Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Ansökan av produktionscertifikat för en utländsk användare som inte har ett finländskt identifieringsverktyg

Identifieringstjänsten Finnish Authenticator är avsedd för utländska medborgare.

Som utländsk medborgare kan du använda de e-tjänster inom den finländska offentliga förvaltningen som har tagit i bruk identifiering med appen Finnish Authenticator.

Identifiering med appen är endast avsedd för utländska användare som inte har ett finländskt identifieringsverktyg.

Skaffa Suomi.fi-fullmakt och produktionscertifikat

När du har tagit i bruk appen Finnish Authenticator kan du hämta produktionscertifikaten från Skatteförvaltningens certifikattjänst. Observera dock att du behöver en separat Suomi.fi-fullmakt för att hämta produktionscertifikaten. Se Suomi.fi-fullmakter som används i certifikattjänsten.

Så här hämtar du produktionscertifikat från certifikattjänsten

Rekommenderat sätt:

  1. Ansök med en fullmaktsansökan om fullmakt för företagets ansvarsperson eller för en person som har firmateckningsrätt. Ansök om fullmakt för följande ärenden:
    • Fullmakt för att göra ansökan om gränssnitt relaterad till beskattning, inkomstuppgifter och kreditupplysningar och för att beställa certifikat. Gränssnittsansökan behövs innan du beställer ett produktionscertifikat.
    • Fullmakt för att beställa och hämta certifikat relaterade till beskattning, inkomstuppgifter och kreditupplysningar. Läs anvisningarna för fullmakt med ansökan på Suomi.fi.
  2. Läs anvisningarna för att ge fullmakt:

    Som utländsk person kan du sköta företagets skatteärenden i MinSkatt eller ge någon annan fullmakt att sköta dem. Den här anvisningen är avsedd för dig som har firmateckningsrätt i ett utländskt företag och själv sköter det utländska eller finska företagets skatteärenden i Finland.

    Om du inte har finsk personbeteckning eller ett finskt identifieringsverktyg behöver du för elektronisk kommunikation (e-tjänster)

    • en utländsk identifierare, det vill säga en UID-identifierare, och appen Finnish Authenticator för elektronisk identifiering
    • en Suomi.fi-fullmakt.

    Du ska ansöka om UID-identifieraren och Suomi.fi-fullmakten enligt den här anvisningen. Om det utländska företaget redan har ett FO-nummer, ska du använda det när du ansöker om en Suomi.fi-fullmakt.

    Obs! En Suomi.fi-fullmakt för en utländsk fullmaktshavare är i kraft i högst 3 år. Efter tre år ska du vid behov ansöka om fullmakten på nytt.

    1. Innan du börjar fylla i fullmaktsansökan

    • Reservera tillräckligt med tid.
    • Till ansökan om fullmakt behöver du:
      • Ett handelsregisterutdrag eller en annan utredning av att du har rätt att agera i företagets namn om företaget inte har registrerats i handelsregistret i Finland. Dokumentet ska vara i original och styrkt.
      • En kopia av alla undertecknares gällande pass eller identitetshandling. Kopian ska vara i original och äktheten styrkt.
      • Läs närmare anvisningar på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: Tjänst för tjänstemannabefullmäktigande: Bestyrkande av utländska handlingar
      • Den utländska identifieraren, alltså UID-identifieraren, och appen Finnish Authenticator för att sköta de egentliga ärendena.

    2. Registrera den utländska identifieraren, alltså UID-identifieraren

    Du behöver en utländsk identifierare och appen Finnish Autenticator för att ansöka om Suomi.fi-fullmakter och identifiera dig i e-tjänster, såsom MinSkatt.

    • Om du har finsk personbeteckning och ett finskt identifieringsverktyg behöver du inte ansöka om den utländska identifieraren. Gå till punkt 3 i anvisningen.
    • Registrera dig i identifieringstjänsten för utländska personer för att få en UID-identifierare. Läs anvisningarna på webbplatsen suomi.fi: Så här tar du i bruk appen Finnish Authenticator
    • Ladda i appbutiken ned den mobilapplikation som heter Finnish Authenticator.
    • Identifiera dig genom att med Finnish Authenticator skicka ett foto på ditt ansikte eller en selfie och ett foto av ditt officiella identitetsbevis, såsom pass eller identitetskort. Obs! Identifieringen ska slutföras för att du ska ha möjlighet att ansöka om Suomi.fi-fullmakter.
    • När du får ett meddelande om att identifieringsverktyget, det vill säga mobilapplikationen Finnish Authenticator, är tillgängligt kan du ansöka om Suomi.fi-fullmakter.

    3. Gör en fullmaktsansökan med vilken du först ansöker om fullmaktsrätt

    Innan du börjar fylla i ansökan
    • Ta reda på vilka fullmakter du behöver: Det finns olika slag av Suomi.fi-fullmakter. Om du ansöker om en fullmakt som heter Hantering av skatteärenden kan du sköta företagets alla skatteärenden. Däremot om du ansöker om exempelvis en fullmakt som heter Skattedeklarering kan du inte sköta ärenden i MinSkatt men du kan lämna deklarationer på företagets vägnar i tjänsten Ilmoitin.fi.
    • Med fullmaktsansökan ansöker du om fullmaktsrätt eller representantens fullmaktsrätt.
      • Du ska alltså ansöka om fullmaktsrätt för de ärenden som företaget ska sköta elektroniskt. Fullmaktsrätter kan registreras för en eller flera personer. En person som har fullmaktsrätt kan logga in i tjänsten Suomi.fi-fullmakter och där på egen hand ge en ärendefullmakt antingen för sig själv, en arbetstagare i företaget eller en bokföringsbyrå. Med hjälp av ärendefullmakten går det att sköta exempelvis företagets skatteärenden elektroniskt.
      • Det går att ansöka om representantens fullmaktsrätt för en person som representerar ett sådant företag eller en sådan organisation som har fått fullmakten av en annan person, ett annat företag eller en annan organisation. När en person har representantens fullmaktsrätt, kan hen ge andra personer representationsfullmakter. Den som har fått en representationsfullmakt kan sköta ärenden på det företags eller den organisations vägnar som hen representerar och som har gett företaget eller organisationen fullmakt.
    • Fullmaktsansökan ska lämnas i e-tjänsten Suomi.fi. När du går till Suomi.fi via länken förblir den här anvisningen öppen på en annan flik. Du kan alltså ta hjälp av anvisningen på den här sidan när du fyller i ansökan.
    Anvisning till att fylla i fullmaktsansökan

    Gå till webbplatsen suomi.fi till sidan Fullmakt med ansökan (öppnas på en ny flik)

    Utred först på sidan på suomi.fi i punkt 1 kraven och vilka bilagor som behövs. Fyll sedan i ansökan från punkt 2.

    1. Fas 1/10 Fullmaktsgivare:
      • Välj den punkt som motsvarar ditt företag. Obs! Om det utländska företaget har ett FO-nummer ska du använda det när du ansöker om en Suomi.fi-fullmakt.
      • ”Ett finländskt företag eller samfund med FO-nummer”
      • ”Ett utländskt företag eller samfund med finländskt FO-nummer”
      • ”Ett utländskt företag som inte har finskt FO-nummer”
    2. Fas 2/10 Fullmaktsgivarens situation och undertecknare:
      • Välj ”Undertecknaren är en person som har rätt att företräda fullmaktsgivaren”.
    3. Fas 3/10 Fullmaktsgivarens uppgifter:
      • Om du i fas 1 har valt ”Ett finländskt företag eller samfund med FO-nummer” eller ”Ett utländskt företag eller samfund med finländskt FO-nummer”:
        • Skriv in företagets FO-nummer i punkten ”Organisationens FO-nummer”.
        • Skriv in företagets namn i punkten ”Organisationens namn”.
      • Om du i fas 1 har valt ”Ett utländskt företag som inte har finskt FO-nummer”:
        • Ska du välja landskoden enligt hemviststaten för företaget.
        • Ange mervärdesskattenumret, det vill säga momsnumret, eller ett företags- och organisationsnummer i registreringslandet.
        • Ange fullmaktsgivarens namn, alltså det företag, för vilket du ansöker om fullmakt.
    4. Fas 4/10 Typ av fullmakt: Välj ”Fullmaktsrätt”.
      • En fullmaktsrätt innebär att när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har registrerat fullmaktsrätten kan du ge andra personer – också dig själv – och företag ärendefullmakter att sköta företagets ärenden.
      • En ärendefullmakt innebär en Suomi.fi-fullmakt med vars hjälp fullmaktshavaren kan sköta företagets ärenden i praktiken. Till exempel med hjälp av ärendefullmakten Hantering av skatteärenden kan du sköta ärenden i MinSkatt. När du har fullmaktsrätten kan du i tjänsten Suomi.fi-fullmakter ge en ärendefullmakt att sköta skatteärenden.
    5. Fas 5/10 Fullmaktstagare: Fortsätt till följande fas.
    6. Fas 6/10 Fullmaktstagarens uppgifter:
      • Om du har en finsk personbeteckning ska du som typ av identifikation välja ”Finsk personbeteckning”. I annat fall ska du välja ”Utlänningens identifikation (UID)”.
      • Skriv in din personbeteckning eller utlänningens identifikation, ditt förnamn och efternamn. I den här punkten anges alltså den personens personbeteckning, förnamn och efternamn för vem fullmaktsrätten ansöks.
      • Välj knappen ”Lägg till som fullmaktstagare”.
      • I det här skedet ska du lägga till uppgifterna om endast de personer för vilka du ansöker om en fullmaktsrätt. Efter att du har lagt till uppgifterna ska du komma ihåg att välja knappen ”Lägg till som fullmaktstagare”.
    7. Fas 7/10 Fullmaktsärenden: Skriv i fältet ”Avgränsa med ord” exempelvis ordet ”skatt” eller ”minskatt”. Välj i den här punkten alla de ärenden i vilka du vill ge en fullmakt på företagets vägnar. Om du väljer fullmakten som heter Hantering av skatteärenden kan fullmaktshavaren med hjälp av den sköta alla företagets skatteärenden. Med hjälp av fullmakten Skattedeklarering kan du inte sköta skatteärenden i e-tjänsten MinSkatt. Observera att du i det här skedet inte behöver ta i bruk fullmaktens specifikation. Därför flyttas du från fas 7 till fas 9 i ansökan.
    8. Fas 9/10 Giltighet: En fullmakt för en person med UID-identifierare kan vara giltig i högst 3 år. En fullmakt för en person med personbeteckning kan vara giltig i högst 25 år. Välj ett start- och slutdatum för fullmaktsrätten. Observera att du själv ska komma ihåg att förnya fullmaktsrätten. Du får ingen separat påminnelse om en fullmaktsrätt vars giltighetstid går ut.
    9. Fas 10/10 Fullmaktens uppgifter: Kontrollera att uppgifterna är rätt. Vid behov kan du redigera uppgifterna. Efter den här fasen kan du inte längre göra ändringar i ansökan.
    10. Fortsätt till att slutföra ansökan:
      • Besvara frågan om någon av undertecknarna har en intressebevakare.
      • Först ska du lägga till dig själv som undertecknare via knappen ”Lägg till undertecknare”. Därefter ska du lägga till uppgifterna om eventuella andra undertecknare. I ansökan behöver du varje undertecknares namn och födelsedatum samt uppgiften om hurdant identitetsbevis de undertecknare har som undertecknar ansökan för hand.
      • När du har lagt till alla undertecknare ska du låsa varje undertecknare med skjutreglaget. Välj leveranssätt för ansökan, lägg till din e-postadress i kontaktuppgifterna och läs anvisningarna om hur du ska lämna in ansökan.
      • Ladda ned ansökan för att undertecknas och skriv ut ansökan.
      • Underteckna ansökan och be också de eventuella andra undertecknarna att underteckna ansökan.
      • Skicka per post
        • den undertecknade ansökan
        • en kopia av handelsregisterutdraget som en myndighet har styrkt om företaget inte är registrerat i handelsregistret i Finland
        • en av en myndighet styrkt kopia av undertecknarnas pass eller identitetshandling
        • övriga nödvändiga bilagor.
      • Du får ett meddelande om att fullmaktsrätten har registrerats och fullmaktsansökan godkänts per e-post från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Du kan kontrollera uppskattningen av behandlingstiden på webbplatsen suomi.fi på sidan Fullmakt med ansökan
      • När fullmaktsansökan har godkänts kan du i tjänsten Suomi.fi-fullmakter ge dig själv eller andra en ärendefullmakt.

    4. Ge en ärendefullmakt till den som börjar sköta företagets ärenden

    När du har fått ett meddelande från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) om att fullmaktsrätten är registrerad kan du hantera företagets fullmakter och ge en ärendefullmakt i tjänsten Suomi.fi-fullmakter. Du kan ge dig själv en ärendefullmakt att sköta företagets skatteärenden. Du kan också ge en annan person en ärendefullmakt om personen har finsk personbeteckning eller en UID-identifierare. Du kan också ge en bokföringsbyrå en ärendefullmakt.

    1. Logga in i tjänsten Suomi.fi-fullmakter med appen Finnish Authenticator (öppnas på en ny flik)
    2. Välj som kontaktroll Uträtta ärenden för ett företag eller samfund. Välj sedan det företag på vars vägnar du ger en fullmakt.
    3. Välj länken Gå till Suomi.fi-fullmakter.
    4. Välj länken Ge fullmakter.
    5. Välj ärendefullmakt som fullmaktstyp.
    6. Ange fullmaktshavaren, alltså den som får fullmakten – lägg till dina uppgifter eller vid behov uppgifterna om en annan person eller en bokföringsbyrå.
      • Fullmaktsgivaren är ett företag som ger en viss person eller ett visst företag en fullmakt att sköta företagets ärenden.
      • Fullmaktstagaren (fullmaktshavaren) är den person eller det företag som får en fullmakt och kan sköta ärenden på ett annat företags vägnar.
    7. Välj den Suomi.fi-fullmakt för hanteringen av skatteärenden (fullmaktsärenden) som du har fått fullmaktsrätt till.
    8. Välj ett start- och slutdatum för fullmakten. Observera att du själv ska komma ihåg att förnya fullmakten. Du får ingen separat påminnelse om en fullmakt vars giltighetstid går ut. En fullmakt för en utländsk fullmaktshavare är i kraft i högst 3 år.
    9. Bekräfta fullmakten.

    5. Sköt skatteärenden elektroniskt

    Fullmaktshavaren, det vill säga ombudet, kan sköta företagets skatteärenden i Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt när hen loggar in i tjänsten och väljer länken ”Sköt ärenden på ett företags vägnar”. När du har appen Finnish Authenticator och en Suomi.fi-fullmakt, kan du logga in i MinSkatt och där sköta företagets skatteärenden.

    Gå till MinSkatt

    Information om MinSkatt

  3. När fullmaktsrätterna är i bruk kan den person som fått fullmaktsrätten ge certifikattjänstens ärendefullmakter antingen till sig själv eller till en annan person eller ett företag. Efter det kan fullmaktshavaren logga in i sektionen för produktionscertifikat och ansöka om produktionscertifikat.

Alternativt sätt:

  1. Ansök om ärendefullmakt direkt i certifikattjänsten för en person som sköter ärenden för ett visst företags räkning. Observera att denna fullmakt inte kan hanteras elektroniskt, utan fullmakterna kan till exempel tas bort endast genom att du lämnar en ansökan om annullering. Ansök om den ena av dessa för personen:
    • Ansök exempelvis för en teknisk kontaktperson om fullmakt för att beställa och hämta certifikat relaterade till beskattning, inkomstuppgifter och kreditupplysningar. Med denna fullmakt kan hen ansöka om ett produktionscertifikat via certifikattjänsten. Observera att gränssnittsansökningar måste göras med omfattande fullmakter i certifikattjänsten innan produktionscertifikat kan beställas och hämtas.
    • Hämta för den person som du ger fullmakt en omfattande fullmakt som behövs för att göra ansökan om gränssnitt relaterad till beskattning, inkomstuppgifter och kreditupplysningar och för att beställa certifikat.
  2. Läs anvisningarna för fullmakt med ansökan på Suomi.fi.
  3. Läs anvisningarna för att ge fullmakt:

    Den här anvisningen är avsedd i den här situationen:

    • Företaget ger exempelvis en bokföringsbyrå fullmakt att sköta företagets skatteärenden.
    • Företaget har en utländsk person eller utländska personer med firmateckningsrätt.

    Om det utländska företaget redan har ett FO-nummer, ska du använda det när du ansöker om en Suomi.fi-fullmakt.

    1. Innan du börjar fylla i fullmaktsansökan

    • Reservera tillräckligt med tid.
    • Till ansökan om fullmakt behöver du:
      • Ett handelsregisterutdrag eller en annan utredning av att du har rätt att agera i företagets namn om företaget inte har registrerats i handelsregistret i Finland. Dokumentet ska vara i original och styrkt.
      • En kopia av alla undertecknares gällande pass eller identitetshandling. Kopian ska vara i original och äktheten styrkt.
      • Läs närmare anvisningar på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: Tjänst för tjänstemannabefullmäktigande: Bestyrkande av utländska handlingar

    2. Fyll i en ansökan om ärendefullmakt

    Innan du börjar fylla i ansökan
    • Ta reda på vilka fullmakter du behöver: Det finns olika slag av Suomi.fi-fullmakter. Om du ansöker om en fullmakt som heter Hantering av skatteärenden kan fullmaktshavaren sköta företagets alla skatteärenden. Däremot om du ansöker om exempelvis en fullmakt som heter Skattedeklarering kan fullmaktshavaren inte sköta ärenden i MinSkatt men lämna deklarationer på företagets vägnar i tjänsten Ilmoitin.fi.
    • Med en fullmaktsansökan ansöker du direkt om en ärendefullmakt. Ärendefullmakten innebär en Suomi.fi-fullmakt med vars hjälp fullmaktshavaren kan sköta företagets ärenden i praktiken.
    • När du ansöker om en ärendefullmakt för en annan part kan du inte på egen hand i tjänsten Suomi.fi-fullmakter hantera den fullmakt som du har gett. Om fullmakten senare behöver annulleras ska du lämna en ansökan om annullering på Suomi.fi: Fullmakt med ansökan
    • Om du vill sköta ärenden själv i MinSkatt eller administrera fullmakter på egen hand i tjänsten Suomi.fi-fullmakter ska du läsa anvisningen Du är utländsk person och sköter själv företagets ärenden.
    • Fullmaktsansökan ska lämnas i e-tjänsten Suomi.fi. När du går till suomi.fi via länken förblir den här anvisningen öppen på en annan flik. Du kan alltså ta hjälp av anvisningen på den här sidan när du fyller i ansökan.
    Anvisning till att fylla i fullmaktsansökan

    Gå till sidan Fullmakt med ansökan på webbplatsen suomi.fi (öppnas på en ny flik)

    Utred först på sidan på suomi.fi i punkt 1 kraven och vilka bilagor som behövs. Fyll sedan i ansökan från punkt 2.

    1. Fas 1/10 Fullmaktsgivare:
      • Välj den punkt som motsvarar ditt företag. Obs! Om det utländska företaget har ett FO-nummer ska du använda det när du ansöker om en Suomi.fi-fullmakt.
        • ”Ett finländskt företag eller samfund med FO-nummer”
        • ”Ett utländskt företag eller samfund med finländskt FO-nummer”
        • ”Ett utländskt företag som inte har finskt FO-nummer”
    2. Fas 2/10 Fullmaktsgivarens situation och undertecknare:
      • Välj ”Undertecknaren är en person som har rätt att företräda fullmaktsgivaren”.
    3. Fas 3/10 Fullmaktsgivarens uppgifter:
      • Om du i fas 1 har valt ”Ett finländskt företag eller samfund med FO-nummer” eller ”Ett utländskt företag eller samfund med finländskt FO-nummer”:
        • Skriv in företagets FO-nummer i punkten ”Organisationens FO-nummer”.
        • Skriv in företagets namn i punkten ”Organisationens namn”.
      • Om du i fas 1 har valt ”Ett utländskt företag som inte har finskt FO-nummer”:
        • Ska du välja landskoden enligt hemviststaten för företaget.
        • Ange mervärdesskattenumret, det vill säga momsnumret, eller ett företags- och organisationsnummer i registreringslandet.
        • Ange fullmaktsgivarens namn, alltså det företag för vilket du ansöker om fullmakt.
    4. Fas 4/10 Typ av fullmakt: Välj ”Ärendefullmakt”. Ärendefullmakten innebär en Suomi.fi-fullmakt med vars hjälp fullmaktshavaren kan sköta företagets ärenden i praktiken. Till exempel med hjälp av ärendefullmakten Hantering av skatteärenden går det att sköta ärenden i MinSkatt.
    5. Fas 5/10 Fullmaktstagare: Välj ”En person” eller ”Ett företag, en förening eller ett annat samfund” enligt vem företaget ger fullmakt.
    6. Fas 6/10 Fullmaktstagarens uppgifter:
      • Om du ger en person fullmakt: Välj som typ av identifikation ”Finsk personbeteckning” om fullmaktshavaren har en finsk personbeteckning. I annat fall ska du välja ”Utlänningens identifikation (UID)”. Ange beteckningen och personens namn.
      • Om du ger ett företag en fullmakt: Välj som organisationens identifikation ”Finskt FO-nummer” eller ”Momsnummer eller registreringslandets företagsnummer” och ange numret och organisationens namn.
      • Välj knappen ”Lägg till som fullmaktstagare”.
    7. Fas 7/10 Fullmaktsärenden: Skriv i fältet ”Avgränsa med ord” exempelvis ordet ”skatt” eller ”minskatt”. Välj i den här punkten alla de ärenden som fullmaktshavaren kan sköta på företagets vägnar. Om du väljer fullmakten som heter Hantering av skatteärenden kan fullmaktshavaren med hjälp av den sköta alla företagets skatteärenden. Med hjälp av fullmakten Skattedeklarering kan du inte sköta skatteärenden i e-tjänsten MinSkatt. Observera att du i det här skedet inte behöver ta i bruk fullmaktens specifikation. Därför flyttas du från fas 7 till fas 9 i ansökan.
    8. Fas 9/10 Giltighet: En fullmakt för en person med UID-identifierare kan vara giltig i högst 3 år. En fullmakt för en fullmaktstagare med personbeteckning eller FO-nummer kan vara giltig i högst 25 år. Välj ett start- och slutdatum för fullmaktsrätten. Observera att du själv ska komma ihåg att förnya ärendefullmakten. Du får ingen separat påminnelse om en fullmakt vars giltighetstid går ut.
    9. Fas 10/10 Fullmaktens uppgifter: Kontrollera att uppgifterna är rätt. Vid behov kan du redigera uppgifterna. Efter den här fasen kan du inte längre göra ändringar i ansökan.
    10. Fortsätt till att slutföra ansökan:
      • Besvara frågan om någon av undertecknarna har en intressebevakare.
      • Först ska du lägga till dig själv som undertecknare via knappen ”Lägg till undertecknare”. Därefter ska du lägga till uppgifterna om eventuella andra undertecknare. I ansökan behöver du varje undertecknares namn och födelsedatum samt uppgiften om hurdant identitetsbevis de undertecknare har som undertecknar ansökan för hand.
      • När du har lagt till alla undertecknare ska du låsa varje undertecknare med skjutreglaget. Välj leveranssätt för ansökan, lägg till din e-postadress i kontaktuppgifterna och läs anvisningarna om hur du ska lämna in ansökan.
      • Ladda ned ansökan för att undertecknas och skriv ut ansökan.
      • Underteckna ansökan och be också de eventuella andra undertecknarna att underteckna ansökan.
      • Skicka per post
        • den undertecknade ansökan
        • en kopia av handelsregisterutdraget som en myndighet har styrkt om företaget inte är registrerat i handelsregistret i Finland
        • en av en myndighet styrkt kopia av undertecknarnas pass eller identitetshandling
        • övriga nödvändiga bilagor.
      • Läs närmare anvisningar på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: Tjänst för tjänstemannabefullmäktigande: Bestyrkande av utländska handlingar
      • Du får ett meddelande om att ärendefullmakten har registrerats och fullmaktsansökan godkänts per e-post från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Du kan kontrollera uppskattningen av behandlingstiden på webbplatsen suomi.fi på sidan Fullmakt med ansökan

    3. Fullmaktshavaren kan sköta skatteärenden elektroniskt

    När du har fått meddelandet om att ärendefullmakten har registrerats ska du meddelande fullmaktshavaren, det vill säga ombudet, om det.

    Fullmaktshavaren, det vill säga ombudet, kan sköta företagets skatteärenden i Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt när hen loggar in i tjänsten och väljer länken ”Sköt ärenden på ett företags vägnar”.

    Gå till MinSkatt

    Information om MinSkatt

  4. När ärendefullmakten är i kraft kan fullmaktshavaren logga in i sektionen för produktionscertifikat och ansöka om produktionscertifikat.


Sidan har senast uppdaterats 29.4.2025