Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Coronarestriktionerna ökade inte skatteskulden – över 3,3 miljarder euro i skatter är ändå obetalade till Skatteförvaltningen

Skatteförvaltningens meddelande, 14.2.2022

Företag och personer med betalningssvårigheter har varit bra på att följa betalningsarrangemangen vilket har minskat skatteskulden närapå till nivån före pandemin. Skatteförvaltningens mål är att lindra situationen för dem som lidit mest av coronarestriktionerna under början av året: de som har ett betalningsarrangemang kan ta en amorteringsfri period i januari-mars.

De strikta coronarestriktionerna vid årsskiftet har inte ökat skatteskuldsbeloppet. Tvärtemot: skatteskulden har fortsatt minska sedan november 2020. Vid ingången av februari 2022 var skatteskulden totalt 3,3 miljarder euro.

-        Det är fint att skatteskulden nästan gått ner till siffrorna före pandemin. Detta berättar om att de som behövde tidsfrist med att betala sina skatter under coronan har hållit sig till tidsplanen i sitt betalningsarrangemang, säger riskansvarig Tuomas Hurskainen från Skatteförvaltningen.

Närapå hälften av skatteskulden utgörs av obetalad moms

I februari 2020 innan pandemin började var skatteskulden totalt 3,1 miljarder euro. I november 2020 uppnådde skatteskulden coronatidens högsta topp när de obetalade skatterna uppgick till totalt 4,8 miljarder euro.

Nu är närapå hälften av de obetalade skatterna moms (1,6 miljarder euro), en dryg tredjedel privatpersonernas inkomstskatter (1,1 miljarder euro) och resten andra skatter.

Cirka 40 procent av skatteskulden hänför sig till insolvens. Cirka 20 procent är så kallad ny skatteskuld som kunden har fått en betalningspåminnelse om. Cirka 15 procent av de obetalade skatterna ingår i betalningsarrangemang.

Antalet konkursansökningar är på samma nivå som före pandemin

De senaste coronarestriktionerna har inte ökat antalet betalningsuppmaningar med hot om konkurs eller de konkursansökningar som Skatteförvaltningen gjort.

I januari 2022 lämnade Skatteförvaltningen ansökan om konkurs mot 106 företag medan motsvarande antal var 113 i januari 2019.

Den tillfälliga konkurslagen hindrade ansökan om konkurs under lagens giltighetstid från maj 2020 till februari 2021.

-        Att lagen upphörde orsakade ingen fruktad konkursvåg ur vår synvinkel. Visserligen uppkommer det en fördröjning innan betalningssvårigheter leder till konkurs men det är ett gott tecken att antalet betalningsuppmaningar med hot om konkurs inte har ökat, säger Hurskainen.

Om ett företag inte betalar sina skulder inom den utsatta tiden i betalningsuppmaningen med hot om konkurs kan en ansökan om konkurs bli gällande.

De som har betalningsarrangemang får amorteringsfritt i januari–mars

I mitten av januari beslutade Skatteförvaltningen att erbjuda dem som har ett betalningsarrangemang i kraft en möjlighet till en amorteringsfri period i januari–mars. Amorteringsfriheten är avsedd som ett snabbt sätt att hjälpa dem som mest blev satta på prov på grund av coronarestriktionerna vid årsskiftet.

Syftet har varit att hindra betalningsarrangemangen från att förfalla. Om skatteskulden i ett betalningsarrangemang inte blir amorterad enligt tidsplanen förfaller arrangemanget och skulden ska betalas i sin helhet på en gång.

Kunder med ett betalningsarrangemang har möjlighet till den amorteringsfria perioden. I början av februari fick de i MinSkatt uppgifter om nya förfallodagar. De som får papperspost från Skatteförvaltningen fick uppgiften också per post.

De kunder som har möjlighet kan också betala skulderna i betalningsarrangemanget enligt den ursprungliga tidsplanen.

Skatteförvaltningen har gjort ett betalningsarrangemang med 35 000 kunder. De flesta, 71 procent, av dem som har ett betalningsarrangemang är privatpersoner, resten företag.

Päivittyvä tilastokatsaus verojen maksuvaikeuksista korona-aikana (på finska)

Sidan har senast uppdaterats 14.2.2022