Totalt cirka 186 miljoner euro i skatteåterbäring på kommande på måndagen

Skatteförvaltningens meddelande, 29.6.2023

Skatteförvaltningen inleder utbetalningen av skatteåterbäringar för 2022 från och med nästa måndag. Måndagen är också den första betalningsdagen för kvarskatter.

På måndagen den 3 juli får 191 000 kunder sammanlagt cirka 186 miljoner euro i skatteåterbäring. Överinspektör Juha Villman från Skatteförvaltningen påminner om att skatteåterbäringarna inte nödvändigtvis syns på kontot genast på måndagsmorgonen.
– Skatteåterbäringarna betalas under dagens lopp så det lönar inte sig att bli nervös om pengarna inte syns på kontot på morgonen. De kan komma först på eftermiddagen, säger Villman.

Från och med juli betalas skatteåterbäringar ut varje månad och de sista får sin återbäring i december. Största delen har återbäringsdagen i augusti – då får cirka 1,8 miljoner kunder sin skatteåterbäring.

Om skatteåterbäringen inte finns på kontot på kvällen kan utbetalningsdagen ha flyttats framåt

Utbetalningsdagen för skatteåterbäringarna kan ha flyttats framåt exempelvis om

• kunden eller hens make eller maka har kompletterat sin förhandsifyllda skattedeklaration
  • Skatteförvaltningen har fått in uppgifter från annat håll som påverkar beskattningen efter att den förhandsifyllda skattedeklarationen har skickats
  • Skatteförvaltningen inte har kundens rätta kontonummer
  • skatteåterbäringen har använts till att betala skatter
  • skatteåterbäringen har utmätts.

Skatteförvaltningen påminner om att i MinSkatt kontrollera på vilket konto skatteåterbäringen kommer att betalas ut. Om Skatteförvaltningen inte har kontonumret, betalas skatteåterbäringen i form av en betalningsanvisning till Nordea.
– En skatteåterbäring som betalats som betalningsanvisning kan senare lättast lösas in i tjänsten Nordea Omaposti, men det går tyvärr inte att få pengarna på skatteåterbäringsdagen, berättar Villman.

Beställ en e-faktura så glömmer du inte förfallodagen för kvarskatt

Nästa måndag är också förfallodagen för kvarskatt för de första kunderna. I juli har 83 000 kunder totalt 79 miljoner euro att betala. Juha Villman säger att nu när förfallodagarna närmar sig är tidpunkten den rätta för att beställa en e-faktura på skatterna från Skatteförvaltningen.
– När du använder e-fakturan kommer fakturan på kvarskatten direkt till nätbanken cirka två veckor före förfallodagen och då glömmer du inte betalningen. Genom att betala i tid undgår du dröjsmålsränta, säger Villman.

Akta dig för falska meddelanden – granska alltid situationen i MinSkatt

När skatteåterbäringstiden börjar cirkulerar det också rikligt med olika bedrägeriförsök för att försöka fiska människors bankkoder. Juha Villman påminner att Skatteförvaltningen aldrig meddelar om skatteåterbäringarna i textmeddelanden eller per e-post.
– Uppgiften om skatteåterbäringen finns på beskattningsbeslutet i MinSkatt. De som inte har tagit i bruk elektronisk kommunikation med myndigheterna har fått beslutet hem per post. Det lönar sig alltså inte att klicka på länkar i textmeddelanden eller e-post – de har inte kommit från Skatteförvaltningen, säger Villman.
– Det lönar sig att gå till MinSkatt via ingångssidan på vero.fi eller genom att skriva adressen till tjänsten, minskatt.fi, i adressfältet i webbläsaren. Det lönar sig inte att klicka sig vidare via sökresultatsidan i Google eftersom det också finns falska webbplatsen på nätet som liknar MinSkatt. Kunden ska vara på sin vakt med vart hen matar sina bankkoder.

Så här ser du ditt skatteåterbäringsbelopp och utbetalningsdagen i MinSkatt
Varför fick jag inte skatteåterbäringen?
Till vilket konto betalas skatteåterbäringen?

Sidan har senast uppdaterats 29.6.2023