Användning av artificiell intelligens inom Skatteförvaltningen
Artificiell intelligens (AI) hjälper oss att nå våra strategiska mål: att säkra inflödet av skatteintäkter, verkställa en rättvis beskattning och erbjuda en positiv kundupplevelse.
Varför använder vi artificiell intelligens?
- Genom att utnyttja AI kan vi bli effektivare och erbjuda kunderna bättre service.
- När AI tar hand om en del av arbetet kan handläggarna koncentrera sig på fall som kräver en människas kunnande.
- Tack vare AI blir verkställandet av beskattningen snabbare och effektivare. Samtidigt minskar risken för mänskliga misstag.
Hur använder vi AI?
Vår användning av AI styrs av lagstiftning och annan reglering som styr vår verksamhet, bland annat
- principerna för god förvaltning, tjänstemannaetiken och statsförvaltningens värderingar
- allmänna bestämmelser om beskattningsförfarande
Vi vill använda AI på ett ansvarsfullt och etiskt sätt. Därför har vi för internt bruk skapat Skatteförvaltningens etiska principer för artificiell intelligens, som styr användningen och utvecklingen av AI. I principerna står det att
- våra AI-lösningar endast utnyttjar tillförlitliga data
- det alltid är en människa som ansvarar för AI:s funktion
- AI används i enlighet med lagar och bestämmelser
- vi deltar i samhällsdebatten om en ansvarsfull och etisk användning av AI
Vi använder både AI-lösningar som vi själva har tagit fram och färdiga AI-lösningar som vi har köpt.
Vilka ändamål använder vi AI för?
AI kan användas som förstärkt intelligens eller hjälpverktyg för handläggarna. AI kan inte fatta beslut och inte heller fungera som en självständig beslutsfattare, utan beslut fattas alltid av en människa.
Skatteförvaltningens AI-lösningar
- Användningsområde: Verkställande av beskattning
- Utgångsläge: Skatteförvaltningen tar emot 2,8 miljoner sidor beskattningshandlingar i pappersform per år. Alla andra handlingar i icke elektroniskt format ska digitaliseras för att de ska kunna behandlas i beskattningen.
- AI-lösning: Den tjänsteleverantör som Skatteförvaltningen anlitar använder en regelbaserad AI-lösning i digitaliseringen.
- Tjänsteleverantören förbehandlar blanketterna, till exempel öppnar kuverten och avlägsnar material som USB-minnen som inte kan skannas.
- Efter detta skannas handlingarna till bilder, och datainnehållet läses med optisk teckenläsning. I kontrollen av de lästa uppgifterna används maskininlärningen. I osäkra situationer plockar programmet uppgifterna för kontroll som görs av en människa.
- Till slut vidarebefordras filerna till Skatteförvaltningens beskattningssystem för behandling.
- Fördelar: Tack vare den regelbaserade AI-lösningen går det snabbare att digitalisera uppgifter och det behövs färre mänskliga resurser.
- Användningsområde: Kundservice
- Utgångsläge: Växeln tar emot många samtal som den dirigerar till servicenumren för skattekort och personbeskattning
- AI-lösning: Vi har tagit fram en samtalsbot för växeln i samarbete med telefonoperatören.
- När en kund ringer till växeln ber samtalsboten kunden meddela sitt ärende. Kunden beskriver kortfattat sitt ärende.
- Utifrån de ämnesord som kunden har använt under samtalet dirigerar samtalsbotten kunden direkt till servicenumret för skattekort eller servicenumret för personbeskattning eller till växeln.
- Fördelar: Kundens ärende kan skötas snabbare och det behövs mindre resurser för samtalsförmedling när samtalet dirigeras direkt till rätt servicenummer.
- Användningsområde: Kundservice
- Utgångsläge: Efterfrågan på en chattjänst var så stor att vi inte kunde tillgodose den med tillgängliga mänskliga resurser: alla kundrådgivare var upptagna och alla platser i kön ofta reserverade, och därmed var en chattjänst inte tillgänglig. Dessutom behöver våra kunder hjälp med skatteärenden och med användningen av MinSkatt utanför servicetid.
- AI-lösning: Skatteförvaltningens chattbot som använder AI svarar på enkla och vanliga frågor både i MinSkatt och på skatt.fi.
- Chattbotten använder metoder för naturlig språkförståelse för att kunna förstå och svara på kundfrågor i realtid.
- Vår plattform för chattbot har skaffats som tjänst, men chattbotten administreras självständigt med egna resurser. Till exempel svarar vi helt själva för chattbottens frågor och för att träna upp och övervaka chattbotten.
- Fördelar: Tack vare chattbotten kan vi tillgodose efterfrågan på en chattjänst. Dessutom kan våra kunder få hjälp oberoende av klockslag, till exempel med att använda MinSkatt. Då kan allt flera kunder sköta sina ärenden på egen hand.
- Användningsområde: Kommunikation
- Utgångsläge: Tillgänglighetsdirektivet förutsätter att videor och ljudfiler som används vid kundkommunikation ska textas. En manuell textning tar mycket tid och är dyrt.
- AI-lösning: Vid textning av videor och ljudfiler använder Skatteförvaltningen ett program som använder AI utvecklad av Skatteförvaltningen själv.
- En video eller en ljudfil laddas upp i programmet och utifrån dem sammanställer programmet en textfil, som vid behov kan omarbetas. Textfilen kan fogas tillbaka till videon eller så kan filen användas direkt i textformat.
- Vid skapande av text används olika molntjänster. Programmet har tagits fram inom Skatteförvaltningen och är endast avsett för Skatteförvaltningens kommunikation.
- Fördelar: Tidigare skaffades textningar från en extern aktör. De årliga kostnaderna för AI-lösningen är betydligt mindre än kostnaderna för en köpt tjänst.
- Användningsområde: Kommunikation
- Utgångsläge: Webbplatsen skatt.fi vidareutvecklas för att den ska tillgodose kundernas behov och vara förenlig med den allmänna branschutvecklingen. På webbplatsen behövs regelbundet nya bilder, där hänsyn ska tas till bland annat tillgängligheten och den regionala jämlikheten. Det är tidskrävande och dyrt att organisera fotograferingar.
- AI-lösning: I samarbete med en konstnär som är specialiserad på AI-bilder har Skatteförvaltningen tagit fram bilder med AI för skatt.fi.
- Bilderna visar miljöer som kan finnas på vilken ort som helst i Finland. Bilderna byts också ut efter årstid.
- Skatteförvaltningen har fullständiga användarrättigheter till bilderna och möjlighet att själv omarbeta bilderna med AI-program.
- Fördelar: AI-bildproduktion är en kostnadseffektiv och snabb lösning för Skatteförvaltningen att producera bilder för skatt.fi.
Som AI betraktas här även regelbaserade lösningar samt metoder för statistisk maskininlärning.