Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Skatteförvaltningens etiska principer

Skatteförvaltningen har till uppgift att verkställa beskattningen, utöva skattekontroll, uppbära, driva in och redovisa skatter och avgifter samt bevaka skattetagarnas rätt. Skatteförvaltningen ska också främja en riktig och enhetlig beskattning och utveckla Skatteförvaltningens förmåga att tillhandahålla tjänster. Skatteförvaltningen har också tilldelats prövningsrätt och befogenhet att utfärda normer, varför respekt för god beskattningssed och grundläggande fri- och rättigheter betonas i vårt arbete. Skatteförvaltningens verksamhet har ett viktigt syfte: att trygga hållbar finansiering av ett välmående samhälle genom att verkställa beskattningen till rätt belopp och vid rätt tidpunkt. Våra värderingar är förtroende, samarbete och förnyelse. Dessa utgör kärnan i vår kultur och vårt sätt att arbeta.

Skatteförvaltningens etiska principer hjälper oss alla att agera etiskt och främja vår kultur och bevara vårt rykte. De fungerar som vårt rättesnöre för att fatta rätta beslut i vårt dagliga arbete och i vår växelverkan med våra intressentgrupper. Samtidigt främjar de öppenhet, ansvarighet och etisk verksamhet och bidrar till att trygga Skatteförvaltningens kritiska kapital: personal, information, tillgångar och rykte.

Vi skapar en hållbar och ansvarsfull framtid, bygger förtroende mellan våra intressentgrupper och varandra och tryggar verksamheten i ett välmående samhälle genom att fortsätta att agera etiskt och i linje med våra värderingar.

Dessa etiska principer utgår från respekt för vår personal och vårt samhälle, rättvist och etiskt agerande och Skatteförvaltningens värderingar: förtroende, samarbete och förnyelse. Skatteförvaltningens etiska principer är också en fortsättning på statsrådets strategi mot korruption (principbeslut från 27.5.2021).

All personal hos Skatteförvaltningen och alla samarbetspartner ska iaktta dessa etiska principer i sitt dagliga arbete.

1. Vi iakttar lagstiftningen och fullföljer våra åtaganden

Iakttagande av lagar, förordningar och föreskrifter är grunden för allt vi gör och fastställer miniminivån för vår verksamhet. Vid Skatteförvaltningen har vi tjänsteansvar och vi iakttar statstjänstemannalagen. Utöver tillämplig lagstiftning iakttar Skatteförvaltningen principerna för god förvaltning, tjänstemannaetiken och statsförvaltningens värderingar i sin verksamhet.

2. Vi respekterar de mänskliga rättigheterna och arbetstagarnas rättigheter

Vi respekterar och tillgodoser de mänskliga rättigheterna och de grundläggande fri- och rättigheterna. Vi behandlar alla likvärdigt och rättvist. I vår verksamhet, våra tjänster, i vår arbetsgemenskap eller i våra leveranskedjor tillåter vi inte verksamhet som kränker de mänskliga rättigheterna eller diskriminering på grund av ålder, kön, ursprung, språk, övertygelse, tro, religion, åsikt, funktionshinder, hälsotillstånd, sexuell läggning eller någon annan orsak som gäller personen.

Som arbetsgivare åtar vi oss att säkerställa rättvisa arbetsvillkor för alla som är anställda vid Skatteförvaltningen och att respektera allas rätt att organisera sig fritt och förhandla kollektivt.

3. Vi är en ansvarsfull arbetsgivare

Vi främjar systematiskt jämlikhet och jämställdhet och mångfald och inklusivitet i arbetslivet. Som arbetsgivare förväntar vi oss en rättvis och respektfull attityd gentemot alla.

Vi tolererar inte mobbning, trakasserier, diskriminering eller repressalier på vår arbetsplats. Vi diskriminerar inte någon på grund av ålder, kön, ursprung, språk, övertygelse, tro, religion, åsikt, funktionshinder, hälsotillstånd, sexuell läggning eller någon annan orsak som gäller personen vid rekrytering eller anställning.

Vår verksamhetskultur är öppen, inspirerande och förtroendeingivande. Vi uppmuntrar vår personal att utveckla sina färdigheter och erbjuder möjligheter till utveckling under karriären och främjar deras prestation med tydliga och transparenta mål. Vi främjar aktivt en ledningskultur som ligger i linje med Skatteförvaltningens värderingar.

Vi fokuserar på välbefinnande i arbetet, som består av olika element: kompetens, motivation, hälsa, arbetsmiljön, arbetsgemenskapen och ledarskap.

4. Vi tar hand om de tillgångar som vi ansvarar för och hanterar information på behörigt sätt

Vi tar hand om all egendom som vi ansvarar för och använder Skatteförvaltningens egendom och information endast för Skatteförvaltningens lagliga verksamhetsändamål. Som statlig myndighet är vi skyldiga att iaktta god praxis för databehandling, de fastställda nivåerna för datasäkerhet och åtgärder för att säkerställa sekretess för informationen. Vi skyddar Skatteförvaltningens egendom, information och lokaler på behörigt sätt från skador, cyberattacker, stölder, försvinnande, borttappande, missbruk, förstörelse och andra liknande risker.

Skatteförvaltningen samlar in, lagrar och behandlar information som gäller beskattningen och annan information på ett ansvarsfullt, lagligt och omsorgsfullt sätt och säkerställer att informationsrättigheterna tillgodoses. Beskattningen bygger på behandling av information om enskilda personer och samfund och en noggrann hantering av denna information är en förutsättning för att Skatteförvaltningens uppgifter ska kunna utföras korrekt. Vår verksamhets karaktär kräver att vi inser vikten av information och immateriella tillgångar och behovet av att skydda dem.

I verkställandet av beskattningen har Skatteförvaltningen rätt att kombinera och undersöka uppgifter som fåtts av utomstående och uppgifter som överlämnats av skattskyldiga på det sätt som är motiverat med hänsyn till ärendets art, omfattning och ett enhetligt bemötande av de skattskyldiga och behoven i skattekontrollen. På grundval av tidigare riskbedömningar säkerställer vi en rättvis databehandling och minimerar skadan för den registrerade.

Vi använder automatiserat beslutsfattande i enlighet med lagen. Vi använder artificiell intelligens på ett ansvarsfullt och etiskt sätt. Vi har definierat etiska principer för utnyttjande av artificiell intelligens, som vi iakttar.

Vi behandlar personuppgifter på ett etiskt sätt och iakttar dataskyddsbestämmelserna. Vi skyddar konfidentiell information från åtkomst för utomstående och tillämpar lämpliga skyddsåtgärder för att förhindra obehörig användning, utlämnande, ändring, förstörelse eller avslöjande av personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Vi tar också hänsyn till specifika dataskyddsbehov, till exempel skydd av kunder med spärrmarkering och skydd av insiderinformation. Vi följer också de principer som fastställts och överenskommits i det internationella informationsutbytet när vi behandlar uppgifter som mottagits från utlandet. Vi ägnar särskild uppmärksamhet åt datasäkerhet och dataskydd.

5. Vi beaktar miljöansvar som en del av vår verksamhet

Skatteförvaltningen har utarbetat ett miljöprogram för sina lokaler och förbundit sig att följa valda kriterier för WWF:s Green Office.

Vi har åtagit oss att minska pappers- och elförbrukningen, resekostnaderna och avfallet samt att öka miljömedvetenheten bland vår personal. Vid upphandling riktar vi uppmärksamhet mot den minsta miljöpåverkan som produkterna orsakar under hela livscykeln.

Vårt mål är att minska vårt koldioxidavtryck i alla våra dagliga aktiviteter.

6. Vi gör ansvarsfulla upphandlingar

Vi genomför våra upphandlingar i enlighet med en enhetlig upphandlingspolicy och -process och iakttar gällande lagar och förordningar, såsom lagen om offentlig upphandling och koncession och beställaransvarslagen.

Vi väljer våra avtalspartner genom att iaktta rättvisa och icke-diskriminerande förfaranden och genom att förfara öppet och med beaktande av kraven på proportionalitet.

Vi tar hänsyn till samhällsansvarets delområden, det vill säga ekonomiska, sociala och miljörelaterade aspekter, när vi väljer våra avtalspartner. Med upphandling främjar vi bekämpningen av grå ekonomi och transparensen i verksamheten. Under avtalsperioden övervakar vi hur våra avtalspartner fullgör sina skyldigheter i enlighet med beställaransvarslagen och också regelbundet i fråga om sanktionskontroller.

7. Vi undviker intressekonflikter

Vi agerar opartiskt och undviker att intressekonflikter uppstår. Jäv innebär att en person har en relation till antingen ett ärende som behandlas eller så är hen part i den, vilket kan leda till att hens opartiskhet ifrågasätts. En intressekonflikt uppstår när en persons personliga intressen, en närståendes intressen eller intressena hos det samhälle som hen representerar står i konflikt med det arbetsrelaterade ansvaret eller Skatteförvaltningens skyldigheter.

Det räcker inte med att en person agerar opartiskt enligt egen åsikt, utan hen måste också agera på ett sådant sätt att det inte finns någon anledning att tvivla på hens opartiskhet granskat med externa ögon. En situation som förefaller vara en ren intressekonflikt kan ha en negativ inverkan på Skatteförvaltningen, till exempel genom att den skadar Skatteförvaltningens rykte och pålitlighet.

Den centrala utgångspunkten för jäv är att en jävig person som är anställd och handleds av Skatteförvaltningen inte får delta i något skede i behandlingen av ärendet.

I enlighet med statstjänstemannalagen följer vi bestämmelserna om bisysslor, det vill säga att vi underrättar arbetsgivaren om en bisyssla och inte tar emot eller innehar en bisyssla som kräver att arbetstid används för att utföra uppgifterna i bisysslan, såvida vi inte fått tillstånd till det från Skatteförvaltningen. Bisysslan får inte äventyra förtroendet i skötseln av en jämbördig uppgift eller på annat sätt störa en behörig skötsel av uppgiften eller i egenskap av konkurrerande verksamhet uppenbart skada arbetsgivaren.

8. Vi tolererar inte mutor, korruption eller missbruk

Korruption, mutor eller missbruk tolereras eller tillåts inte under några som helst omständigheter inom Skatteförvaltningen. Med korruption avses missbruk av inflytande för att sträva efter orättmätig vinning. Med inflytande avses (befogenhet att utöva) makt, förmåga och en position att bereda eller fatta beslut och att påverka en annan aktörs handlingar eller beslut, beteende och åsikter. Alla beteenden som kan definieras som korruption är inte straffbara, men de är alltid oetiska, de bryter mot allmänt accepterade värderingar, minskar människornas förtroende för demokratin och beslutsfattarna och de leder till ineffektiv användning av resurser.

Vi betalar, erbjuder, begär, kräver eller accepterar inte mutor eller andra otillbörliga förmåner som hindrar oss från att utföra våra uppgifter på ett objektivt och opartiskt sätt eller som kan ge sken av sådant agerande. Dessutom får vi inte råda, uppmana, locka eller instruera någon att ge eller ta emot mutor, varken direkt eller indirekt. I oklara fall vägrar vi att acceptera förmånen.

Vi förvissar oss om att gåvor och gästfrihet som tillhandahålls till eller tas emot från tredje parter är av lågt värde, sedvanliga och förenliga med lagstiftningen, finansministeriets anvisning om gästfrihet och Skatteförvaltningens föreskrifter och anvisningar. När vi tar emot eller tillhandahåller gåvor eller gästfrihet ska vi agera enligt prövning och inte ta emot gåvor eller gästfrihet mer än en gång från samma person.

9. Vi agerar etiskt i samarbetet med intressentgrupper

Samarbete är en av våra värderingar. Vi tror på samarbete och vill vara med och trygga ett hållbart och välmående samhälle. Vi samarbetar med våra intressentgrupper för att utveckla våra tjänster och vår verksamhet. Vi agerar etiskt och ansvarsfullt med våra intressentgrupper för att bevara Skatteförvaltningens rykte som en pålitlig myndighet.

Vi tolererar inte någon form av påverkan där externa parter, kunder eller intressentgrupper försöker påverka Skatteverkets personals arbete och beslut på ett sätt som kan uppfattas som oetiskt, olämpligt eller olagligt.

Vi avstår från all praxis som äventyrar Skatteförvaltningens opartiskhet eller som kan leda till en föreställning om favoriserande eller diskriminerande praxis. Vi är opartiska och transparenta i våra kontakter med intressentgrupper.

10. Vi iakttar tystnadsplikten och förbudet mot utnyttjande av uppgifter

Skatteförvaltningens personal och våra tjänsteleverantörer har tystnadsplikt. Vi behandlar sekretessbelagd information i vårt arbete. Vi förstår detta och sekretessbelägger information som vi tagit emot i vårt arbete och uppfyller våra skyldigheter när det gäller databehandling, både på jobbet och på fritiden.

Vi använder inte konfidentiell information till vår egen eller någon annans fördel eller till nackdel, även om information inte avslöjas för en utomstående på detta sätt.

Avigsidan till tystnadsplikten är skyldigheten för en myndighet att aktivt genomföra offentlighet. I enlighet med offentlighetslagen främjar vi tillgången till information och god förvaltningssed.

Med insiderinformation avses exakt, icke-offentliggjord information om en emittent eller ett finansiellt instrument som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en betydande inverkan på priset på det finansiella instrumentet eller ett relaterat finansiellt derivat. Det är absolut förbjudet att använda sådan insiderinformation för att sträva efter personlig eller ekonomisk vinning, såsom att köpa eller sälja aktier. Förutom att ett sådant beteende undergräver marknadens integritet och strider mot Skatteförvaltningens värderingar och förfaringssätt, är det också olagligt. Vi förvärvar eller överlåter följaktligen inte ett finansiellt instrument som omfattas av insiderinformation som vi mottagit.

Vi rekommenderar eller ger inte heller råd till andra om förvärv och överlåtelse av ett finansiellt instrument som omfattas av insiderinformation och vi avslöjar inte heller information till andra. Vi förstår att rådgivningsförbudet även gäller för andra transaktioner än handel med finansiella instrument. Vi är medvetna om att det i regel är förbjudet och olagligt att offentliggöra insiderinformation. Utöver förbudet mot röjande och utnyttjande omfattas insiderinformation också av kravet på sekretess för beskattningsuppgifter. Vi får endast lämna ut insiderinformation i den utsträckning det sker inom ramen för våra sedvanliga arbetsuppgifter och i den utsträckning det är nödvändigt för våra egna arbetsuppgifter.

11. Vi iakttar principerna för god och etisk ledning

Skatteförvaltningens högsta ledning, chefer och de som har en arbetshandledande roll ansvarar för genomförandet av de målsatta värderingar och verksamhetsprinciperna. De har till ansvar att aktivt delta i, ta ansvar för och främja en öppen organisationskultur. De har också till uppgift att genom att föregå med gott exempel och vid behov åtgärda missförhållanden som de upptäckt.

Skatteförvaltningens exekutiva förmåga är på avgörande sätt beroende av den högsta ledningens, chefernas och de arbetshandledande tjänstemännens kompetens och engagemang för att genomföra de gemensamma målen och den gemensamma värdegrunden. Av dem förväntar vi oss ett etiskt ledarskap som främjar de värderingar som är viktiga för samhället också i större utsträckning.

Etiskt ledarskap innebär att agera i enlighet med gemensamma etiska principer i det dagliga arbetet och beslutsfattandet. Ett etiskt ledarskap är konsekvent, rättvist och ansvarsfullt och främjar välbefinnande på arbetsplatsen, samtidigt som det främjar organisationens produktivitet. Etiskt ledarskap handlar om att skapa och främja en kultur av korrekt agerande.

12. Vi bekämpar korruption och grå ekonomi i samhället

Skatteförvaltningen spelar en viktig roll i det finländska samhället i kampen mot grå ekonomi. Med grå ekonomi avses verksamhet där organisationer eller fysiska personer försöker skaffa sig en ekonomisk fördel genom att undvika att betala lagstadgade avgifter och skatter som hör till dem eller genom att undvika att betala avgifter som tas ut av Tullen eller genom att ta emot obefogade återbetalningar.

Vi utför bekämpningsarbete i samband med registreringar och skattekontrollen. Vi utför också kontinuerligt olika former av förebyggande arbete med våra intressentgrupper. Utbyte av information som påverkar beskattningen mellan skattemyndigheter i olika länder och internationellt samarbete spelar en viktig roll i Skatteförvaltningens bekämpning av grå ekonomi.

Vi bekämpar också skattebrott och andra ekonomiska brott tillsammans med olika myndigheter. Samarbetet ger en övergripande bild av övervakningen, identifieringen och bekämpningen av olika slags fenomen relaterade till ekonomiska brott.

Skatteförvaltningens roll i kampen mot grå ekonomi börjar med att säkerställa etik, laglighet och antikorruption i vår egen verksamhet. På så sätt skapas en tillförlitlig och trovärdig grund för Skatteförvaltningens roll i samhället i kampen mot den grå ekonomin.

13. Vi rapporterar orosmoment och missförhållanden

Förfarande som bryter mot de etiska principerna undergräver Skatteförvaltningens rykte och våra kunders och intressentgruppers förtroende för vår verksamhet. Underlåtenhet att följa de etiska principerna kan leda till avsevärda risker och skador för Skatteförvaltningen. Därför ska varje anställd hos Skatteförvaltningen omedelbart rapportera alla brott mot de etiska principerna eller annat missbruk som hen observerat eller misstänker.

Vi är engagerade att upprätthålla en öppen organisationskultur där alla kan dela med sig av sina farhågor och iakttagelser eller misstankar om förfarande i strid med de etiska principerna. Vi kommer inte att acceptera några negativa sanktioner mot en person som i god tro rapporterar misstankar. Alla negativa sanktioner mot personer som gör anmälningar är strängt förbjudna.

Vi undersöker alla rapporter konfidentiellt, noggrant och opartiskt utan onödigt dröjsmål. Vi vidtar lämpliga åtgärder för att lösa de rapporterade problemen. Endast de som är nödvändiga för att utreda eller vidta åtgärder kommer att informeras om en handling eller misstanke om en handling som strider mot de etiska principerna.

Dessa anmälningar gör det möjligt för Skatteförvaltningen att åtgärda missförhållanden och utveckla sin verksamhet.

Personer hör till Skatteförvaltningens intressentgrupper kan rapportera misstänkta överträdelser genom att kontakta justitiekanslerns centraliserade externa rapporteringskanal: Anmälningskanalen för statsrådets justitiekansler. Skattebrott kan också anmälas direkt till Skatteförvaltningen via tipskanalen för skattefusk: Ge tips om skattefusk.

Sidan har senast uppdaterats 12.1.2024