Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Löneförhöjningarna ökade beloppet av intagna skatter – den ekonomiska osäkerheten påverkar ändå skatteintaget under början av året

Skatteförvaltningens meddelande, 6.7.2023

På grund av att bostadshandeln avtagit är överlåtelseskatteintaget till och med 33,9 procent mindre i januari–juni än under motsvarande period i fjol.

I januari–juni 2023 uppgick skatteintäkterna allt som allt till 42,4 miljarder euro vilket är 1,1 procent mer än under motsvarande period i fjol.

Förklaringen till de ökade skatteintäkterna är framför allt inkomstskatten för privatpersoner vars intag var 19,6 miljarder euro (+4,0 %) under den första halvan av året.

- Under början av året fick löntagarna rejälare löneförhöjningar än tidigare på grund av den höga inflationen. Det gjordes indexhöjningar också i pensioner och förmåner. Dessa syns i beloppet av inkomstskatteintaget, säger överinspektör Matti Luokkanen från Skatteförvaltningen.

Också den förbättrade sysselsättningen förklarar för sin del tillväxten av skatteintäkterna. Antalet löntagare har dock inte ökat i samma takt i år som i fjol.

Moms: finländarna konsumerar men konsumtionen ökar långsammare

I januari–juni var intaget av moms större än under motsvarande period i fjol, allt som allt 10,6 miljarder euro (+1,9 %). Den höga inflationen försvagar köpkraften men å andra sidan stödjer den goda sysselsättningen och löneförhöjningarna konsumtionen.

Det stramare ekonomiska läget syns dock i momsintaget, säger Luokkanen.

- I början av året redovisades mer moms till Skatteförvaltningen än under motsvarande period i fjol men under vårens lopp har tillväxttakten i momsintaget blivit långsammare.

Momsintaget följer utvecklingen av den nominella konsumtionen. Enbart inflationen bedöms inte påverka momsintaget, eftersom konsumtionsnivån har minskat då priserna stigit.

Punktskatteintaget å sin sida var något mindre i januari–juni än under den första hälften av året i fjol, 3,8 miljarder euro (-0,2 %). Punktskatter samlas in exempelvis på tobak, alkohol och flytande bränslen.

Inkomstskatt för samfund: förskottsskatter flöt in i samma takt som i fjol

Under början av året flöt det in 4,2 miljarder euro (-8,0 %) i inkomstskatt för samfund. Samfundsskattebeloppet påverkas i huvudsak av förskottsskatterna för det innevarande året och av tilläggsförskott, kvarskatter och skatteåterbäringar för det föregående skatteåret.

Företag och organisationer uppskattar att deras resultatet i sin helhet når samma nivå som i fjol. De gällande förskottsskatterna för året 2023 (6,2 miljarder euro) är för tillfället lika stora som förskottsskatterna för skatteåret 2022 var för ett år sedan.

- På basis av det betalade förskottsskattebeloppet går det dock inte direkt att dra slutsatser av hur mycket samfundsskatt det flyter in under året. I det stora hela underskattar företagen ofta sitt resultat som utgör grunden för fastställandet av förskottsskatterna, och ska därför ofta betala tilläggsförskott eller kvarskatt efter att räkenskapsperioden gått ut, konstaterar Luokkanen.

Samfundsskattebeloppet för skatteåret 2022 ser exempelvis ut att uppgå till nästan 8 miljarder euro på basis av preliminära beräkningar. Beskattningen för skatteåret 2022 är ännu inte färdig, den blir färdig före utgången av oktober.

Överlåtelseskatt: den avmattade bostadshandeln minskade skatteintäkterna

Att bostadshandeln avtagit har minskat intaget av överlåtelseskatter betydligt. I början av året flöt det in 325 miljoner euro i överlåtelseskatt (-33,9 %). Största delen av överlåtelseskatten betalas för bostads- och fastighetshandel.

- Överlåtelseskatteintaget började minska förra hösten men minskade ytterligare i vår. Å andra sidan reagerar överlåtelseskatten lättare än andra skatter på svängningar i konjunkturen, säger Luokkanen.

Också intaget av bilskatt sjönk. I början av året flöt det in 203 miljoner euro i bilskatt (-27,1 %). Bilskattebeloppet har minskat sedan 2018 av många olika orsaker: coronakrisen och Rysslands anfallskrig har påverkat ekonomin och minskat anskaffningen av nya bilar. Dessutom har bilarna mindre utsläpp än tidigare vilket minskar bilskattebeloppet.

Bilskatten betalas när ett fordon registreras eller tas i bruk i Finland för första gången. Det typiska är att företaget som importerar fordonet betalar bilskatten.

Läs också:

Utvecklingen av skatteintäkter (på finska)

Sidan har senast uppdaterats 6.7.2023