sig på exakta, på förhand fastställda behandlingsregler. Ett fall kan endast avgöras automatiskt om beslutet inte förutsätter en prövning från fall till fall eller om handläggaren avgör faktorer som eventuellt kräver prövning. Lagstiftningen om automatiserat beslutsfattande trädde i kraft 2023. Det bredde sättet på vilket vi ger våra kunder information om det automatiserade beslutsfattandet.

Jämlikheten ökar även genom styrning och kontroll, som syftar till att säkerställa att var och en uppfyller sina skatteförpliktelser.

Styrning och kontroll

Största delen av våra kontrollåtgärder består av kontroll av inlämnade skattedeklarationer och annan kontroll som utförs inom ramen för den ordinarie beskattningen.

Vi använder flexibelt våra skatterevisionsresurser för att bekämpa skatterisker eller riskfenomen enligt styrnings- och kontrollplanen. Vi väljer de åtgärder som är de mest ändamålsenliga med tanke på skatteriskens art och betydelse, och åtgärderna kan variera från skatterevisioner till lätta åtgärder för att styra i förväg.

Kontrollen av inkomstskattedeklarationer genererade mer än 300 miljoner euro i skatter, ungefär en tredjedel mer än året innan.

Antalet genomförda kontrollåtgärder var sammanlagt 5 372 (2022: 4 742). Ökningen kan framför allt förklaras med ett tillsynsprojekt med kontrollåtgärder som var lättare än skatterevisioner.

Antalet skatterevisioner var 1 371 av alla kontrollåtgärder (2022: 1 444). Euroeffekten av de åtgärder som genomfördes utifrån skatterevisioner uppgick till totalt 163 miljoner euro år 2023 (2022: 329 miljoner euro). Under jämförelseåret 2022 var eurobeloppet större på grund av enskilda exceptionellt betydande fall som inte färdigställdes 2023.

Offentlighet i fråga om beskattningsuppgifter

I enlighet med etablerad praxis ger vi efter offentliggörandet av inkomstbeskattningen uppgifter om personer som tjänat över 100 000 euro till medier för journalistiska syften. Vi lägger vi ut offentliga uppgifter om inkomstbeskattningen av samfund på skatt.fi, där uppgifterna kan laddas ned och användas.

Dessutom sammanställer vi detaljerad beskattningsstatistik som är unik i en internationell jämförelse. Vi lämnar uppgifter om fastighetsbeskattningen och inkomstbeskattningen till kommunerna så att de kan försäkra sig om att de får de skatteintäkter som tillhör dem. Vi ger skattetagarna aktivt information om de faktorer och ändringar som påverkar redovisningen, till exempel via Vesa.

Utdrag ur undersökningar

83 procent av deltagarna är helt eller i det stora hela av samma åsikt som påståendet om att man kan lita på att beskattningsbeslutet är korrekt.

67 procent tänker att Skatteförvaltningen bemöter alla medborgare på ett jämlikt sätt.

78 procent är av annan åsikt än påståendet om att Skatteförvaltningen begår många fel.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Mål för 2023 Utfall 2023
Beskattningsbeslutens beständighet (FD) (%) - 86 90 ≥85 87
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv (%) 1) - 81 91 ≥90 91

1) Enkät om kundattityderna, oktober 2023 (n = 1 000). Sedan 2022 skiljer sig genomförandet av undersökningen från tidigare undersökningar genom att den hade en svarsskala med 5 steg med ett neutralt alternativ (inte av samma eller annan åsikt), medan man i tidigare undersökningar använde en skala med 4 steg utan neutralt svarsalternativ. Utfallen har ändrats till statistiskt jämförbar form.

 
Indikator 2020 2021 2022 2023 Förändring 2022–2023
Antal skatterevisioner (st.) 2 057 1 772 1 444 1 371 -5,1 %
Skattekonsekvenser av skatterevisionsåtgärder, alla skatteslag (mn €) 1) 138 220 329 163 -50,5 %

1) År 2022 ändrades beräkningsmetoden så att de faktiska debiteringarna av inkomstbeskattningen för fysiska personers kontroller har inkluderats med beaktande av hur progressiv beskattningen är, medan man tidigare tillämpade antagandet om en skattesats på 20 procent på inkomsttillägg vid skatterevisioner. Inte heller den direkta resultateffekten av observationer av skatt på överlåtelsevinster har tidigare beaktats. Med beaktande av ovan nämnda ändringar i beräkningsmetoden skulle den justerade skatteeffekten i euro av åtgärderna för 2021 ha varit 234 miljoner euro.

Case: Statistik bidrar till ökad transparens i skattesystemet

Vår statistik gör det möjligt för medborgare att diskutera beskattningen baserat på tillförlitlig och oberoende information.

Offentliggörandet av beskattningsstatistik bidrar till en ökad transparens i skattesystemet och ökade möjligheter för medborgare att utvärdera rättvisan och konsekvenserna av gällande lagar. Dessutom använder flera aktörer statistik från Skatteförvaltningen som stöd och underlag för beslutsfattandet. Den skattestatistik som offentliggörs är mycket detaljerad och sammanställs fort, vilket gör den unik i en internationell jämförelse. Av statistiken framgår det till exempel hur stora inkomstskatter som tas ut i olika inkomstklasser, hur stora skatter av olika typer som deklareras och betalas och i hur stor omfattning skatteavdragen används.

Vi har sedan 2015 fört statistiskt samarbete med Statistikcentralen. Vi överlämnar beskattningsmaterial och statistiska definitioner till Statistikcentralen, som sedan sammanställer statistik av dem. För att dela ut statistik använder vi programmet PXWeb, som även används av Statistikcentralen och flera andra myndigheter som för statistik. Samarbetet gör det även möjligt att använda Statistikcentralens register i Skatteförvaltningens statistik. Ur användarens synvinkel har detta den fördelen att Skatteförvaltningens statistik blir mer jämförbar med Statistikcentralens statistik. Tack vare samarbetet kan vi dessutom i vår statistik använda vissa bakgrundsklassificerare som vi inte kan ta fram baserat på vårt eget material.

Den mest omfattande och mest detaljerade informationen handlar om privatkundernas och företagskundernas inkomstskatter och fastighetsskatten. Vi offentliggör minst varje månad statistik över intaget av alla skatter vi tar ut.

Vi tar fram olika artiklar och meddelanden om statistiken. I dem klargör vi och ger bakgrundsinformation om till exempel lagändringar, fenomen och utvecklingstrender som har påverkat skatterna. Statistiken finns på vår webbplats på skatt.fi.

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2024