Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation
-
Gör så här
-
Identifiera dig
Identifiera dig med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. -
Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation
Välj den här rollen om du vill uträtta ärenden för ett företag eller en organisation i inkomstregistret. Du kan uträtta ärenden för ett företag eller en organisation, om du är en utsedd representant för företaget eller organisationen eller om du har fått Suomi.fi-fullmakt. -
Välj ett företag eller en organisation
På listan ser du alla de företag och organisationer, för vilka du har rätt att uträtta ärenden i inkomstregistret.
Funktioner i e-tjänsten: Företag och organisationer
Anmälan
Du kan i inkomstregistret lämna in anmälan om löner, pension eller andra förmåner som företaget eller organisationen betalat ut. Om det utgående från lönerna ska betalas arbetsgivares sjukförsäkringsavgift, lämna även in arbetsgivarens separata anmälan. Anmäl uppgifter om utbetalda pensioner och förmåner med en anmälan om förmånsuppgifter.
Läs blankettanvisningen för anmälan om löneuppgifter
Läs blankettanvisningen för arbetsgivarens separata anmälan
Läs blankettanvisningen för anmälan om förmånsuppgifter
Anmälda uppgifter
Du kan söka och granska anmälningar som företaget lämnat in. Du kan också korrigera anmälan eller använda en tidigare anmälan som grund för en ny anmälan. Du kan dessutom söka och bläddra bland material som har sänts till inkomstregistret via gränssnittet och laddningstjänsten.
Läs anvisningarna: Inlämnade anmälningar
Läs anvisningarna: Korrigering av anmälan om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälan
Läs anvisningarna: Korrigering av anmälan om förmånsuppgifter
Läs anvisningarna: Sänt material
Beställningar
Du kan granska gjorda beställningar eller beställa en ny rapport eller material från inkomstregistret.
Läs anvisningarna: Gjorda beställningar
Läs anvisningarna: Ny beställning
Inställningar
Du kan lämna in en ny eller en ersättande ansökan om tekniskt gränssnitt, ansöka om ett nytt certifikat eller administrera uppgifterna om certifikatets tekniska kontaktperson. Du kan också börja använda anmälan om förmånsuppgifter. Funktionerna syns endast för vissa ärendehanteringsroller eller då ärenden uträttas med fullmakt.
Läs anvisningarna: Ansökan om ibruktagande av det tekniska gränssnittet
Läs anvisningarna: Ansök om ett nytt certifikat
Läs anvisningarna: Bekräftelse av anmälan om förmånsuppgifter
Företagets inkomstuppgifter
Du kan granska företagets inkomstuppgifter, som betalarna har anmält till registret. Observera, att endast vissa av företagets inkomster syns i inkomstregistret. Du kan också beställa ett inkomstregisterutdrag, som är en rapport om de prestationer som har anmälts till inkomstregistret för utbetalningar till företaget.