Inkomster utanför bokföringen, svarta löner och försummelser av arbetsgivaravgifter – Skatteförvaltningen inleder skärpt kontroll av restauranger

Skatteförvaltningens meddelande, 20.2.2023

Under våren inleder Skatteförvaltningen skattekontroller av hundratals restauranger. Skatteförvaltningen riktar skatterevisioner och andra kontrollåtgärder i huvudsak till små och medelstora pizzerior och kebabrestauranger. Den skärpta kontrollen fortsätter fram till utgången av 2024.

Biträdande direktör Tarja Valsi på Skatteförvaltningen berättar att målet med den skärpta kontrollen är att försäkra sig om att alla sköter sina förpliktelser korrekt. Skatteförvaltningen förmedlade tidigare nyheten om att restaurangbranschen har lämnat 19,5 miljoner euro i skatter obetalade inom en period på fem år.

Hon poängterar att största delen av restaurangerna agerar ärligt och rätt. Med den skärpta kontroll som nu inleds strävas det efter att få fast dem som undviker skatter.
– Objekten för kontrollen väljs ut på basis av vår egen riskanalys. Samma kriterier gäller i hela landet, berättar Valsi.
– Vi jämför bland annat uppgifterna vi fått av betalningsförmedlarna med den försäljning som restaurangen har deklarerat till Skatteförvaltningen. De företag blir utplockade till skatterevisioner som har deklarerat uppgifter till oss som avviker från uppgifterna av betalningsförmedlarna. Vi har också gått igenom angivelser av konsumenter och tar dem i beaktande vid valet av objekt.

Pizza- och kebabrestauranger objekt för särskild uppmärksamhet

Skatteförvaltningen kontrollerade restaurangerna skärpt föregående gång under åren 2015–2016. Då påfördes 14,5 miljoner euro i skatter på basis av kontrollen.
– Det föregående övervakningsprojektet riktades närmast till restauranger med serveringstillstånd. Nu koncentrerar vi oss på matserveringar, särskilt på små och medelstora pizzerior och kebabrestauranger. Enligt vår utredning är en typisk restaurang som kringgår skatt en liten eller medelstor restaurang med serveringstillstånd eller en kebabrestaurang eller pizzeria. I den här objektgruppen har en betydande del av de restaurangägarna som undviker skatter sin bakgrund i utlandet, säger Valsi.

Enligt henne finns det mycket grå ekonomi inom restaurangbranschen, såsom också inom andra arbetsintensiva branscher.
– Svarta löner, inkomster som inte bokförs och försummelse av arbetsgivaravgifter, uppräknar Valsi.
– Också missbruk av utkomstskydd för arbetslösa, till och med arbetsrelaterat utnyttjande och människohandel förekommer. Missbruk av sociala förmåner meddelar vi om till andra myndigheter. Allvarligt missbruk kräver åtgärder av flera myndigheter, säger hon.

Sidan har senast uppdaterats 20.2.2023