Skattedeklarationstiden börjar: de första förhandsifyllda är i MinSkatt i dag – det går ännu att ansöka om elavdrag för stora elräkningar för i fjol

Skatteförvaltningens meddelande, 23.2.2024

Firmaföretagarna och jordbruksidkarna samt deras makar får sina förhandsifyllda skattedeklarationer i MinSkatt i dag. För dessa nästa en halv miljon personer infaller den sista dagen för att kontrollera skattedeklarationen den 2 april. Övriga får sin förhandsifyllda skattedeklaration i mars–april och den utsatta dagen för dem infaller i maj.

Ledande skattesakkunnig Nikke Jokitie från Skatteförvaltningen påminner om att den förhandsifyllda skattedeklarationen ska kontrolleras och vid behov ska den kompletteras med de uppgifter som saknas. Skatteförvaltningen får många uppgifter automatiskt men en del av inkomsterna och avdragen ska anges själv.

– Det lönar sig att kontrollera om avdragen har antecknats rätt i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Exempelvis om en person förra våren har ansökt om elavdrag för höga elräkningar på basis av en uppskattning ska hen nu kontrollera om uppskattningen var korrekt. Om uppskattningen inte var rätt ska de faktiska kostnaderna nu anges i skattedeklarationen, säger Jokitie.
– Det är ännu möjligt att ansöka om elavdrag för förra året även om ingen ansökan gjorts under förra året.

Det går att få ett elavdrag om kostnaderna för elenergin för den stadigvarande bostaden översteg 2 000 euro för januari–april 2023. Avdraget är 60 procent av kostnaderna som överstiger 2 000 euro, högst 2 400 per stadigvarande bostad. Makar som bor i samma bostad kan alltså få sammanlagt högst 2 400 euro i avdrag. Elavdraget anges i samband med hushållsavdraget.

Deklarera inkomster som saknas, till exempel av virtuella valutor eller produkter som du sålt via plattformar

Den förhandsifyllda skattedeklarationen ska kontrolleras noggrant också i fråga om andra inkomster eftersom en del av inkomsterna för 2023 kan saknas i den förhandsifyllda skattedeklarationen.

– Om en person exempelvis har fått hyresinkomster av att kortfristigt hyra ut bostad eller båt eller sålt andra saker än sedvanligt lösöre i hemmet på auktioner på nätet, måste uppgifterna om inkomsterna läggas till skattedeklarationen. Också inkomster av arbete som influerare eller försäljning av kryptovalutor ska deklareras, säger Jokitie.

Firmaföretagare: kom också ihåg skattedeklarationen för näringsverksamhet

Firmaföretagare ska under vårens lopp fylla i två skattedeklarationer: den personliga förhandsifyllda skattedeklarationen och skattedeklarationen för näringsverksamhet. Den utsatta dagen för båda två är den 2 april.

Skattedeklarationen för näringsverksamhet som gäller företagsverksamheten ska alltid lämnas in, oberoende av om det bedrivits företagsverksamhet eller inte.

– Skattedeklarationen för firmaföretagare baserar sig på bokföringen och sålunda ska bokföringen vara färdig innan skattedeklarationen fylls i. Största delen av kostnaderna dras av enligt samma belopp i bokföringen och i beskattningen. Sådana kostnader utgör till exempel kostnader för lön som har betalats ut till arbetstagare, hyreskostnader för arbetsutrymmet och kostnader för bil inom företagsverksamheten. Däremot får endast hälften av de representationskostnader som dragits av i bokföringen dras av i beskattningen, berättar Jokitie.
– Bokföringen ska inte bifogas till skattedeklarationen. Skatteförvaltningen ber vid behov om närmare information om bokföringen.

Skatteförvaltningen drar automatiskt av förluster för tidigare år och företagaravdraget.

Jordbruksidkare: endast de som har fått jordbruksstöd kan ansöka om återbäring på energiskatt

Jordbruksidkare får från Skatteförvaltningen både en personlig förhandsifylld skattedeklaration och en skattedeklaration för jordbruk – de flesta får också en skattedeklaration för skogsbruk. Den utsatta dagen för alla dessa är den 2 april. Skattedeklarationen för jordbruk ska returneras även om ingen verksamhet förekommit år 2023.

Återbäring på energiskatt inom jordbruket ska ansökas senast den 29 februari. Det lönar sig att göra ansökan i MinSkatt: om ansökan lämnas på papper ska blanketten vara framme hos Skatteförvaltningen på den utsatta dagen. Ledande skattesakkunnig Katja Kulha från Skatteförvaltningen påminner om att endast den person kan ansöka om återbäring på energiskatt som har beviljats jordbruksstöd. Annars kommer ansökan att avslås.
– Om exempelvis makar idkar jordbruk tillsammans ska den av makarna som har beviljats jordbruksstöden vara den som ansöker om återbäring, berättar Kulha.

I slutet av februari ska jordbruksidkaren också lämna momsdeklarationen och betala momsen om skatteperioden är ett år.

FAKTA: Lämna din skattedeklaration senast dessa datum

29.2.2024

• Skattedeklarationen för skogsbruk för de skogsägare som inte bedriver jordbruk eller näringsverksamhet
  • Skattedeklarationen för jordbruk för jordbrukssammanslutningar
  • Momsdeklarationen och betalningen av skatten om skatteperioden är ett kalenderår
  • Ansökan om återbäring av punktskatt på energiprodukter inom jordbruket

2.4.2024

• Den förhandsifyllda skattedeklarationen för personliga inkomster för firmaföretagare, jordbruksidkare samt deras makar och makor.
  • Skattedeklarationen för jordbruk
  • Skattedeklarationen för skogsbruk: skogsägare som även bedriver jordbruks- eller näringsverksamhet
  • Skattedeklarationen för näringsverksamhet

7.5.2024

• Den första utsatta dagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare och pensionstagare. Skattedeklarationerna för lön- och pensionstagare skickas för komplettering i tre omgångar.
  • Den utsatta dagen för privatpersoners fastighetsskattedeklarationer. Om det finns något att korrigera i fastighetsuppgifterna ska korrigeringarna lämnas senast denna dag. För de flesta privatpersoner infaller betalningsdagarna för fastighetsskatten 6.8.2024 och 7.10.2024.

14.5.2024

• Den andra utsatta dagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare och pensionstagare.

21.5.2024

• Den tredje utsatta dagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare och pensionstagare.

Anvisningar för att fylla i skattedeklarationen:

Den förhandsifyllda skattedeklarationen – så här deklarerar du i MinSkatt eller på papper

Elavdrag

Rörelseidkare eller yrkesutövare

Skattedeklaration för jordbruk

Återbäring på energiskatt inom jordbruk

Skattedeklaration för skogsbruk

Sidan har senast uppdaterats 23.2.2024