Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Skatteförvaltningens år 2023: För ansvarsfulla skattebetalare

Generaldirektörens förord: Samarbete, förtroende och ansvarsfullhet i beskattningen 

En myndighet agerar ansvarsfullt när den sköter sin grunduppgift felfritt och effektivt. Vår viktigaste uppgift är att se till att samhället får tillgång till skatteintäkter. 

Det räcker dock inte att vi följer lagen utan vi måste kräva mer av oss själva. Skatteförvaltningen strävar också efter att agera etiskt rätt, och det förväntar sig också medborgarna av oss. Vi vill förstärka god förvaltning, hindra intressekonflikter och säkra att våra arbetstagare är oberoende. Ansvarsfullhet är en del av vår vardag på Skatteförvaltningen.

Även om vi kan beskattningen har vi ett stort behov av samarbete och partnerskap med andra aktörer. På detta sätt sköter vi vår grunduppgift allt bättre och får både nya infallsvinklar till och nytt kunnande i ansvarsfullhet. 

Vi har till exempel redan långa och aktiva traditioner av att bekämpa undvikande av skatt och skattebedrägerier i samarbete med myndigheter och intressentgrupper både nationellt och internationellt. Vi hjälper också med att bedöma lagstiftningens genomslagskraft. Enheten för utredning av grå ekonomi inom Skatteförvaltningen både undersöker hur fenomen påverkar och ger oss information om bekämpningen av dem. 

Under de senaste åren har vi, för att ge skattekort, registrerat mer utländsk arbetskraft än någon annan myndighet i Finland. Det är också en del av ansvarsfullheten att de som börjar arbeta i Finland i rask takt får de tillstånd som de behöver. Tyvärr har också missbruket av identiteter ökat och därför har vi utvecklat vårt kunnande och våra arbetsredskap för att identifiera aktörer som inriktat sig på bedrägerier. 

En smidig och lätt beskattning främjar välfärd och säkerhet. Vi vill ta vårt samhälleliga ansvar också genom att producera tillförlitliga uppgifter och statistik som stöd för beslutsfattande. På detta sätt möjliggör vi samtidigt en mer omfattande offentlig diskussion om beskattningen. Det är också viktigt att vi för en dialog med våra kunder, alltså skattebetalarna. De strategiska målen är utöver att säkra skatteintaget och rättvisa också en positiv kundupplevelse. 

Vår vision är att beskattningen i framtiden kommer att vara en sömlös del av människors och företags vardag, så att inget överlopps behöver göras för beskattningen. För att främja detta behöver vi ännu framsteg så att de uppgifter som behövs för beskattningen ska skapas automatiskt i samband med den beskattningsbara händelsen. 

Tiden just nu är inte lätt för att främja visioner och mål. Under stram budgetdisciplin övervägs hur bra vi lyckas balansera mellan att effektivera vår verksamhet och samtidigt bygga upp samarbete, förtroende och ansvarsfullhet. 

Markku Heikura 
generaldirektör 
Skatteförvaltningen 

Skatteförvaltningen i korthet

Skatteförvaltningens uppgift är att genomföra beskattningen till rätt belopp och vid rätt tidpunkt och därmed säkerställa finansieringen av samhällets funktioner. Varje månad vidareförmedlar vi de influtna skatterna till dem som tillhandahåller samhällets tjänster: staten, kommunerna, Folkpensionsanstalten och församlingarna.

Våra kunder är privatpersoner samt företag och samfund. Vårt mål är att hjälpa kunderna att förfara på egen hand och på rätt sätt i skattefrågor. Vår viktigaste elektroniska servicekanal är MinSkatt-tjänsten.

I slutet av året hade vi 5 315 anställda. Skatteförvaltningens tre huvudenheter är Beskattningsenheten, Kundrelationsenheten och Produkthanteringsenheten. Skattebyråerna och vår kundservice är en del av Beskattningsenheten, som har 4 165 anställda. Skatteförvaltningen har 56 verksamhetsställen runt om i Finland.

Vi jobbar på ett kundorienterat sätt

Kundorientering styr vår verksamhet: vi använder information om kundförståelse i vår verksamhet, handledning och utveckling så att kundens verksamhet underlättas och skatteintaget säkras.

Vi vill vara mer kundorienterade och göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att uträtta skatteärenden. Det finns tre principer för kundinriktad verksamhet: förbättra kundupplevelsen, minska behovet av service och säkerställa skatteintaget.

Vi förbättrar vår verksamhet kontinuerligt

Vi förnyar ständigt vårt kunnande och satsar på att förstå kundens helhetssituation. Vi för ett nära samarbete med företag, intressentgrupper och den offentliga förvaltningen och vi är öppna för nya utvecklingsidéer. Vi riktar våra resurser utifrån verifierat genomslag. Vi leder med mål, information och ett coachande grepp. Vi förbättrar smidigheten i vår verksamhet genom att öka självstyrningen och utnyttja modeller för dynamisk utveckling.

Vi säkrar inflödet av skatteintäkter

År 2023 tog vi ut 81,6 miljarder euro i skatter för samhällets bruk och 93 procent av skatterna betalades i rätt tid.

Det totala beloppet på obetalda skatter i slutet av året uppgick till 3,86 miljarder euro, vilket är ett något större belopp än året innan. År 2023 överlämnades 34 procent av skatteskulderna i slutet av året för indrivning. Momsfelet, det vill säga den uteblivna delen av det lagliga momsintaget, var också stabilt och låg internationellt sett på en låg nivå. Den tillämpade beräkningsmetoden beskriver miniminivån på momsfelet i det aktuella landet. För Finland var beräkningen att skattefelet är minst tre procent.

Grunder för vårt hållbarhetsarbete

Vårt hållbarhetsarbete bygger på våra lagstadgade uppgifter och vår strategi. Vårt avtryck syns framför allt i delområdet ekonomiskt ansvar.

Ansvar är en relevant del av våra strategiska mål, nämligen positiv kundupplevelse, rättvist verkställd beskattning och säkrat inflöde av skatteintäkter.

Värderingar som styr vår verksamhet är förtroende, samarbete och förnyelse. Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra kunder och intressenter: vi lyssnar på våra kunder, försöker förutse deras behov och tillgodose dem. Vi agerar enligt statsförvaltningens gemensamma principer till förmån för det finländska samhället. Vi deltar aktivt i arbetet med att skapa och utveckla offentliga tjänster.

Vår strategi och vår verksamhet har särskilt effekt på uppnåendet av de fyra FN-mål för hållbar utveckling som vi har valt. De är anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8), minskad ojämlikhet (mål 10), fredliga och inkluderande samhällen (mål 16) och genomförande och globalt partnerskap (mål 17).

För att inleda hållbarhetsrapportering i dess nuvarande omfattning ordnade vi våren 2021 en serie interna verkstäder, där vi behandlade strategin, verksamheten och målen för hållbar utveckling. Arbetet resulterade i att vi lade fram ett förslag till de av FN:s mål för hållbar utveckling som skulle väljas till rapporten och som Skatteförvaltningen genom sin verksamhet bäst kan främja. Skatteförvaltningens ledning behandlade valen och fastställde dem som underlag för rapporteringen.

I avsnitten nedan går vi igenom uppnåendet av FN:s mål genom våra strategiska mål. Vid sidan av dem införde vi även i år en av våra värderingar, samarbete, som den fjärde granskningssynvinkeln.

Hållbarhetsrapportering

Vi har utvecklat vår hållbarhetsrapportering och vårt hållbarhetsarbete utifrån Statskontorets anvisningar och god praxis.

Under det gångna året gjorde vi ansvaret till en allt synligare del av Skatteförvaltningens strategiska mål. Vi tog också upp ansvarsfrågor i personalens vardag genom att lägga ut olika ansvarsteman via våra interna kommunikationskanaler varje vecka.

Denna rapport har sammanställts enligt den gemensamma rapporteringsramen för statsförvaltningen. Vi genomför hållbarhetsrapporteringen åtskild från bokföringsenheternas bokslut. Vi offentliggör rapporten i pdf-format varje år och en sammanfattning av innehållet på skatt.fi. På webbplatsen anges även årets viktigaste siffror.

När vi sammanställde innehållet i rapporten, använde vi information i verksamhets- och ekonomiplanen, bokslutet, personalrapporten och Green Office-rapporten.

Vi offentliggör rapporten för 2024 under våren 2025.

Mer information om hållbarhetsrapporten: viestinta@vero.fi

Positiv kundupplevelse

En av våra strategiska mål är att skapa positiva kundupplevelser i all skötsel av skatteärenden. Vår verksamhet baserar sig på genuin kundorientering, kundförståelse och kunddelaktighet. Vi vill förfara på så sätt att det är så enkelt och smidigt som möjligt att sköta skatteärenden. En positiv kundupplevelse upprätthåller och stärker också den positiva förhållningen till skatter.

Vårt i detta avsnitt beskrivna förfarande (handavtryck) har en positiv inverkan på genomförandet av FN:s 8:e mål för hållbar utveckling. Det globala målet är att främja hållbar ekonomisk tillväxt för alla, full och produktiv sysselsättning och anständiga arbetsplatser. Skatteförvaltningen främjar detta mål bland annat genom att producera slagkraftiga tjänster för samhället. Vi utvecklar våra servicekanaler och drar nytta av digitaliseringen. Vi satsar på högklassig, ansvarsfull och interaktiv kommunikation.

Smidig service och kommunikation

En positiv kundupplevelse uppstår när kunderna kan uträtta sina skatteärenden smidigt, är nöjda med tjänsterna och upplever att de behandlas på lika villkor.

E-tjänsten

  • Antalet inloggningar i MinSkatt var mer än 33,5 miljoner och i tjänsten inlämnades 5,5 miljoner olika anmälningar. Via MinSkatt fick vi 175 000 meddelanden (+18 procent). Vi svarade på 71 procent av meddelandena inom fem arbetsdagar.
  • Ansökningarna av ändring av skattekortet eller förskottsskatten uppgick till omkring 2,6 miljoner.
  • Ungefär 1,5 miljoner privatkunder gjorde ändringar i de förhandsifyllda skattedeklarationerna. Åttionio procent av ändringarna gjordes via MinSkatt.
  • Åttiofem procent av dem som svarade på en snabbenkät i MinSkatt ansåg att det hade gått smidigt att sköta ärenden.
  • Vår tjänst Palkka.fi, som underlättar löneutbetalningen för små arbetsgivare, användes av i genomsnitt 31 000 arbetsgivare varje månad. De löner och arvoden som betalades ut via tjänsten uppgick till omkring 2,4 miljarder euro. I inkomstregistret inlämnades ungefär 1,4 miljoner anmälningar om löneuppgifter och ungefär 0,44 miljoner separata anmälningar.

Telefontjänst

  • Vi svarade på cirka 1,8 miljoner samtal. Svarsprocenten var omkring 78. Antalet inkomna samtal har minskat varje år sedan 2019.
  • Ärendet kunde avgöras eller tas upp till behandling i 93,8 procent av samtalen.
  • Nittiotvå procent av dem som ringde oss var nöjda eller mycket nöjda med telefontjänsten.

Gränssnitt

Vår vision är att beskattningen i framtiden kommer att vara en sömlös del av människors och företags vardag, när de uppgifter som behövs för beskattningen automatiskt samlas in i samband med den beskattningsbara händelsen. I centrum för detta finns gränssnitten, som skapar en förbindelse mellan våra system och företagens eller deras bokföringsbyråers ekonomiförvaltningsprogram.

I slutet av 2023 erbjöd vi mer än 70 gränssnitt för olika ändamål. Dessa Vero API-gränssnitt användes sammanlagt 251 miljoner gånger. Det innebär att användningen var mer än två gånger större än året innan. Gränssnittet Förskottsinnehållningsförfrågningar till betalare var mest populärt. Via gränssnittet kan prestationsbetalare inhämta betalningsmottagares förskottsinnehållningssatser, till exempel för att betala ut löner.

Kommunikation

Genom kommunikation bygger vi växelverkan med kunderna, sänker tröskeln för att uträtta skatteärenden och uppmuntrar våra kunder att förfara rätt och i tid för att säkra inflödet av skatteintäkter. Kommunikationen bidrar också till den ökade användningen av MinSkatt och e-tjänsten. Genom kommunikation kan vi öka personalens kännedom och engagemang i arbetet och stärka känslan av betydelsen av arbetet.

Vi strävar efter en positiv kundupplevelse även med tydliga och uppdaterade kundanvisningar samt växelverkan i sociala medier. I kommunikationen beaktar vi olika kundgruppers behov och ger inte enbart information på finska och svenska utan även på engelska. Våra externa och interna kanaler i kommunikationen utgörs av bland annat skatt.fi, nyhetsbrev, webbinfon, sociala medier och mediekommunikation samt ett interaktivt intranät.

Skatt.fi erbjuder omfattande anvisningar för uträttande av skatteärenden och användningen av MinSkatt. Kundanvisningarna utvecklas på ett systematiskt sätt tillsammans med sakkunniga.

Skatt.fi-sidorna laddades totalt 85,8 miljoner gånger år 2023 (2022: 88,5 miljoner). Av detta antal laddades de svenska sidorna 5,2 miljoner gånger, medan motsvarande siffra för de engelska sidorna var 3,8 miljoner. Under året drabbades webbplatsen skatt.fi av flera överbelastningsangrepp. Webbplatsens tekniska funktionssäkerhet förbättrades i slutet av året.

Antalet följare av våra sociala kanaler var närmare 265 000 (2022: 222 000). Antalet visningar av innehållet uppgick till omkring 25 miljoner (2022: 19,4 miljoner) och antalet olika reaktioner till 1,3 miljoner (2022: 1,3 miljoner).

Vår medietjänst skötte 376 mediekontakter (2022: 356). I Taloustutkimus Yritysviestintä23-undersökning fick vår medietjänst betyget 3,94/5 (2022: 3,65). Bland organisationerna inom den offentliga sektorn fick Skatteförvaltningens kommunikation och Meteorologiska institutets kommunikation de bästa betygen. Vår rekryteringskommunikation i sociala medier utsågs som bäst i kategorin kreativa idéer i tävlingen Magnet Awards Finland. I den aktuella kategorin söktes framför allt arbetsgivarbildskampanjer och innehåll som skulle kunna förnya branschens konventionella mönster.

Fokus i vår kundkommunikation var

  • skattekort och uppdatering av skattekort under årets lopp
  • kontroll och komplettering av skattedeklarationer
  • betalning av skatter på rätt sätt och i tid
  • aktuella teman och lagändringar till exempel till följd av energikrisen, bland annat elavdrag.

Utdrag ur undersökningar

77 procent av deltagarna är av samma åsikt som påståendet ”Genom sina anvisningar uppmuntrar Skatteförvaltningen människor att göra rätt”.

66 procent är i det stora hela eller helt av samma åsikt som påståendet om att Skatteförvaltningen har planerat sin verksamhet ur kundernas synvinkel.

81 procent är i det stora hela eller helt av samma åsikt som påståendet om att det är lätt att hitta anvisningar om deklarering och betalning av skatter, om det behövs.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Mål 2023 Utfall 2023
Andelen elektroniska skattekortsändringar (%) 74 76 77 ≥76 76
Andelen elektroniska inkomstskattedeklarationer, privatkunder (%) 86 88 89 ≥ 88 91
Smidigheten i telefonservicen, svaren på samtal om skattekort i procent  - 77 75 75–80 76
Smidigheten i telefonservicen, svaren på andra samtal än samtal om skattekort i procent - 81 82 78–82 79
Andelen nöjda med telefonservicen, SMS-förfrågan (%), personkunder - 93 93 ≥93 93
Andelen nöjda med telefonservicen, SMS-förfrågan (%), företagskunder - 85 88 ≥85 90
Andelen kunder som anser att Skatteförvaltningen är pålitlig (%) 1) - 88 91 ≥90 91

1) Enkät om kundattityderna, oktober 2023 (n = 1 000). Sedan 2022 skiljer sig genomförandet av undersökningen från tidigare undersökningar genom att den hade en svarsskala med 5 steg med ett neutralt alternativ (inte av samma eller annan åsikt), medan man i tidigare undersökningar använde en skala med 4 steg utan neutralt svarsalternativ. Utfallen har ändrats till statistiskt jämförbar form.

Case: Modellen för kundbemötande siktar på positiv kundupplevelse 

Vårt strategiska mål är att våra kunder ska ha en positiv upplevelse av att sköta skatteärenden. Vi har tagit fram en modell för kundbemötande till stöd för oss. 

I modellen för kundbemötande beskriver vi vad en positiv kundupplevelse innebär i dagliga kontakter och vilken verksamhet det kräver av oss. Modellen är lämplig för kontakter via olika kanaler, med andra ord telefon, brev, MinSkatt-meddelanden och fysiska möten.

Vid kundbemötande är det bland annat viktigt att kunna lyssna på kunden och att säkerställa jämlikhet och begriplighet. Modellen börjar från förberedelser före kundkontakten och går vidare till en positiv kundupplevelse efter att skatteärendet har skötts. 

Vi inför den gemensamma modellen etappvis. Fram till utgången av 2023 hade de flesta medarbetare som utförde beskattningsarbete genomgått utbildningen i modellen. I fortsättningen ger vi alla nya medarbetare inom beskattningen introduktion i att använda modellen. 

Rättvist verkställd beskattning

Med rättvist verkställande av beskattningen avses att vår verksamhet är enhetlig, av hög kvalitet och förutsägbar ur kundernas synvinkel på ett riksomfattande plan. En rättvist verkställd beskattning är ett av våra strategiska mål.

FN:s mål 8, 10 och 16

En rättvis beskattning har en positiv inverkan på uppnåendet av FN:s mål 8 för hållbar utveckling. Vi främjar detta mål bland annat genom att övervaka missförhållanden. Bekämpning av grå ekonomi och missförhållanden i arbetslivet samt säkerställande av rättvis konkurrens möjliggör arbete och ekonomisk tillväxt.

FN:s mål 10 syftar till att minska ojämlikheten inom och mellan länder. Delmål 10.3 definieras på följande sätt: Garantera lika möjligheter och minska ojämlikt bemötande, bland annat genom att avskaffa lagar, politik och praxis som möjliggör diskriminering samt genom att främja lämplig lagstiftning, politik och åtgärder.

Vi främjar målen bland annat genom effektiva skatteprocesser, styrning och skattekontroll. Syftet med övervakningen och handledningen är att säkerställa att alla kunder kan fullgöra sina skyldigheter.

FN:s mål 16 syftar till fred, likabehandling och god förvaltning. Delmål 16.3 går ut på att främja rättssäkerhet på nationell och internationell nivå och säkerställa lika tillgång till rättsliga tjänster för alla.

Vi främjar förtroendet mellan affärspartner och vid offentlig upphandling. Åtgärderna utgörs av övervakning av registrering av företag och fullgörande av deras skyldigheter, bekämpning av grå ekonomi samt administration av ett offentligt skatteskuldsregister.

Vi främjar en korrekt beskattning på internationell nivå. Vi deltar i utvecklingen av det internationella informationsutbytet och genomför det på bästa sätt.

Vi ser också till att tillgången till beskattningsuppgifter garanteras på det sätt som lagen förutsätter. Vi distribuerar offentliga skatteuppgifter, för statistik över beskattningen och publicerar egna bokslut.

Vi bedriver verksamhet jämlikt och öppet

Våra processer säkerställer att våra kund- och tjänstemannaanvisningar är enhetliga och riksomfattande. För kunderna innebär detta en enhetlig och rättvis handläggning av ärenden.

Vi har redan under lång tid använt ett automatiserat beslutsfattande i beskattningen. Det automatiserade beslutsfattandet baserar sig på exakta, på förhand fastställda behandlingsregler. Ett fall kan endast avgöras automatiskt om beslutet inte förutsätter en prövning från fall till fall eller om handläggaren avgör faktorer som eventuellt kräver prövning. Lagstiftningen om automatiserat beslutsfattande trädde i kraft 2023. Det bredde sättet på vilket vi ger våra kunder information om det automatiserade beslutsfattandet.

Jämlikheten ökar även genom styrning och kontroll, som syftar till att säkerställa att var och en uppfyller sina skatteförpliktelser.

Styrning och kontroll

Största delen av våra kontrollåtgärder består av kontroll av inlämnade skattedeklarationer och annan kontroll som utförs inom ramen för den ordinarie beskattningen.

Vi använder flexibelt våra skatterevisionsresurser för att bekämpa skatterisker eller riskfenomen enligt styrnings- och kontrollplanen. Vi väljer de åtgärder som är de mest ändamålsenliga med tanke på skatteriskens art och betydelse, och åtgärderna kan variera från skatterevisioner till lätta åtgärder för att styra i förväg.

Kontrollen av inkomstskattedeklarationer genererade mer än 300 miljoner euro i skatter, ungefär en tredjedel mer än året innan.

Antalet genomförda kontrollåtgärder var sammanlagt 5 372 (2022: 4 742). Ökningen kan framför allt förklaras med ett tillsynsprojekt med kontrollåtgärder som var lättare än skatterevisioner.

Antalet skatterevisioner var 1 371 av alla kontrollåtgärder (2022: 1 444). Euroeffekten av de åtgärder som genomfördes utifrån skatterevisioner uppgick till totalt 163 miljoner euro år 2023 (2022: 329 miljoner euro). Under jämförelseåret 2022 var eurobeloppet större på grund av enskilda exceptionellt betydande fall som inte färdigställdes 2023.

Offentlighet i fråga om beskattningsuppgifter

I enlighet med etablerad praxis ger vi efter offentliggörandet av inkomstbeskattningen uppgifter om personer som tjänat över 100 000 euro till medier för journalistiska syften. Vi lägger vi ut offentliga uppgifter om inkomstbeskattningen av samfund på skatt.fi, där uppgifterna kan laddas ned och användas.

Dessutom sammanställer vi detaljerad beskattningsstatistik som är unik i en internationell jämförelse. Vi lämnar uppgifter om fastighetsbeskattningen och inkomstbeskattningen till kommunerna så att de kan försäkra sig om att de får de skatteintäkter som tillhör dem. Vi ger skattetagarna aktivt information om de faktorer och ändringar som påverkar redovisningen, till exempel via Vesa.

Utdrag ur undersökningar

83 procent av deltagarna är helt eller i det stora hela av samma åsikt som påståendet om att man kan lita på att beskattningsbeslutet är korrekt.

67 procent tänker att Skatteförvaltningen bemöter alla medborgare på ett jämlikt sätt.

78 procent är av annan åsikt än påståendet om att Skatteförvaltningen begår många fel.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Mål för 2023 Utfall 2023
Beskattningsbeslutens beständighet (FD) (%) - 86 90 ≥85 87
Andelen kunder som anser att övervakningen är effektiv (%) 1) - 81 91 ≥90 91

1) Enkät om kundattityderna, oktober 2023 (n = 1 000). Sedan 2022 skiljer sig genomförandet av undersökningen från tidigare undersökningar genom att den hade en svarsskala med 5 steg med ett neutralt alternativ (inte av samma eller annan åsikt), medan man i tidigare undersökningar använde en skala med 4 steg utan neutralt svarsalternativ. Utfallen har ändrats till statistiskt jämförbar form.

 
Indikator 2020 2021 2022 2023 Förändring 2022–2023
Antal skatterevisioner (st.) 2 057 1 772 1 444 1 371 -5,1 %
Skattekonsekvenser av skatterevisionsåtgärder, alla skatteslag (mn €) 1) 138 220 329 163 -50,5 %

1) År 2022 ändrades beräkningsmetoden så att de faktiska debiteringarna av inkomstbeskattningen för fysiska personers kontroller har inkluderats med beaktande av hur progressiv beskattningen är, medan man tidigare tillämpade antagandet om en skattesats på 20 procent på inkomsttillägg vid skatterevisioner. Inte heller den direkta resultateffekten av observationer av skatt på överlåtelsevinster har tidigare beaktats. Med beaktande av ovan nämnda ändringar i beräkningsmetoden skulle den justerade skatteeffekten i euro av åtgärderna för 2021 ha varit 234 miljoner euro.

Case: Statistik bidrar till ökad transparens i skattesystemet

Vår statistik gör det möjligt för medborgare att diskutera beskattningen baserat på tillförlitlig och oberoende information.

Offentliggörandet av beskattningsstatistik bidrar till en ökad transparens i skattesystemet och ökade möjligheter för medborgare att utvärdera rättvisan och konsekvenserna av gällande lagar. Dessutom använder flera aktörer statistik från Skatteförvaltningen som stöd och underlag för beslutsfattandet. Den skattestatistik som offentliggörs är mycket detaljerad och sammanställs fort, vilket gör den unik i en internationell jämförelse. Av statistiken framgår det till exempel hur stora inkomstskatter som tas ut i olika inkomstklasser, hur stora skatter av olika typer som deklareras och betalas och i hur stor omfattning skatteavdragen används.

Vi har sedan 2015 fört statistiskt samarbete med Statistikcentralen. Vi överlämnar beskattningsmaterial och statistiska definitioner till Statistikcentralen, som sedan sammanställer statistik av dem. För att dela ut statistik använder vi programmet PXWeb, som även används av Statistikcentralen och flera andra myndigheter som för statistik. Samarbetet gör det även möjligt att använda Statistikcentralens register i Skatteförvaltningens statistik. Ur användarens synvinkel har detta den fördelen att Skatteförvaltningens statistik blir mer jämförbar med Statistikcentralens statistik. Tack vare samarbetet kan vi dessutom i vår statistik använda vissa bakgrundsklassificerare som vi inte kan ta fram baserat på vårt eget material.

Den mest omfattande och mest detaljerade informationen handlar om privatkundernas och företagskundernas inkomstskatter och fastighetsskatten. Vi offentliggör minst varje månad statistik över intaget av alla skatter vi tar ut.

Vi tar fram olika artiklar och meddelanden om statistiken. I dem klargör vi och ger bakgrundsinformation om till exempel lagändringar, fenomen och utvecklingstrender som har påverkat skatterna. Statistiken finns på vår webbplats på skatt.fi.

Säkerställande av skatteintäkter

Vår viktigaste uppgift är att se till att samhället får tillgång till skatteintäkterna. Vi ser till att beskattningen är smidig och funktionssäker. Vi inhämtar och drar nytta av skatteuppgifter på ett heltäckande sätt. Vi bekämpar grå ekonomi och undanröjer därmed osund konkurrens. Genom att reformera våra metoder säkrar vi inflödet av skatteintäkter även i framtiden.

Vår framgång i våra två strategiska mål, det vill säga att skapa en positiv kundupplevelse och att verkställa en rättvis beskattning, främjar uppnåendet av vårt tredje strategiska mål, nämligen att säkra inflödet av skatteintäkter för samhällets bruk.

Med detta övergripande arbete främjar vi uppnåendet av FN:s 16:e mål för hållbar utveckling, nämligen fredliga och inkluderande samhällen.

Vi bekämpar grå ekonomi

Grå ekonomi innebär uteblivna medel från finansieringen av samhället. Vi använder många olika verktyg för att förhindra grå ekonomi och utreda skattebrott.

I valet av föremål för skatterevision som gällde grå ekonomi steg träffsäkerheten från den redan goda nivån för året innan. De revisioner som ledde till åtgärder stod för 93 procent (2022: 91 procent), och 86 procent av revisionsobjekten (2022: 87 procent) ledde till prövning av brottsanmälan. Vi förhindrade ogrundade registreringar av förskottsuppbördsskyldiga och mervärdesskattskyldiga och tog bort dem som inte hörde till registret. Antalet uppgifter som utfördes i samband med dessa var 2 437 (2022: 2 145). I kontrollen av återbäringsbedrägerier i konkursbolag avslog vi förskottsinnehållningar för bolagens ansvariga personer och personer i de ansvariga personernas närstående krets till ett belopp av närmare 1,5 miljoner euro. Dessutom övervakade vi i samarbete mellan flera myndigheter sammanlagt 1 005 (2022: 721) aktörer, bland annat taxi-, restaurang- och byggbranscherna samt på olika festival.

Enheten för utredning av grå ekonomi

Enheten för utredning av grå ekonomi inom Skatteförvaltningen undersöker bekämpning och konsekvenser av fenomen inom grå ekonomi samt utvärderar lagstiftningens effektivitet. Enheten tar även fram fenomenutredningar till stöd för tillsyns- och tillståndsmyndigheternas uppgifter. Dessutom tar utredningsenheten fram digitala fullgöranderapporter som informationstjänst till stöd för myndigheternas uppgifter.

I en utredning om revisionen granskade vi försummelser att uppfylla revisionsskyldigheten och hur risken att kringgå skatter inverkade på hur sannolika försummelserna var. Vi beräknade skattefelet till följd av grå ekonomi i uppskattningar där vi utredde missbruk av hushållsavdragssystemet och inhemska företag som inte var införda i några register. Under året slutfördes sammanlagt över 150 fenomenutredningar, utlåtanden och andra uppgifter som gav upphov till information.

Användningen av tjänsten för fullgöranderapporter utvidgades ytterligare för att stödja de nya myndighetsuppgifterna. I slutet av året användes tjänsten vid 37 myndighetsuppgifter. Mer än 700 000 fullgöranderapporter beställdes.

Myndigheternas gemensamma lägesbildfunktion för grå ekonomi och ekonomisk brottslighet, som samordnas av utredningsenheten, uppdaterade lägesbilden genom att lägga ut 61 informationsprodukter på webbplatsen Grå ekonomi & ekonomisk brottslighet.

Åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet

Projekten inom åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet 2020–2023 var mestadels slutförda före utgången av 2023.

Ett av dessa projekt som var särskilt viktigt var projektet som gällde missbruk av identiteter och återbäringsbedrägerier. Inom ramen för projektet har vi utvecklat vår förmåga och våra verktyg för att identifiera missbruk. Projektet har i större utsträckning lyft fram framför allt utmaningar med registreringen av utländsk arbetskraft i Finland. Vi kommer under 2024 att vidareutveckla det verktyg som skapades under projektets gång.

I projektet för tillsyn av försäkringsskal framkom både behov av att utveckla tillsynen och behov av att ändra lagstiftningen. Vi inledde i samarbete med fyra forskningsorganisationer undersökningsverksamhet som handlade om aggressiv skatteplanering, och fortsätter verksamheten 2024–2025. Vi utredde om det skulle vara möjligt att i större omfattning utnyttja uppgifter om kriminell bakgrund vid bekämpningen av grå ekonomi. Dessutom utredde vi om Skatteförvaltningens och Tullens behörigheter och rättigheter att utföra granskningar skulle kunna utvecklas så att de är förenliga med de övriga nationella myndigheternas rättigheter och den internationella utvecklingen. Det förutsätts ett politiskt beslut för att ärendet ska kunna gå vidare.

Inom ramen för åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi genomförde vi även ett utredningsprojekt som handlade om internationella säkrings- och verkställighetsåtgärder, juridiska metoder och handräckningsmetoder som är tillgängliga för skattemyndigheter och intressentgrupper samt EU-lagstiftning.

Vi utförde förebyggande bekämpning av grå ekonomi i ett treårigt kommunikationsprojekt, som var avsett för ungdomar och invandrare som skulle övergå till arbetsmarknaden. I projektet tog vi fram ett kommunikationskoncept (happytaxpayer.com), förnyade webbplatsen verokampus.fi och nådde unga via många olika sociala kanaler.

Under programperioden gjordes flera lagändringar som ledde till att tjänsten för fullgöranderapporter inom Enheten för utredning av grå ekonomi utvidgades till att stödja tio nya myndighetsuppgifter.

Under programperioden genomförde Skatteförvaltningen sammanlagt tolv projekthelheter, av vilka fem var genomförandeprojekt och sju utredningsprojekt. Vi gjorde en självutvärdering där projektens inverkan på bekämpningen av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet fick skolbetyg 8 (median). Enligt vår bedömning har projekten genomfört strategin för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet med skolbetyg 9. Åtgärdsprogrammets flexibilitet eller möjlighet att inleda nya projekt om situationen kräver det fick skolbetyg 9. Däremot bedömde vi att betydelsen av finansieringen av åtgärdsprogrammet låg på nivå 10: flera projekt skulle inte ha genomförts utan separat finansiering.

Enligt en helhetsbedömning framskred de flesta projekt som berörde oss under programperioden enligt planen och som förväntat. Vissa enskilda projekt, bland annat en lagändring som gällde Enheten för utredning av grå ekonomi, genomfördes inte på grund av tidsramar eller resurser eller av andra skäl.

Utdrag ur undersökningar

10 procent av deltagarna var helt eller i det stora hela av samma åsikt som påståendet om att man skulle kunna underlåta att betala åtminstone en del av sina inkomster, om risken att åka fast var liten.

90 procent anser att Skatteförvaltningen utövar en effektiv tillsyn över deklareringen av inkomster och betalningen av skatter.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022 Mål för 2023 Utfall 2023
Andelen skatter som betalats i rätt tid (%) 1) 91 93 93 ≥93 93
Momsfelet (%) 2) 3 3 3 - -

1) I utfallet för år 2020 ingår inte bil- och punktskatter som överförts från Tullen. 

2) Momsfelet har beräknats med en beräkningsmetod som baserar sig på resultaten av skattekontrollen och som Skatteförvaltningen utvecklat.

Case: Vi övervakar felaktiga registreringar

Missbruk av identiteter ger brottslingar olika möjligheter att begå bedrägerier. Möjligheter till en bedräglig verksamhet ges av en myndighet, men bedrägeriet kan bli avslöjat i en annan myndighets tillsyn.

De senaste åren har Skatteförvaltningen registrerat fler utlänningar än vad någon annan myndighet i Finland har gjort. Därför har vi utvecklat registreringsförfarandena så att vi redan i anslutning till registrering bättre kan identifiera aktörer som försöker använda personbeteckningar eller FO-nummer som har skaffats på felaktiga grunder eller som är stulna i en bedräglig verksamhet.

Utvecklingsarbetet har utförts i anslutning till projektet Missbruk av identiteter och återbäringsbedrägerier (ID-projektet). Detta projekt ingick i sin tur i åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi, som slutfördes vid årsskiftet. ID-projektet kan anses vara ett av de viktigaste projekten inom åtgärdsprogrammet, eftersom det i projektet framkom tvärsektoriellt mycket viktiga korrigeringsbehov, bland annat i den övergripande samordningen mellan myndigheter.

Den allt mer internationella bedrägeriverksamheten orsakar stora skatteförluster och har omfattande konsekvenser för vårt välfärdssamhälle. Bekämpning av bedrägerier är en del av vår ansvarsfulla verksamhet. Vi vill ta ut skatter för samhällets bruk och garantera ärliga aktörer möjligheter till en rättvis konkurrens genom att förebygga oärlig eller bedräglig verksamhet.

Samarbete och partnerskap

FN:s mål 17 för hållbar utveckling, det vill säga samarbete och partnerskap, är ett strategiskt viktigt mål för oss.

Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med våra kunder och intressenter: vi lyssnar på våra kunder, försöker förutse deras behov och tillgodose dem. Tillsammans kan vi säkerställa att skatteärendena löper smidigt.

Vårt mål är att vara en aktiv aktör i samhället. Vi agerar enligt statsförvaltningens gemensamma principer till förmån för det finländska samhället. Vi deltar i utvecklingen av offentliga tjänster och arbetar aktivt som en del av skatteekosystemet.

Vi påverkar också det internationella skattesamarbetet och informationsutbytet. Vi stöder utbyte av information och utbyte av teknisk kompetens. Vi har skatterelaterade utvecklingsprojekt i Afrika.

Samarbete i Finland och på internationell nivå

Vi samarbetar med våra intressenter genom att beakta deras behov och mål samt involvera dem i utvecklingen av våra tjänster. Genom samarbetet med intressentgrupperna strävar vi också efter att öka digitaliseringsgraden och automationen av beskattningen och lagstiftning som stöder en smidig beskattning.

Internationella arbetsgrupper och projekt

År 2023 deltog vi i närmare 150 regelbundna internationella arbetsgrupper och projekt. Samarbetsforumen var bland annat OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), EU (Europeiska unionen), IOTA (Intra-European Organisation of Tax Administrations) och Nordisk Agenda.

Det treåriga projektet för att stödja Cyperns skattemyndighet i införandet av en färdig programvara slutfördes. Vi inledde i samarbete med Tanzanias skattemyndighet ett nytt utvecklingssamarbetsprojekt som bland annat fokuserar på tillsynsutveckling, kundupplevelser, förändringsledning och beteendevetenskapliga försök. Arbetet bygger på framgångarna i ett tidigare projekt. Projektet för att utveckla kundregistreringen vid Kenyas skattemyndighet var till sist tvunget att vänta på godkännandet från Kenyas finansministerium under hela året och inleds först i början av 2024.

Alla våra projekt fokuserar på att öka den institutionella kapaciteten, vilket till exempel innebär förbättring av processerna och framtagning av standarder. Vi koncentrerar oss på teman där vi har gedigen kompetens och arbetar med respekt för kamratskapsprincipen.

Finlands verksamhet för att stärka inkomstbasen i tillväxtländer utvärderas av ett oberoende och fristående internationellt evalueringsteam. Vi är en av de många aktörer som har genomfört Finlands verksamhetsprogram Beskattning och utveckling under 2016–2023. En av teamets observationer var att Finland hade kunnat stärka Tanzanias skattemyndighet.

Samarbete för att bekämpa grå ekonomi

Även inom bekämpningen av grå ekonomi bedrev vi ett aktivt nationellt och internationellt myndighets- och intressentgruppssamarbete. I samarbete med andra myndigheter eller ministerier tog vi fram och färdigställde flera projekt inom det nationella åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.

Som exempel på internationell verksamhet kan nämnas Samnordisk hotbild NATA2023 och utbildningen Korruptionsbrott, som har utarbetats i samarbete med de övriga nordiska skattemyndigheterna och som även kan utnyttjas av andra nationella myndigheter. Bekämpningen av grå ekonomi deltog även aktivt i bland annat OECD:s underarbetsgrupp gällande professionella assistenter, projektet Enfin som utvecklar den myndighetsövergripande tillsynen över organiserad brottslighet och utvecklingen av verktyget FCInet. Resultaten av det internationella samarbetet har aktivt genomförts med nationell bekämpning av ekonomisk brottslighet.

Utbytet av information i realtid mellan Estland och Finland inleddes 2023. Avtalet och systemet gör det möjligt att begära och ta emot i förväg fastställd registerbaserad information i realtid mellan Estlands skatte- och tullmyndigheter och Skatteförvaltningen i Finland via en servicekanal. Vi kan använda informationen vid alla våra beskattningsuppgifter och lämna ut den till andra myndigheter för indrivning av skatter eller utredning av skattebrott.

Utdrag ur undersökningar

79 procent av deltagarna var av samma åsikt som påståendet om att Skatteförvaltningen har kunnat förändras i och med det övriga samhället.

Källa: Skatteförvaltningens attitydenkät 2023

Case: Ett ekosystem hjälper överskuldsatta kunder att hitta de tjänster som de behöver

Överskuldsättning är en betydande samhällelig utmaning. För att ta itu med den utmaningen sammanställde vi i samarbete med olika aktörer ett ekosystem där vi tog fram kundorienterade tjänster för överskuldsatta kunder.

Antalet betalningsstörningar har ökat, och mer än åtta procent av de vuxna finländarna har redan betalningsstörningar. Vid utgången av 2023 uppgick finländarnas skatteskuld till totalt 3,85 miljarder euro.

Efter att ha identifierat skuldsättningen som livshändelse började vi utreda fenomenet noggrannare. Vårt mål är att överskuldsättningen ska minska och att den ekonomiska välfärden ska öka. Vi vill identifiera olika överskuldsatta kunder och tjänster som är lämpliga för dem, och säkerställa ett smidigt samarbete mellan dem som arbetar med temat.

En förutsättning för att nå framgång var att vi insåg fenomenets strukturer och regelenligheter. Vi sammankallade de aktörer som arbetar med temat och ökade vår kompetens och kännedom om varandras tjänster och syner. Vi samordnade ekosystemet för överskuldsättning i sammanlagt 1,5 år.

Som målgrupp för granskning valde vi överskuldsatta barnfamiljer, som bland annat hade offentligrättslig skuld för indrivning. Vi intervjuade överskuldsatta familjer och experter som hjälpte dem samt skaffade mer kännedom om kundernas situationer genom enkäter.

Efter att ha ökat kännedomen och sammanfattat de identifierade problemen började vi skapa idéer till försök. Vi inledde till exempel ett försök med en virtuell ekonomirådgivning, där kunder som oroar sig för ekonomin kan diskutera med flera olika experter på samma gång. Vi kommer att analysera försöken våren 2024 och planerar därefter fortsättningen av arbetet.

Hållbarhetsavtryck

Verksamhetens avtryck består av de negativa ekologiska, sociala och ekonomiska konsekvenser som organisationen och dess verksamhet medför för omvärlden. Ett av målen med vårt hållbarhetsarbete är att minimera sådana negativa konsekvenser.

I enlighet med riktlinjerna för statsförvaltningens ansvarsrapportering berättar vi i detta sammanhang även om vår personal.

Vi tar hand om personalen och miljön

Vid utgången av 2023 hade vi 5 315 anställda på 56 orter i Finland.  

Personalens arbetsnöjdhet låg på en fortsatt god nivå (3,78 på en skala från ett till fem). Jämfört med året innan förblev resultaten nästan oförändrade. De bästa resultaten nåddes inom följande delområden i enkäten: arbetsplatsens verksamhetskultur (4,13), arbetsgivarbild och värderingar (4,04) samt arbets- och verksamhetsmiljö (3,98).

Antalet sjukfrånvarodagar var 9,6 per årsverke (2022: 11,0 per årsverke). Sett till en längre tidsperiod är antalet det lägsta resultatet, bortsett från coronaåren. Det minskade antalet sjukfrånvarodagar berodde främst på en minskning av infektionssjukdomarna. Merparten av sjukfrånvarodagarna bestod av frånvaro under mindre än tio dagar. Denna utgjorde 6,3 dagar per årsverke, mer än 65 procent av sjukfrånvarodagarna.

Enligt arbetsnöjdhetsenkäten VMBaro upplev deltagarna att jämställdheten mellan könen på arbetsplatsen låg på en god nivå (4,30). Utvecklingen har varit gynnsam sedan 2016, då resultatet av enkäten var 3,87.

Personalen anser även att jämställdheten mellan människor har förbättrats på arbetsplatsen. Påståendet ”Jämställdhet mellan människor förverkligas på min arbetsplats” i VMBaro bedömdes vara 3,6 under 2016, medan det 2023 var hela 4,16.

Vi följer löneskillnaderna mellan könen genom ett index för lika lön. Hos oss föreligger jämlikhet i löner för mycket likadana arbetsuppgifter eller arbetsuppgifter på samma kravnivå. Löneskillnaderna mellan könen är små vid arbetsuppgifter på samma kravnivå och kan förklaras med lönedelen baserad på personlig prestation.

Koldioxidavtrycket har minskat

Vi började beräkna vårt koldioxidavtryck under 2010. Vår personal har ansett att minskningen av koldioxidavtrycket och även våra övriga miljömål är viktiga mål.

Under 2017–2025 har vi förbundit oss att minska

  • elförbrukningen med 7,5 procent
  • pappersförbrukningen med 30 procent
  • tjänsteresorna med 32 procent
  • avfallsmängden med 18 procent.

Skatteförvaltningens koldioxidavtryck 2023 var 3 822,70 tCO2 (2022: 3 999 tCO2), och det bestod av CO2-utsläpp från energi, papper, avfall och tjänsteresor. Koldioxidavtrycket har minskat efter en liten ökning efter coronatiden.

I och med att användningen av lokalerna minskat och distansarbetet permanent blivit allmännare har det påverkat minskande på användningen av el och värme. Mängden avfall har ökat från i fjol men är fortfarande på en lägre nivå än före coronapandemin. 

Utdrag ur undersökningar

3,76 (på en skala från ett till fem) är de anställdas betyg för hur arbetsplatsens värderingar förverkligas i vardagen. Snittbetyget har stigit och var 3,41 under 2016.

Källa: Skatteförvaltningens arbetsnöjdhetsenkät 2023

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

Förändring i koldioxidutsläpp (CO2-index, år 2017 som jämförelsetidpunkt)

 
Indikator 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Tjänsteresor 100 118 131 19 11 59 54
Pappersförbrukning 100 109 83 80 67 65 63
Energiförbrukning 100 103 92 61 57 45 44
Avfallsmängd 100 109 105 80 68 89 95
Totalt 100 107 98 56 50 51 50
 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022  Mål för 2023 Utfall 2023 
Arbetsnöjdhet (VMBaros totalindex, 1–5) 3,76 3,70 3,77 ≥3,70 3,78
Arbetsgivarbild och värderingar (VMBaro, 1–5) 4,08 4,03 4,08 ≥4,00 4,04

Case: Nya etiska principer beskriver vad vi kräver av oss

Det räcker inte att vi arbetar enligt lagar och åtaganden, utan vi ska kräva mer av oss. Vi vill även arbeta på etiskt rätt sätt, och detta förväntar sig även medborgarna av oss.

I november 2023 offentliggjorde vi våra etiska principer som fastställer på vilket sätt vi inom Skatteförvaltningen ska arbeta.

De etiska principerna utgår från respekt för vår personal och vårt samhälle, rättvist och etiskt agerande och Skatteförvaltningens värderingar: förtroende, samarbete och förnyelse. Vi vill säkerställa en god förvaltning, förebygga intressekonflikter och garantera att våra anställda är oberoende.

Verksamhet som anses vara oetisk skulle försämra Skatteförvaltningens anseende och minska våra kunders och intressentgruppers förtroende för oss. Detta skulle i sin tur försvåra våra grundläggande uppgift, nämligen att ta ut skatter för att upprätthålla välfärdssamhället.

Vi har utarbetat de etiska principerna till stöd för vårt dagliga arbete. Principerna fungerar som vårt rättesnöre, i synnerhet i situationer där vi fattar beslut eller interagerar med våra intressentgrupper. Vi klargör närmare principerna i en webbutbildning som är obligatorisk för alla medarbetare på Skatteförvaltningen. De etiska principerna ingår också i introduktionen för våra samarbetsparter.

Vi ger personalen regelbundet information om de etiska principerna. Dessutom införde vi en etisk kanal för internt bruk. Via kanalen kan alla som jobbar vid Skatteförvaltningen anmäla misstänkta oegentligheter eller oetiskt agerande.

Våra etiska principer

  • Vi iakttar lagstiftningen och fullföljer våra åtaganden.
  • Vi respekterar de mänskliga rättigheterna och arbetstagarnas rättigheter.
  • Vi är en ansvarsfull arbetsgivare.
  • Vi tar hand om de tillgångar som vi ansvarar för och hanterar information på behörigt sätt.
  • Vi beaktar miljöansvar som en del av vår verksamhet.
  • Vi gör ansvarsfulla upphandlingar.
  • Vi undviker intressekonflikter.
  • Vi tolererar inte mutor, korruption eller missbruk.
  • Vi agerar etiskt i myndighetssamarbetet.
  • Vi iakttar tystnadsplikten och förbudet mot utnyttjande av uppgifter.
  • Vi iakttar principerna för god och etisk ledning.
  • Vi bekämpar korruption och grå ekonomi i samhället.
  • Vi rapporterar orosmoment och missförhållanden.


Sidan har senast uppdaterats 7.5.2025