Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Toimintakertomus 2023 – Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö

2.4.2024

Sisältö

1 Toimintavuoden yleiskatsaus
2 Tulostavoitteet ja niiden toteutumat
2.1 Tulostavoitteiden asettaminen
2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet ja niistä tehdyt muutoksenhaut
2.3 Yksikön antamat lausunnot
2.4 Verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saaminen
2.5 Käsittelyaika vastineasioissa
2.6 Laadunvarmistus ja ohjeiden ajantasaisuus
3 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja
3.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet
3.2 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset
3.3 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset
3.4 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset
4 Henkilöstö
4.1 Henkilöstön määrä ja resurssit
4.2 Työtyytyväisyys
5 Kehittäminen
6 Määrärahojen käyttö

1 Toimintavuoden yleiskatsaus

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö saavutti toimintavuonna 2023 osin keskeiset tulostavoitteensa. Tavoite toteutui ja ylittyi sellaisten tapausten osuudessa kaikista korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemista verotusta koskevista ratkaisuista, jossa yksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (LTK, HAO, KHO) ollut muutoksenhakijana (toteuma 67 %). Lisäksi tavoite lähes toteutui korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuudessa niistä verovelvollisen valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa (toteuma 60 %).

Yksikkö ei sen sijaan saavuttanut korkeimman hallinto-oikeuden yksikölle myöntämien valituslupien tavoitetta (toteuma 28 %) ja korkeimman hallinto-oikeuden yksikön tekemistä valituksista antamien ratkaisujen julkaisutavoitetta (toteuma 23 %). Valituslupa- ja julkaisutoteumaan osaltaan kuitenkin vaikuttavat myös hallintotuomioistuimien antamien päätösten määrien vuosittaiset vaihtelut sekä julkaisukäytännöt.

Oikeudenvalvontayksikön antamien vastineiden käsittelyajat pysyivät hyvällä tasolla. Yksikkö alitti oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräisen käsittelyaikatavoitteen (toteuma 29 pv) sekä saavutti korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräisen käsittelyaikatavoitteen (toteuma 30 pv).

Yksikkö sai toimintavuonna Verohallinnolta tiedoksi 308 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 77 tapauksessa (25 %). Yksikkö antoi Verohallinnon Verotusyksiköille lausuntoja tai kommentteja aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin.

Yksikkö teki toimintavuonna 37 oikaisuvaatimusta verotuksen oikaisulautakunnalle, 66 valitusta hallinto-oikeudelle ja 50 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Yksikkö antoi toimintavuonna 912 vastinetta verovelvollisten valituksiin sekä osallistui kahteen hallinto-oikeuden järjestämään suulliseen käsittelyyn.

Yksikössä kehitettiin asiakirjapohjia ja työmenetelmiä. Yksikön henkilötyövuosikäyttö oli toimintavuonna 24,4 (edellinen vuosi 26,5). Toimintavuodelle myönnetystä määrärahasta jäi säästöä noin 200 000 euroa.

2 Tulostavoitteet ja niiden toteutumat

2.1 Tulostavoitteiden asettaminen

Valtiovarainministeriö asettaa oikeudenvalvontayksikön tulostavoitteet osana Verohallinnon ja valtiovarainministeriön välistä tulossopimusta. Oikeudenvalvontayksikön tulostavoitteet ja keskeiset keinot tavoitteeseen pääsemiseksi ovat seuraavat:

Tulostavoite 1: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö keskittyy oikeudellisesti merkityksellisiin tapauksiin ja edistää näin verotuksen yhtenäisyyttä, ennustettavuutta ja oikeusvarmuutta (hyvän ja ennustettavan verojärjestelmän luomista).

Asiaa voidaan pitää oikeudellisesti merkityksellisenä ja tulkinnanvaraisena esimerkiksi, jos sen käsittelyn yhteydessä

  • tulkitaan uutta lainsäädäntöä
  • tulkitaan verotus-, oikaisu- tai muutoksenhakumenettelyä koskevia säännöksiä
  • todetaan, että lainsäädäntö on joltain osin puutteellinen tai aukollinen
  • todetaan, että Verohallinnon ratkaisutoiminnassa tai hallintotuomioistuimien oikeuskäytännössä on epäyhtenäisyyttä
  • todetaan, että oikeuskirjallisuudessa on esitetty erilaisia kannanottoja
  • havaitaan uusi taloudellinen tai muu ilmiö, josta ei ole lainsäädäntöä, oikeus- tai verotuskäytäntöä ja jolla on merkitystä verotuksessa
  • havaitaan muutoin sääntelyn mahdollistavan useita eri ratkaisuvaihtoehtoja
  • asia on tulkinnallisesti epäselvänä ratkaistu veronsaajan vahingoksi (in dubio contra fiscum).

Keskeiset keinot tulostavoitteeseen pääsemiseksi:

  • Ajantasaiset työmenettelyohjeet ja niiden noudattamisen seuranta yhtenäisen toiminnan varmistamiseksi.
  • Yhteistyö Verohallinnon veroasiantuntijoiden sekä verotuksen asiantuntijajohdon kanssa, jotta oikeudenvalvontayksikkö saa Verohallinnolta tietoonsa oikeudellisesti tulkinnanvaraisia muutoksenhakualoitteita.
  • Oikeudenvalvontayksikkö lausuu Verohallinnon pyynnöstä ennen asian ratkaisemista oikeudellisesti tulkinnanvaraisissa asioissa sekä antaa pyydettäessä lausunnon aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin ohjeluonnoksiin sekä lainsäädännön valmisteluasiakirjoihin.
  • Seuranta: Verohallinnon vuosittain yksikölle tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteiden sekä oikeudenvalvontayksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrät.
  • Seuranta: Yksikön antamat lausunnot ja niiden määrät aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin sekä hallituksen esityksiin.

Tulostavoite 2: Oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö edistää viranomaisen ja verovelvollisen oikeusturvaa verotuksessa luomalla osaltaan edellytyksiä verolainsäädännön asianmukaiselle täytäntöönpanolle. Tässä tehtävässä oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista, jonka keskeiset mittarit ovat seuraavat:

  • Korkeimman hallinto-oikeuden myöntämien valituslupien osuus kaikista oikeudenvalvontayksikön tekemistä valituslupahakemuksista (%)
  • Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista oikeudenvalvontayksikön tekemistä valituksista (%)
  • Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus niistä verovelvollisen valituksista, joissa oikeudenvalvontayksikkö on puoltanut valituslupaa (%)
  • Sellaisten tapausten osuus kaikista korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemista verotusta koskevista ratkaisuista, jossa oikeudenvalvontayksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (LTK, HAO, KHO) ollut muutoksenhakijana (%)

Tulostavoite 3: Oikeudenvalvontayksikkö edesauttaa tuomioistuinta mahdollisimman oikeaan ratkaisuun pääsemisessä ja samalla edistää myös verovelvollisen oikeusturvan toteutumista.

Keskeiset keinot tulostavoitteeseen pääsemiseksi:

  • Oikeudenvalvontayksikkö antaa aina lausunnon, kun hallintotuomioistuin sitä pyytää. Oikeudenvalvontayksikkö lausuu asiakirjassaan oikeudellisesta kysymyksestä kattavasti, asiantuntevasti ja laadukkaasti.
  • Oikeudenvalvontayksikkö esittää asiakirjassaan asian taustan, sääntelyn, oikeuskäytännön ja ohjeistuksen. Oikeudenvalvontayksikkö tuo asiakirjassaan esiin myös oikeuskirjallisuudessa esitettyjä kannanottoja. Vastineessaan oikeudenvalvontayksikkö usein täsmentää verotuspäätöksen tai alemman muutoksenhakuasteen päätöksen perusteita.
  • Oikeudenvalvontayksikön asiakirjat ovat kielellisesti ymmärrettäviä ja rakenteeltaan selkeitä.
  • Oikeudenvalvontayksikkö tuo esiin oikeudellisessa argumentoinnissa myös verovelvollisen oikeutta puoltavat näkökohdat ja edistää näin myös verovelvollisen oikeusturvan toteutumista.
  • Oikeudenvalvontayksikkö toimii oikeudenkäynnin aktiivisena osapuolena ja edistää omilla prosessitoimillaan asian oikeaa ratkaisua. Oikeudenvalvontayksikkö voi esimerkiksi esittää itse tai pyytää verovelvollista esittämään uutta selvitystä, pyytää tuomioistuinta ryhtymään prosessitoimeen tai esittää tuomioistuimelle erityisen selvittämiskeinon käyttöä. Oikeudenvalvontayksikkö voi myös pyytää esimerkiksi Verohallinnolta tai valtiovarainministeriöltä lausunnon verovalitusasiaan liittyen.
  • Seuranta: Työparin sekä työnjohdon tekemä laadunvarmistus. Asiakirja- ja prosessiohjeiden sisältöjä ajantasaisuus.

Tulostavoite 4: Oikeudenvalvontayksikkö edistää muutoksenhakuprosessin sujuvuutta.

Oikeudenvalvontayksikössä seurataan annettujen vastineiden käsittelyajan pituutta, millä on osaltaan vaikutusta verovalitusasioiden yleiseen käsittelyaikaan tuomioistuimissa. Tätä koskevat seurattavat mittarit ovat:

  • Oikeudenvalvontayksikön oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika (pv)
  • Oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika (pv)

Jäljempänä esitetään yksikölle asetettujen tulostavoitteiden keskeiset toteumatiedot. Kumulatiivinen luku kuvaa tulostavoitteiden toteutumista aina vuodesta 2012 alkaen.

2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet ja niistä tehdyt muutoksenhaut

Verohallinnon ja verotuksen oikaisulautakunnan tekemien päätösten tiedoksianto Veronsaajien oikeudenvalvontayksikölle on ohjeistettu Verohallinnon ohjeessa Veronsaajien oikeudenvalvonta Verohallinnossa 7.4.2021 dnro VH/1086/00.01.00/2021. Ohjeen mukaan Verohallinnon yksiköiden tulee antaa oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi tekemänsä tai verotuksen oikaisulautakunnan tekemät päätökset silloin, kun kysymyksessä on oikeudellisesti tulkinnanvarainen tai taloudellisesti poikkeuksellisen merkittävä asia tai jos veronsaajien oikeudenvalvonta muutoin sitä edellyttää. Edellytyksenä on myös, että asia on ratkaistu veronsaajan vahingoksi. Tämä koskee kaikkia muutoksenhakukelpoisia ratkaisuja, kuten ennakkoratkaisuja, verotuspäätöksiä, muutosverotuspäätöksiä ja oikaisuvaatimukseen annettuja päätöksiä.

Verohallinto teki oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2023 yhteensä 308 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 77 tapauksessa (25 %).

Alla olevasta taulukosta1 ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2023 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden sekä yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä päätöstyypeittäin.

1 Tässä tarkoitetaan vain niitä muutoksenhakuja, jotka perustuvat Verohallinnon yksikölle tiedoksi antamiin muutoksenhakualoitteisiin. Yksi muutoksenhakualoite voi sisältää esimerkiksi useamman verovelvollisen päätöksiä. Osa muutoksenhakualoitteista on voitu ratkaista myös alkuvuonna 2024. Siten muutoksenha-kualoitekohtaisesti lasketut luvut eivät ole täysin verrannollisia kappaleissa 3.1 ja 3.2 esitettyihin yksikön muutoksenhakuihin.

Oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2023 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden sekä yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä päätöstyypeittäin
Päätöstyyppi Muutoksenhaku
aloitteet
Oikeudenvalvonta
yksikkö haki muutosta
Muutoksenhaku
prosentti
Verohallinnon ennakkoratkaisu 133 29 22 %
Verohallinnon verotuspäätös 92 19 21 %
Verotuksen oikaisulautakunnan päätös 83 29 35 %
Yhteensä 308 77 25 %

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2023 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden ja yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä verolajeittain.

Päätöstyyppi Muutoksenhaku
aloitteet
Oikeudenvalvonta
yksikkö
haki muutosta
Muutoksenhaku
prosentti
Arvonlisäverotus 34 8 24 %
Autoverotus 7 7 100 %
Ennakkoperintä  21 3 14 %
Henkilö- ja yritysverotus 73 23 32 %
Kiinteistöverotus  18 7 39 %
Perintö- ja lahjaverotus 29 9 31 %
Valmisteverotus  2 1 50 %
Varainsiirtoverotus  4 0 0 %
Yhteisöverotus 120 19 16 %
Kaikki yhteensä 308 77 25 %

2.3 Yksikön antamat lausunnot

Yksikkö antaa Verohallinnon Verotusyksiköille sekä Esikunta- ja oikeusyksikölle lausuntoja tai kommentteja aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin sekä hallituksen esityksiin. Jos yksikkö on lausunnossaan ottanut yksilöidyn kannan tiettyyn konkreettiseen (ohjeessa riittävästi yksilöityyn) asiakysymykseen, hyvän hallinnon periaatteet edellyttävät, että yksikkö noudattaa lausunnossa esittämäänsä kantaa myös yksittäisessä verotusta koskevassa oikeudenkäynnissä.

Yksikkö on antanut vuoden 2023 aikana seuraavat aineellista verotusta koskevat lausunnot tai kommentit:

  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistelmävähennys 3.1.2024
  • Verotusyksikölle Verohallinnon kannanottoluonnoksesta Vedonlyönnin verotus 3.2.2023.

2.4 Verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saaminen

Kalenterivuoden 2023 aikana korkein hallinto-oikeus ratkaisi kaikkiaan 25 sellaista oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa alemman asteen päätöksentekijänä oli hallinto-oikeus ja joissa siis edellytettiin valitusluvan saamista. Näistä 25 tapauksesta valituslupa myönnettiin 7 tapauksessa (toteuma 28 %; tavoite oli 50 %). Korkein hallinto-oikeus julkaisi näistä 7 tapauksesta 4 tapauksessa antamansa ratkaisun. Mainitun 25 valituksen lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisi 14 oikeudenvalvontayksikön valitusta keskusverolautakunnan ennakkoratkaisuista. Näistä 14 tapauksesta annettu ratkaisu julkaistiin 5 tapauksessa. Kaikkiaan korkein hallinto-oikeus julkaisi oikeudenvalvontayksikön valituksesta antamiaan ratkaisuja 9 (4+5) eli valitusten kokonaismäärästä 23 % (9/39; tavoite oli 40 %).

Korkein hallinto-oikeus ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 15 sellaista verovelvollisen korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa oikeudenvalvontayksikkö oli pyytänyt päätöksen julkaisua. Näistä tapauksista korkein hallinto-oikeus julkaisi ratkaisun 9 tapauksessa (toteuma 60 %; tavoite 70 %).

   

    2021 2022 2023 Kumulatiivinen
2012-2023

Korkeimman hallinto-oikeuden myöntämien valituslupien osuus kaikista yksikön tekemistä valituslupahakemuksista

Tavoite 55 % 55 % 50 %  
Toteuma 44 % 50 % 28 % 45 %
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus niistä verovelvollisten valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa Tavoite 50 % 50 % 70 % -
Toteuma 83 % 67 % 60 % -
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista yksikön tekemistä valituksista Tavoite 45 % 45 % 40 % -
Toteuma 33 % 31 % 23 % 34 %
Sellaisten tapausten osuus kaikista KHO:n julkaisemista verotusta koskevista ratkaisuista, joissa VOVA on jossain veroprosessin vaiheessa (ltk, HAO, KHO) ollut muutoksenhakijana (%) Tavoite - - 45 % -
Toteuma - - 67 % -

Seuraavassa taulukossa on kuvattu pidemmältä ajalta korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat verotusta koskevat ratkaisut sekä niiden tapausten osuus, joissa oikeudenvalvontayksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (oikaisulautakunta, hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus) ollut muutoksenhakijana.

Vuosi Vuosikirjassa julkaistut ratkaisut yhteensä VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / % Ratkaisuselosteena julkaistut ratkaisut yhteensä VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / %
2010 25  11 / 44 % 26 11 / 42 %
2011 37 19 / 51 % 7 1 / 14 %
2012 27 16 / 59 % 7 / 78 %
2013 66 34 / 52 % 8 4 / 50 %
2014 54 28 / 53 % 5 1 / 20 %
2015 42 17 / 41 % 4 1 / 25 %
2016 53 23 / 43 % 11 5 / 45 %
2017 49 26 / 53 % 4 4 / 100 %
2018 51 20 / 39 % 6 3 / 50 %
2019 49 22 /45 % 4 2 / 50 %
2020 33 15 / 45 % 3 1 / 33 %
2021 51 22 / 43 % 6 1 /17 %
2022 31 11 / 35 % 0 0 %
2023 21 14 / 67 % 0 0 %
Kumulatiivinen 589 278 / 47 % 93 41 / 44 %

Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat ratkaisut ohjaavat verotus- ja oikeuskäytäntöä ja ne edistävät siten verotuksen yhtenäisyyttä, oikeusvarmuutta ja ennustettavuutta. Yksittäisellä ratkaisulla saattaa lisäksi olla huomattava fiskaalinenkin merkitys ja jossain tapauksissa ratkaisu voi johtaa myös lainsäädännön muuttamiseen.

Kun kysymys on oikeudellisesti tulkinnanvaraisesta tapauksesta, veronsaajan (yhteiskunnan) intressissä ei sinänsä ole saada asiassa ratkaisu, joka olisi veronsaajan kannalta edullinen. Olennaista on saada oikeudellisesti tulkinnanvaraiseen kysymykseen ohjaavaa oikeuskäytäntöä.

2.5 Käsittelyaika vastineasioissa

Käsittelyaika vastineasioissa 2020-2022
Vuosi 2021 2022 2023
Tavoite (Oik.ltk, HAO) 33 32 33
Toteuma (Oik.ltk, HAO) 32 39 29
Tavoite KHO 30 30 30
Toteuma KHO 27 29 30

Oikeudenvalvontayksikön oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 29 pv ja oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 30 pv.

2.6 Laadunvarmistus ja ohjeiden ajantasaisuus

Veronsaajien oikeudenvalvojan työpari on yleensä toinen oikeudenvalvoja hänen tehtäväalueensa mukaisesta asiaryhmästä. Oikeudenvalvojan työparina kaikissa yksikön muutoksenhakuun liittyvissä asioissa, korkeimmassa hallinto-oikeudessa käsiteltävissä asioissa sekä erikseen muutoin sovituissa asioissa toimii kuitenkin johtava veronsaajien oikeudenvalvoja.

Oikeudenvalvojat ovat antaneet yksikön ohjeistuksen mukaisesti toisilleen palautetta laadituista asiakirjoista. Työparit ovat kiinnittäneet asiakirjassa huomiota muun muassa substanssin oikeellisuuteen, asiakirjan ulko- ja kieliasuun sekä tekstin ymmärrettävyyteen. Työpari on myös tarpeen mukaan perehtynyt valituksenalaiseen päätökseen ja siitä tehtyyn valitukseen. Johtava veronsaajien oikeudenvalvoja on ratkaissut yksikön puhevallan käytön tulkinnanvaraisissa, laajakantoisissa tai periaatteellisesti merkittävissä tapauksissa.

Työnjohto on tehnyt asiakirjojen laadunvarmistusta lukemalla yksikön laatimia asiakirjoja sekä antamalla niistä palautetta oikeudenvalvojille. Kuluvana vuonna yksikössä päivitettiin muun muassa asiakirjapohjia ja niiden ohjeistusta sekä malliteksti- ja prosessiohjetta. Lisäksi yksikössä päivitettiin sisäistä ohjetta täsmentämällä muu muassa muutoksenhakualoitteen käsittelyn menettelyjä sekä muutoksenhaun seurannan menettelyjä.

3 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja

Seuraavista kappaleista ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan sekä verovalituksiin liittyviä seurantatietoja.

3.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan liittyvien suoritteiden lukumäärätiedot vuosilta 2018–2023.

Oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan liittyvien suoritteiden lukumäärätiedot vuosilta 2018–2023.
Vuosi Oikaisuvaatimukset Valitukset HAO Valitukset KHO Vastineet Suulliset käsittelyt
2018 18 49  53  1015  4
2019  14  76  60  872  2
2020 18 74 65 859 3
2021 24 66 41 980 4
2022 32 69 48 902 1
2023 37  66  50  912  2

3.2 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset

Seuraavasta taulukosta ilmenevät Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja hakijoiden tekemien hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2023. Taulukossa Muu veroasia tarkoittaa seuraavien verolajien ennakkoratkaisuja: kiinteistövero, lähdevero, perintö- ja lahjavero, työnantajasuoritukset ja varainsiirtovero.

Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2022
Verolaji Annetut
ratkaisut
Oikeudenvalvontayksikön
valitukset
Verovelvollisten
valitukset
Arvonlisävero 169 4 19
Tulovero 2316 21 83
Muu veroasia 1273 8 23
Autovero 52 - 2
Valmistevero 6 - -
Yhteensä 3816 33 127

Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta Verohallinnon antamista ennakkoratkaisuista alle 1 %:ssa tapauksista.

Seuraavasta taulukosta ilmenevät keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja hakijoiden tekemien korkeimmalle hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 20232.

2Keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrällä tarkoitetaan tässä taulukossa niitä ratkaisuja, jotka on annettu oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi vuoden 2023 aikana.

Keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien korkeimmalle hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2023
Verolaji Annetut
ratkaisut
Oikeudenvalvontayksikön
valitukset
Verovelvollisten
valitukset
Arvonlisäverotus 12 5 -
Tuloverotus 14 5 6
Yhteensä 26 10 6

Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta keskusverolautakunnan antamista ennakkoratkaisuista 38 %:ssa tapauksista.

3.3 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset

Alla olevasta taulukosta ilmenee hallinto-oikeuksiin3 saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2023:

3Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.

Vuosi 2021 2022 2023
Autoverot 35 22 43
Arvonlisävero 113 99 106
Kiinteistövero 63 76 117
Perintö ja lahjavero 90 109 125
Varainsiirtovero 15 45 22
Elinkeinotulon verotus 104 124 152
Ennakkoperintä 30 16 25
Henkilökohtaisen tulon verotus 595 490 409
Muu tuloveroasia 109 151 104
Valmisteverot 19 13 36
Muut verot 19 40 93
Yhteensä 1192 1185 1232

Alla olevasta taulukosta ilmenee korkeimpaan hallintooikeuteen4 saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2023:

4 Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.

Vuosi 2021 2022 2023
Autoverot 4 6 6
Arvonlisävero 47 46 45
Kiinteistövero 11 7 13
Perintö ja lahjavero 18 25 6
Varainsiirtovero 5 11 3
Elinkeinotulon verotus 61 45 32
Ennakkoperintä 6 18 5
Henkilökohtaisen tulon verotus 73 163 73
Muu tuloveroasia 44 76 64
Valmisteverot  9 6 10
Muut verot 7 6 17
Yhteensä 285 409 274

Vuonna 2023 yksikkö teki 66 valitusta hallinto-oikeudelle ja 50 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Noin 5 % hallinto-oikeuteen saapuneista valitusasioista ja noin 18 % korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuneista valituksista oli siten oikeudenvalvontayksikön puolesta tehtyjä.

3.4 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset

Alla olevasta taulukosta ilmenee verotuksen oikaisulautakuntien käsittelemien tapausten lukumäärätiedot vuosilta 2018–2023:

 
Vuosi 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Yhteensä 23 662 17 295 21 295 25 136 25 770 24 243

Vuonna 2023 yksikkö teki yhteensä 37 oikaisuvaatimusta verotuksen oikaisulautakunnalle.

4 Henkilöstö

4.1 Henkilöstön määrä ja resurssit

Vuonna 2023 oikeudenvalvontayksikön henkilötyövuositoteuma oli 24,4. Yksikölle myönnetty henkilötyövuosikehys oli 27. Toimintavuonna yksikön henkilötyövuosien käyttö oli siten 90,4 % myönnetystä henkilötyövuosikehyksestä.

Veronsaajien oikeudenvalvojien oikeudenvalvontaan käyttämästä työajasta noin 81 % kohdistui vastineiden antamiseen vero- ja maksuvelvollisten tekemiin verovalituksiin ja noin 19 % yksikön tekemään muutoksenhakuun.

Alla olevasta taulukosta ilmenee veronsaajien oikeudenvalvontaan käytettyjen henkilö-resurssien määrän kehitys vuosina 2018–2023:

Vuosi Htv
2018 27,2
2019 24,7
2020 26,7
2021 25,5
2022 26,5
2023 24,4

Toimintavuonna palvelussuhde päättyi yksikössä 5 henkilöllä ja alkoi 3 henkilöllä.

Yksikön henkilötyövuosikehys vuodelle 2024 on 27.

4.2 Työtyytyväisyys

Yksikössä toteutettiin syksyllä muiden Verohallinnon yksiköiden tapaan vuosittainen työtyytyväisyyskysely valtiovarainministeriön tuottamalla henkilöstökyselyjärjestelmällä (VmBaro).

Yksikön työtyytyväisyysindeksiksi eli kaikkien arviointikohtien keskiarvoksi muodostui 3,96. Koko Verohallinnon työtyytyväisyysindeksi vuonna 2023 oli 3,78 ja valtiosektorin 3,68.

5 Kehittäminen

Yksikössä kehitettiin sen käyttämiä asiakirjapohjia hallintotuomioistuimilta, asiamiehiltä, Verohallinnon asiantuntijoilta sekä viestinnän ja palvelumuotoilun asiantuntijoilta saadun palautteen perusteella. Asiakirjapohjiin lisättiin muun muassa pääotsikoiden ja mahdollisten väliotsikoiden juokseva numerointi. Lisäksi asiakirjapohjien ohjeistusta kehitettiin muun muassa asiassa ratkaistavan oikeuskysymyksen muotoilun, yksinkertaisten ja lain tulkinnan kannalta selvien asioiden käsittelyn sekä verovelvollisen valituksen perustelujen ja taustatietojen tiivistäminen osalta. Lisäksi yksikössä päivitettiin malliteksti- ja prosessiohjetta.

Yksikkö kehitti hallinto-oikeudelle antamien vastineiden läpimenoaikaa muun muassa täsmentämällä työjonojen ohjeistusta sekä kehittämällä työjonojen seurantaa ja tapausten tehtäväjakoa. Yksikössä arvioitiin työturvallisuusriskit Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti.

Yksikkö kehitti sisäistä ohjeistustaan muun muassa täsmentämällä muutoksenhakualoitteen käsittelyn menettelyjä sekä oikeudenvalvontayksikön tekemän muutoksenhaun seurannan menettelyjä.

Yksikkö järjesti Verohallinnon asiantuntijoille toiminnastaan infon 11.10.2023 sekä piti puheenvuoron Verohallinnon ennakkoratkaisupäivässä. Yksikkö järjesti ryhmäpalaveripäivän 26.5.2023 sekä yksikköpäivät 1.–2.11.2023.

6 Määrärahojen käyttö

Vuonna 2023 yksikön määrärahakäyttö oli 2 246 728 euroa. Vuonna 2022 vastaava määrärahan käyttö oli 2 276 146 euroa. Vuodelle 2023 myönnetty määrärahakehys oli 2 452 000 euroa. Säästöä syntyi 205 272 euroa.

Vuodelle 2024 yksikölle asetettu määrärahakehys on 2 500 000 euroa.

Sivu on viimeksi päivitetty 15.4.2024