Anvisning till massmedier: Offentliga beskattningsuppgifter på hösten 2025
Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter för skatteåret 2024 offentliggörs på den så kallade skattedagen på onsdagen den 12 november 2025. Massmedier kan beställa uppgifter i elektroniskt format och ställa frågor via en fjärranslutning.
- Offentliga beskattningsuppgifter
- Skattedagen den 12 november 2025
- Statistik om skatter
- Sakkunniga ger mer information för massmedier om de offentliga uppgifterna
Offentliga beskattningsuppgifter
Vissa offentliga uppgifter om inkomstbeskattningen och fastighetsbeskattningen av privatpersoner och samfund är offentliga enligt lagen. Genom att föreskriva att uppgifterna är offentliga har syftet varit att stödja öppenhet och samhällelig diskussion om beskattningen.
Offentliga uppgifter om den ordinarie inkomstbeskattningen för skatteåret 2024 och offentliga uppgifter om fastighetsbeskattningen för skatteåret 2025 offentliggörs den 12 november 2025.
Läs mer:
Personkundernas offentliga uppgifter
Vad ingår och ingår inte i de offentliga inkomstbeskattningsuppgifterna om privatpersoner?
Samfundskundernas offentliga uppgifter
Fastighetsbeskattningens offentliga uppgifter
Också de ändringar som har gjorts i inkomstbeskattningen efter att beskattningen har slutförts är offentliga från och med skatteåret 2022 och ändringar i fastighetsbeskattningen från och med skatteåret 2023. Uppgifterna blir offentliga månatligen den 20 dagen i den månad som följer efter ändringen.
Obs! Ändringsbeskattningsuppgifterna om inkomstbeskattningen av privatpersoner för skatteåret 2024 är ännu inte offentliga den 12 november 2025 utan de börjar publiceras först efter den 20 november 2025.
Skattedagen den 12 november 2025
Massmedier kan beställa officiella uppgifter i elektroniskt format och ställa frågor om dem via en fjärranslutning.
Beställning av uppgifter för journalistiska ändamål
Massmedier kan beställa offentliga uppgifter om personers ordinarie inkomstbeskattning för skatteåret 2024 i elektroniskt format för journalistiska ändamål. Tiden för beställningen är 6–17.10.2025. Ett massmedium kan göra endast en beställning. Trots detta kan exempelvis varje lokaltidning inom samma koncern göra sin egen beställning.
Uppgifterna lämnas ut per landskap. Uppgifterna kan beställas om hela landet eller 1–3 landskap.
Förteckning över kommunerna i Finland och till vilka landskap de hör, skatteåret 2024
Det går endast att välja ett selektionsalternativ på beställningsblanketten. Det mest omfattande selektionsalternativet innehåller uppgifter om alla de personer i hela landet som har tjänat sammanlagt minst 120 000 euro i beskattningsbar förvärvsinkomst och kapitalinkomst vid statsbeskattningen. Massmedier kan också beställa uppgifter med ett snävare selektionsalternativ. Massmedierna kan till exempel beställa uppgifter om de personer som sammanlagt har tjänat minst 150 000 eller 300 000 euro i beskattningsbara förvärvsinkomster och kapitalinkomster vid statsbeskattningen eller om de 100–5 000 personer som har tjänat mest. En uppgiftsrad innehåller alla offentliga uppgifter i den ordinarie inkomstbeskattningen om en person.
De ifyllda och undertecknade blanketterna ska skickas senast den 17 oktober 2025 per e-post till adressen verohallinto(at)vero.fi.
Uppgifterna skickas per säker e-post till den person som anges i beställningen. Den PIN-kod som behövs för att öppna det säkra e-postmeddelandet skickas som sms till den persons mobiltelefonnummer som har angetts i beställningen. Anvisningen till att öppna det säkra e-postmeddelandet och en närmare beskrivning av filen skickas till den på beställningen angivna e-postadressen. För mottagningen av uppgifterna är det viktigt att e-postadressen och mobiltelefonnumret har antecknats rätt på blanketten.
Den 12 november 2025 klockan 8.00 börjar vi skicka de uppgifter som har beställts senast den 17 oktober 2025. Uppgifter som beställts senare lämnar vi ut enligt en separat överenskommen tidsplan.
Uppgifterna lämnas ut avgiftsfritt.
Medietjänster den 12 november
Den 12 november 2025 kan massmedier ställa frågor om offentliga uppgifter via en fjärranslutning, granska uppgifter på kundterminaler på serviceställen eller be om dem per telefon.
Distanstjänst
Massmedier kan ställa frågor om de offentliga uppgifterna via en fjärranslutning den 12 november 2025 från och med klockan 8. I tjänsten deltar Skatteförvaltningens tjänsteman och journalisten i ett Teams-möte och tjänstemannen delar sin dataskärm där programmet med de offentliga uppgifterna är öppet. Journalisten berättar för tjänstemannen vilka sökvillkor hen vill använda och tjänstemannen visar sökresultatet som journalisten kan skriva ner. De obligatoriska sökfälten är skatteår, landskap och minst de tre första bokstäverna i efternamnet.
I varje Teams-möte deltar en tjänsteman från Skatteförvaltningen och alla journalister som anmält sig med samma blankett. Det har visat sig vara ett lyckat arrangemang när en tjänsteman deltar i samma möte med två journalister som samarbetar.
Anmälan
Anmäl dig till tjänsten senast den 30 oktober 2025.
- Anmälningstiden är avslutad
De alternativa tiderna för mötena är klockan 8–10, 10–12 eller 13–16 och det går att boka en eller flera av dessa alternativ. Om du vill boka flera samtidiga möten ska du fylla i en separat anmälningsblankett till varje möte. Vi kan bli tvungna att begränsa antalet möten som kan bokas för ett och samma massmedium.
Ett informationsmöte ordnas för de journalister som anmält sig till distanstjänsten. Under mötet visar vi hur det uppdaterade programmet med de offentliga uppgifterna ser ut och hur journalisterna i praktiken kan ställa frågor om uppgifterna via fjärranslutningen. Informationsmötet ordnas den 10 november 2025 klockan 11–11.30.
Vi skickar en Teams-inbjudan till informationsmötet och till den egentliga distanstjänsten per e-post till alla de journalister som har anmält sig till distanstjänsten.
Kundterminaler
De offentliga inkomstbeskattningsuppgifterna för skatteåret 2024 och de offentliga uppgifterna om fastighetsbeskattningen för skatteåret 2025 kan granskas på Skatteförvaltningens kundterminaler på serviceställena från och med den 12 november. För att undvika rusning rekommenderar vi dock att massmedier använder distanstjänsten.
Serviceställena är öppna enligt normala öppettider. Observera att en del av våra serviceställen är stängda på onsdagar eller öppnar först på eftermiddagen. På statens gemensamma serviceställen kan kundterminalerna finnas i aulan som öppnas klockan 8.
En lista över de serviceställen med kundterminaler som har öppet på skattedagen: Skatteförvaltningens kundterminaler på serviceställen den 12 november 2025
Vid sökningen av offentliga beskattningsuppgifter om privatpersoner på en kundterminal är de obligatoriska sökfälten skatteår, landskap och minst de tre första bokstäverna i efternamnet. På terminalerna visas också uppgifterna från tidigare år.
Så här söker du offentliga inkomst- och fastighetsbeskattningsuppgifter
Förteckning över kommunerna i Finland och till vilka landskap de hör, skatteåret 2024
Anmälan
För att ha en möjlighet att förbereda oss för en eventuell överbelastning ber vi de journalister som kommer till Skatteförvaltningens serviceställen den 12 november att anmäla sig på förhand senast den 30 oktober 2025. Det går dock inte att på förhand boka de kundterminaler som finns på serviceställena.
- Anmälningstiden är avslutad
Telefon
Det går att ställa frågor om offentliga beskattningsuppgifter genom att ringa Skatteförvaltningens landsomfattande servicenummer (mån–fre kl. 9–16):
Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter om privatpersoner: 029 497 003
Offentliga inkomstbeskattningsuppgifter om samfund: 029 497 007
Offentliga uppgifter om fastighetsbeskattningen: 029 497 021
Uppgifterna om samfund på vero.fi
De offentliga uppgifterna om samfund offentliggörs den 12 november i CSV-format på vero.fi, frånsett bostadsaktiebolag, ömsesidiga fastighetsaktiebolag och begränsat skattskyldiga dödsbon.
Samfundskundernas offentliga uppgifter
Statistik om skatter
I samband med skattedagen den 12 november publicerar vi statistik över utvecklingen av inkomstskatter, skatteåterbäringar och kvarskatter under 2024. Noggrannare inkomstskattestatistik publiceras på vero.fi och i statistikdatabasen i december. Vi meddelar om detta separat.
Sakkunniga ger mer information för massmedier om de offentliga uppgifterna
Frågor om uppgifternas offentlighet och sekretess samt dataskydd:
Taito von Konow, ledande sakkunnig, 029 512 4165
Att beställa inkomstbeskattningsuppgifter i elektroniskt format för skatteåret 2024:
Laura Ruotsalainen, överinspektör, 029 513 5167
Praktiska arrangemang för tjänsten i Teams (kalenderinbjudningar, ändringar i skift osv.):
Henna Piilola, projektchef, 029 513 0745, fornamn.efternamn@vero.fi
Andra frågor som gäller tjänsten för massmedier:
Terhi Karttunen, kommunikationsplanerare, 029 512 5044, fornamn.efternamn@vero.fi
Kati Kalliomäki, kommunikationsdirektör, 029 512 5126, fornamn.efternamn@vero.fi
Frågor som gäller skattestatistiken:
Matti Luokkanen, överinspektör, 029 512 4110
Frågor om beskattningssubstansen:
Matti Merisalo, juridisk direktör, 029 512 4074 (särskilt beskattningen av privatpersoner)
Sami Varonen, ledande skattesakkunnig, 029 512 7461 (särskilt beskattningen av företagskunder)