Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Så här lämnar du begäran om uppgifter i MinSkatt

  1. Rulla neråt på sidan tills du ser punkten Begränsad anmälan och begäran om uppgifter. Välj länken Anmäl eller begär uppgifter begränsat.

  2. Rulla neråt på sidan.

    1. Om du behöver en kopia av en bouppteckningshandling ska du i punkten Arvsskatt välja länken Kopia av bouppteckning.
    2. Om du ber om någon annan persons eller något annat företags handling ska du i punkten Ansökningar välja länken Begäran om information om beskattningshandlingar.

Obs! Om en bouppteckning upprättats före år 1994 ska du i första hand be om en kopia från tingsrätten i arvlåtarens senaste hemkommun. Tingsrätternas kontaktuppgifter finns på webbplatsen oikeus.fi

Skatteförvaltningen förvarar permanent bouppteckningshandlingar som upprättats år 1994 och senare samt bilagor till dem. Bouppteckningshandlingar som har upprättats före år 1994 förvaras i 30 år på Skatteförvaltningen.

Uppgifter om beställningen

Välj typ av beställare beroende på om du begär uppgifter som en privatperson eller på ett företags eller en organisations vägnar.

Välj knappen Ja eller Nej beroende på om du har en fullmakt att beställa uppgifterna.

  • Om du väljer Nej ska du ange beställarens namn samt personbeteckning eller FO-nummer.
  • Om du väljer Ja ska du ange fullmaktshavarens namn och personbeteckning. Lägg också till fullmakten som bilaga till ansökan genom att klicka på knappen Lägg till bilaga i slutet av sidan eller skriv en fritt formulerad redogörelse för fullmakten i textfältet. Ange också beställarens namn och personbeteckning eller FO-nummer.

Exempel: En privatperson har befullmäktigat en bankjurist att be om en kopia av bouppteckningshandlingen för kommande bouppteckning. Juristen väljer en privatperson som typ av beställare och väljer Ja i punkten ”Beställer du beskattningshandlingar som fullmaktsinnehavare på en annan persons vägnar?” och skriver sitt eget namn i punkten "Fullmaktsinnehavarens namn". I punkten "Beställarens namn" anges fullmaktsgivarens namn och personbeteckning.

Ange arvlåtarens namn, personbeteckning och dödsdag.

Ange leveransadressen för handlingarna.

Välj om du vill beställa en kopia endast av bouppteckningshandlingen eller av bouppteckningshandlingen jämte bilagor.

Ange orsakerna till att du behöver en kopia av bouppteckningshandlingen. Om du väljer punkten Annan orsak ska du lämna en fritt formulerad redogörelse för användningsändamålet.

Ange om du är dödsbodelägare. Om du väljer Nej ska du lämna en fritt formulerad redogörelse för varför du begär en kopia av bouppteckningshandlingen.

Ange kontaktuppgifter för en person som kan ge ytterligare information. Kontaktpersonen kan också vara någon annan person än den som gör uppgiftsbegäran.

Klicka på knappen Fortsätt.

Förhandsgranska och skicka

Kontrollera att uppgifterna är rätt. Klicka till sist på knappen Skicka.

Observera: Om du väljer knappen Spara som halvfärdig hittar du din ansökan via ingångssidan i punkten Deklarationernas och ansökningarnas status.

Observera att du i regel hittar dina beskattningshandlingar direkt i MinSkatt. Läs anvisningen: Så här hittar du beslut, brev och beskattningsintyg i MinSkatt

Typ av begäran om information

Om du behöver så gamla beskattningsuppgifter att de inte finns i MinSkatt, ska du välja Jag beställer egna beskattningshandlingar eller som fullmaktsinnehavare en annan persons beskattningshandlingar. Välj också denna punkt om du exempelvis av din släkting fått fullmakt att be om dennes beskattningsuppgifter eller om ditt företag av en kund fått fullmakt att be om kundens beskattningsuppgifter.

Observera: Skatteförvaltningen har inte längre till exempel förhandsifyllda skattedeklarationer och beskattningsbeslut för 2008 och tidigare år. Dessa uppgifter har förstörts enligt Skatteförvaltningens arkivplan.

Klicka på knappen Fortsätt.

Basuppgifter

Om du begär dina egna uppgifter: Skriv ditt namn i namnfältet och ange din personbeteckning.

Om du begär någon annans uppgifter och du har fullmakt:

  • Skriv i namnfältet namnet på den person vars uppgifter du begär och som har gett dig fullmakt. Ange också hens personbeteckning eller FO-nummer.
  • Klicka på knappen Ja som svar på frågan "Beställer du beskattningshandlingar som fullmaktsinnehavare på en annan persons vägnar?" Skriv därefter ditt namn i fältet Fullmaktsinnehavarens namn och ange din personbeteckning eller ditt FO-nummer. Skriv också en redogörelse för fullmakten och bifoga fullmakten genom att i slutet av sidan klicka på knappen Lägg till bilaga. Du kan exempelvis använda Skatteförvaltningens fullmaktsblankett: Fullmakt för skatteärenden (3818r)

Ange leveransadressen för handlingarna och kontaktpersonens uppgifter. Kontaktpersonen kan också vara någon annan person än den som gör uppgiftsbegäran.

Klicka på knappen Fortsätt.

Uppgifter som begärs

Välj knappen Lägg till uppgifter.

Välj dokumenttyp och år. Om du väljer "Annan beskattningshandling” ska du också ange tilläggsuppgifter.

Vid behov kan du begära flera dokument på en gång genom att igen välja Lägg till uppgifter.

När du är färdig välj knappen Fortsätt.

Förhandsgranska och skicka

Kontrollera att uppgifterna är rätt. Klicka till sist på knappen Skicka.

Om du själv vill ha en kopia av hela begäran, ska du öppna pdf-filen och spara en kopia för dig på inlämningsdagen.

Observera: Om du väljer knappen Spara som halvfärdig hittar du din ansökan via ingångssidan i punkten Deklarationernas och ansökningarnas status.

Typ av begäran om information

Välj som typ av begäran Jag lämnar begäran om information om beskattningshandlingar som myndighet eller som representant för en annan organisation.

En myndighet eller organisation kan få information ur sekretessbelagda beskattningshandlingar endast om det i lagen separat har fastställts en sådan rätt för beställaren. Beställaren ska alltid ange den bestämmelse och den exakta paragraf i lagen som rätten att få uppgifterna grundar sig på.

Klicka på knappen Fortsätt.

Basuppgifter

Skriv beställarens namn i fältet Namn på den som begär information. Om du som kommunens tjänsteman begär uppgifter ska du skriva ditt eget namn i fältet.

Ange organisationstypen och -namnet samt leveransadressen för handlingarna.

Ange kontaktpersonens namn och telefonnummer eller e-postadress. Om du också är kontaktperson ska du ange dina egna uppgifter här.

I ansökan ska du ange den bestämmelse med stöd av vilken du har rätt att få uppgifterna. Välj knappen Lägg till bestämmelse. Välj rätt lag och ange paragrafen och vid behov också momentet. Om du väljer "Annan lag" ska du ange vilken lag det är fråga om.

Skriv i punkten Redogörelse för användningen av uppgifterna vad de begärda uppgifterna ska användas till. Om du vill att uppgifterna enbart skickas per e-post ska du också ange det här.

Observera att om din begäran om information också gäller spärrmarkerade uppgifter, ber vi dig lämna en redogörelse för hur behandlingen av uppgifterna skyddas. Om du endast behöver inkomstuppgifter och inte alls spärrmarkerade uppgifter ska du välja knappen Nej.

Klicka på knappen Fortsätt.

Inlämningssätt

Välj om du lägger till uppgifterna om de handlingar som du begär en åt gången eller i en fil.

  • Det lönar sig att välja en åt gången då begäran gäller mindre än tio kunder.
  • När begäran gäller ett stort antal kunder lönar det sig att använda en CSV-fil och välja alternativet "Som fil". När du har valt denna punkt kommer du till filladdning. Klicka på knappen Lägg till en fil.

Om du använder en fil ska du läsa denna anvisning: Myndighetens begäran om uppgifter i beskattningshandlingar – anvisning om att skapa CSV-filer

Uppgifter som begärs

När du har valt En åt gången ska du i det här skedet klicka på knappen Lägg till uppgifter.

  • Ange namnet på den person eller det företag vars uppgifter du begär. Ange också personbeteckning, FO-nummer eller annan identifieringsuppgift.
  • Välj dokumenttyp och år.
  • Klicka på knappen OK.

Du kan lägga till nya begäranden genom att klicka på knappen Lägg till uppgifter. Lägg till uppgifterna om varje dokument och varje skatteår för sig.

Exempel: Du behöver en och samma persons förhandsifyllda skattedeklaration och beskattningsbeslut för 2022. Lägg till uppgifterna om båda dokumenten separat genom att två gånger välja knappen Lägg till uppgifter: Första gången ska du fylla i uppgifterna om den förhandsifyllda skattedeklarationen och andra gången om beskattningsbeslutet. Därmed har du två separata rader om samma kund i din begäran. Gör på samma sätt om du behöver uppgifter om samma person för flera än ett skatteår.

När du är färdig ska du klicka på knappen Fortsätt.

Förhandsgranska och skicka

Kontrollera att uppgifterna är rätt. Klicka till sist på knappen Skicka.

Om du själv vill ha en kopia av hela begäran, ska du öppna pdf-filen och spara en kopia för dig på inlämningsdagen.

Observera: Om du väljer knappen Spara som halvfärdig hittar du din ansökan via ingångssidan i punkten Deklarationernas och ansökningarnas status.

Detta alternativ är avsett till exempel för

  • advokater som begär uppgifter om s.k. tredje part – inte om sin kunds uppgifter
  • boförvaltare
  • personer med ett gemensamt skatteärende som till exempel en samägd fastighet.
    Observera att du inte kan be om en kopia av en bouppteckningshandling här.

Typ av begäran om information

Välj som typ av begäran Jag ber om en annan persons eller ett företags beskattningshandlingar

  • om du fungerar som ombud och på din kunds vägnar ber om beskattningsuppgifter om en tredje part
  • om skatteuppgifterna som gäller en annan part påverkar ditt eget skatteärende
  • om du behöver uppgifter om en annan part för dödsboutredning, för att verkställa avvittring eller arvskifte eller i egenskap av konkursförvaltare.

Klicka på knappen Fortsätt.

Basuppgifter

Skriv ditt namn och din personbeteckning eller ditt FO-nummer i fältet Namn på den som begär information. Skriv också en redogörelse för fullmakten och bifoga fullmakten genom att i slutet av sidan klicka på knappen Lägg till fil.

Ange leveransadressen för handlingarna.

Ange kontaktpersonens namn och telefonnummer eller e-postadress. Om du också är kontaktperson ska du ange dina egna uppgifter här.

Skriv i punkten Redogörelse för användningen av uppgifterna vad uppgifterna ska användas till och vad begäran grundar sig på. Ange dessa uppgifter tydligt. Ytterligare anvisningar finns i MinSkatt i de aktuella punkterna. Om du vill att uppgifterna enbart skickas per e-post ska du också ange det här.

Klicka på knappen Fortsätt.

Uppgifter som begärs

Klicka på knappen Lägg till uppgifter.

  • Ange namnet på den person eller det företag vars uppgifter du begär. Ange också personbeteckning, FO-nummer eller annan identifieringsuppgift.
  • Välj dokumenttyp och år.
  • Klicka på knappen OK.

Du kan lägga till nya begäranden genom att välja knappen Lägg till uppgifter. Lägg till uppgifterna om varje dokument och varje skatteår för sig.

Exempel: Du behöver en och samma persons förhandsifyllda skattedeklaration och beskattningsbeslut för 2022. Lägg till uppgifterna om båda dokumenten separat genom att välja två gånger knappen Lägg till uppgifter: Första gången ska du fylla i uppgifterna om den förhandsifyllda skattedeklarationen och andra gången om beskattningsbeslutet. Därmed har du två separata rader om samma kund i din begäran. Gör på samma sätt om du behöver uppgifter om samma person för flera än ett skatteår.

När du är färdig ska du välj knappen Fortsätt.

Förhandsgranska och skicka

Kontrollera att uppgifterna är rätt. Klicka till sist på knappen Skicka.

Om du själv vill ha en kopia av hela begäran, ska du öppna pdf-filen och spara en kopia för dig på inlämningsdagen.

Observera: Om du väljer knappen Spara som halvfärdig hittar du din ansökan via ingångssidan i punkten Deklarationernas och ansökningarnas status.

Sidan har senast uppdaterats 19.3.2024