Utredning: Det är möjligt att tjänster som utländska försäkringsbolag erbjuder används till kringgående av skatt – övervakningen effektiveras

Skatteförvaltningens meddelande, 22.3.2022

Finland går miste om miljoner euro i skatteintäkter varje år, skatter som borde betalas på avkastningen av de placeringar som utländska försäkringsbolag erbjuder. En del av placerarna gör laglig skatteplanering med hjälp av utländska försäkringsbolag medan en del kringgår skatt med avsikt och missbrukar kryphål i lagstiftningen. Utmaningen för övervakning är att uppgifterna om utländska placeringsförsäkringar kommer till Skatteförvaltningen med dröjsmål.

Uppgifterna framgår av en utredning som Skatteförvaltningens enhet för utredning av grå ekonomi publicerat i dag. Utredningen kan läsas på Skatteförvaltningens webbplats: Utredningar om den grå ekonomin - Harmaa talous & talousrikollisuus (vero.fi)

Miljarder euro av finländarnas besparingar finns i utländska placeringsförsäkringar

År 2020 hade finländare tillgångar på sammanlagt sex miljarder euro i de placeringsförsäkringar som utländska försäkringsbolag erbjuder. Beloppet är sex gånger större än beloppet av placeringar på aktiesparkonton i fjol.

För 2020 rapporterade utländska försäkringsbolag cirka 42 000 stycken sådana produkter i vilka finländarna hade sina pengar placerade.

– Våra utredningar visade att Skatteförvaltningen fortfarande inte har en direkt insyn i inkomster av utländska placeringsförsäkringar och därmed går vi miste om skatteintäkter. Skatteförvaltningen får nog automatiskt rikligt med uppgifter om dessa placeringar men innehållet i uppgifterna är bristfälligt och det hänför sig utmaningar till användningen av uppgifterna, säger Antti Tokola från enheten för utredning av grå ekonomi på Skatteförvaltningen.

Den åtstramade skattebehandlingen och uppgifterna från utlandet hjälper övervakningen redan nu

Skattebehandlingen av försäkringsskal stramades åt 2020. Om en placerare nu enligt den gällande lagstiftningen lyfter försäkringen delvis under giltighetstiden för försäkringen, betalar hen skatt på den avkastning som influtit på beloppet. Skatteförvaltningen kan också ta tag i konstgjorda arrangemang lättare än tidigare. Fram till 2020 blev beskattningen av inkomster och värdestegringar uppskjuten tills medel togs ut till ett större beloppet än det placerade kapitalet.

Skatteförvaltningen får nu mer uppgifter än tidigare om finländarnas tillgångar i utländska försäkringsskal i och med utbytet av finansiella kontoupplysningar inom OECD-länderna. Oavsett lagändringen och informationsutbytet försöker placerare fortfarande kringgå skatter med hjälp av arrangemang med utländska försäkringsbolag. Målsättningen för de placerare som agerar fel med avsikt är att utplåna uppgifterna om den rätta ägaren.

– Enligt utredningen är utmaningen för övervakningen att Skatteförvaltningen inte får uppgifter om utländska placeringsförsäkringar förrän efteråt. I praktiken innebär detta att Skatteförvaltningen blir tvungen att öppna en redan slutförd beskattning för personen i fråga. Processen är långsam. De automatiskt inkomna uppgifterna kan inte heller i allmänhet som sådana användas som grund för beskattningen, utan Skatteförvaltningen måste be om kompletterande uppgifter, berättar Tokola.

Grå ekonomi och ekonomisk brottslighet i schack: Skatteförvaltningen effektiverar övervakningen och handledningen

Skatteförvaltningen har identifierat de problem som anknyter till utländska placeringsförsäkringar och gjort övervakning som hänför sig till dem redan i flera års tid. Under de senaste åren har övervakningen hittat 90 miljoner i inkomst som inte på eget initiativ hade deklarerats i beskattningen.

– Vi kommer i fortsättningen att arbeta allt mer för att få skatteintäkterna samlade rättvist av placeringar i utländska försäkringsskal. Vi har startat ett projekt för övervakningen av försäkringsskalen. Projektet är en del av det nationella åtgärdsprogrammet mot grå ekonomi och ekonomisk brottslighet, berättar biträdande direktör Tarja Valsi som leder övervakningen av grå ekonomi på Skatteförvaltningen.

I denna stund pågår en straffprocess i tiotals fall där det misstänks att kringgående av skatt anknyter till utländska försäkringsplaceringar.

Så här deklarerar du inkomster av utländska försäkringsskal i beskattningen

• Inkomster för 2021 ska anges senast på den förhandsifyllda skattedeklarationen i april-maj i vår.
  • Intäkterna av försäkringsskalen är i regel kapitalinkomster. Skattesatsen på intäkterna är 30 procent upp till 30 000 euro och 34 procent på den del som överstiger 30 000 euro.
  • Kapitalinkomster från utlandet kan anges i MinSkatt i punkten kapitalinkomster -> utländska kapitalinkomster. Närmare anvisningar: Den förhandsifyllda skattedeklarationen – så här deklarerar du i MinSkatt eller på papper.

Vad är en placeringsförsäkring?

• Placeringsförsäkring är en placeringsform som försäkringsbolag erbjuder.
  • Placeringsförsäkringar kan också kallas för försäkringsskal och försäkringssparande.
  • En placeringsförsäkring kombinerar sparande och livförsäkring. Placeraren ingår ett placeringsavtal med försäkringsbolaget. I och med avtalet placeras de pengar som placeraren gett försäkringsbolaget i sådana placeringsobjekt som bolaget erbjuder.
  • Placeraren kan inom placeringsförsäkringen byta placeringsobjekt när som helst. Avkastningen beskattas inte förrän placeraren lyfter medel ur placeringsförsäkringen.
  • Försäkringsbolagen rekommenderar försäkringsskal för placeringar på lång sikt. Det är alltså både utländska och inhemska försäkringbolag som erbjuder dessa tjänster.
Sidan har senast uppdaterats 22.3.2022