Varainsiirtoveroilmoitus (6012)

Varainsiirtoveroilmoituksella ostaja tai muu luovutuksensaaja ilmoittaa osakkeen, muun arvopaperin tai pelkän rakennuksen varainsiirtoverosta.

Seuraavissa tilanteissa voit käyttää vain paperilomaketta:

  • muiden kuin asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden hankinta (ns. tavallisten osakeyhtiöiden osakkeet eli liikeosakkeet)
  • ensiasunnon hankinta, kun asuntoa ei oteta kokonaan omaan vakituiseen asumiskäyttöön
  • pelkän rakennuksen hankinta
  • osaomistusasunnon hankinta
  • golfosakkeen hankinta
  • vaihtokauppa.

Ilmoita verkossa

Verkkolomakkeella voit ilmoittaa asunto- ja kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden hankinnan ja osakkeista maksetun varainsiirtoveron tai sen, että kyse on ensiasunnosta. Ilmoituksen voi tehdä kiinteistönvälittäjä tai omatoimisissa kaupoissa esimerkiksi asunto-osakkeen ostaja.

Kun kyse on omatoimisesta kaupasta, maksa varainsiirtovero ensin ja lähetä ilmoitus vasta maksun jälkeen.

Kun täytät ilmoitusta, tarvitset seuraavia:

  • tietoja kauppakirjasta tai muusta sopimuksesta
  • asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön Y-tunnuksen
  • jokaisen myyjän ja ostajan henkilö- tai Y-tunnuksen, koska kaikkien tiedot täytyy ilmoittaa samalla lomakkeella
  • rakennuttajan lähettämän muuttokirjeen tai kuitin kauppahinnan viimeisen erän maksusta, kun kyseessä on uudiskohde.

Saatat tarvita myös isännöitsijäntodistusta, josta näet esimerkiksi yhtiölainan määrän.

Tee varainsiirtoveroilmoitus

  1. Kirjaudu palveluun
    • Selaimessa pitää olla päällä javascript.
  2. Täytä ja lähetä lomake
    • Katso tarkemmat täyttöohjeet
    • Kun olet antanut kaikki tarvittavat tiedot, lähetä lomake. 
    • Voit myös tallentaa lomakkeen keskeneräisenä ja jatkaa sen täyttämistä myöhemmin. Keskeneräiset ja lähetetyt lomakkeet tallentuvat Tallennetut lomakkeet -palveluun (lomake.fi). Lomake säilyy palvelussa 2 vuotta.
  3. Tulosta
    • Kun olet lähettänyt lomakkeen, tulosta tai tallenna lopuksi itsellesi ja isännöitsijää varten varainsiirtoveroilmoitus, jossa näkyy Verohallinnon vastaanottokuittaus.

Ilmoita paperilomakkeella

  1. Lataa ja täytä lomake
    • Lomakkeen mukana on ohje.
  2. Tulosta ja toimita täytetty lomake postitse

Näin korjaat ilmoitusta

Jos sinun täytyy korjata antamiasi tietoja tai poistaa verkossa antamasi ilmoitus, soita Verohallinnon palvelunumeroon 029 497 022 (puhelun hinta pvm./mpm.).

Näin saat verkossa lähetetyn lomakkeen itsellesi

Jos olet lähettänyt lomakkeen verkossa, saat sen Tallennetut lomakkeet -palvelusta (lomake.fi). Lomake säilyy palvelussa 2 vuotta.

Jos lomakkeen lähettämisestä on kulunut yli 2 vuotta, soita Verohallinnon palvelunumeroon 029 497 022 (puhelun hinta pvm./mpm.).

Lue lisää varainsiirtoverosta