Toimintakertomus 2022 – Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö

2.3.2023

Sisältö

1 Toimintavuoden yleiskatsaus
2 Perustoiminta
2.1 Tulostavoitteet ja niiden toteumat
2.1.1 Tulostavoitteiden asettaminen
2.1.2 Oikeudellinen vaikuttavuus
2.1.3 Käsittelyaika vastineasioissa
2.2 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja
2.2.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet
2.2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet
2.2.3 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset
2.2.4 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset
2.2.5 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset
2.3 Yksikön antamat lausunnot
3 Henkilöstö
3.1 Henkilöstön määrä ja resurssit
3.2 Työtyytyväisyys
4 Kehittäminen
5 Määrärahojen käyttö

1 Toimintavuoden yleiskatsaus

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö saavutti toimintavuonna 2022 osin keskeiset oikeudellisen vaikuttavuuden tulostavoitteensa. Tavoite toteutui oikaisulautakunnan ratkaisemien oikaisuvaatimusten hyväksymisessä (toteuma 63 %), hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuudessa kaikista yksikön tekemistä valituksista (toteuma 16 %) sekä korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuudessa niistä verovelvollisen valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa (toteuma 67 %).

Yksikkö ei sen sijaan saavuttanut korkeimman hallinto-oikeuden yksikölle myöntämien valituslupien tavoitetta (toteuma 50 %) eikä yksikön korkeimman hallinto-oikeudelle tekemien valitusten ja niihin annettujen ratkaisujen julkaisutavoitetta (toteuma 31 %). Valituslupa- ja julkaisutoteumaa voidaan kuitenkin pitää hyvänä, kun otetaan huomioon korkeimman hallinto-oikeuden antamien päätösten määrien vuosittaiset vaihtelut sekä julkaisukäytännöt.

Yksikkö ylitti oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden keskimääräisen käsittelyaikatavoitteen (toteuma 39 pv). Käsittelyajan pitkittyminen johtui kesäajan töiden ruuhkautumisesta. Yksikkö sen sijaan alitti korkeimmalle hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden käsittelyaikatavoitteen (toteuma 29 pv).

Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2022 julkaisemista ratkaisuista (vuosikirjaratkaisut ja ratkaisuselosteet yhteensä 31 kpl) yksikkö on ollut muutoksenhakijana jossain veroprosessin vaiheessa 35 %:ssa tapauksista.

Yksikkö sai toimintavuonna Verohallinnolta tiedoksi 287 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 72 tapauksessa (25 %).

Yksikkö teki toimintavuonna 32 oikaisuvaatimusta verotuksen oikaisulautakunnalle, 69 valitusta hallinto-oikeudelle ja 48 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Yksikkö antoi toimintavuonna 902 vastinetta verovelvollisten valituksiin sekä osallistui yhteen hallinto-oikeuden järjestämään suulliseen käsittelyyn.

Yksikön henkilötyövuosikäyttö oli toimintavuonna 26,5 (edellinen vuosi 25,5). Yksikössä täytettiin viisi veroasiamiehen määräaikaista virkaa. Toimintavuodelle myönnetystä määrärahasta jäi säästöä noin 100 000 euroa.

2 Perustoiminta

2.1 Tulostavoitteet ja niiden toteumat

2.1.1 Tulostavoitteiden asettaminen

Valtiovarainministeriö asettaa oikeudenvalvontayksikön tulostavoitteet osana Verohallinnon ja valtiovarainministeriön välistä tulossopimusta.

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö keskittyy oikeudenvalvontatehtävässään yleensä ja erityisesti omassa muutoksenhaussaan oikeudellisesti tulkinnanvaraisiin tapauksiin. Asiaa voidaan pitää oikeudellisesti tulkinnanvaraisena esimerkiksi, jos sen käsittelyn yhteydessä

  • tulkitaan uutta lainsäädäntöä;
  • tulkitaan verotus-, oikaisu- tai muutoksenhakumenettelyä koskevia säännöksiä;
  • todetaan, että lainsäädäntö on joltain osin puutteellinen tai aukollinen;
  • todetaan, että Verohallinnon ratkaisutoiminnassa tai hallintotuomioistuimien oikeuskäytännössä on epäyhtenäisyyttä;
  • todetaan, että oikeuskirjallisuudessa on esitetty erilaisia kannanottoja;
  • havaitaan uusi taloudellinen tai muu ilmiö, josta ei ole lainsäädäntöä, oikeus- tai verotuskäytäntöä ja jolla on merkitystä verotuksessa;
  • havaitaan muutoin sääntelyn mahdollistavan useita eri ratkaisuvaihtoehtoja; tai
  • asia on tulkinnallisesti epäselvänä ratkaistu veronsaajan vahingoksi (in dubio contra fiscum).

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö edistää viranomaisen ja verovelvollisen oikeusturvaa verotuksessa luomalla osaltaan edellytyksiä verolainsäädännön asianmukaiselle täytäntöönpanolle. Tässä tehtävässä oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista, varmistaa etu ja jälkikäteen verotuksen oikeellisuutta ja huolehtii omalta osaltaan verovalitusprosessin sujuvuudesta.

Toiminnan oikeudellista vaikuttavuutta kuvaa se, kuinka suuri osuus oikeudenvalvontayksikön tekemistä valituksista johtaa siihen, että hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus julkaisee oikeudenvalvontayksikön valituksen johdosta antamansa ratkaisun. Lisäksi yksikössä seurataan muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden myöntämiä valituslupia yksikön valituksiin, korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuutta niistä verovelvollisen valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa sekä oikaisulautakunnan ratkaisemien yksikön tekemien oikaisuvaatimusten hyväksymisprosenttia.

Oikeudenvalvontayksikössä seurataan myös annettujen vastineiden käsittelyajan pituutta, millä on osaltaan vaikutusta verovalitusasioiden yleiseen käsittelyaikaan tuomioistuimissa.

Jäljempänä esitetään yksikölle asetetut, vuosia 2020–2022 koskevat tulostavoitteet sekä niiden toteumatiedot. Kumulatiivinen luku kuvaa tulostavoitteiden toteutumista aina vuodesta 2012 alkaen.

2.1.2 Oikeudellinen vaikuttavuus

    2020 2021 2022 Kumulatiivinen
2012-2022
Oikaisulautakunnan ratkaisemien oikaisuvaatimusten hyväksymisprosentti Tavoite 50 % 50 % 50 %  
Toteuma 63 % 75 % 63 %  

Hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista yksikön tekemistä valituksista

Tavoite 20 % 20 % 15 %  
Toteuma 7 % 9 % 16 % 11 %

Korkeimman hallinto-oikeuden myöntämien valituslupien osuus kaikista yksikön tekemistä valituslupahakemuksista

Tavoite 55 % 55 % 55 %  
Toteuma 39 % 44 % 50 % 46 %
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus niistä verovelvollisten valituksista, joissa yksikkö on puoltanut valituslupaa Tavoite 40 % 50 % 50 %  
Toteuma 42 % 83 % 67 %  
Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista yksikön tekemistä valituksista Tavoite 45 % 45 % 45 %  
Toteuma 27 % 33 % 31 % 35 %

Verotuksen oikaisulautakunta ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 16 oikeudenvalvontayksikön tekemää oikaisuvaatimusta. Näistä tapauksista oikaisulautakunta hyväksyi oikeudenvalvontayksikön oikaisuvaatimuksen 10 tapauksessa (toteuma 63 %; tavoite 50 %).

Hallinto-oikeudet julkaisivat toimintavuonna yhteensä 11 sellaista päätöstä, jossa oikeudenvalvontayksikkö oli muutoksenhakijana. Oikeudenvalvontayksikkö teki toimintavuonna yhteensä 69 valitusta hallinto-oikeudelle (toteuma 16 %; tavoite 15 %).

Korkein hallinto-oikeus ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 15 sellaista verovelvollisen korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa oikeudenvalvontayksikkö oli pyytänyt päätöksen julkaisua. Näistä tapauksista korkein hallinto-oikeus julkaisi ratkaisun 10 tapauksessa (toteuma 67 %; tavoite 50 %).

Kalenterivuoden 2022 aikana korkein hallinto-oikeus ratkaisi kaikkiaan 28 sellaista oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa alemman asteen päätöksentekijänä oli hallinto-oikeus ja joissa siis edellytettiin valitusluvan saamista. Näistä 28 tapauksesta valituslupa myönnettiin 14 tapauksessa (toteuma 50 %; tavoite oli 55 %). Korkein hallinto-oikeus julkaisi näistä 14 tapauksesta 6 tapauksessa antamansa ratkaisun. Mainitun 28 valituksen lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisi 7 oikeudenvalvontayksikön valitusta keskusverolautakunnan ennakkoratkaisuista. Näistä 7 tapauksesta annettu ratkaisu julkaistiin 5 tapauksessa. Kaikkiaan korkein hallinto-oikeus julkaisi oikeudenvalvontayksikön valituksesta antamiaan ratkaisuja 11 (6+5) eli valitusten kokonaismäärästä 31 % (11/35; tavoite oli 45 %).

Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat ratkaisut ohjaavat verotus- ja oikeuskäytäntöä ja ne edistävät siten verotuksen yhtenäisyyttä, oikeusvarmuutta ja ennustettavuutta. Yksittäisellä ratkaisulla saattaa lisäksi olla huomattava fiskaalinenkin merkitys ja jossain tapauksissa ratkaisu voi johtaa myös lainsäädännön muuttamiseen.

Kun kysymys on oikeudellisesti tulkinnanvaraisesta tapauksesta, veronsaajan (yhteiskunnan) intressissä ei sinänsä ole saada asiassa ratkaisu, joka olisi veronsaajan kannalta edullinen. Olennaista on saada oikeudellisesti tulkinnanvaraiseen kysymykseen ohjaavaa oikeuskäytäntöä.

Seuraavassa taulukossa on kuvattu korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat verotusta koskevat ratkaisut sekä niiden tapausten osuus, joissa oikeudenvalvontayksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (oikaisulautakunta, hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus) ollut muutoksenhakijana.

vuosi vuosikirjassa julkaistut ratkaisut yhteensä VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / % ratkaisuselosteena julkaistut ratkaisut yhteensä VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / %
2010 25  11 / 44 % 26 11 / 42 %
2011 37 19 / 51 % 7 1 / 14 %
2012 27 16 / 59 % 7 / 78 %
2013 66 34 / 52 % 8 4 / 50 %
2014 54 28 / 53 % 5 1 / 20 %
2015 42 17 / 41 % 4 1 / 25 %
2016 53 23 / 43 % 11 5 / 45 %
2017 49 26 / 53 % 4 4 / 100 %
2018 51 20 / 39 % 6 3 / 50 %
2019 49 22 /45 % 4 2 / 50 %
2020 33 15 / 45 % 3 1 / 33 %
2021 51 22 / 43% 6 1 /17 %
2022 31 11 / 35 % 0 0 %
Kumulatiivinen 537 253 / 47 % 93 41 / 44 %

Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2022 julkaisemista ratkaisuista (vuosikirjaratkaisut yhteensä 31 kpl) yksikkö on ollut muutoksenhakijana jossain veroprosessin vaiheessa 35 %:ssa tapauksista.

2.1.3 Käsittelyaika vastineasioissa

Käsittelyaika vastineasioissa 2020-2022
Vuosi 2020 2021 2022
Tavoite (Oik.ltk, HAO) 33 33 32
Toteuma (Oik.ltk, HAO) 30 32 39
Tavoite KHO 30 30 30
Toteuma KHO 31 27 29

Oikeudenvalvontayksikön oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 39 pv ja oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 29 pv.

2.2 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja

Seuraavista kappaleista ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan sekä verovalituksiin liittyviä seurantatietoja.

2.2.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan liittyvien suoritteiden lukumäärätiedot vuosilta 2017–2022.

Oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan liittyvien suoritteiden lukumäärätiedot vuosilta 2017–2022.
Vuosi oikaisuvaatimukset valitukset HAO valitukset KHO vastineet suulliset käsittelyt
2017 29  38  79  1046  4
2018 18 49  53  1015  4
2019  14  76  60  872  2
2020 18 74 65 859 3
2021 24 66 41 980 4
2022 32 69 48 902 1

2.2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet

Verohallinnon ja verotuksen oikaisulautakunnan tekemien päätösten tiedoksianto Veronsaajien oikeudenvalvontayksikölle on ohjeistettu Verohallinnon ohjeessa Veronsaajien oikeudenvalvonta Verohallinnossa 7.4.2021 dnro VH/1086/00.01.00/2021. Ohjeen mukaan Verohallinnon yksiköiden tulee antaa oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi tekemänsä tai verotuksen oikaisulautakunnan tekemät päätökset silloin, kun kysymyksessä on oikeudellisesti tulkinnanvarainen tai taloudellisesti poikkeuksellisen merkittävä asia tai jos veronsaajien oikeudenvalvonta muutoin sitä edellyttää. Edellytyksenä on myös, että asia on ratkaistu veronsaajan vahingoksi. Tämä koskee kaikkia muutoksenhakukelpoisia ratkaisuja, kuten ennakkoratkaisuja, verotuspäätöksiä, muutosverotuspäätöksiä ja oikaisuvaatimukseen annettuja päätöksiä.

Verohallinto teki oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 yhteensä 287 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 72 tapauksessa (25 %).

Alla olevasta taulukosta1 ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden sekä yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä päätöstyypeittäin.

1 Tässä tarkoitetaan vain niitä muutoksenhakuja, jotka perustuvat Verohallinnon yksikölle tiedoksi antamiin muutoksenhakualoitteisiin. Yksi muutoksenhakualoite voi sisältää esimerkiksi useamman verovelvollisen päätöksiä. Osa muutoksenhakualoitteista on voitu ratkaista myös alkuvuonna 2023. Siten muutoksenhakualoitekohtaisesti lasketut luvut eivät ole täysin verrannollisia kappaleissa 2.2.1 ja 2.2.3 esitettyihin yksikön muutoksenhakuihin.

Oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden sekä yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä päätöstyypeittäin
Päätöstyyppi Muutoksenhaku
aloitteet
Oikeudenvalvonta
yksikkö haki muutosta
Muutoksenhaku
prosentti
Verohallinnon ennakkoratkaisu 173 33 19 %
Verohallinnon verotuspäätös 56 24 43 %
Verotuksen oikaisulautakunnan päätös 58 15 26 %
Yhteensä 287 72 25 %

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2022 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden ja yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä verolajeittain.

Päätöstyyppi Muutoksenhaku
aloitteet
Oikeudenvalvonta
yksikkö
haki muutosta
Muutoksenhaku
prosentti
Arvonlisäverotus 61 10  16 %
Ennakkoperintä  20  4 20 %
Henkilöja yritysverotus 62 13  21 %
Kiinteistöverotus  9 2 22 %
Perintö ja lahjaverotus 43  21 49 %
Valmisteverotus  3 0 0 %
Varainsiirtoverotus  8 4 50 %
Yhteisöverotus 81 18 22 %
Yhteensä 287 72 25 %

2.2.3 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset

Seuraavasta taulukosta ilmenevät Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2022. Taulukossa Muu veroasia tarkoittaa seuraavien verolajien ennakkoratkaisuja: kiinteistövero, lähdevero ja työnantajasuoritukset.

Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2022
Verolaji Annetut
ratkaisut
Oikeudenvalvontayksikön
valitukset
Verovelvollisten
valitukset
Arvonlisävero 169  6 18
Tulovero 2316 21 109
Muu veroasia 174 9
Perintö ja lahjavero 1021 6 23
Varainsiirtovero 78 5 4
Autovero 52 - 2
Valmistevero 6 - -
Yhteensä 3816 40 165

Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta Verohallinnon antamista ennakkoratkaisuista noin 1 %:ssa tapauksista.

Seuraavasta taulukosta ilmenevät keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien korkeimmalle hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 20222.

2 Keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrällä tarkoitetaan tässä taulukossa niitä ratkaisuja, jotka on annettu oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi vuoden 2022 aikana.

Keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja verovelvollisten tekemien korkeimmalle hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2022
Verolaji Annetut
ratkaisut
Oikeudenvalvontayksikön
valitukset
Verovelvollisten
valitukset
Arvonlisäverotus  19 6 5
Tuloverotus  23 7 8
Yhteensä  42 13 13

Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta keskusverolautakunnan antamista ennakkoratkaisuista 31 %:ssa tapauksista.

2.2.4 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset

Alla olevasta taulukosta ilmenee hallinto-oikeuksiin3 saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2022:

3 Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.

Vuosi 2021 2022
Autoverot 35 22
Arvonlisävero 113 99
Kiinteistövero 63 76
Perintö ja lahjavero 90 109
Varainsiirtovero 15 45
Elinkeinotulon verotus 104 124
Ennakkoperintä 30 16
Henkilökohtaisen tulon verotus 595 490
Muu tuloveroasia 109 151
Valmisteverot 19 13
Muut verot 19 40
Yhteensä 1192 1185

Alla olevasta taulukosta ilmenee korkeimpaan hallintooikeuteen4 saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2022:

4 Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.

Vuosi 2021 2022
Autoverot 4 6
Arvonlisävero 47 46
Kiinteistövero 11 7
Perintö ja lahjavero 18 25
Varainsiirtovero 5 11
Elinkeinotulon verotus 61 45
Ennakkoperintä 6 18
Henkilökohtaisen tulon verotus 73 163
Muu tuloveroasia 44 76
Valmisteverot  9 6
Muut verot 7 6
Yhteensä 285 409

Vuonna 2022 yksikkö teki 69 valitusta hallinto-oikeudelle ja 48 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Noin 6 % hallinto-oikeuteen saapuneista valitusasioista ja noin 12 % korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuneista valituksista oli siten oikeudenvalvontayksikön puolesta tehtyjä.

2.2.5 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset

Alla olevassa taulukossa on kuvattu oikaisulautakuntien käsittelemien tapausten lukumäärätiedot vuosilta 2017–2022:

 
Vuosi 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Yhteensä 19 257 23 662 17 295 21 295 25 136 25 770

Vuonna 2022 yksikkö teki yhteensä 32 oikaisuvaatimusta oikaisulautakunnalle.

2.3 Yksikön antamat lausunnot

Yksikkö antaa Verohallinnon Verotusyksiköille sekä Esikunta- ja oikeusyksikölle lausuntoja tai kommentteja aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin sekä hallituksen esityksiin. Jos yksikkö on lausunnossaan ottanut yksilöidyn kannan tiettyyn konkreettiseen (ohjeessa riittävästi yksilöityyn) asiakysymykseen, hyvän hallinnon periaatteet edellyttävät, että yksikkö noudattaa lausunnossa esittämäänsä kantaa myös yksittäisessä verotusta koskevassa oikeudenkäynnissä.

Yksikkö on antanut vuoden 2022 aikana seuraavat aineellista verotusta koskevat lausunnot tai kommentit:

  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Yksityishenkilön kiinteistöjen ja huoneistojen osto-, jalostus- ja myyntitoiminnan verotus 19.1.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Korkovähennysoikeuden rajoittaminen yritysverotuksessa 31.1.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotus 11.2.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Koulutustoiminnan arvonlisäverotus 6.6.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Verotuksen yleiset menettelysäännökset 20.6.2022,
  • Esikunta- ja oikeusyksikölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:n muuttamisesta 7.9.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Kulkuneuvojen paikoitusta varten tapahtuva alueiden vuokraus arvonlisäverotuksessa 20.9.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Kuntien ja hyvinvointialueiden arvonlisäverotusohje 16.11.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Sosiaalihuoltopalvelujen arvonlisäverotus 18.11.2022,
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Rajoitetusti verovelvollisen ulkomaisen yhteisön tuloverotus Suomessa − Liiketulo ja muut Suomesta saadut tulot 21.11.2022, ja
  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Joukkorahoituksena rahoitusta antavan henkilön verotus 29.12.2022.

3 Henkilöstö

3.1 Henkilöstön määrä ja resurssit

Vuonna 2022 oikeudenvalvontayksikön henkilötyövuositoteuma oli 26,5. Yksikölle myönnetty henkilötyövuosikehys oli 27. Toimintavuonna yksikön henkilötyövuosien käyttö oli siten 98 % myönnetystä henkilötyövuosikehyksestä.

Veroasiamiesten oikeudenvalvontaan käyttämästä työajasta noin 82 % kohdistui vastineiden antamiseen vero- ja maksuvelvollisten tekemiin verovalituksiin sekä noin 18 % yksikön tekemään muutoksenhakuun. Vastineiden antamiseen kohdistui siten laskennallisesti noin 22 htv:ta ja yksikön omaan muutoksenhakuun noin 4 htv:ta.

Alla olevasta taulukosta ilmenee veronsaajien oikeudenvalvontaan käytettyjen henkilöresurssien määrän kehitys vuosina 2018–2022:

Vuosi Htv
2018 27,2
2019 24,7
2020 26,7
2021 25,5
2022 26,5

Toimintavuonna yksiköstä jäi eläkkeelle 1 henkilö. Yksikössä täytettiin viisi veroasiamiehen määräaikaista virkaa. Toimintavuonna yksiköstä lähti 2 veroasiamiestä henkilökiertoon ja yksikköön tuli 2 henkilöä tehtäväkiertoon Verohallinnon Verotusyksiköstä.

Yksikön henkilötyövuosikehys vuodelle 2023 on 27.

3.2 Työtyytyväisyys

Yksikössä toteutettiin syksyllä muiden Verohallinnon yksiköiden tapaan vuosittainen työtyytyväisyyskysely valtiovarainministeriön tuottamalla henkilöstökyselyjärjestelmällä (VmBaro). Tulokset käsiteltiin yksikkökokouksessa sekä yhteistoimitaelimessä.

Yksikön työtyytyväisyysindeksiksi eli kaikkien arviointikohtien keskiarvoksi muodostui 4,09 (vuonna 2021: 3,82). Koko Verohallinnon työtyytyväisyysindeksi vuonna 2022 oli 3,77 ja valtiosektorin 3,73.

4 Kehittäminen

Yksikössä päivitettiin muun muassa yksikön malliteksti- ja prosessiohjetta sekä sisäistä ohjetta. Lisäksi yksikössä kehitettiin asiaperusteisen työnjaon menettelyjä, keskeneräisten tapausten seurantamenettelyjä sekä yksikön riskien hallinnan prosessia. Yksikkö osin uudisti tulotavoitteitaan toimintavuodelle 2023 yhteistyössä valtiovarainministeriön ja Verohallinnon kanssa.

Yksikkö järjesti Verohallinnon asiantuntijoille toiminnastaan infon 12.10.2022. Yksikkö järjesti ryhmäpäivän 11.5.2022 sekä yksikköpäivät 26.-27.9.2022. Yksikkö osallistui yhtenä järjestävänä tahona 10.11.2022 pidettyyn Veroprosessiseminaariin.

Yksikkö laati artikkelin Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön henkilöverotuksen ja ennakkoperinnän muutoksenhauista vuonna 2021, joka julkaistiin Verotus-lehden numerossa 4/2022 sekä artikkelin Yhteisöjen tuloverotusta koskevista viimeaikaisista Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön muutoksenhauista, joka julkaistiin Verotus-lehden numerossa 5/2022.

5 Määrärahojen käyttö

Vuonna 2022 yksikön määrärahakäyttö oli 2 276 146 euroa. Vuonna 2021 vastaava määrärahan käyttö oli 2 220 753 euroa. Vuodelle 2022 myönnetty määrärahakehys oli 2 376 000 euroa. Säästöä syntyi 99 854 euroa.

Vuodelle 2023 yksikölle asetettu määrärahakehys on 2 380 000 euroa.

Sivu on viimeksi päivitetty 6.3.2023