Hämtning av certifikat
När en organisation beställer ett certifikat via Skatteförvaltningens certifikattjänst utser den en teknisk kontaktperson för certifikatet.
Om du har utsetts till teknisk kontaktperson för certifikatet ansvarar du för hämtningen, införandet och användningen av certifikatet.
Överföringskoderna skickas till den tekniska kontaktpersonen
Du får ett meddelande per säker e-post med överföringskoder och ett engångslösenord som behövs för att hämta certifikatet. När du klickar på "Öppna meddelandet" i e-postmeddelandet får du en pinkod er sms som du använder för att kunna läsa meddelandet.
- Överföringskoderna gäller i 14 dagar, och certifikatet ska hämtas inom denna tid.
- Om koderna går ut måste du beställa ett nytt certifikat. Överföringskoderna är engångskoder.
Hämtning av certifikat kräver teknisk kompetens. Hämtning via gränssnittet kan prövas i certifikattjänstens testbädd.
Ta del av gränssnittsdokumentationen och anvisningarna för testbädden
Hämta certifikatet antingen från gränssnittet eller e-tjänsten
Du kan hämta certifikatet på två sätt. Bägge kräver överföringskoder, ett engångslösenord och en signaturbegäran för certifikatet (CSR).
Hämta certifikatet från gränssnitt
Adress till gränssnittet för produktionscertifikat:
- https://pkiws.vero.fi/2017/10/CertificateServices (TCP port 443)
Adress till gränssnittet för testcertifikat:
- https://pkiws-testi.vero.fi/2017/10/CertificateServices
Hämta certifikatet från e-tjänsten
Hämta produktionscertifikatet från Produktionscertifikat.
- Identifiera dig i Skatteförvaltningens certifikattjänst med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Du behöver också Suomi.fi-fullmakt för att sköta ärenden för en organisations räkning.
Hämta testcertifikatet från Testcertifikat.
- Identifiera dig i Skatteförvaltningens certifikattjänst med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Du behöver inte Suomi.fi-fullmakt för testcertifikat.
Inloggningslänkarna till båda sektionerna finns på sidan Skatteförvaltningens certifikattjänst.
Om hämtningen misslyckas kan du beställa certifikatet på nytt och använda den gamla beställningen som mall. Du får ett nya överföringskoder per säker e-post.
Efter att du har hämtat certifikatet ansvarar du för att aktivera det i din programvara. Utan certifikat fungerar gränssnittet inte.
Web Service-kanalen kan användas omedelbart efter att certifikatet hämtats enligt anvisningarna.
När certifikatet för SFTP-kanalen hämtats enligt anvisningarna får certifikatets tekniska kontaktperson ett användarnamn för SFTP-kanalen per e-post inom 24 timmar. Därefter kan SFTP-kanalen användas. Om organisationen söker efter tilläggscertifikat för samma kanal, skickas inte ett nytt användarnamn utan samma användarnamn används som vid första certifikatet. Det nya certifikatet kan användas inom 24 timmar från att den hämtats.
Certifikatets giltighetstid och kontaktperson
Certifikatet är i kraft i 2 år, varefter certifikat ska förnyas. Kom ihåg att förnya certifikatet inom två år, det vill säga innan dess giltighet löper ut. Du får ett meddelande om att certifikatet går ut 60 dagar tidigare.
Om certifikatets tekniska kontaktperson i din organisation byts eller dina kontaktuppgifter ändras ska du uppdatera uppgifterna i e-tjänsten.
Söker du information om detta?
Beställning av produktionscertifikat och behörighet för gränssnitt
Beställning av testcertifikat och behörighet för testning gränssnitt