Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Näin teet arvonlisäveron palautushakemuksen toiseen EU-maahan

Voit saada tavaran tai palvelun ostohintaan sisältyvän arvonlisäveron takaisin, jos

  • yrityksesi on merkitty Suomessa arvonlisäverovelvollisten rekisteriin
  • hankit tavaroita tai palveluita ulkomailta arvonlisäverollista liiketoimintaa varten
  • yrityksesi ei ole myynnistä alv-velvollinen siinä maassa, josta tavarat tai palvelut on ostettu.

Tee palautushakemus toiseen EU-maahan OmaVerossa. Tarvitset hakemuksen tekemiseen laskut ja muut tositteet niistä tavaroista ja palveluista, joista haet arvonlisäveron palautusta.

Palautushakemuksen käsittelee hakemuksen vastaanottavan maan veroviranomainen.

Siirry OmaVeroon

Näin haet arvonlisäveron palautusta toisesta EU-maasta OmaVerossa 

Näin liität laskut ja tuontiasiakirjat hakemukseen tiedostona

Näin korjaat toiseen EU-maahan lähetettyä arvonlisäveron palautushakemusta

Jos yrityksesi kotipaikka on Ahvenanmaa, et voi tehdä hakemusta OmaVerossa. Ota yhteyttä palautusmaan veroviranomaiseen ja kysy tarkemmat ohjeet palautushakemuksen tekemiseen.

Usein kysyttyä palautuksen hakemisesta

Suomalaiset elinkeinonharjoittajat voivat hakea arvonlisäveron palautusta toisessa EU-maassa ostetuista tavaroista ja palveluista sekä toiseen EU-maahan maahantuoduista tavaroista, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:

  • elinkeinonharjoittaja ei ole rekisteröitynyt eikä hänen ole pitänyt rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi tavaran tai palvelun hankintamaassa
  • elinkeinonharjoittajalla ei ole kiinteää toimipaikkaa eikä taloudellisen toimintansa kotipaikkaa hankintamaassa
  • elinkeinonharjoittaja ei ole hankintamaassa myynyt muita tavaroita tai suorittanut muita palveluja kuin kuljetuspalveluja ja niihin liittyviä palveluja,
    • jotka on vapautettu verosta
    • sellaisia palveluja, joihin sovelletaan käännettyä verovelvollisuutta (eli joista palvelujen ostaja on arvonlisäverovelvollinen).

Palautusoikeus on yhtä laaja kuin arvonlisäverovelvollisten yritysten vähennysoikeus siinä EU-maassa, jossa hankinnat on tehty.

Jos yrityksesi myy Suomessa sekä verollista että verotonta tavaraa tai palvelua, voit hakea arvonlisäveron palautusta vain siitä hankinnan osasta, joka liittyy yrityksen verolliseen toimintaan.

Tee palautushakemus viimeistään palautusjaksoa seuraavan vuoden syyskuun 30. päivä. Esimerkiksi jos haet palautusta vuoden 2021 laskuista, tee hakemus viimeistään 30.9.2022.
 

Hakemusjakson pituus on vähintään 3 peräkkäistä samaan kalenterivuoteen kuuluvaa kalenterikuukautta. Jakso voi olla lyhyempi kuin 3 kuukautta vain silloin, kun se päättyy 31.12. Hakemusjakson pituus on enintään yksi kalenterivuosi.

Hakemusjakson alkamispäivä on aina kuukauden ensimmäinen päivä ja päättymispäivä kuukauden viimeinen päivä.

Pienin palautettava määrä on 400 euroa, jos haet palautusta vähintään kolmelta kuukaudelta mutta kuitenkin alle vuoden ajalta.

Pienin palautettava määrä on 50 euroa, jos hakemusjakso on koko kalenterivuoden mittainen tai se päättyy 31.12.

Jos haet palautusta sellaisesta EU-maasta, jonka rahayksikkö ei ole euro, vastaavat vähimmäismäärät lasketaan kyseisen maan valuutassa.

Voit käyttää hakemuksen tekemisessä apuna asiamiestä. Silloin hakemukseen pitää liittää valtakirja, joka yksilöi asiamiehen toimivallan. Palautusmailla on erilaisia edellytyksiä sille, voiko asiamies tehdä hakemuksen ja toimia palautuksen vastaanottajana. Tarkemmat edellytykset voit tarkistaa palautusmaan veroviranomaiselta.

Jos asiamies tekee hakemuksen puolestasi, hakemukseen pitää liittää valtakirja.

Jos lasku koskee polttoainetta ja sen arvonlisäveroton hinta (veron peruste) on alle 250 euroa, sinun ei tarvitse liittää laskua hakemukseen. Jos veron peruste on yli 250 euroa, selvitä palautusmaan veroviranomaiselta, pitääkö laskut skannata liitteiksi. 

Jos lasku tai tuontiasiakirja koskee muuta kuin polttoainetta ja sen arvonlisäveroton hinta on alle 1 000 euroa, sinun ei tarvitse liittää niitä hakemukseen. Jos arvonlisäveroton hinta on yli 1 000 euroa, selvitä palautusmaan veroviranomaiselta, pitääkö laskut ja tuontiasiakirjat skannata liitteiksi. 

Jos teet palautushakemuksen Irlantiin, liitä hakemukseen aina kaikki laskukopiot. Jos laskut puuttuvat hakemuksesta, Irlanti ei vastaanota hakemusta.

Vaikka palautusmenettely on pääosin samanlainen kaikissa EU-maissa, jotkut yksityiskohdat voivat erota toisistaan. Eroja on esimerkiksi seuraavissa asioissa:

  • asiointikieli ja rahayksikkö
  • koodit, joilla tavaroiden ja palveluiden laatu ilmoitetaan
  • vuosittaisten hakemusten määrä
  • asiamiehen toimivalta
  • hakemuksen liitteisiin liittyvät käytännöt, esimerkiksi se, lähetetäänkö skannatut laskut hakemuksen liitteenä.

Nämä erot voit tarkistaa EU-komission käsikirjasta tai kyseisen palautusmaan veroviranomaisen verkkosivuilta. 

Saat päätöksen 4 kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta, jos hakemukseen ei tarvita lisäselvityksiä.

Saat päätöksen 6 kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta, jos hakemukseen pyydetään lisätietoja.

Saat päätöksen 8 kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta, jos hakemuksen käsittely vaatii useita lisätietopyyntöjä. 

Jos nämä määräajat ylittyvät, palautusmaan veroviranomaisen pitää maksaa palautukselle korkoa.

Jos haet muutosta palautuspäätökseen, tee oikaisuvaatimus kirjallisesti. OmaVerossa et voi hakea päätökseen muutosta. Tarkempia ohjeita muutoksenhakuun saat sen maan veroviranomaiselta, josta haet palautusta.

  1. Kun olet lähettänyt hakemuksesi OmaVerossa, välitämme sen edelleen maahan, josta haet palautusta.
  2. Kun hakemuksesi on vastaanotettu kyseisessä maassa, saat siitä tiedon joko sähköpostitse tai kirjeenä. Saat tiedon myös OmaVeroon, jos palautusmaa on hyväksynyt tiedonantotavaksi OmaVeron. Jos et saa vastaanottoilmoitusta, voit tiedustella asiaa palautusmaan veroviranomaiselta.
  3. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat siitä tiedon joko sähköpostitse tai kirjeenä. Saat myös päätöksen OmaVeroon, jos palautusmaa on hyväksynyt tiedonantotavaksi OmaVeron. Joistakin maista saat päätöksen vain OmaVeroon. 

Tarkista aina maakohtaisesti, mitkä laatukoodit palautusmaa hyväksyy. Tarkista myös, että käytät oikeaa alakoodia. Jos laatukoodeja ei ole merkitty oikein, saattaa palautusmaa hylätä hakemuksen. Katso maakohtaiset laatukoodit (VAT Refund Codes).

Sivu on viimeksi päivitetty 26.10.2020