Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Ärendegruppsspecifika beskrivningar av automatiserat beslutsförfarande

I de ärendegruppsspecifika beskrivningarna finns allmän information om processen för automatiserat beslutsförfarande vid Skatteförvaltningen. Där finns också information om centrala omständigheter med tanke på kundernas rättigheter, såsom hörande, innehållet i automatiserade beslut och rätten att söka ändring. Beskrivningarna baserar sig på beslutet att införa det ifrågavarande automatiserade beslutsförfarandet och övrig dokumentation. Nya beskrivningar fogas när Skatteförvaltningen fattar nya beslut om införande.

Försummelseavgifter för årsanmälningar som saknas eller som har lämnats in för sent

Prestationsbetalare och andra uppgiftsskyldiga ska lämna in en årsanmälan om prestationer som de har betalat ut under det aktuella kalenderåret och om andra uppgifter som fastställs i Skatteförvaltningens beslut om lämnande av uppgifter. Om en kund har lämnat in en årsanmälan för sent eller inte har lämnat in en årsanmälan, kan Skatteförvaltningen påföra en försummelseavgift. Skatteförvaltningen använder en automatiserad process för att påföra försummelseavgifter för vissa årsanmälningar.

Om en kund som utifrån Skatteförvaltningens uppgifter kan antas ha haft uppgifter som ska lämnas i årsanmälan inte har lämnat in årsanmälan inom utsatt tid, skickar Skatteförvaltningen kunden automatiskt en uppmaning om att lämna in årsanmälan. Brevet uppmanar kunden att lämna in årsanmälan som saknas och ger kunden möjlighet att visa upp utredningar innan ett beslut fattas.

På uppgifterna i kundens anmälan tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan bland annat vara en fritt formulerad utredning som kunden har lämnat in eller eurobeloppet av den försummelseavgift som påförs.

Om fallet inte blir valt, påförs en försummelseavgift automatiskt. Beslutet anger att automation har använts. Om kunden lägger fram utredningar, utreder och avgör en handläggare ärendet.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.

Innehåll


Fastighetsbeskattning, ordinarie beskattning

Skatteförvaltningen skickar i början av varje skatteår automatiskt en utredning av de fastighetsuppgifter som används som grund för fastighetsbeskattningen till den skattskyldige. Kunden ska granska uppgifterna i utredningen, bland annat uppgifterna om markens areal, byggrätt och planläggning, och anmäla felen i uppgifterna och fastigheter som saknas i utredningen till Skatteförvaltningen.

På de uppgifter som kunden har lämnat tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan till exempel vara motstridiga uppgifter. Om kundens anmälan inte blir vald, fattas ett beskattningsbeslut helt automatiskt utifrån de uppgifter som kunden har lämnat. Om kundens anmälan blir vald, behandlar en handläggare det utvalda ärendet, ber kunden vid behov tilläggsutredningar och avgör ärendet. Om man väsentligt avviker från de uppgifter som kunden har lämnat, ges kunden möjlighet att bli hörd.

Ett preliminärt beskattningsbeslut skickas vanligen till kunden tillsammans med en utredning om fastighetsuppgifter. Beslutet blir det slutliga beskattningsbeslutet, om uppgifterna inte förändras förrän beskattningen slutförs. I andra fall fattas ett beskattningsbeslut för kunden när beskattningen har verkställts. Beskattningsbeslutet innehåller bland annat en utredning om fastigheternas beskattningsvärden och beloppet av den skatt som ska betalas, uppgifter som specificerar den skattskyldige och Skatteförvaltningens kontaktinformation. Beskattningsbeslutet anger att automation har använts. Motiveringen till avvikelsen från skattedeklarationen skickas till kunden. Alternativt är den tillgänglig hos Skatteförvaltningen.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.


Förlängning av tiden för inlämnande av skattedeklaration för fastighetsbeskattning

Kunden kan ansöka om förlängd tid för inlämnande av skattedeklaration, om hen inte kan lämna in en skattedeklaration inom utsatt tid.

På de uppgifter som kunden har lämnat tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan till exempel vara den ansökta förlängda tidens längd. Om kundens ansökan inte blir vald, fattas ett beslut om förlängd tid helt automatiskt. Om kundens ansökan blir vald, utreder en handläggare ansökan och fattar ett beslut. Vid behov kan handläggaren begära tilläggsutredningar av kunden.

När ansökan har avgjorts automatiskt, skickas kunden ett beslut som anger att automation har använts.

Ändring får inte sökas i beslutet.

Innehåll

Beslut om skatteperioder för mervärdesskatt och arbetsgivarprestationer

Skatteförvaltningen fattar beslut om längden på kundens skatteperiod när lagstadgade villkor uppfylls antingen på kundens eget initiativ eller på myndighetsinitiativ. När de lagstadgade villkoren uppfylls kan skatteperiodens längd ändras på kundens initiativ eller på myndighetsinitiativ.

På uppgifterna i kundens anmälan eller ansökan tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärende till en handläggare för närmare behandling. Selektionsvillkor är till exempel inkonsekvenser i de anmälda uppgifterna. Om ärendet inte selekteras, fattas beslutet om registreringsärendet automatiserat enligt de uppgifter som kunden har lämnat. Om ärendet selekteras, undersöker handläggaren ärendet, begär de tilläggsutredningar som behövs och avgör sedan ärendet.

Skatteförvaltningen övervakar riktigheten av skatteperioderna med hjälp av uppgifter om skattebetalning, deklarationer och den skattskyldiges verksamhet. Om villkoren för en valfri skatteperiod inte uppfylls kan Skatteförvaltningen fastställa skatteperiodens längd enligt huvudregeln. Innan beslutet fattas får kunden en utredningsbegäran som skickas automatiserat eller av en handläggare. Om kunden inte svarar på utredningsbegäran fattas beslutet om skatteperiod automatiserat. Om kunden svarar på utredningsbegäran ska handläggaren undersöka och avgöra ärendet. För ett nytt företag eller ett företag som försummat sina skyldigheter kan skatteperiodens längd dock fastställas till en kalendermånad utan att höra företaget om hörandet är uppenbart onödigt. Dessa beslut fattas alltid automatiserat.

Till kunden skickas ett beslut om skatteperiodens längd. Beslutet ska motiveras om ärendet inte avgörs enligt kundens yrkande. Om beslutet har fattats i automationen, berättas detta i beslutet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Registreringsbeslut för idkare av gruvdrift

Den som idkar gruvdrift ska registrera sig som skattskyldig och anmäla ändringar i de uppgifter som ska registreras. Kunden ska lämna in en registreringsanmälan där hen anmäler om inledande, ändringar och avslutande av verksamheten.

På uppgifterna i anmälan tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor är till exempel att anmälningarna är inkonsekventa och att gruvan ligger inom flera kommuner. Om ärendet inte selekteras, fattas beslutet om registreringsärendet i automationen enligt de uppgifter som kunden har lämnat. Om ärendet selekteras, undersöker handläggaren ärendet, begär de tilläggsutredningar som behövs och avgör ärendet.

Till kunden skickas ett beslut om registrering, ändring av registeruppgifter och avregistrering. Beslutet motiveras inte om ärendet avgörs enligt kundens yrkanden. Beslutet motiveras om ärendet inte avgörs enligt kundens yrkanden. Om beslutet har fattats i automationen, berättas detta i beslutet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Registreringsbeslut: registret över momsskyldiga, arbetsgivarregistret, förskottsuppbördsregistret och registret över försäkringspremieskattskyldiga

När lagstadgade villkor uppfylls inför Skatteförvaltningen kunden i registret över momsskyldiga, arbetsgivarregistret, förskottsuppbördsregistret och registret över försäkringspremieskattskyldiga. Kunden kan registreras på dennes eget initiativ eller på myndighetsinitiativ. Kundens registeruppgifter kan ändras eller kunden kan avregistreras på dennes eget initiativ eller på myndighetsinitiativ då de lagstadgade villkoren för detta uppfylls.

På uppgifterna i registreringsanmälan tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendena till en handläggare för närmare behandling. Selektionsvillkor är till exempel inkonsekvenser i de anmälda uppgifterna . Om ärendet inte selekteras, fattas beslutet om registreringsärendet automatiserat enligt de uppgifter som kunden har lämnat. Om ärendet selekteras, undersöker handläggaren ärendet, begär de tilläggsutredningar som behövs och avgör sedan ärendet.

Skatteförvaltningen övervakar riktigheten av registreringarna med hjälp av uppgifter om skattebetalning, deklarationer och den skattskyldiges verksamhet och avregistrerar kunden om villkoren för registreringen inte längre uppfylls. Innan avregistreringsbeslutet fattas får kunden en utredningsbegäran som skickas automatiserat eller av en handläggare. Om kunden inte svarar på utredningsbegäran fattas avregistreringsbeslutet automatiserat. Om kunden svarar på utredningsbegäran ska handläggaren undersöka och avgöra ärendet.

Kunden meddelas ett beslut om registreringen och avregistreringen. Beslutet ska motiveras om ärendet inte avgörs enligt kundens yrkande. Om beslutet har fattats i automationen, berättas detta i beslutet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Innehåll

Förlängning av inlämningstiden för skattedeklarationen för person- och sammanslutningskunder

Kunden kan ansöka om förlängd inlämningstid för sin skattedeklaration om hen inte kan lämna skattedeklarationen inom utsatt tid.

På uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendet till en handläggare för närmare behandling. Selektionsvillkoret kan vara exempelvis hur lång förlängning kunden har ansökt. Om kundens ansökan inte selekteras, fattas för sökanden ett automatiserat bifallsbeslut. Om kundens ansökan selekteras, undersöker handläggaren ansökan och fattar ett beslut. Handläggaren kan vid behov be kunden om tilläggsutredning. Kunden ges ett automatiskt avslagsbeslut om ansökan har kommit in för sent eller om kunden ansöker om förlängning till och med en sådan dag som har infallit före skattedeklarationens inlämningsdag.

Om ansökan har avgjorts automatiserat nämns det i beslutet som skickas till kunden.

Ändring i beslutet får inte sökas.

Inkomstbeskattning av privatperson – Förskottsuppbörd (skattekort och förskottsskatter)

Skatteförvaltningen använder automation för att beräkna skatteårets grundskattekort (förskottsinnehållningssatser) och förskottsskatter för privatpersoner. Grunden för beräkningen är skatteskalor och övriga skattegrunder som fastställts för skatteåret samt en uppskattning av personens inkomster och avdrag för det följande året. Uppskattningen grundar sig på personens inkomst- och avdragsuppgifter från tidigare skatteår samt exempelvis på uppgifter om pensioner som pensionsanstalterna betalar ut under skatteåret. Skatteförvaltningen kan fatta beslut om förskottsinnehållningssatsen och förskottsskatten utan att höra personen.

Personen kan ansöka om ändring av förskottsinnehållningssatsen eller förskottsskatten då hens inkomst- och avdragsuppgifter har ändrats. På de uppgifter som personen lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs fallet till en handläggare för behandling. Selektionsvillkor kan vara exempelvis det yrkade avdragsbeloppet eller motstridiga uppgifter. Om kundens ansökan inte selekteras, fattas beslut om förskottsinnehållningssatsen och förskottsskatten automatiskt enligt de uppgifter som kunden lämnat. Om kundens ansökan selekteras, behandlar handläggaren ärendet, ber kunden att vid behov lägga fram en tilläggsutredning och avgör sedan ärendet.

Skatteförvaltningen kan på myndighetsinitiativ påföra mera förskottsskatt exempelvis på basis av uppgifter om överlåtelse av egendom. I sådana fall ges kunden tillfälle att lämna en utredning innan förskottsskatten påförs.

Kunden får ett beslut om förskottsuppbörd. Av beslutet framgår förskottsinnehållningssatsen, beloppet av förskottsskatt och deras beräkningsgrunder. Om ansökan har avgjorts automatiserat nämns det i beslutet som skickas till kunden.

Kunden kan inte direkt begära omprövning av ett förskottsuppbördsbeslut, utan hen ska först begära att Skatteförvaltningen fastställer förskottsinnehållningssatsen på nytt eller ändrar förskottsskatten. Till den del kundens yrkande inte har bifallits kan hen efter att ha fått beslutet be att få ett överklagbart beslut och sedan begära omprövning av detta beslut.

Ordinarie inkomstbeskattning av personer

Skatteförvaltningen skickar automatiskt den förhandsifyllda skattedeklarationen till personkunder på våren följande år. I skattedeklarationen finns förhandsifyllda uppgifter som exempelvis utomstående uppgiftsskyldiga har lämnat om kundens inkomster och avdrag samt övriga beskattningsuppgifter för skatteåret. Uppgifterna kommer exempelvis från arbetsgivare, pensionsanstalter och banker. Kunden ska granska den förhandsifyllda skattedeklarationen och lämna till Skatteförvaltningen de uppgifter som fattas eller ska korrigeras.

Näringsidkare, jordbruksidkare och skogsbruksidkare ska för skatteåret lämna en skattedeklaration där de anger sina skattepliktiga inkomster, avdrag från dessa, uppgifter om tillgångar och skulder samt övriga uppgifter som påverkar beskattningen. Om skattedeklarationen inte lämnas in trots uppmaning kan Skatteförvaltningen verkställa beskattningen enligt uppskattning. Innan beskattningen verkställs enligt uppskattning sänder Skatteförvaltningen den skattskyldige en uppmaning att lämna in en skattedeklaration eller lägga fram en utredning. Av uppmaningen framgår den uppskattade inkomstens och skatteförhöjningens belopp.

På uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendet till en handläggare för närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara exempelvis det yrkade avdragsbeloppet eller motstridiga uppgifter. Om kundens skattedeklaration inte selekteras, fattas beskattningsbeslutet i sin helhet automatiserat enligt de uppgifter som kunden lämnat. Om kundens skattedeklaration selekteras, behandlar handläggaren det selekterade ärendet, ber kunden att vid behov lägga fram en tilläggsutredning och avgör sedan ärendet. Om skattemyndigheten avviker väsentligt från kundens skattedeklaration, ges kunden tillfälle att bli hörd.

De flesta skattskyldiga får ett beskattningsbeslut tillsammans med den förhandsifyllda skattedeklarationen. Beslutet blir det slutliga beskattningsbeslutet om uppgifterna inte ändras innan beskattningen slutförs. I andra fall meddelas kunden ett beskattningsbeslut när beskattningen har verkställts. I beskattningsbeslutet finns en utredning om grunderna för beskattningen: den skattskyldiges inkomster, avdrag och förluster samt beskattningens slutresultat. I beskattningsbeslutet finns också uppgiften om skatternas och avgifternas belopp, uppgiften om skatteåterbäring eller kvarskatt samt eventuella påföljdsavgifter. I beskattningsbeslutet finns ett omnämnande om automation. Kunden ges en motivering till varför skattemyndigheten avvikit från hens skattedeklaration eller motiveringen finns tillgänglig hos Skatteförvaltningen.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Ordinarie inkomstbeskattning av personkunder – kompletterande beskattningsbeslut

När kunden framställer en begäran om omprövning av inkomstbeskattningen efter att beskattningen slutförts och framställer i sin begäran för första gången en ny uppgift, avgör Skatteförvaltningen ärendet i regel alltid som första instans och fattar ett kompletterande beskattningsbeslut om omprövningsbegäran har kommit in inom utsatt tid. Om en uppgift som lagts fram i en begäran om omprövning inte är ny eller kunden har begärt omprövning efter tidsfristens utgång, behandlas begäran i förfarandet för omprövningsbegäran.

På uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendet till en handläggare för närmare behandling. Selektionerna grundar sig på Skatteförvaltningens kontinuerliga riskanalys. Selektionsvillkor kan vara bland annat avdragsyrkandets belopp.

Om kundens fall selekteras, behandlar handläggaren ärendet, ber kunden vid behov att lägga fram tilläggsutredning och avgör sedan ärendet. Om handläggaren väsentligen måste avvika från de uppgifter som kunden har lämnat, ska hen bereda kunden tillfälle att bli hörd. Till den del ärendet inte selekteras till handläggarbehandling fattas det kompletterande beskattningsbeslutet i sin helhet i automationen enligt de uppgifter som kunden lämnat.

Till kunden skickas ett kompletterande beskattningsbeslut där det finns ett omnämnande om automation när ärendet helt eller delvis har avgjorts automatiserat.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar

Sammanslutningen ska lämna in en skattedeklaration för varje skatteår. Skattepliktiga inkomster, avdrag från dem, uppgifter om tillgångar och skulder samt övriga uppgifter som påverkar beskattningen ska anges i skattedeklarationen.

På de uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Till exempel det yrkade avdragsbeloppet, de anmälda inkomsternas ringa belopp eller deras brister i relation till jämförelseuppgifterna kan utgöra selektionsvillkor. Om kundens skattedeklaration inte selekteras fattas beskattningsbeslutet i sin helhet i automationen enligt de uppgifter som kunden lämnat. Om kundens skattedeklaration selekteras, behandlar handläggaren det selekterade ärendet, ber vid behov kunden om tilläggsutredning och avgör ärendet. Om man avviker väsentligt från kundens skattedeklaration, ges kunden tillfälle att bli hörd.

Om skattedeklarationen inte har lämnats in trots uppmaning eller om den inte ens korrigerad kan läggas till som grund för beskattningen, kan Skatteförvaltningen verkställa beskattningen enligt uppskattning. Innan beskattningen verkställs enligt uppskattning sänder Skatteförvaltningen den skattskyldige en uppmaning att lämna in en skattedeklaration eller lägga fram en utredning. Uppmaningen innehåller information om det uppskattade inkomstbeloppet och om skatteförhöjningens belopp.

Ett beskattningsbeslut fattas för kunden när beskattningen har verkställts. En sammanslutning är inte en särskild skattskyldig. Inkomst eller förlust som beräknats i en beskattningssammanslutning fördelas till delägarnas beskattning. I en näringssammanslutning fördelas inkomsten till delägarnas beskattning och förlusten fastställs för sammanslutningen. I beskattningsbeslutet anges uppgiften om det resultat eller den förlust som utgör grunden för beskattningen samt uppgiften om eventuella påföljdsavgifter samt den skattskyldiges personuppgifter och Skatteförvaltningens kontaktuppgifter. I beskattningsbeslutet nämns att automation har använts. Motiveringen till avvikelsen från skattedeklarationen skickas till kunden eller den finns tillgänglig hos Skatteförvaltningen.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Innehåll

Beslut i samband med skatterevision om följdändring som gäller avdrag av förluster vid inkomstbeskattning av samfund

Om kundens beskattning har ändrats på ett sätt som påverkar beskattningen för ett annat skatteår, ska Skatteförvaltningen ändra också beskattningen för det andra skatteåret på ett mot ändringen svarande sätt.

En följdändring som gäller användning av förluster inleds hos samfund automatiskt till följd av ett beslut som Skatteförvaltningen meddelat om ett tidigare skatteår, förutsatt att beslutet påverkar beskattningen av samfundets senare skatteår. Till följd av ändringen kommer antingen beloppet av fastställd förlust eller användningen av en tidigare fastställd förlust i beskattningen ändras så att ändringen påverkar beskattningen av ett senare skatteår. I detta förfarande behandlas endast de följdändringar som följer av en skatterevision till den del ändringarna gäller de skatteår som är föremål för skatterevisionen. Dessa behandlas alltid automatiserat.

En följdändring grundar sig alltid på ett beslut om ett annat skatteår i samband med vilket kunden vid behov har hörts. Kunden behöver inte höras separat om följdändringen eftersom hörandet är uppenbart onödigt.

Till kunden skickas ett beslut där det finns ett omnämnande om automation. I beskattningsbeslutet anges resultatet som utgör grunden för beskattningen, ändringarna som gäller användning av förluster samt beskattningsberäkningens slutresultat. På basis av beskattningsberäkningen skapas på beskattningsbeslutet en uppgift om beloppet av kvarskatt eller skatteåterbäring. Som motivering av beslutet anges att följdändringen grundar sig på ett beslut om ändring av ett annat skatteår.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Beslut om följdändring som gäller avdrag av förluster vid inkomstbeskattning av samfund

Om kundens beskattning har ändrats på ett sätt som påverkar beskattningen för ett annat skatteår, ska Skatteförvaltningen ändra också beskattningen för det andra skatteåret på ett mot ändringen svarande sätt.

En följdändring som gäller användning av förluster inleds hos samfund automatiskt till följd av ett beslut som Skatteförvaltningen eller skatterättelsenämnden meddelat om ett tidigare skatteår, förutsatt att beslutet påverkar beskattningen av samfundets senare skatteår. Till följd av ändringen kommer antingen beloppet av fastställd förlust eller användningen av en tidigare fastställd förlust i beskattningen ändras så att ändringen påverkar beskattningen av ett senare skatteår. Följdändringar som följer av en skatterevision behandlas i ett separat förfarande till den del ändringarna gäller de skatteår som är föremål för skatterevisionen.

På följdändringsuppgifterna tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendet till en handläggare för närmare behandling. Om kundens följdändring selekteras undersöker handläggaren ärendet och fattar ett beslut. En följdändring grundar sig alltid på ett beslut om ett annat skatteår i samband med vilket kunden vid behov har hörts. Kunden behöver inte höras separat om följdändringen eftersom hörandet är uppenbart onödigt.

Om ärendet har avgjorts automatiserat nämns det i beslutet som skickas till kunden. I beskattningsbeslutet anges resultatet som utgör grunden för beskattningen, ändringarna som gäller användning av förluster samt beskattningsberäkningens slutresultat. På basis av beskattningsberäkningen skapas på beskattningsbeslutet en uppgift om beloppet av kvarskatt eller skatteåterbäring. Som motivering av beslutet anges att följdändringen grundar sig på ett beslut om ändring av beskattningen för ett annat skatteår.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Beslut om förskottsskatt vid inkomstbeskattningen av samfund

Skatteförvaltningen beräknar med hjälp av automation samfundens förskottsskatter för det följande skatteåret. Beloppet av förskottsskatten baserar sig på en uppskattning av den beskattningsbara inkomsten. Förskottsskatten beräknas enligt uppgifterna i den senast slutförda beskattningen. Om kunden har ansökt om ändring av förskottsskatten för det föregående året baserar sig förskottsskatten för det följande året på uppgifterna i ändringsberäkningen. Skatteförvaltningen kan fatta beslut om förskottsskatten utan att höra kunden.

Kunden kan söka ändring av förskottsskatten exempelvis på basis av uppgifter om skatteårets resultat. På kundens deklarationsuppgifter tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om villkoren uppfylls överförs ärendet till en handläggare för behandling. Selektionsvillkor kan vara ändringens belopp enligt kundens yrkande eller jämförelse av uppgifterna i ansökan med uppgifterna i det senaste beskattningsbeslutet. Om kundens ansökan inte selekteras, fattas beslut om förskottsskatten automatiserat enligt de uppgifter som kunden lämnat. Om kundens ansökan selekteras, behandlar handläggaren det selekterade ärendet, ber kunden att vid behov lägga fram en tilläggsutredning och avgör sedan ärendet.

Skatteförvaltningen kan påföra automatiskt ett högre belopp av förskottsskatt enligt samfundets senaste resultatuppgifter. I sådana fall ges kunden vid behov tillfälle att lägga fram en utredning innan förskottsskatten påförs.

Kunden meddelas ett beslut om förskottsskatten. Av beslutet framgår förskottsskattens belopp, grunder och ett omnämnande om automation när ansökan har avgjorts automatiserat.

Till den del kundens yrkande inte har bifallits kan kunden be att få ett överklagbart beslut och begära sedan omprövning av beslutet.

Förlängning av inlämningstiden för skattedeklaration vid inkomstbeskattning av samfund

Kunden kan ansöka om förlängd inlämningstid för sin skattedeklaration om hen inte kan lämna skattedeklarationen inom utsatt tid.

På uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendet till en handläggare för närmare behandling. Selektionsvillkoret kan vara exempelvis hur lång förlängning kunden har ansökt. Om kundens ansökan inte selekteras, fattas beslutet om förlängning av tidsfristen i sin helhet automatiserat. Om kundens ansökan selekteras, undersöker handläggaren ansökan och fattar ett beslut. Handläggaren kan vid behov be kunden om tilläggsutredning.

Om ansökan har avgjorts automatiserat nämns det i beslutet som skickas till kunden.

Ändring i beslutet får inte sökas.

Inkomstbeskattning av samfund, land-för-land-rapport för beskattningen – förlängning av inlämningstiden för anmälan om den utredningsskyldige

Kunden kan ansöka om förlängd inlämningstid för en anmälan som gäller en utredningsskyldig om kunden inte kan lämna in anmälan inom utsatt tid.

På de uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bl.a. en jämförelse av inlämningstiden för ansökan med tidsfristen eller den orsak som anges i ansökan till att en tilläggstid behövs.

Om kundens ansökan inte selekteras, fattas beslutet om förlängning av tidsfristen i sin helhet i automationen. Om kundens ansökan selekteras, undersöker handläggaren ansökan och fattar ett beslut. Handläggaren kan vid behov be kunden om tilläggsutredning.

Till kunden skickas ett beslut där det nämns om användningen av automation när ansökan har avgjorts i automationen.

Ändring får inte sökas i beslutet.

Innehåll

Avvisande efter utgången av rättelsetiden i anknytning till skatter på eget initiativ

Om kunden lämnar en skattedeklaration för skatter på eget initiativ eller en rättelsedeklaration först efter att tidsfristen på tre år gått ut för påförande av skatt och rättelsedeklaration, undersöks deklarationen inte.

I beslutet anges varför skattedeklarationen eller rättelsedeklarationen lämnas utan prövning. Kunden hörs inte innan beslutet fattas eftersom yrkandet genast konstateras vara ogrundat och lämnas utan prövning. I beslutet nämns att automation har använts.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Brister i de löne-, förskottsinnehållnings- och källskatteuppgifter som betalaren lämnat

Prestationsbetalaren ska till inkomstregistret anmäla de utbetalda lönerna. På uppgifterna i anmälan tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Bland annat en fritt formulerad redogörelse som kunden lämnat kan vara selektionsvillkor.

Om det i prestationsmottagarens beskattning upptäcks sådana löner och förskottsinnehållningar som inte har anmälts till inkomstregistret, skickar Skatteförvaltningen automatiskt ett hörandebrev till prestationsbetalaren. I brevet uppmanas kunden att lämna in de uppgifter som saknas eller korrigera de uppgifter som redan lämnats eller lägga fram en utredning i ärendet. I brevet berättas om påförande av skatt och skatteförhöjning och ges möjlighet att lägga fram en redogörelse innan beslutet fattas.

Om kunden lämnar eller korrigerar uppgifterna, påförs inte skatt eller skatteförhöjning. Om kunden inte lämnar eller korrigerar uppgifterna och inte lämnar någon redogörelse, påförs kunden skatt och skatteförhöjning i automationen. I beslutet redogörs för motiveringen till påförande av skatt och skatteförhöjning. I beslutet nämns att automation har använts. Om kunden lämnar en redogörelse, undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Förseningsavgift för skatter på eget initiativ och rättelse av förseningsavgiften

Kunden ska lämna in en skattedeklaration inom de tidsfrister som fastställs i lagen om skatter på eget initiativ. Om kunden lämnar in skattedeklarationen efter tidsfristen eller anmäler ett större skattebelopp i en rättelsedeklaration, påför Skatteförvaltningen en förseningsavgift. En förseningsavgift påförs inte om anmälningen dragit ut på tiden på grund av en orsak som är oberoende av den skattskyldige eller om det finns en giltig orsak eller en annan särskild orsak till försummelsen.

På uppgifterna i anmälan tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan bland annat vara en fritt formulerad utredning som kunden har lämnat in.

Om den påförda förseningsavgiften är högst 200 euro, fattas ett beslut om förseningsavgiften automatiskt och kunden hörs inte före beslutet, såvida inte det av särskilda skäl krävs ett hörande. Om den påförda förseningsavgiften är större än 200 euro, skickas ett brev om hörande till kunden. Brevet om hörande innefattar en motivering till förseningsavgiften och information om beloppet av förseningsavgiften.

Om kunden inte lämnar in någon utredning, påförs en förseningsavgift automatiskt. Beslutet anger att automation har använts. Om kunden svarar på brevet om hörande, utreder och avgör en handläggare ärendet.

Om kunden senare lämnar in en rättelseanmälan som leder till att den skatt som kunden ska betala sänks, rättas automatiskt den förseningsavgift som har påförts baserat på skattebeloppet.

I vissa situationer kan Skatteförvaltningen rätta beslut om förseningsavgift på myndighetsinitiativ. Ett automatiskt beslut om rättelse av förseningsavgift inleds på basis av en felutredning eller någon annan extern impuls (till exempel avbrott i datakommunikationen). Ett rättelsebeslut kan fattas automatiskt, när en felsituation eller någon annan situation klart avser en viss kundgrupp. Målgruppen för felutredningen avgränsas till exempel utifrån skatteslag, skatteperiod, anmälningskanal, dag för mottagande av skattedeklaration eller någon annan motsvarande uppgift. Vid avgörandet av ärendet används uppgifter som har framkommit i felutredningen. Kunden hörs inte förrän ett beslut fattas, eftersom det är fråga om ett beslut till fördel för kunden.

Beslut om förseningsavgift, rättelse av förseningsavgift och rättelse av beslut om förseningsavgift tillkännages kunden i ett sammandrag som sammanställs automatiskt. Sammandraget anger beloppet av förseningsavgiften, motiveringen till förseningsavgiften och att förseningsavgiften har rättats. När ett ärende har avgjorts automatiskt, anger sammandraget att automation har använts. Om handläggaren har påfört en förseningsavgift, skickas även ett separat motiveringsbrev till kunden.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.

Försummelseavgift för sammandragsdeklaration för mervärdesskatt

En skattskyldig som är införd i registret över momsskyldiga ska lämna in en separat sammandragsdeklaration för moms på varu- och tjänsteförsäljningar till andra EU-länder. Om kunden lämnar in sammandragsdeklarationen för sent kan Skatteförvaltningen påföra en försummelseavgift för förseningen.

På uppgifterna i deklarationen tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Bland annat en fritt formulerad redogörelse som kunden lämnat kan vara selektionsvillkor.

Skatteförvaltningen skickar i automationen ett hörandebrev till kunden om påförande av försummelseavgift om redovisningsmånadens första sammandragsdeklaration har lämnats in för sent. I hörandebrevet anges beloppet av den försummelseavgift som påförs och ges en möjlighet att lägga fram en redogörelse innan beslutet fattas.

Om kunden inte lämnar någon redogörelse, påförs försummelseavgiften för sammandragsdeklarationen automatiskt. I beslutet nämns att automation har använts. Om kunden lämnar en redogörelse, undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Jämförelse av deklarationer av skatter på eget initiativ och årsanmälan

Ett företag eller en annan prestationsbetalare ska till Skatteförvaltningen lämna en deklaration av skatter på eget initiativ samt en årsanmälan om de prestationer som företaqet eller prestationsutbetalaren betalat under kalenderåret.

På uppgifterna i deklarationen tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Bland annat en fritt formulerad redogörelse som kunden lämnat kan vara selektionsvillkor.

Skatteförvaltningen skickar i automationen en utredningsbegäran till kunden om uppgifterna i kundens deklarationer av skatter på eget initiativ avviker från uppgifterna i årsanmälan. I brevet berättas om påförande av skatt genom uppskattning och skatteförhöjning, om uteblivna eller korrigerade deklarationer eller en godtagbar redogörelse inte ges. I brevet anges det skattebelopp som påförs genom uppskattning och skatteförhöjningens procent.

Skatt och skatteförhöjning påförs inte om kunden korrigerar skillnaden mellan uppgifterna i skattedeklarationen och årsanmälan. Om kunden inte korrigerar skillnaden mellan uppgifterna i skattedeklarationen och årsanmälan och inte lämnar någon redogörelse, påförs skatten och skatteförhöjningen i automationen. Kunden får ett beslut där motiveringen till påförandet av skatt och skatteförhöjning anges. I beslutet nämns att automation har använts. Om kunden lämnar en redogörelse, undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Jämförelse av momsdeklaration med EU-varuförsäljning med sammandragsdeklaration för moms och rättelse av den moms som har påförts på basis av jämförelsen

En skattskyldig som är införd i registret över mervärdesskattskyldiga ska anmäla försäljning av varor och tjänster till andra EU-länder i momsdeklarationen. En separat sammandragsdeklaration för moms ska lämnas även in om EU-försäljning.

På uppgifterna i anmälan tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan bland annat vara en fritt formulerad utredning som kunden har lämnat in.

Skatteförvaltningen skickar automatiskt en begäran om utredning, om EU-varuförsäljningen är mindre i sammandragsdeklarationen än i momsdeklarationen. Brevet anger beloppet av den skatt som påförs och att en försummelse kan leda till en skatteförhöjning. Dessutom ges möjlighet att lägga fram utredningar innan Skatteförvaltningen fattar ett beslut.

Skatt och skatteförhöjning påförs inte, om kunden korrigerar skillnaden mellan uppgifterna i momsdeklarationen och uppgifterna i sammandragsdeklarationen. Om kunden inte korrigerar skillnaden mellan uppgifterna i momsdeklarationen och uppgifterna i sammandragsdeklarationen och inte lägger fram några utredningar, påförs skatt och skatteförhöjning automatiskt. Till kunden ges ett beslut som innefattar en motivering till att skatt och skatteförhöjning har påförts. Beslutet anger att automation har använts.  Om kunden lägger fram utredningar, utreder och avgör en handläggare ärendet.

Om kunden efter att ett beslut om påförande av skatt har fattats korrigerar uppgifterna i deklarationerna så att det inte finns någon skillnad, rättas skatten till fördel för kunden och skatteförhöjningen hävs. Till kunden ges ett beslut om att skatten har rättats. Beslutet anger att automation har använts.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.

Jämförelse av uppgifter i arbetsgivarens separata anmälan och den arbetsgivares sjukförsäkringsavgift som beräknats utifrån anmälningar om löneuppgifter

Arbetsgivaren ska lämna in en anmälan om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälan om sjukförsäkringsavgift.

På uppgifterna i deklarationen tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Bland annat en fritt formulerad redogörelse som kunden lämnat kan vara selektionsvillkor.

Skatteförvaltningen skickar i automationen en utredningsbegäran till arbetsgivaren om det belopp av arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift som saknas, om det belopp av arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift som angetts i den separata anmälan är mindre än det kalkylerade beloppet av arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift som Skatteförvaltningen beräknat utifrån anmälningarna om löneuppgifter. I brevet anges beloppet av sjukförsäkringsavgiften som påförs och att försummelsen kan leda till skatteförhöjning samt ges möjlighet att lägga fram en redogörelse innan beslutet fattas.

Om kunden korrigerar skillnaden mellan deklarationsuppgifterna, påförs ingen sjukförsäkringsavgift. Om kunden inte korrigerar skillnaden mellan deklarationsuppgifterna och inte lämnar någon redogörelse, påförs sjukförsäkringsavgiften och skatteförhöjningen i automationen. I beslutet nämns att automation har använts.

Om arbetsgivaren lämnar en fritt formulerad redogörelse, undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Påförande och avlyftande av uppskattade mervärdesskatter, arbetsgivarprestationer och försäkringspremieskatter

Påförande av skatt genom uppskattning

Kunden ska lämna en skattedeklaration för moms och försäkringspremieskatt samt anmäla löneuppgifterna till inkomstregistret inom de lagstadgade tidsfristerna. Skatteförvaltningen skickar i automationen en uppmaning att lämna in en skattedeklaration, uppgifter som saknas eller en utredning till en kund som är momsskyldig, försäkringspremieskattskyldig eller som hör till arbetsgivarregistret och som inte har lämnat in skattedeklaration eller anmälningar till inkomstregistret inom utsatt tid.

I fråga om moms och försäkringspremieskatt redogörs i uppmaningen om påförande av skatt genom uppskattning samt skatteförhöjning om skattedeklaration inte lämnas in. I uppmaningsbrevet anges skattebeloppet som uppskattas och skatteförhöjningsprocenten.

I fråga om arbetsgivarprestationer redogörs i uppmaningen för uppskattning av arbetsgivarens löneuppgifter samt för skatteförhöjning, om de uppgifter som saknas inte lämnas. I uppmaningsbrevet anges det uppskattade löne- eller prestationsbeloppet och den förskottsinnehållning eller källskatt som beräknats på dem samt arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift och skatteförhöjningsprocent.

Om kunden lämnar en skattedeklaration eller lämnar in de uppgifter som saknas till inkomstregistret, påförs skatten inte genom uppskattning. Om kunden lämnar en redogörelse, undersöker och avgör handläggaren frågan om verkställandet av beskattning enligt uppskattning.

Om kunden inte lämnar in en skattedeklaration, anmälningar till inkomstregistret eller en redogörelse, uppskattas skattebeloppet, lönen eller någon annan prestation och skatteförhöjningen påförs i automationen.

I beslutet berättas om motiveringen till påförandet av skatten genom uppskattning och om skatteförhöjningen. Om beslutet har fattats i automationen, berättas detta i beslutet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Avlyftande av uppskattning

Om kunden lämnar in en skattedeklaration eller inkomstregisteruppgifter efter ett uppskattningsbeslut, tillämpas på uppgifterna de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bland annat att lämna in en deklaration för en skatteperiod som snart löper ut.

Om ärendet inte selekteras till handläggarbehandling tar Skatteförvaltningen bort beslutet om beskattning enligt uppskattning. Om ärendet selekteras till handläggarbehandling, undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Beslutet om upphävande av beskattning enligt uppskattning delges kunden i sammandraget som skapas automatiskt. I sammandraget nämns användningen av automation när ärendet har avgjorts i automationen.

Ändring får inte sökas i beslutet.

Upphävande av betalningsskyldighet för skatter på eget initiativ

De icke-verkställda förskottsinnehållningar och icke-uttagna källskatter som påförts prestationsbetalaren avlyfts, om prestationsmottagaren har betalat motsvarande skatter eller om det inte ursprungligen har funnits någon skatt att betala.

Skatteförvaltningen upphäver den betalningsskyldighet som påförts år 2017 eller senare i automationen på basis av uppgifter från prestationsmottagarens beskattning eller skattebetalning, om skatterna har betalats i sin helhet. I annat fall undersöker handläggaren ärendet och fattar ett beslut om upphävande av betalningsskyldigheten. Kunden hörs inte innan beslutet fattas, eftersom det är fråga om ett beslut som fattas till kundens fördel.

Kunden får ett beslut där orsaken till upphävandet av betalningsskyldigheten anges. Om beslutet har fattats i automationen, berättas detta i beslutet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Återbäring av mervärdesskatt till utländska näringsidkare

En momsskyldig näringsidkare som är verksam i ett annat EU-land eller i ett land utanför EU kan ansöka om återbäring av moms från Finland. Ansökan ska lämnas inom utsatt tid.

På uppgifterna i ansökan tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ansökan till handläggarens närmare behandling. Om ansökan inte selekteras, avgörs återbäringsärendet automatiskt enligt de uppgifter som kunden har lämnat. I beslutet nämns att automation har använts. Om ansökan selekteras, undersöker handläggaren ansökan, ber vid behov kunden om tilläggsutredning och avgör ärendet.

Om återbäringsansökan godkänns, motiveras beslutet inte. Om återbäringsansökan avslås i sin helhet eller delvis, redogörs i beslutet för motiveringen till avslaget av ansökan.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Inkomstregistrets förseningsavgift och rättelse av förseningsavgift

Kunden ska lämna in anmälningar om löneuppgifter och förmånsuppgifter samt separata anmälningar till inkomstregistret inom den lagstadgade tidsfristen. Om anmälan lämnas in efter den utsatta tiden eller om det på rättelseanmälan meddelas mer av den skattepliktiga prestationen eller den arbetsinkomst som ligger till grund för pensionen, påför Skatteförvaltningen kunden en förseningsavgift.

Om förseningsavgiften påförs till ett belopp på högst 200 euro, fattas beslutet om förseningsavgiften i automationen. Om förseningsavgiften påförs till ett belopp som överstiger 200 euro skickas ett hörandebrev automatiskt till kunden. I hörandebrevet redogörs för motiveringen till förseningsavgiften och beloppet av förseningsavgiften.

Om kunden inte svarar på hörandebrevet inom utsatt tid fattas beslutet om förseningsavgiften i automationen. Om kunden svarar på hörandebrevet undersöker handläggaren ärendet och fattar ett beslut om förseningsavgiften.

Ett specifikationsbrev med information om grunderna för beräkningen av förseningsavgiften samt om det automatiserade beslutsfattandet görs om förseningsavgiften. Om handläggaren har avgjort fallet finns det i specifikationsbrevet en mer detaljerad motivering till beslutet.

Beslutet om förseningsavgift delges kunden i sammandraget som görs automatiskt. I sammandraget anges beloppet av förseningsavgiften och att specifikationsuppgifterna och närmare motiveringar till beslutet om förseningsavgift samt uppgifterna om en eventuell rättelse kan läsas i MinSkatt. Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Om kunden lämnar in en rättelseanmälan efter att beslutet om förseningsavgift har fattats och beloppet av den skattepliktiga prestation som anmälts för sent eller beloppet av den arbetsinkomst som ligger till grund för pensionen minskar, rättas den förseningsavgift som fastställs utifrån beloppet av den skattepliktiga prestationen eller den arbetsinkomst som ligger till grund för pensionen automatiskt så att den motsvarar det nya beloppet av den skattepliktiga prestationen eller den arbetsinkomst som ligger till grund för pensionen.

Beslutet om rättelse av förseningsavgift görs i automationen. Ett specifikationsbrev med information om grunderna för beräkningen av rättelsen samt om det automatiserade beslutsfattandet görs om rättelsen. Beslutet om rättelse delges i sammandraget om skattebetalningsläget.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Innehåll

Bilbeskattning – Fordonsspecifikt beskattningsbeslut

Kunden lämnar en fordonsspecifik bilskattedeklaration med uppgifter om ett fordon som för första gången registreras eller tas i bruk i Finland. Skatteförvaltningen verkställer beskattningen på basis av skattedeklarationen, uppgifter som fåtts av utomstående uppgiftsskyldiga och annan utredning som fåtts i ärendet. Uppgiftsskyldiga är till exempel besiktningsförrättaren och olika myndigheter, såsom Transport- och kommunikationsverket Traficom, Tullen och Polisen. Till bilbeskattningen fås dessutom uppgifter ur det prismaterial som använts vid värderingen av fordonet.

På uppgifter som införts i Skatteförvaltningens datasystem tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bl.a. att uppgifterna om ett fordon som kunden deklarerat avviker från jämförelseuppgifterna eller att de saknas.

De selekterade fallen styrs till handläggarbehandling. Handläggaren undersöker ett selekterat fall och begär vid behov verifikat och tilläggsutredningar som gäller ärendet samt avgör ärendet. Om man avviker väsentligt från skattedeklarationen eller om skatteförhöjning eller försummelseavgift påförs i ärendet, ska kunden ges tillfälle att bli hörd. Till den del skattedeklarationen inte selekteras till handläggarbehandling fattas beskattningsbeslutet i sin helhet i automationen enligt de uppgifter som kunden lämnat.

Efter att beskattningen verkställts skickas ett beskattningsbeslut till kunden. I beskattningsbeslutet presenteras ett sammandrag av uppgifterna om det fordon som utgör grunden för beskattningen, fordonets beskattningsvärde och beskattningsberäkningens slutresultat. På basis av beskattningsberäkningen skapas på beskattningsbeslutet en uppgift om skattebeloppet inklusive räntor samt eventuella påföljdsavgifter. I beskattningsbeslutet nämns att automation har använts.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Bilbeskattning – Beskattningsbeslut enligt period

Kunden lämnar in en periodspecifik bilskattedeklaration med uppgifter om nya fordon som registrerats under kalendermånaden. Skatteförvaltningen får för beskattningen också in uppgifter av andra instanser som enligt lag är skyldiga att lämna uppgifter. Uppgiftsskyldiga är till exempel besiktningsförrättaren och olika myndigheter, såsom Transport- och kommunikationsverket Traficom, Tullen och Polisen. Till bilbeskattningen fås dessutom uppgifter från de nya fordonens prisuppgiftsanmälningar.

På skattedeklarationens uppgifter tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bl.a. att uppgifterna om ett fordon som deklarerats avviker från jämförelseuppgifterna eller att de saknas.

De selekterade fallen styrs till handläggarbehandling. Handläggaren undersöker ett selekterat fall och begär vid behov verifikat och tilläggsutredningar som gäller ärendet samt avgör ärendet. Om man avviker väsentligt från skattedeklarationen eller om skatteförhöjning eller försummelseavgift påförs i ärendet, ska kunden ges tillfälle att bli hörd. Till den del skattedeklarationen inte selekteras till handläggarbehandling fattas beskattningsbeslutet i sin helhet i automationen enligt de uppgifter som kunden lämnat.

Efter att beskattningen verkställts skickas ett beskattningsbeslut till kunden. I beskattningsbeslutet anges antalet fordon som utgör grunden för beskattningen samt beskattningsberäkningens slutresultat. På basis av beskattningsberäkningen skapas på beskattningsbeslutet en uppgift om skattebeloppet inklusive räntor samt eventuella påföljdsavgifter. I beskattningsbeslutet nämns att automation har använts.

Innehåll

Ansökan om återbäring av punktskatt på energiprodukter inom jordbruket

En yrkesmässig jordbruksidkare och yrkesmässig vattenbrukare kan ansöka om återbäring av punktskatt på energiprodukter inom jordbruket.

På ansökningsuppgifterna tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bland annat storleken på den ansökta återbäringen eller att jämföra inlämningstiden för ansökan med tidsfristen.

Om ansökan inte selekteras, fattas beslutet i sin helhet i automationen. Handläggaren undersöker den selekterade ansökan, begär vid behov tilläggsutredning och avgör ärendet.

När behandlingen av ärendet slutförs, antingen efter automationsbehandlingen eller handläggarbehandlingen, skickas ett beslut i ärendet till kunden. Beslutet motiveras om återbäringsansökan avslås. I beslutet nämns användningen av automation när ansökan har avgjorts i automationen.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Behandling av ansökningar om återbäring av punktskatt

Kunden kan ansöka om återbäring av punktskatt.

På ansökningsuppgifterna tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bland annat storleken på den ansökta återbäringen eller att jämföra inlämningstiden för ansökan med tidsfristen.

Om ansökan inte selekteras, fattas beslutet i sin helhet i automationen. Handläggaren undersöker det selekterade ärendet, ber vid behov om verifikat och tilläggsutredningar som gäller ärendet samt avgör ärendet. Kunden kan återkalla sin ansökan innan ansökan behandlas, varvid ett beslut om att ärendet förfaller fattas i automationen.

När behandlingen av ärendet slutförs, antingen efter automationsbehandlingen eller handläggarbehandlingen, skickas ett beslut i ärendet till sökanden. Beslutet motiveras om återbäringsansökan avslås i sin helhet eller delvis eller lämnas utan prövning. I beslutet nämns användningen av automation när ansökan har avgjorts i automationen.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran. Ändring i ett beslut om att ärendet förfaller kan dock inte sökas.

Påförande och avlyftande av punktskatter genom uppskattning samt påförande och rättelse av förseningsavgift

Påförande av skatt genom uppskattning

Kunden ska lämna en punktskattedeklaration inom den lagstadgade tidsfristen. Skatteförvaltningen skickar i automationen en uppmaning till en regelbundet skattskyldig att lämna in en skattedeklaration eller en utredning, om kunden inte har lämnat in skattedeklaration inom utsatt tid. I uppmaningen berättas det om påförande av skatt genom uppskattning om skattedeklarationen inte lämnas in och det uppskattade skattebeloppet och skatteförhöjningsprocenten anges.

Om kunden lämnar en skattedeklaration, påförs inte skatt genom uppskattning. Om kunden lämnar en redogörelse, undersöker och avgör handläggaren frågan om verkställandet av beskattning enligt uppskattning.

Om kunden inte lämnar en skattedeklaration eller en redogörelse, uppskattas skattebeloppet och skatteförhöjningen påförs i automationen.

I beslutet berättas om motiveringen till påförandet av skatten genom uppskattning och till skatteförhöjningen. Om beslutet har fattats i automationen, berättas detta i beslutet.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Avlyftande av uppskattning

Om den skattskyldige lämnar in en utebliven skattedeklaration efter att beslutet om beskattning enligt uppskattning har fattats, tillämpas på skattedeklarationen de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bland annat att lämna in en deklaration för en skatteperiod som snart löper ut. Om skattedeklarationen inte selekteras tas beslutet om beskattning enligt uppskattning bort automatiskt. Om skattedeklarationen selekteras, undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Beslutet om upphävande av beskattning enligt uppskattning delges kunden i sammandraget som skapas automatiskt. I sammandraget nämns användningen av automation när ärendet har avgjorts i automationen.

Ändring får inte sökas i beslutet.

Förseningsavgift och rättelse av förseningsavgift

Om skattedeklarationen lämnas in efter den föreskrivna tidsfristen eller mer skatt deklareras på rättelsedeklarationen, påför Skatteförvaltningen en förseningsavgift.

På uppgifterna i deklarationen tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Bland annat en fritt formulerad redogörelse som kunden lämnat kan vara selektionsvillkor.

Om förseningsavgiften påförs till ett belopp på högst 200 euro, fattas beslutet om förseningsavgiften i automationen och kunden hörs inte före beslutet, om det inte av särskilda skäl är nödvändigt att höra kunden. Om förseningsavgiften påförs till ett belopp som överstiger 200 euro skickas ett hörandebrev automatiskt till kunden. I hörandebrevet redogörs för motiveringen till förseningsavgiften och beloppet av förseningsavgiften.

Om kunden inte lämnar någon redogörelse påförs förseningsavgiften i automationen. I beslutet nämns att automation har använts. Om kunden svarar på hörandebrevet undersöker och avgör handläggaren ärendet.

Om kunden senare lämnar in en rättelsedeklaration på grund av vilken det skattebelopp som ska betalas minskar, rättas den förseningsavgift som påförts på basis av skattebeloppet automatiskt.

Beslutet om förseningsavgift och rättelse av förseningsavgift delges kunden i sammandraget som skapas automatiskt. I sammandraget redogörs för beloppet av förseningsavgiften och motiveringen till förseningsavgiften samt för att förseningsavgiften har rättats. I sammandraget nämns användningen av automation. Om handläggaren har påfört en förseningsavgift skickas dessutom ett separat motiveringsbrev till kunden.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Innehåll

Betalningsarrangemang

Skatteförvaltningen kan på kundens initiativ inleda ett betalningsarrangemang för indrivning av skatter. På de uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls lyfts ärenden till handläggarens närmare behandling. Selektionsvillkor kan vara bland annat kundens betalnings-, deklarations- och indrivningsuppgifter samt uppgifter om kundens intressentgrupper.

När en privatperson gör en begäran om betalningsarrangemang kan hen meddela att hen vill att ärendet behandlas av en handläggare. Om kunden meddelar att hen vill att ärendet ska behandlas av en handläggare, berättas hen att ärendet ändå kan avgöras i automationen om begäran om betalningsarrangemang godkänns.
Kunden hörs inte innan beslutet fattas om yrkandet genast konstateras vara ogrundat och lämnas utan prövning. Ärendet kan också avgöras utan att höra kunden om yrkandet godkänns.

Om begäran inte selekteras, avgörs betalningsarrangemanget i sin helhet i automationen. I avgörandet nämns att automation har använts.

Om kundens begäran selekteras, undersöker handläggaren ansökan, ber vid behov kunden om tilläggsutredning och avgör ärendet.

Ändring får inte sökas i avgörandet.

Dröjsmålsräntor som inte tas ut

I vissa situationer kan Skatteförvaltningen på myndighetsinitiativ låta bli att ta ut dröjsmålsränta. Avstående från att ta ut dröjsmålsräntor kan göras i automationen när en felsituation eller någon annan situation klart kan hänföras till någon kundgrupp. Ett automatiserat beslut om att inte ta ut dröjsmålsräntor inleds på basis av en felutredning eller en annan extern impuls (t.ex. ett datakommunikationsavbrott eller en kundkontakt). Målgruppen för felutredningen begränsas till exempel på basis av skatteslag, förfallodag, betalningsdag eller dylika uppgifter.

I avgörandet av ärendet används de uppgifter som kommit fram i felutredningen. Sådana uppgifter är till exempel ett fel i Skatteförvaltningens datasystem, ett avbrott i datakommunikationsförbindelser eller i bankernas tjänster.

Kunden hörs inte innan beslutet fattas, eftersom det är fråga om ett beslut till kundens fördel. Till kunden skickas ett beslut där det nämns att automation används.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Verkställighetsförbud och -avbrott

En kund som begär omprövning av beskattningen kan begära att verkställigheten av skatten avbryts (verkställighetsförbud eller -avbrott) antingen i samband med omprövningsbegäran eller separat.

På de uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Bland annat skatteskuldens belopp kan vara selektionsvillkor. Om begäran inte selekteras, görs beslutet om avbrytande av verkställighet i sin helhet i automationen. Om kundens begäran selekteras, undersöker handläggaren ansökan, ber vid behov kunden om tilläggsutredning och avgör ärendet.

Kunden hörs inte innan beslutet fattas om yrkandet genast konstateras vara ogrundat och lämnas utan prövning. Ärendet kan också avgöras utan att höra kunden om yrkandet godkänns.

Till kunden skickas ett beslut där det nämns om användningen av automation när ansökan har avgjorts i automationen.

Ändring får inte sökas i beslutet.

Innehåll


Beslut om tilläggstid för att förrätta bouppteckning eller lämna in bouppteckningshandling

Kunden kan ansöka om tilläggstid för att upprätta bouppteckning eller lämna in en bouppteckningshandling.

På uppgifter som kunden lämnat tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Om dessa villkor uppfylls överförs ärendet till en handläggare för närmare behandling. Selektionsvillkoret kan vara exempelvis hur lång förlängning kunden har ansökt. Om kundens ansökan inte selekteras, fattas beslutet om förlängning av tidsfristen i sin helhet automatiserat. Om kundens ansökan selekteras, undersöker handläggaren ansökan och fattar ett beslut. Handläggaren kan vid behov be kunden om tilläggsutredning.

Om ansökan har avgjorts automatiserat nämns det i beslutet som skickas till kunden.

Ändring i beslutet får inte sökas.

Gåvobeskattning – ordinarie beskattning

Den skattskyldige ska lämna in en gåvoskattedeklaration om den gåva som den skattskyldige har fått.

På de uppgifter som kunden har lämnat tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan till exempel vara kontroller av den förmögenhet som har erhållits i gåva eller av de rättigheter som har förbehållits till förmögenheten. Om kundens anmälan inte blir vald, fattas ett beskattningsbeslut helt automatiskt utifrån de uppgifter som kunden har lämnat. Om kundens anmälan blir vald, behandlar en handläggare det utvalda ärendet, ber kunden vid behov tilläggsutredningar och avgör ärendet. Om man väsentligt avviker från de uppgifter som kunden har lämnat, ges kunden möjlighet att bli hörd. 

Om en skattedeklaration trots uppmaning inte har lämnats in, kan Skatteförvaltningen verkställa beskattning enligt uppskattning. Innan beskattning enligt uppskattning verkställs skickas kunden en uppmaning om att lämna in en skattedeklaration eller att uppvisa en utredning. Uppmaningen innehåller information om beloppet av de tillgångar som läggs till enligt uppskattning och om beloppet av skatteförhöjningen. 

Efter att beskattningen har verkställts skickas ett beskattningsbeslut med Skatteförvaltningens kontaktinformation till den skattskyldige. Beskattningsbeslutet innehåller bland annat information om gåvotagaren och gåvogivaren, den skatteklass som har använts vid påförandet av skatten, den gåvoskatt som ska betalas och eventuella påföljdsavgifter samt en beräkning av gåvoskatten.  Beskattningsbeslutet innefattar en motivering till avvikelsen från de uppgifter som kunden har lämnat. Beskattningsbeslutet anger att automation har använts.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.

Arvsbeskattning – ordinarie beskattning

Arvsbeskattning verkställs utifrån en bouppteckning. Bouppgivaren ska lämna en bouppteckningshandling till Skatteförvaltningen. Uppgifterna i bouppteckningshandlingen lagras i tjänsteuppdrag i Skatteförvaltningens datasystem.

På de uppgifter som kunden har lämnat tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan till exempel vara kontroller av de tillgångar som har erhållits i arv.

Till den del fallet inte blir valt, fattas ett beskattningsbeslut helt automatiskt utifrån de uppgifter som kunden har lämnat. Om fallet blir valt, behandlar en handläggare det utvalda ärendet, ber kunden vid behov tilläggsutredningar och avgör ärendet. Om man väsentligt avviker från de uppgifter som kunden har lämnat, ges kunden möjlighet att bli hörd.  

Om en bouppteckningshandling trots uppmaning inte har lämnats in, kan Skatteförvaltningen verkställa beskattning enligt uppskattning. Innan beskattning enligt uppskattning verkställs skickas kunden en uppmaning om att lämna in en bouppteckningshandling eller att uppvisa en utredning. Uppmaningen innehåller information om beloppet av de tillgångar som läggs till enligt uppskattning och om beloppet av skatteförhöjningen. 

Efter att beskattningen har verkställts skickas ett beskattningsbeslut med Skatteförvaltningens kontaktinformation till den skattskyldige. Beskattningsbeslutet innehåller bland annat information om arvtagaren och hens andel, arvlåtaren, grunderna för påförande av skatt, den skatteklass som har använts, den arvsskatt som ska betalas, skattebeloppet och eventuella påföljdsavgifter samt en beräkning av arvskatten. Beskattningsbeslutet innefattar en motivering till avvikelsen från de uppgifter som kunden har lämnat. Beskattningsbeslutet anger att automation har använts.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.

Internationell arvsbeskattning – ordinarie beskattning

Om en bouppteckningshandling inte ska upprättas när arvlåtaren har avlidit, ska den skattskyldige lämna in en arvsskattedeklaration. En arvsskattedeklaration ska lämnas in bland annat om arvlåtaren den dag som hen avled var bosatt i utlandet eller om både arvlåtaren och arvtagaren var bosatta i utlandet och den fasta egendom som har erhållits i arv eller genom testamente finns i Finland.

På de uppgifter som kunden har lämnat tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkoret kan till exempel vara kontroller av de tillgångar som har erhållits i arv.

Om fallet inte blir valt, fattas ett beskattningsbeslut helt automatiskt utifrån de uppgifter som kunden har lämnat. Om fallet blir valt, behandlar en handläggare det utvalda ärendet, ber kunden vid behov tilläggsutredningar och avgör ärendet. Om man väsentligt avviker från de uppgifter som kunden har lämnat, ges kunden möjlighet att bli hörd. 

Om en skattedeklaration trots uppmaning inte har lämnats in, kan Skatteförvaltningen verkställa beskattning enligt uppskattning. Innan beskattning enligt uppskattning verkställs skickas kunden en uppmaning om att lämna in en skattedeklaration eller att uppvisa en utredning. Uppmaningen innehåller information om beloppet av de tillgångar som läggs till enligt uppskattning och om beloppet av skatteförhöjningen.

Efter att beskattningen har verkställts skickas ett beskattningsbeslut med Skatteförvaltningens kontaktinformation till den skattskyldige. Beskattningsbeslutet innehåller bland annat information om arvtagaren och hens andel, arvlåtaren, grunderna för påförande av skatt, den skatteklass som har använts, den arvsskatt som ska betalas, skattebeloppet och eventuella påföljdsavgifter samt en beräkning av arvskatten. Beskattningsbeslutet innefattar en motivering till avvikelsen från de uppgifter som kunden har lämnat. Beskattningsbeslutet anger att automation har använts.

Kunden kan söka ändring i beslutet genom att lämna begäran om omprövning.

Arvsbeskattning – utlämnande av uppgifter ur bouppteckningshandling (kopia av bouppteckningshandling)

Kunden kan begära en kopia av bouppteckningshandlingen, dess bilagor eller uppgifterna i handlingen av Skatteförvaltningen. Begäran ska vara skriftlig.

På de uppgifter som kunden har lämnat tillämpas enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen definierat på förhand. Om de uppfylls granskas ärendet närmare av en handläggare. Selektionsvillkor kan bland annat vara sökandens ställning som delägare i dödsboet eller arten av de begärda handlingarna. Om kundens ansökan inte blir vald, fattas ett beslut om utlämnande av uppgifter helt automatiskt. Om kundens ansökan blir vald, utreder en handläggare ansökan och fattar ett beslut.  Vid behov kan handläggaren begära tilläggsutredningar av kunden.

När ansökan har avgjorts automatiskt, skickas kunden ett beslut som anger att automation har använts.

Kunden får begära ett överklagbart beslut om avgörandet och anföra besvär hos förvaltningsdomstolen över beslutet.

Automatisk nedsättning av skatt på basis av ändring av skattesats

Överlåtelseskattesatsen för fastigheter, bostadsaktier och andra värdepapper sänks 1.1.2024. Den lägre skattesatsen tillämpas på överlåtelser utifrån avtal som ingåtts 12.10.2023 eller senare. Om kunden har under tiden 12.10.2023–31.12.2023 deklarerat och betalat överlåtelseskatten enligt de gamla skattesatserna, återbär Skatteförvaltningen den överskjutande skatten till kunden med ränta utan en separat ansökan.

På deklarationsuppgifterna tillämpas de enhetliga selektionsvillkor som Skatteförvaltningen fastställt på förhand. Med hjälp av dessa villkor identifieras den grupp av överlåtelseskattedeklarationer i vilka avtalet har undertecknats 12.10.2023–31.12.2023. Om skattesatsen inte kan ändras automatiskt av tekniska skäl, kommer en handläggare att undersöka och avgöra ärendet. Skattesatsen för de övriga deklarationerna i urvalsgruppen nedsätts automatiskt.

När behandlingen av ärendet slutförs, antingen efter automationsbehandlingen eller handläggarbehandlingen, skickas ett beslut i ärendet till kunden. I beslutet nämns användningen av automation när ärendet har avgjorts i automationen. Den skattskyldige behöver inte höras innan beslutet fattas eftersom beslutet alltid fattas till den skattskyldiges fördel och hörandet således är uppenbart onödigt.

Kunden kan söka ändring i beslutet med en omprövningsbegäran.

Sidan har senast uppdaterats 12.3.2024