I fjol hittade Skatteförvaltningen 30 miljoner euro i virtuella valutor som inte hade deklarerats

Skatteförvaltningens meddelande, 22.4.2024

Inkomster av försäljning eller mining av virtuella valutor ska deklareras till Skatteförvaltningen i den förhandsifyllda skattedeklarationen. För de flesta löntagare är tiden nu inne för att fylla i den förhandsifyllda skattedeklarationen.

I fjol hittade Skatteförvaltningen 30 miljoner euro i försäljningsvinst av virtuella valutor som inte hade deklarerats. I och med skattekontrollen skulle investerare i virtuella valutor betala 10 miljoner euro i kapitalinkomstskatt.

– Vi får hela tiden mer information från börser för virtuella valutor om finska kunders transaktioner vilket underlättar övervakningen av dessa inkomster. Det i fjol hittade beloppet är det största vilket berättar om att övervakningen fungerar och är effektiv, säger skattesakkunnig Mika Siivonen från Skatteförvaltningen.

Utöver skatterna ska de som inte har deklarerat sina inkomster också betala skatteförhöjning och dröjsmålspåföljder. Om det är fråga om en grov försummelse av deklarationsskyldigheten kan fallet leda till straffrättsliga följder.

I fjol deklarerade 9 800 kunder att de fått inkomster av virtuella valutor år 2022. Antalet är betydligt mindre än år 2021 då 16 000 kunder deklarerade inkomster av virtuella valutor.

– När virtuella valutornas kurser har varit låga har investerarna sålt mindre av sina innehav än tidigare eller så har försäljningsförlusterna av någon orsak inte deklarerats, säger Siivonen.

Enligt Skatteförvaltningens uppskattningen deklarerar en del av dem som fått inkomster av virtuella valutor fortfarande inte inkomsterna.

I framtiden får myndigheter automatiskt uppgifter från börser för virtuella valutor

Skatteförvaltningen har skaffat och fått uppgifter om finländare från flera utländska börser för virtuella valutor med hjälp av internationellt informationsutbyte. Övervakningen riktas effektiverat till de kunder vars uppgifter ingår i materialet som kommer till Skatteförvaltningen.

I framtiden får skattemyndigheterna i olika länder automatiskt uppgifterna som anknyter till virtuella valutor via internationellt informationsutbyte. Detta är möjligt bland annat i och med det inom EU godkända direktivet DAC8 och CARF-rapporteringsramen (Crypto-Asset Reporting Framework) som OECD godkänt.

- År 2027 får Skatteförvaltningen betydligt mer information om den handel som finländare bedriver med virtuella valutor i utländska börser, säger Siivonen.

Deklarera inkomsterna av virtuella valutor i MinSkatt senast på din utsatta dag

De som år 2023 fått inkomster av användning eller mining av virtuella valutor ska ange inkomsterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Största delen av löntagarna har den utsatta dagen för skattedeklarationen den 7, 14 eller 21 maj. Det är lättast att komplettera den förhandsifyllda skattedeklarationen i MinSkatt.

Det har skapats sådana inkomster av virtuella valutor som ska deklareras i skattedeklarationen bland annat om du i fjol har

• växlat virtuell valuta till euro eller en annan officiell valuta
  • växlat virtuell valuta till en annan virtuell valuta
  • betalat fakturor med virtuell valuta
  • köpt varor eller tjänster med virtuell valuta
  • deltagit i mining av virtuell valuta.

Inkomster av användningen av virtuell valuta beskattas som kapitalinkomst och virtuell valuta av mining som förvärvsinkomst. Som värde på en virtuell valuta används den växelkurs som den virtuella valutan har vid tidpunkten för användningen eller miningen.

Å andra sidan kan också kostnaderna för anskaffningen av virtuell valuta dras av i beskattningen.

Deklarera också förlustbringande försäljningar

Det går och lönar sig att också deklarera de virtuella valutor som sålts med förlust. Förlusterna kan dras av från försäljningsvinsten av andra investeringar. Om sådana inte finns kan avdraget göras från andra kapitalinkomster för skatteåret och under de följande fem åren.

En privatperson kan visserligen inte dra av förluster i beskattningen om de har orsakats av att börsen för virtuella valutor har gått i konkurs.

Via webbplatser som liknar riktiga börser för virtuella valutor har det gjorts många bedrägerier i fjol, berättar Siivonen. Inte heller sådana medel som förlorats i samband med bedrägerier kan läggas till skatteavdragen.

Mer information till kunder:

Så här deklarerar du virtuell valuta i beskattningen

Sidan har senast uppdaterats 22.4.2024