Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Rättvist verkställd beskattning

Med rättvist verkställande av beskattningen avses att vår verksamhet är enhetlig, av hög kvalitet och förutsägbar ur kundernas synvinkel på ett riksomfattande plan. En rättvist verkställd beskattning är ett av våra strategiska mål.

FN:s mål 8, 10 och 16

En rättvis beskattning har en positiv inverkan på uppnåendet av FN:s mål 8 för hållbar utveckling. Vi främjar detta mål bland annat genom att övervaka missförhållanden. Bekämpning av grå ekonomi och missförhållanden i arbetslivet samt säkerställande av rättvis konkurrens möjliggör arbete och ekonomisk tillväxt.

FN:s mål 10 syftar till att minska ojämlikheten inom och mellan länder. Delmål 10.3 definieras på följande sätt: Garantera lika möjligheter och minska ojämlikt bemötande, bland annat genom att avskaffa lagar, politik och praxis som möjliggör diskriminering samt genom att främja lämplig lagstiftning, politik och åtgärder.

Vi främjar målen bland annat genom effektiva skatteprocesser, styrning och skattekontroll. Syftet med övervakningen och handledningen är att säkerställa att alla kunder kan fullgöra sina skyldigheter.

FN:s mål 16 syftar till fred, likabehandling och god förvaltning. Delmål 16.3 går ut på att främja rättssäkerhet på nationell och internationell nivå och säkerställa lika tillgång till rättsliga tjänster för alla.

Vi främjar förtroendet mellan affärspartner och vid offentlig upphandling. Åtgärderna utgörs av övervakning av registrering av företag och fullgörande av deras skyldigheter, bekämpning av grå ekonomi samt administration av ett offentligt skatteskuldsregister.

Vi främjar en korrekt beskattning på internationell nivå. Vi deltar i utvecklingen av det internationella informationsutbytet och genomför det på bästa sätt.

Vi ser också till att tillgången till beskattningsuppgifter garanteras på det sätt som lagen förutsätter. Vi distribuerar offentliga skatteuppgifter, för statistik över beskattningen och publicerar egna bokslut.

Vi handleder och övervakar jämlikt

Föregripande handledning

Föregripande handledning innebär kontakt med vissa begränsade kundgrupper. Kontaktens mål är att få kunderna att agera rätt och i rätt tid och på så sätt trygga skatteintäkterna. Föregripande handledning genomförs bland annat genom brev, textmeddelanden, telefonsamtal, diskussioner på förhand och utbildningar.

År 2024 skickade vi nästan 1,1 miljoner handledningsbrev (2023: 4,5 milj.). Minskningen berodde på att vi flyttade tyngdpunkten till andra former av handledning för att minska pappersposten. Vi ringde 4 913 handledningssamtal (2023: 4 048) bland annat till nya företagare, företag, föreningar och bärgårdar. Vi skickade också textmeddelanden till våra kunder för att påminna om aktuella ärenden, till exempel tidsfristerna för deklarering och betalning av mervärdesskatt. År 2024 skickades 163 169 textmeddelanden (2023: 138 055).

Skattekontroll

Inom skattekontrollen utför vi både s.k. bordskontroll och skatterevisioner. Vid bordskontrollen gör Skatteförvaltningen ändringar i kundens beskattning efter att ha upptäckt fel eller brister i de uppgifter som kunden lämnat. Innan ändringarna görs ombeds kunden ge en utredning i ärendet. Vid skatterevisionen och bekämpningen av grå ekonomi är metoderna och informationskällorna mångsidigare och kundens verksamhet utreds i allmänhet grundligare än vid bordskontroll.

Skatterevisionsresurser används flexibelt för att bekämpa nya eller tidigare kända skatterisker eller riskfenomen enligt styrnings- och övervakningsplanen. Som styrnings- och övervakningsåtgärd väljs den åtgärd som är mest ändamålsenlig med tanke på skatteriskens art och betydelse, och åtgärden kan variera från skatterevisioner till lätta åtgärder för att handleda i förväg.

Antalet genomförda kontrollåtgärder 2024 var sammanlagt 4 354 (2023: 5 372). Minskningen förklaras av att man under jämförelseåret 2023 genomförde ett tillsynsprojekt där man använde tillsynsåtgärder som var mycket lättare än en skatterevision. Antalet skatterevisioner var sammanlagt 1 429 (2023: 1 371).

År 2024 påförde vi sammanlagt 296 miljoner euro i skatter på basis av tillsynsåtgärderna (2023: 163 miljoner euro). I siffran för 2024 ingick enskilda fall som var betydande till sitt belopp och som inte färdigställdes på motsvarande sätt under jämförelseåret 2023.

Smidiga registreringar av kunder och ändringar i registreringsstationen är förutsättningar för att starta företagsverksamhet och för verksamhetens kontinuitet. Vår uppgift är att säkerställa förutsättningarna för registrering av förskottsuppbörds-, arbetsgivar- och mervärdesskatteskyldiga och övervaka att registren är uppdaterade.

År 2024 avförde vi cirka 19 100 kunder ur de mervärdesskatteskyldigas register på myndighetsinitiativ och förhindrade registreringen av cirka 5 000 kunder. År 2024 avförde vi drygt 22 000 kunder ur förskottsuppbördsregistret på myndighetsinitiativ och förhindrade registreringen av cirka 5 900 kunder. Även i bekämpningen av grå ekonomi blockerade och avförde vi från förskottsuppbörds- och mervärdesskatteregistren aktörer vars förutsättningar för registrering inte uppfylls. Antalet sådana fall var 2760 (2023: 2 437).

Registreringen har också haft en central roll i övervakningen av sanktioner mot Ryssland och i bekämpningen av identitetsmissbruk.

Offentlighet i fråga om beskattningsuppgifter

Enligt vedertagen praxis lämnar vi efter slutförd beskattning ut offentliga inkomstskatteuppgifter för personkunder till medierna i elektronisk form. År 2024 höjdes överlåtelsegränsen till 120 000 euro. Offentliga uppgifter om inkomstbeskattningen av samfund publiceras på skatt.fi, där uppgifterna kan laddas ned och användas.

Inkomstbeskattningen av personer och samfund och fastighetsbeskattningens offentlighet utvidgades i september 2024, då vi månatligen började publicera uppgifter om ändringar i kundernas inkomst- och fastighetsbeskattning. Uppgifterna om ändringsbeskattningen är offentliga från och med skatteåret 2022. Målet är att förbättra den offentliga informationens riktighet och bekämpa grå ekonomi.

Dessutom sammanställer vi detaljerad beskattningsstatistik som är unik i en internationell jämförelse.

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Utfall 2023 Mål för 2024 Utfall 2024
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv (%) 1) - 81 91 90 - 94
Andelen skatter som betalats i rätt tid (%) 91 93 92 93 ≥ 93 93

1) Enkät om kundattityderna, september-oktober 2024 (n = 950). Sedan 2022 skiljer sig genomförandet av undersökningen från tidigare undersökningar genom att den hade en svarsskala med 5 steg med ett neutralt alternativ (inte av samma eller annan åsikt), medan man i tidigare undersökningar använde en skala med 4 steg utan neutralt svarsalternativ. Utfallen har ändrats till statistiskt jämförbar form.

 
Indikator 2020 2021 2022 2023 2024 Förändring 2023–2024
Antal skatterevisioner (st.) 2 057 1 773 1 444 1 371 1 429 +4,2 %
Skattekonsekvenser av skatterevisionsåtgärder, alla skatteslag (milj. €) 1) 138 220 329 163 296 +81,6 %

1) År 2022 ändrades beräkningsmetoden så att de faktiska debiteringarna av inkomstbeskattningen för fysiska personers kontroller har inkluderats med beaktande av hur progressiv beskattningen är, medan man tidigare tillämpade antagandet om en skattesats på 20 procent på inkomsttillägg vid skatterevisioner. Inte heller den direkta resultateffekten av observationer av skatt på överlåtelsevinster har tidigare beaktats. Med beaktande av ovan nämnda ändringar i beräkningsmetoden skulle den justerade skatteeffekten i euro av åtgärderna för 2021 ha varit 234 miljoner euro.

Under det gångna året: Information om beskattning och ekonomisk brottslighet för unga

Ansvarsfullt medlemskap i samhället och bekämpning av grå ekonomi är centrala teman i vår kommunikation till unga som kommer ut på arbetsmarknaden och som är i början av sin karriär.

År 2024 förnyade vi innehållet på webbplatsen verokampus.fi för unga så att det underlättar skötseln av de ungas egna skatteärenden. Skattecampus erbjuder skatteinformation på ett begripligt sätt för olika livssituationer. På webbplatsen berättar vi till exempel om skattekortet när det är aktuellt med det första sommarjobbet eller vad man ska beakta om man sysselsätter sig själv som lättföretagare. Skattecampusets tonfall är positivt: hur agerar en ansvarsfull medborgare och en ansvarsfull arbetsgivare.

Det helt nya avsnittet ”Hur fungerar det finländska skattesystemet?” visar vad allt man får med skatterna, det vill säga hur man med skatter och avgifter av skattenatur bygger upp ett tryggt samhälle som tar hand om dess medlemmar. För lärare och personer som arbetar med unga gjorde vi färdiga uppgiftspaket om skatter som kan utnyttjas på lektionerna. Uppgifterna riktar sig särskilt till högstadieelever och äldre.

Vi berättar också för unga om brottslighet inom den grå ekonomin. Vårt mål är att väcka unga att förstå att kriminella aktörer kan försöka använda dem som hjälp vid ekonomiska brott. Samtidigt berättar vi vilka följder strävan efter lätta pengar i anslutning till brottslig verksamhet kan ha. Som metod valdes poddserien i true crime-stil "Penningbrott". Podcasten producerades på svenska och engelska med hjälp av en avancerad talsyntes.



Sidan har senast uppdaterats 30.4.2025