Täytä paperilomake huolellisesti

Täytä paperilomake joko tietokoneella tai käsin. Lomake luetaan koneellisesti, joten täytä tarvittavat kohdat huolellisesti.

  • Täytä jokaisesta tulonsaajasta oma lomake. Anna lomakkeella tiedot yhdelle tulonsaajalle samana maksupäivänä maksamistasi suorituksista.
  • Jokainen lomake tallennetaan omana ilmoituksenaan, joten täytä aina kaikki tarvittavat tiedot. Täytä esimerkiksi maksajan tiedot jokaiseen lomakkeeseen erikseen.
  • Palauta kaikki lomakkeen sivut.
  • Ainoastaan työnantajan erillisilmoitusta ei anneta jokaisesta tulonsaajasta erikseen. Työnantaja tekee yhden kaikkia työntekijöitä koskevan työnantajan erillisilmoituksen kuukaudessa.

Käytä oikean vuoden ilmoitusta

  • Valitse lomake maksupäivän mukaan. Esimerkiksi jos suorituksen maksupäivä on vuoden 2024 aikana, käytä vuoden 2024 lomaketta.
  • Eri vuosien lomakkeissa on eroja. Jos korjaat aiemmin tehtyä ilmoitusta, käytä kyseisen vuoden lomaketta.
  • Palkkojen ilmoittaminen tulorekisteriin on alkanut vuonna 2019. Ilmoituksen tekee aina maksaja.

Lomakkeet, täyttöohjeet ja postitusosoite

Puutteellisesti täytetty lomake hylätään

Jos lomakkeesta puuttuu pakollisia tietoja tai tiedot on täytetty epäselvästi, ilmoitus hylätään. Hylättyä ilmoitusta ei tallenneta tulorekisteriin.

Tulorekisteri lähettää ilmoituksen hylkäämisestä kirjeen, jossa kerrotaan, mitkä tiedot ovat puutteellisia. Kirjeessä ei joka tilanteessa voida luetella kaikkia virheitä, joten tarkista ilmoituksen kaikki tiedot huolellisesti ennen lomakkeen lähettämistä.

  • Jos yritit antaa paperilomakkeella uuden ilmoituksen ja se hylättiin, tarkista tiedot ja anna ilmoitus uudelleen. Merkitse toimenpiteen tyypiksi edelleen ”Uusi ilmoitus".
  • Jos yritit antaa korvaavan ilmoituksen ja se hylättiin, tarkista tiedot ja anna korvaava ilmoitus uudelleen. Tietyissä tilanteissa tiedot pitää korjata mitätöimällä alkuperäinen ilmoitus.

Näin korjaat paperilomakkeella annettuja tietoja

Tiedot kannattaa korjata ensisijaisesti tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Tarvitset korjaamiseen aina alkuperäisen ilmoituksen ilmoitusviitteen. Ilman sitä et voi korjata oikeaa ilmoitusta.

  • Jos täytit paperilomakkeeseen itse muodostamasi ilmoitusviitteen, käytä sitä korjaamisessa.
  • Jos jätit ilmoitusviitteen paperilomakkeessa tyhjäksi, tulorekisteri on lähettänyt automaattisesti muodostetun viitteen sinulle kirjeenä. Käytä korjaamisessa kirjeessä ollutta viitettä.
  • Jos viite ei ole sinulla tallessa tai tarvitset apua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tarkista seuraavista ohjeista, miten teet korjauksen eri tilanteissa:

Useimmat ilmoituksen tiedoista korjataan tekemällä korvaava ilmoitus vanhan tilalle.

  • Merkitse toimenpiteen tyypiksi "Korvaava ilmoitus".
  • Merkitse ilmoitusviitteeksi korjattavan, alkuperäisen ilmoituksen ilmoitusviite.
  • Täytä lomakkeeseen kaikki alkuperäisessä ilmoituksessa oikein olleet tiedot. Täytä lisäksi uudet ja muuttuneet tiedot.
  • Tarkista kaikki tiedot huolellisesti vielä ennen lomakkeen lähettämistä.

Huomaa, että voit korvata vain sellaisen ilmoituksen, joka on tallentunut tulorekisteriin. Jos aiempi ilmoitus on hylätty, et voi tehdä sen tilalle korvaavaa ilmoitusta.

Esimerkiksi jos aiemman ilmoituksen ilmoitusviitteessä on ollut virhe, ilmoitus ei ole tallentunut. Merkitse silloin toimenpiteen tyypiksi ”Uusi ilmoitus”.

Tietyissä tilanteissa sinun pitää ensin mitätöidä aiempi ilmoitus ja antaa sitten uusi.

Lue lisää siitä, mitkä tiedot pitää korjata mitätöimällä

Kun korjaat tietoja mitätöimällä, täytä kaksi erillistä paperilomaketta.

  • Merkitse ensimmäisen lomakkeen toimenpiteen tyypiksi ”Ilmoituksen mitätöinti”. Täytä lomakkeeseen alkuperäisen, mitätöitävän ilmoituksen ilmoitusviite. Täytä lisäksi maksajan tunniste, esimerkiksi henkilötunnus tai Y-tunnus. Jätä lomake muuten tyhjäksi.
  • Toinen lomake on uusi ilmoitus. Täytä siihen kaikki ilmoitettavat tiedot uudelleen. Merkitse toimenpiteen tyypiksi ”Uusi ilmoitus”.
  • Tarkista molemmat lomakkeet huolellisesti vielä ennen niiden lähettämistä.

Huomaa, että uuteen ilmoitukseen pitää merkitä uusi ilmoitusviite. Sen pitää olla erilainen kuin mitätöitävässä ilmoituksessa ollut viite. Voit myös jättää uuden ilmoituksen viitteen tyhjäksi. Silloin tulorekisteri lähettää viitteen sinulle postitse.

Kun haluat poistaa antamasi ilmoituksen tulorekisteristä kokonaan, mitätöi se.

  • Merkitse toimenpiteen tyypiksi ”Ilmoituksen mitätöinti”.
  • Täytä lomakkeeseen alkuperäisen, mitätöitävän ilmoituksen ilmoitusviite.
  • Täytä lisäksi maksajan tunniste, esimerkiksi henkilötunnus tai Y-tunnus.
  • Jätä lomake muuten tyhjäksi, sillä muita tietoja ei mitätöintiin tarvita.
  • Tarkista antamasi tiedot huolellisesti vielä ennen lomakkeen lähettämistä.
Sivu on viimeksi päivitetty 6.2.2024