Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista

Verotuksen muutoksia

Olemme koonneet tälle sivulle tietoa tulevista verotuksen muutoksista. 

Katso myös kooste vuoden 2023 lakimuutoksista.

Digitaaliset alustat: yhtenäinen tiedonantovelvollisuus 2023

EU-maissa tuli 1.1.2023 voimaan yhtenäinen tiedonantovelvollisuus, joka kattaa digitaalisen eli sähköisen alustan kautta välitetyt palvelut ja tavaroiden myynnit. 

Lomake.fi sulkeutuu helmikuussa 2024

Lomake.fi:n käyttö päättyy 29.2.2024. Jos haluat säilyttää aiemmin lähettämäsi lomakkeet, tallenna ne omalle tietokoneellesi, ennen kuin palvelu sulkeutuu.

Maksupalveluntarjoajille tiedonantovelvollisuus rajat ylittävistä maksuista 2024 alkaen

EU:n alueelle sijoittautuneille maksupalveluntarjoajille tulee voimaan 1.1.2024 alkaen uusi tiedonantovelvollisuus, joka koskee rajat ylittäviä maksutapahtumia. Maksupalveluntarjoajia ovat esimerkiksi pankit ja luottolaitokset.

Yhteisöjen globaali minimiverotus (OECD:n pilari II)

Muutoksessa on kyse suurten konsernien uudesta täydennysverosta, jolla pyritään varmistamaan vähintään minimitason mukainen verotus ympäri maailman. Uuden veron avulla matalasti verotettujen konserniyksiköiden verotaso nostetaan 15 %:iin. 

Uusi kaivosmineraalivero 1.1.2024

Vuonna 2024 otetaan käyttöön Suomessa louhittuihin kaivosmineraaleihin kohdistuva vero.

Vuosi-ilmoitukset vuodelta 2023

Suuren osan vuosi-ilmoituksista vuodelta 2023 voi antaa Verohallinnon asiointipalvelussa Lomake.fi:n sijaan. Vuosi-ilmoitus pitää antaa viimeistään 31.1.2024. 

 

Sähköalan ja fossiilisten polttoaineiden alan väliaikaisia voittoveroja koskevat ilmoitukset annetaan vuonna 2024

Sähköalan ja fossiilisten polttoaineiden alan voittoverot ilmoitetaan omalla ilmoituksellaan vuonna 2024, vaikka yrityksen tilikausi olisi päättynyt milloin tahansa vuoden 2023 aikana. Kyseessä ei siis ole tuloveroilmoituksella ilmoitettava vero.

Tutkimus- ja kehitystoimintaan pysyvä verokannustin

Yrityksille ehdotetaan säädettäväksi uusi verokannustin, joka koskisi tutkimus- ja kehitystoimintaa. Kyseessä olisi tutkimus- ja kehitystoimintaan suunnattu yhdistelmävähennys, joka koostuisi tutkimusmenojen määrään perustuvasta yleisestä lisävähennyksestä sekä menojen määrän kasvuun perustuvasta ylimääräisestä lisävähennyksestä.

Sivu on viimeksi päivitetty 2.6.2023