Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Yritysvierailut toivat Verohallinnolle kehuja

Uutinen, 8.10.2015

Verohallinto kokeili uutta toimintatapaa, jossa esimiehiä vieraili yrityksissä kyselemässä, miten veroasioiden hoitaminen sujuu. Kokeilu sai kehuja rohkeudesta ja avoimuudesta ja tuotti paljon kehitysideoita.

Yritysverotoimistojen ja verotarkastusyksiköiden johtajat vierailivat yhteensä 58 osakeyhtiössä eri puolella maata keskustelemassa yritysten talousjohdon kanssa. Heiltä kysyttiin kokemuksia veroasioiden hoitamisesta: miten on sujunut tiedon etsiminen, neuvojen saaminen, veroilmoittaminen tai esimerkiksi hakemusten käsittely.

– Tavoitteemme oli, että pääsemme vierailuilla perehtymään asioihin, jotka ovat nousseet esiin asiakastyytyväisyyskyselyissä. Halusimme kuulla tosielämän tarinoita veroasioiden hoitamisesta. Tavoite toteutui, ja hienoa oli, että vierailut koettiin yrityksissäkin antoisiksi, kertoo apulaisjohtaja Marja Koskimäki tyytyväisenä.

Kiitosta palveluasenteesta

Yrityksiltä saadun palautteen mukaan Verohallinto on selvästi kehittynyt viime vuosina. Kiitosta saivat varsinkin asiakaspalvelun ammattitaito ja palveluasenne sekä sähköiset palvelut.

Palautteet verotarkastuksista yllättivät Verohallinnon edustajat positiivisesti. Vaikka tarkastukset aiheuttavat ylimääräistä vaivaa, suurin osa yrityksistä oli kokemukseen tyytyväisiä: tarkastukset koettiin jopa Verohallinnon tarjoamana ilmaisena konsultointina.

– Jatkossa verotarkastusten ohjaavaa roolia on tarkoitus lisätä entisestään. Aiomme keskittyä enemmän reaaliaikaisuuteen eli nykyhetkeen ja ennakoiden ohjata asiakasta toimimaan oikein, kertoo Koskimäki.

Sähköisyyttä toivottiin lisää

Vero.fi sen sijaan sai moitteita siitä, että tietoa on vaikea löytää. Tietoa on paljon, mutta täsmällisen ja ajankohtaisen tiedon löytäminen juuri omaan tilanteeseen koettiin hankalaksi. Parannusta on tulossa, sillä esimerkiksi hakutoiminnon uudistus on työn alla.

Verohallinnon toiminnalta yritykset toivovat asioiden nopeaa ja sujuvaa käsittelyä sekä aktiivista tiedottamista muutoksista. Lisäksi toivottiin, että sähköisiä palveluja kehitetään edelleen ja laajennetaan ilmoittamiskanavista myös kommunikointiin virkailijoiden kanssa.  Esimerkiksi selvityspyyntöjä haluttaisiin hoitaa sähköisesti.

Kaikki yritysvierailulta saadut palautteet on viety Verohallinnossa eteenpäin.

Lue myös:
Marja Koskimäen kirjoitus Verona-blogissa Kop kop, pääsisikö verottaja kylään?

 


Sivu on viimeksi päivitetty 8.10.2015