Näin annat varainsiirtoveroilmoituksen

Nämä ohjeet koskevat asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden ostajaa. Tällaisia osakkeita ovat esimerkiksi kerrostalo- tai rivitalo-osake, liikehuoneisto, autopaikka, varasto ja lomaosake.

Katso muut ohjeet:

Muista ilmoituksen määräajat

Anna varainsiirtoveroilmoitus 2 kuukauden kuluessa siitä, kun olet allekirjoittanut kauppakirjan tai muun sopimuksen (kauppa ilman kiinteistönvälittäjää).

Jos olet ostanut uudiskohteen, tee ilmoitus 2 kuukauden kuluessa siitä, kun asunnon omistusoikeus on siirtynyt sinulle. Toimi näin, vaikka olisit käyttänyt kiinteistönvälittäjää.

Lokakuun ajan varainsiirtoveroilmoituksen voi antaa vain paperilomakkeella. Sähköinen varainsiirtoveroilmoitus Lomake.fi:ssä on sulkeutunut tilapäisesti 30.9.2019. 
- Henkilöasiakkaat ja yhtiöt voivat antaa varainsiirtoveroilmoituksen OmaVerossa 8.11. klo 9 alkaen.
Kiinteistönvälittäjät ja arvopaperikauppiaat voivat tehdä ilmoituksen joko Lomake.fi:ssä tai suoraan ohjelmistosta rajapinnan kautta 7.11. alkaen.
- Lue lisää marraskuun alussa olevasta palvelukatkosta.

Ilmoita paperilomakkeella – muista liitteet

Anna varainsiirtoveroilmoitus paperilomakkeella. Liitä mukaan:

  • kuitti veron maksusta, jos et ole ensiasunnon ostaja
  • kopio allekirjoitetusta kauppakirjasta tai muusta sopimuksesta
  • uudiskohteissa kuitti kauppahinnan viimeisen erän maksusta tai kopio rakennuttajan lähettämästä muuttokirjeestä.

Yhdellä paperilomakkeella voit antaa joko kaikkien ostajien tiedot tai vain omat tietosi.

Etsi lähin verotoimisto, jonne voit toimittaa lomakkeen. Yritysasiakas: Jos haluat postittaa lomakkeen, katso yritysverokeskusten yhteystiedot. Kun olemme käsitelleet ilmoituksen, postitamme sen sinulle.

Usein kysyttyä

Jos sinun täytyy korjata antamiasi tietoja tai poistaa verkossa antamasi ilmoitus, soita Verohallinnon palvelunumeroon 029 497 022 (puhelun hinta pvm./mpm.).

Jos olet lähettänyt lomakkeen aiemmin Lomake.fi:ssä, saat sen Tallennetut lomakkeet -palvelusta (lomake.fi). Lomake säilyy palvelussa 2 vuotta.

Jos lomakkeen lähettämisestä on kulunut yli 2 vuotta, soita Verohallinnon palvelunumeroon 029 497 022 (puhelun hinta pvm./mpm.).

Jos ostat asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön osakkeita kiinteistönvälittäjän kautta, välittäjä tekee varainsiirtoveroilmoituksen Verohallinnolle. Ilmoitus on todistus siitä, että olet maksanut varainsiirtoveron tai olet ensiasunnon ostaja.

Jos ostat uudiskohteen, huolehdit itse varainsiirtoveroilmoituksen antamisesta.

Kiinteistönvälittäjä tekee ilmoituksen paperilomakkeella kaupanteon yhteydessä. Saat kiinteistönvälittäjältä oman kappaleesi varainsiirtoveroilmoituksesta. Välittäjä toimittaa paperilomakkeen Verohallintoon seuraavan kuukauden 15. päivään mennessä.

Varainsiirtovero asunto-osakkeesta pitää yleensä maksaa 2 kuukauden kuluessa siitä, kun kauppakirja tai muu sopimus on allekirjoitettu. Välittäjäkaupoissa vero on yleensä maksettava sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä. Jos yhtiöjärjestyksessä on lunastuslauseke, se voi kuitenkin vaikuttaa määräaikaan.

Jos myydyt osakkeet voi lunastaa, lunastajan täytyy maksaa vero ja antaa ilmoitus 2 kuukauden kuluessa lunastuksesta. Tässä tapauksessa alkuperäisen ostajan ei tarvitse maksaa veroa. Jos alkuperäinen ostaja on jo maksanut varainsiirtoveron, veroa voi hakea takaisin palautushakemuksella.

Kun kyseessä on välittäjäkauppa

  • Kukaan ei lunasta osakkeita: Ostajan pitää maksaa vero heti kun lunastusaika on päättynyt. Tässä tapauksessa kiinteistönvälittäjällä on vastuu huolehtia siitä, että ostaja maksaa veron ja välittäjä antaa varainsiirtoveroilmoituksen. Kun ostaja maksaa veron välittömästi lunastusajan päätyttyä, Verohallinto ei peri veronlisäystä.
  • Joku lunastaa osakkeet yhtiöjärjestyksen mukaisesti: Lunastajan pitää maksaa vero ja antaa ilmoitus 2 kuukauden kuluessa lunastuksesta. Tässä tapauksessa välittäjä ei ole vastuussa verosta, koska hän ei ole lunastuksessa välittäjänä.