Testcertifikat
Via certifikattjänsten får du testcertifikat för Skatteförvaltningens, inkomstregistrets och det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt.
Med testcertifikatet kan du testa hur din programvara fungerar med det önskade gränssnittet. Genom att testa säkerställer du att rapporteringen och mottagningen av information fungerar innan du ansöker om produktionscertifikat.
Ta del av testinstruktionerna
Testcertifikat ska beställas enligt de tjänstespecifika anvisningarna.
Testning av Skatteförvaltningens gränssnitt
Testning av inkomstregistrets gränssnitt:
anvisningar för intressentgruppstestning av inkomstregistret
anmälan om inledning av testning av inkomstregistret – ansök om behörigheter och certifikat för gränssnitt först efter att du har fyllt i anmälan och fått en identifierare för testning.
Testning av det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt:
anvisningar för intressentgruppstestning av det positiva kreditupplysningsregistret
anmälan om inledning av testning av det positiva kreditupplysningsregistret – tjänstemannen beställer ett första testcertifikat för organisationen i samband med behandlingen av anmälan om inledning av testning. Du kan senare själv ansöka om flera certifikat i certifikattjänsten.
Du kan administrera grupper som testar för organisationens räkning och bjuda in nya testare. Läs mer om administration av grupper.
När du loggar in för första gången i tjänsten, kontrollera uppgifterna om din organisation
Testgränssnitt och -certifikat som är i kraft och som gjorts före 11.12.2024 har kopierats till certifikattjänsten.
Din organisation har utnämnt en kontaktperson för testning i samband med ansökan om gränssnitt. Denna kontaktperson har fått en inbjudan att vara gruppadministratör för testorganisationen. De tekniska kontaktpersonerna för certifikaten har bjudits in till medlemmar av gruppen.
När du loggar in i avsnittet Testcertifikat för första gången, kontrollera att testorganisationen har de önskade gränssnitten i användning och att organisationens kontaktperson är uppdaterad. Kontrollera och uppdatera vid behov också de tekniska kontaktpersonerna för certifikaten.
Enbart en gruppadministratör kan ändra redan befintliga gränssnittsrättigheter och avlägsna medlemmar från gruppen. Därför är det viktigt att varje testorganisation har en gruppadministratör. Om du inte kan uppdatera uppgifterna själv, kontakta certifikattjänsten med observationsblanketten.
Så här aktiverar du testcertifikatet
-
1
Logga in i tjänsten
-
Testcertifikat beställs i avsnittet Testcertifikat
Logga in i Skatteförvaltningens certifikattjänst (Testcertifikat)
Identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Du behöver inte Suomi.fi-fullmakt.
- När du loggar in för första gången ska du ange din e-postadress och ditt telefonnummer.
- Du kan fortsätta till tjänsten efter att du har bekräftat din e-postadress via ett meddelande som skickats till dig.
Efter att du har loggat ser du en lista över alla testgränssnitt som du har behörighet för. Du ser också de certifikat som är kopplade till dessa gränssnitt.
Kontrollera att uppgifterna är uppdaterade. Säkerställ att din organisation använder de önskade gränssnitten. Kontrollera och uppdatera vid behov också organisationens kontaktperson och de tekniska kontaktpersonerna för certifikaten.
- Om du är involverad i flera organisationers testning ser du alla organisationer på samma lista.
- Ta del av grupperna med vars hjälp du kan tilldela nya testare behörigheter.
Om organisationen redan har det önskade gränssnittet kan du gå direkt till punkt 3. Beställ testcertifikat.
-
2
Upprätta ansökan om gränssnitt för testning
-
Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt
Om organisationen saknar gränssnitt ska du välja Upprätta ansökan om gränssnitt.
- Välj om du vill testa Skatteförvaltningens eller inkomstregistrets gränssnitt
-
- Ange uppgifterna om den testande organisationen.
- Om du testar inkomstregistrets gränssnitt ska du även ange artificiell identifierare (i allmänhet FO-nummer) som du fått från inkomstregistret för testning.
- Välj de gränssnitt som organisationen behöver.
- Om du ansöker om behörighet för inkomstregistrets gränssnitt ska du också ange syftet med gränssnittet, dvs. om du kommer att anmäla inkomster som du själv betalar eller om du gör det för en annan parts räkning.
- Om du ansöker om behörighet för gränssnittet för anmälan om förmånsuppgifter till inkomstregistret ska du i ansökan dessutom kryssa för att din organisation inför funktionerna för anmälan om förmånsuppgifter.
- Ange kontaktpersonens uppgifter.
- Det är bra att kontrollera vem som är ansvarig för gränssnittstestningen i din eller din kunds organisation.
- Certifikatets tekniska kontaktperson ska anges separat i varje certifikatbeställning.
- Skicka till slut ansökan.
- Ange uppgifterna om den testande organisationen.
Du kan beställa testcertifikatet genast efter att du skickat ansökan om gränssnitt. Du kan dock hämta certifikatet först efter att ansökan har godkänts.
Om organisationen redan har gränssnitt och du vill införa ett nytt gränssnitt för samma artificiella organisation ska du först välja organisationen på listan och sedan Upprätta ersättande ansökan. Beställ eget testcertifikat för varje gränssnitt.
Om du ansvarar för testning på uppdrag av flera parter och behöver egna behörigheter för dem ska upprätta en separat ansökan om gränssnitt för varje part. Då får du egna behörigheter för tjänsten för varje artificiell organisation.
En tjänsteman ska godkänna ansökan
Tjänstemän handlägger Skatteförvaltningens och inkomstregistrets ansökningar ett gränssnitt i taget. Om det finns något att precisera angående testningen av gränssnitten kontaktar tjänstemannen den kontaktperson som du angett i ansökan om gränssnitt.
I certifikattjänstens e-tjänst ser du vilka gränssnitt som har godkänts och vilka som fortfarande väntar på godkännande. När alla gränssnitt har godkänts behandlas dina beställningar av testcertifikat automatiskt.
Det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt
Vid testning av det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt behöver du inte lämna in en separat ansökan om gränssnitt i certifikattjänsten.
Tjänstemannen sparar de uppgifter som du angett i anmälan om inledning av testning i tjänsten och beställer ett första certifikat. Samtidigt antecknas den kontaktperson för testning som anges i anmälan om inledning som administratör för testningsgruppen. Du kan gå direkt till punkt 4. Den tekniska kontaktpersonen hämtar certifikatet.
Om du behöver flera certifikat för testningen, beställ tilläggscertifikat såsom i punkt 3. Beställ certifikat.
-
3
Beställ testcertifikat
-
Välj knappen Beställ ett nytt testcertifikat i e-tjänsten
Välj som certifikatbeställare den organisation som du testar för.
Välj det gränssnitt som du vill beställa ett certifikat för.
- Du kan ge en kort beskrivning av certifikatet.
- Ange certifikatets tekniska kontaktperson, till exempel en representant för ett programvaruföretag.
- Kontaktpersonen ansvarar för användningen av certifikatet och får separata anvisningar för hämtandet av certifikatet.
- Kontaktpersonen får ett meddelande om att certifikatet går ut 60 dagar tidigare.
- Skicka in beställningen avslutningsvis.
Om ansökan om gränssnitt redan har godkänts skickas den information som behövs för att hämta certifikatet omedelbart till den tekniska kontaktpersonen.
-
4
Den tekniska kontaktpersonen hämtar testcertifikatet
-
Den tekniska kontaktpersonen ansvarar för hämtningen och införandet av certifikatet
Efter att du lämnat in certifikatbeställningen får den angivna tekniska kontaktpersonen information om hur certifikatet ska hämtas.
Certifikatet kan därefter hämtas inom 14 dygn.
-
5
Om du vill ändra testbehörigheterna
-
Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt
Om du vill ändra existerande testbehörigheter eller göra en ansökan om fler gränssnitt som tillhandahålls av Skatteförvaltningen eller inkomstregistret för testorganisationen, logga in i avsnittet Testcertifikat på nytt och gör en ersättande ansökan om gränssnitt.
Eftersom en ersättande ansökan ersätter alla tidigare val, ska du i ansökan uppge alla testgränssnitt som organisationen använder. För att kunna göra en ersättande ansökan, ska du vara gruppadministratör hos testorganisationen. Läs mer om administration av grupper.
Fyll i den ersättande ansökan på samma sätt som den första. Ta inte bort förvalda alternativ om organisationen fortfarande använder de förvalda gränssnitten. Om du inte längre använder de förvalda gränssnitten kan du ta bort dem. Då upphör också behörigheten för dessa gränssnitt.
Det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt
Om du använder det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt och vill göra ändringar, kontakta registret med kontaktblankett för intressentgruppstestning.