Skatteförvaltningen har fått stora mängder uppgifter som gäller finländare från en utländsk börs för virtuella valutor – intensifierar nu skattekontrollen

Skatteförvaltningens meddelande, 4.5.2022

Skatteförvaltningen har begärt och fått betydande material från en utländsk börs för virtuella valutor. Enligt preliminära analyser har finländare lyft medel för över hundra miljoner euro från börserna för virtuella valutor till sina bankkonton. Allt som allt har det skett bytestransaktiuoner för hundratals miljoner euro. Skatteförvaltningen använder dessa uppgifter i vår vid kontrollen av inkomsterna från virtuella valutor som personer har deklarerat på sina skattedeklarationer.

Det här är första gången som Skatteförvaltningen har fått ett så omfattande material från en utländsk börs för virtuella valutor som gäller finska ägare av virtuella valutor. Med hjälp av uppgifterna går det att identifiera nästan 3 000 unika användarkonton som finländare förvaltar och nästan 600 000 unika kontotransaktioner under flera års tid. Uppgifterna gäller tiotals olika kryptovalutor. Mest uppgifter finns det om köp och försäljning av bitcoins.

– Vi har gjort motsvarande uppgiftsbegäranden också till andra stora börser för virtuella valutor, vilket betyder att vi kan ha ännu mer uppgifter till vårt förfogande under den närmaste tiden. Avsikten med informationsutbytet är se till att skatter betalas i laga ordning för handel med virtuella valutor. Uppgifterna som vi har fått ger oss allt bättre möjligheter att övervaka deklarationen av inkomster från virtuella valutor och att analysera hur utbrett fenomenet är, säger överinspektör Timo Puiro på Skatteförvaltningen.

Skatteförvaltningens målsättning är att uppgifterna från börserna för virtuella valutor i framtiden kommer automatiskt och regelbundet till olika länders skattemyndigheter.

– Vi främjar detta på olika internationella forum. Syftet är att säkra att beskattningen sker rättvist: alla ska deklarera och betala sina skatter korrekt, jämlikt och vid rätt tidpunkt enligt bestämmelserna i lag även för inkomster från virtuella valutor, berättar Puiro.

I vår förväntar sig Skatteförvaltningen att rekordmånga skattedeklarationer kompletteras med uppgifter som anknyter till virtuella valutor

Skatteförvaltningen berättade i mars att det i vår inväntas rekordmånga deklarationer med vinster från virtuella valutor. Värdet på virtuella valutor steg kraftigt både i början och slutet av 2021.

Man ska själv komplettera inkomster från användning eller byte av virtuella valutor i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Nu är tiden inne för att komplettera skattedeklarationen. De utsatta dagarna för att komplettera den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare är tisdagarna den 10 maj, den 17 maj och den 24 maj.

Fakta: undvik skatteförhöjning, deklarera inkomsterna från virtuella valutor själv

• När man deklarerar inkomsterna från virtuella valutor själv på skattedeklarationen undviker man den skatteförhöjning som påförs dem som inte deklarerat.
  • Det har skapats inkomster från virtuella valutor som ska deklareras på skattedeklarationen om man i fjol har
    • växlat virtuell valuta till euro eller annan officiell valuta
    • växlat virtuell valuta till en annan virtuell valuta
    • betalat fakturor med virtuell valuta
    • köpt varor eller tjänster med virtuell valuta
    • deltagit i brytning av virtuell valuta.
  • Inkomst som fåtts från användning av virtuell valuta beskattas som kapitalinkomst och virtuell valuta som fåtts för brytning som förvärvsinkomst. Som värde på en virtuell valuta används den växelkurs som den virtuella valutan har vid tidpunkten för användningen eller brytningen.
  • Kostnaderna för anskaffningen av virtuell valuta kan dras av i beskattningen. Också de förluster som uppstått vid överlåtelse av virtuella valutor är avdragbara.

Fakta: Skattedeklarationsvåren 2022

• Tiden för att kontrollera och komplettera skattedeklarationen är nu inne för de flesta. De förhandsifyllda skattedeklarationerna för löntagare och pensionärer finns i MinSkatt. Anvisningar: Den förhandsifyllda skattedeklarationen – så här deklarerar du i MinSkatt eller på papper.
  • För löntagare och pensionärer är de utsatta dagarna för att komplettera skattedeklarationen den 10, 17 och 24 maj. Den egna utsatta dagen visas på den förhandsifyllda skattedeklarationen. I MinSkatt är det möjligt att komplettera skattedeklarationen ännu på den sista inlämningsdagen. Om skattedeklarationen kompletteras på en pappersblankett ska blanketten vara framme hos Skatteförvaltningen på den egna utsatta dagen.
  • Den utsatta dagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för firmaföretagare, jord- och skogsbruksidkare samt deras makor och makar var den 1 april. Om du har glömt att deklarera uppgifter ska du läsa anvisningarna här och agera genast: Glömde du att deklarera uppgifter?

Tilläggsuppgifter:
Virtuella valutor
Inspelning av ett webbseminarium den 22 mars (endast på finska): Virtuella valutor och beskattningen – allmän information och vedertagen praxis - YouTube

Inspelning av ett webbseminarium den 22 mars (endast på finska): Virtuella valutor och beskattningen – specialfall och nya fenomen - YouTube

Sidan har senast uppdaterats 4.5.2022