Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

7L Hyresinkomst – jordbruksmark, skogsmark och annat uthyrt objekt, deklarationsanvisning

Med denna blankett deklarerar du hyres- eller arrendeinkomster som du har fått från jordbruksmark (till exempel arrendeinkomst från åker), skogsmark (till exempel hyresinkomst för byggplats för vindkraftverk) eller för ett annat uthyrt objekt (till exempel en bil eller båt).

Beskattningssammanslutningar deklarerar hyres- och arrendeinkomsterna från jordbruksmark och skogsmark på blankett 2Y.

Om du har hyrt ut åker, skog och annan egendom ska du fylla i separata 7L-blanketter för de olika tillgångsslagen.

Om du har hyrt ut flera olika åkrar ska du deklarera de sammanlagda hyresinkomsterna och -kostnaderna för alla åkrar på samma blankett. Om du har hyrt ut flera olika skogsfastigheter ska du likaså deklarera de sammanlagda hyresinkomsterna och -kostnaderna för alla skogar på samma blankett. Om du har hyrt ut flera olika objekt som utgör lös egendom, t.ex. en bil och en båt, ska du deklarera hyresinkomsten för bilen och båten på egna blanketter.

Deklarera hyresinkomsterna även om det inte blir kvar någon beskattningsbar inkomst efter att kostnaderna har dragits av.

Om du äger objektet som du hyr ut till exempel tillsammans med din maka eller make ska båda fylla i en egen blankett och deklarera sin egen andel av hyresinkomsterna och kostnaderna.

Du kan lämna uppgifter antingen i MinSkatt eller med en pappersblankett. Blanketten och ytterligare information finns på blankettsidan. Returaddressen finns på första sidan av blanketten.

När ska hyresinkomsterna deklareras?

Deklarera hyresinkomsterna när du börjar hyra ut objektet. Skatteförvaltningen beaktar hyresinkomsterna i din skattesats eller påför en förskottsskatt på dem. Deklarera hyresinkomsterna i MinSkatt i samband med att du ansöker om skattekort eller förskottsskatt. Om du deklarerar hyresinkomsterna på den här blanketten ska du dessutom fylla i blankett 5010r (Ansökan om skattekort och förskottsskatt).

När du har deklarerat hyresinkomsterna på ansökan om skattekort eller förskottsskatt överförs de till den förhandsifyllda skattedeklarationen. Om uppgifterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen är bristfälliga eller felaktiga ska du korrigera dem i MinSkatt eller med den här blanketten senast på den utsatta dagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen.

Använd denna blankett också när du begär omprövning efter att beskattningen har slutförts.Fyll i en begäran om omprövning (blankett 3308r) och bifoga den här blanketten till din omprövningsbegäran. Också begäran om omprövning kan lämnas i MinSkatt.

Om du deklarerar hyresinkomster för skattekortet eller förskottsskatten ska du deklarera uppgifterna och hyresinkomsterna för alla objekt som du hyrt ut. Om du korrigerar en uppgift som du tidigare har uppgett i samband med den förhandsifyllda skattedeklarationen eller ansöker om omprövning av beskattningen ska du ange alla uppgifter om de objekt och hyresinkomster som korrigeringen eller omprövningsbegäran gäller.

Skatteförvaltningen får information om inkomster som du fått via en digital plattform både i Finland och utomlands och övervakar hur dessa uppgifter deklareras i beskattningen. Kom alltid ihåg att deklarera inkomsterna på den förhandsifyllda skattedeklarationen.

Övriga hyresinkomster – välj rätt blankett

Deklarera hyresinkomster från annan fastighet än jordbruksmark eller skogsmark på blanketten 7K (Hyresinkomster ‒ fastighet) och hyresinkomster från aktielägenheter på blanketten 7H (Hyresinkomster ‒ aktielägenheter).

Endast sådana hyresinkomster som du mottagit från uthyrning av egendom som finns i Finland kan deklareras med blanketterna 7H, 7K och 7L. Om hyresobjektet finns utomlands ska du deklarera hyresinkomsterna på blankett 16B (Utredning av utlandsinkomster (kapitalinkomster).

Beskattningssammanslutningar deklarerar hyres- och arrendeinkomsterna från jordbruksmark och skogsmark på blankett 2Y.

Hyres- och arrendeinkomster av byggnader, konstruktioner och deras byggplatser, vilka hör till en gårdsbruksenhet, samt hyresinkomster av maskiner som hör till jord- och skogsbruksinventarier deklareras fortfarande med skattedeklarationen för jordbruk.

Läs mer om beskattningen av hyresinkomster

Läs mer om beskattningen av sporadisk uthyrningsverksamhet

1 Personuppgifter och skatteår

Ange här ditt namn och din personbeteckning.

Ange också skatteåret, dvs. det år för vilket du deklarerar hyresinkomster.

2 Uppgifter om egendomen som har hyrts ut

Ange i den här delen följande uppgifter om den uthyrda egendomen:

  • Specificera annat objekt som du har hyrt ut (till exempel en husbil eller båt).
  • Ange till vem du har hyrt ut: hyrestagarens personbeteckning eller FO-nummer samt namn.
  • Anteckna tidsintervallet under vilket egendomen har varit uthyrd.

Har du haft flera hyresgäster eller hyresperioder/fler än en hyresgäst eller hyresperiod under året?

Om egendomen har varit uthyrd till fler än en hyrestagare under året ska du lämna punkten "Hyrestagarens personbeteckning eller FO-nummer" blank. Då ska du i stället för hyrestagarens namn skriva "flera".

Om lägenheten inte har varit uthyrd oavbrutet utan i flera perioder under året, ska du som hyrestid ange hela året i formatet 1.1.20xx–31.12.20xx.

2.1 Din egen andel av bruttohyresinkomsterna/år: Ange den mottagna hyresinkomstens bruttobelopp utan att dra av kostnader. Ange endast din egen andel av hyresinkomsterna. Om du äger egendomen exempelvis tillsammans med din make eller maka ska du bara ange din egen andel av hyresinkomsterna.

3 Kostnader för skatteåret och uthyrningsverksamhetens inkomst eller förlust (ange endast din egen andel)

3.1 Deklarera de kostnader som hänför sig till den uthyrda egendomen. Ange kostnaderna endast för den tid under vilken egendomen har varit uthyrd.

Om du har tagit ett lån för att anskaffa egendom ska du inte ange räntorna på lånet på den här blanketten. Räntorna dras av separat från alla kapitalinkomster. Lånet är en skuld för förvärvande av inkomst, som du kan deklarera i MinSkatt. Du kan också lämna uppgifterna med den förhandsifyllda skattedeklarationen på blankett 50B (Kapitalinkomster och avdrag från dem) eller på blankett 5010r om du ansöker om skattekort eller förskottsskatt.

3.2 Börja med att fylla i uträkningen av avskrivningar i del 4. Överför sedan beloppet i punkt 4.4 (Skatteårets avskrivning) till den här punkten.

3.3 och 3.4: Beräkna och deklarera den beskattningsbara hyresinkomsten, dvs. skillnaden mellan hyresinkomsterna och kostnaderna i anknytning till dem. Om det kvarstår vinst av hyresinkomsterna ska du anteckna dess belopp i punkt 3.3. Om kostnaderna är större än hyresinkomsterna, det vill säga om uthyrningen går med förlust, ska du anteckna förlustbeloppet i punkt 3.4.

4 Uträkning av avskrivningar

Avskrivningar betyder att du får dra av från hyresinkomsten och periodisera kostnader som hänför sig till anskaffningen av exempelvis lös egendom. Läs mer om för hurdan egendom du kan göra avskrivningar.

Läs mer om hur kortvarig uthyrning inverkar på avdragandet av anskaffningsutgiften för egendom.

Ange i början av delen den avskrivningsprocent som du har använt. Den högsta avskrivningsprocenten för lös egendom är 25 %.

Om du äger egendomen exempelvis tillsammans med din make eller maka ska du komma ihåg att deklarera bara den andel av anskaffningspriset och de övriga uppgifterna i uträkningen av avskrivningar som motsvarar din ägarandel.

Utgifter för anskaffning eller ombyggnad av täckdiken på åkermark som har utarrenderats dras av som linjära avskrivningar under den ekonomiska användningstiden för nyttigheten. Den ekonomiska användningstiden räknas från och med tidpunkten för ibruktagandet.

Exempel: Den ekonomiska användningstiden för en täckdikning som blivit färdig år 2020 är 20 år. Efter avskrivningarna av utgiftsresterna som gjorts tidigare under åren 2020–2024 har dessa täckdiken kvar en utgiftsrest på 15 000 euro. Ange 15 000 euro som oavskriven anskaffningsutgift i punkt 4.1. Denna utgiftsrest periodiseras till den återstående 15 års ekonomiska användningstiden så att den dras av som linjära avskrivningar. Ange i punkt 4.4 som skatteårets avskrivning en linjär avskrivning på 1 000 euro och i punkt 4.5 som icke-avskriven anskaffningsutgift vid skatteårets utgång 14 000 euro.

4.1 Oavskriven anskaffningsutgift vid skatteårets ingång: Ange den oavskrivna anskaffningsutgiften vid skatteårets ingång. Med oavskriven anskaffningsutgift avses det anskaffningspris som kvarstår då du från det ursprungliga anskaffningspriset har dragit av de avskrivningar som gjorts under tidigare år.

4.2 Tillägg under skatteåret: Ange tillägg som har gjorts till den oavskrivna anskaffningsutgiften.

4.3 Oavskriven anskaffningsutgift efter tillägg: Räkna ihop beloppen i punkterna 4.1 och 4.2 och ange den oavskrivna anskaffningsutgiften efter tillägg. Om du inte har gjort några tillägg under skatteåret ska du ange samma belopp som i punkt 4.1.

4.4 Skatteårets avskrivning: Räkna ut avskrivningsbeloppet dvs. hur stor avskrivningen från den oavskrivna anskaffningsutgiften blir med den avskrivningsprocent du använder. Överför det avskrivningsbelopp som du beräknat till punkt 3.2.

4.5 Oavskriven anskaffningsutgift vid skatteårets utgång: Dra av Skatteårets avskrivning från beloppet i punkt 4.3 och anteckna skillnaden här.

Datera och underteckna blanketten. Ange också ett telefonnummer där vi kan nå dig dagtid.


Sidan har senast uppdaterats 17.9.2025