Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Information för seniorer: Så här sköter du dina skatteärenden i MinSkatt

Om du redan betalar fakturor i nätbanken kan du också testa på att sköta skatteärenden på nätet. I Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt kan du exempelvis ansöka om hushållsavdrag eller komplettera din skattedeklaration – behändigt hemifrån på din egen dator eller liknande enhet!

MinSkatt har fått positiv respons för sin användarvänlighet. Nästan 90 procent av dem som kompletterar sin skattedeklaration gör redan kompletteringarna i MinSkatt. Kanske du också vill testa?

Fördelar med att sköta ärenden på nätet är bland annat följande:

  • Du kan sköta dina skatteärenden hemma och vid en tidpunkt som passar dig.
  • Du behöver inga pappersblanketter och det går inte heller tid till att posta blanketterna.
  • Alla dina skatteärenden finns i tryggt förvar på ett ställe: i MinSkatt.

Testa modigt på att sköta dina skatteärenden elektroniskt. Vid behov kan du också ge en närstående person fullmakt att sköta skatteärenden för din räkning.

På den här sidan hittar du svar på följande vanliga frågor om hur du sköter skatteärenden i MinSkatt:

  1. Vad behöver jag för att sköta ärenden i MinSkatt?
  2. Vilka skatteärenden kan jag sköta på nätet?
  3. Vad ska jag beakta när jag sköter ärenden med pappersblanketter?
  4. Hur kan jag ge en nära anhörig tillstånd att sköta skatteärenden för min räkning?
  5. Hur får jag hjälp med att använda e-tjänsterna?
  6. Hur sköter jag mina ärenden tryggt i MinSkatt?

1. Vad behöver jag för att sköta ärenden i MinSkatt?

Du behöver personliga bankkoder eller ett mobilcertifikat för att kunna logga in i MinSkatt. Med dem identifierar du dig i MinSkatt och kommer åt dina personliga beskattningsuppgifter.

Bankkoderna får du från din egen bank. Om du vill använda ett mobilcertifikat i stället för bankkoder får du certifikatet från din telefonoperatör. Läs mer om mobilcertifikat (mobiilivarmenne.fi/sv).

Du behöver också en dator, tablett eller smarttelefon för att logga in i MinSkatt. Logga alltid in i MinSkatt via webbplatsen vero.fi på adressen www.vero.fi.

2. Vilka skatteärenden kan jag sköta på nätet?

Du kan sköta största delen av dina skatteärenden i MinSkatt.

I MinSkatt hittar du samma förhandsifyllda skattedeklaration som du fått per post. Du kan komplettera och korrigera din skattedeklaration direkt i MinSkatt. Vanliga ändringar är till exempel att lägga till uppgifter om hushållsavdrag, att deklarera hyresinkomster och att deklarera vinst eller förlust från försäljning av egendom.

I MinSkatt kan du ansöka om ett nytt skattekort eller anmäla att ditt kontonummer har ändrats. Om du får ett pappersbrev hem där vi ber om tilläggsutredning i ett beskattningsärende kan du svara på brevet i MinSkatt. Genom att logga in i MinSkatt hittar du dessutom mycket information om dina egna skatteärenden.

I MinSkatt används inga separata blanketter eftersom allt som ska deklareras finns i skattedeklarationen. Välj länken ”Korrigera uppgifterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen” om du vill redigera eller komplettera dina uppgifter.

Exempel på ärenden som kan skötas i e-tjänsten:

I MinSkatt kan du deklarera exempelvis hushållsavdrag, hyresinkomster samt vinster eller förluster från försäljning av egendom.

När du har kontrollerat din förhandsifyllda skattedeklaration deklarerar du den inkomst eller det avdrag som saknas genom att korrigera uppgifterna i skattedeklarationen. I korrigeringsvyn flyttar du dig mellan skattedeklarationens sidor och redigerar endast de uppgifter som du vill ändra. MinSkatt handleder dig så att du lämnar de korrekta uppgifterna. Du skickar din skattedeklaration på deklarationens sista sida. Du kan också spara din deklaration som halvfärdig och fortsätta senare.

När du korrigerar uppgifterna direkt i MinSkatt behöver du inte fylla i separata blanketter. Du behöver inte heller skicka kvitton eller verifikationer med skattedeklarationen utan vi ber om dem vid behov.

Blanketter som skrivs ut kan inte skickas elektroniskt i MinSkatt och inte heller elektroniskt någon annanstans. Om du ändå behöver pappersblanketter kan du fylla i de uppgifter som saknas i blanketterna på en dator. Därefter ska du skriva ut blanketterna på papper och skicka dem per post till Skatteförvaltningen. Vi rekommenderar dock att du försöker deklarera uppgifterna direkt i MinSkatt genom att korrigera och lägga till dina uppgifter i din förhandsifyllda skattedeklaration.

Närmare anvisningar finns på följande sidor:

Du kan beställa ett skattekort för pension i MinSkatt.

Läs mer om ämnet Beskattning av pension: skattekort för pension.

Skatteförvaltningen behöver ditt kontonummer för att betala skatteåterbäringen. Anmäl ditt kontonummer tryggt i MinSkatt om till exempel kontonumret som du tidigare anmält har ändrats. Du får skatteåterbäringen snabbare med rätt bankkontonummer.

Läs anvisningarna: Så här anmäler du kontonumret i MinSkatt.

Har du fått ett brev från Skatteförvaltningen där vi ber dig lämna tilläggsuppgifter för din beskattning? Du kan också svara på utredningsbegäran i MinSkatt. Läs anvisningen:

Svara på utredningsbegäran.

3. Vad ska jag beakta när jag sköter ärenden med pappersblanketter?

Testa modigt på att lämna uppgifterna direkt i MinSkatt. MinSkatt är ett snabbt och tryggt sätt att sköta ärenden och dina uppgifter kommer omedelbart fram.

Om du vill korrigera eller komplettera din skattedeklaration på papper ska du lämna uppgifterna på separata blanketter. Du kan inte skicka skattedeklarationsblanketterna som finns på vero.fi elektroniskt till oss. Du kan fylla i de uppgifter som saknas på blanketten på dator, men därefter ska blanketten skrivas ut på papper och skickas per post till Skatteförvaltningens postadress som finns på blanketten. Du kan också beställa blanketterna på Skatteförvaltningens servicenummer.

Gör inga anteckningar på blanketterna utanför de begärda uppgiftsfälten. Skicka inte heller kvitton, kopior eller andra separata utredningar tillsammans med blanketterna. Vi ber om dem vid behov.

Ytterligare information: Anvisningar för att deklarera på papper

4. Hur kan jag ge en nära anhörig tillstånd att sköta skatteärenden för min räkning?

Om du ger en fullmakt kan en nära anhörig sköta skatteärenden för din räkning. Personen som du gett fullmakt till kan sköta alla skatteärenden för din räkning i Skatteförvaltningens olika servicekanaler, även i MinSkatt. Då kan personen för din räkning deklarera till exempel ett hushållsavdrag eller en inkomst som saknas.

Du kan ge en annan person fullmakt, det vill säga behörighet, att uträtta skatteärenden för din räkning i Suomi.fi.

Se till att du noggrant väljer rätt fullmakt, det vill säga ”Hantering av skatteärenden”. Med fullmakten "Skattedeklarering” går det till exempel inte att deklarera eller korrigera uppgifter för din räkning i MinSkatt.

Anvisning: Så här ger du en Suomi.fi-fullmakt

5. Hur får jag hjälp med att använda e-tjänster?

Våra servicenummer hjälper dig om du behöver hjälp med e-tjänster.

  • Servicenumren – välj numret enligt ditt ärende.
  • Vår telefonservice har öppet måndag–fredag klockan 9–16, i juli klockan 9–15.
  • Samtalsavgift: Normal lokalnätsavgift (lna) eller mobilsamtalsavgift enligt den inhemska mobiltelefonoperatörens prislista (msa). Priset gäller också köandet.

6. Hur sköter jag mina ärenden tryggt i MinSkatt?

Det är tryggt att sköta ärenden i MinSkatt. Logga alltid in i MinSkatt via webbplatsen vero.fi genom att skriva in adressen www.vero.fi på adressraden i din webbläsare.

Du loggar in i MinSkatt med personliga koder – bankkoder eller ett mobilcertifikat. Ingen utomstående ser dina uppgifter i MinSkatt. Logga ut ur tjänsten när du slutar använda MinSkatt – precis som du också loggar ut från en nätbank.

Känn igen bedrägerier

Också i Skatteförvaltningens namn skickas sådana meddelanden som inte är från Skatteförvaltningen. I bedrägerierna ombeds du till exempel att kontrollera uppgifterna om skatteåterbäringen. Bedragarna försöker få din bankkod eller dina kreditkortsuppgifter av dig. Avslöja inte dessa för någon.

Skatteförvaltningen skickar aldrig meddelanden med en länk till MinSkatt. Om du får ett meddelande som verkar misstänkt ska du inte klicka på länkarna eller öppna bilagorna. Det lönar sig att ta bort meddelandet.

Bedrägerier sker också per telefon. Om du får ett samtal som verkar misstänkt kan du alltid avsluta samtalet. Vid behov kan du kontakta vår kundtjänst och kontrollera om det handlade om ett samtal från Skatteförvaltningen.

Om du funderar på frågor som gäller säkerhet, falska meddelanden eller textmeddelanden från Skatteförvaltningen får du ytterligare information här:

Sidan har senast uppdaterats 5.2.2025